Valdība pieņem plašas izmaiņas apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanā uzņēmumiem
Ikars Kubliņš, BilancePLZ
Valdība 29. aprīļa sēdē atbalstījusi apjomīgas izmaiņas apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanā krīzes skartajiem uzņēmumiem. Tās paredz grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumos Nr.676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai"". Ko neieskaita apgrozījumā? Pirmkārt, grozījumi paredz, ka, aprēķinot uzņēmuma apgrozījuma kritumu, turpmāk tiks ņemts vērā apgrozījums no saimnieciskās darbības. Tas darīts, lai "novērstu dažādo interpretāciju par apgrozījumā ieskaitāmajiem līdzekļiem" - t.i., pārējos saimnieciskās darbības ieņēmumos neieskaita saņemto finanšu palīdzības vai finansiālo atbalstu, tādējādi secināms, ka uzņēmumu saņemtie ziedojumi, dotācijas un valsts atbalsti nav jāskaita apgrozījumā. Tāpat noteikts arī,…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Pirmkārt, grozījumi paredz, ka, aprēķinot uzņēmuma apgrozījuma kritumu, turpmāk tiks ņemts vērā apgrozījums no saimnieciskās darbības. Tas darīts, lai "novērstu dažādo interpretāciju par apgrozījumā ieskaitāmajiem līdzekļiem" - t.i., pārējos saimnieciskās darbības ieņēmumos neieskaita saņemto finanšu palīdzības vai finansiālo atbalstu, tādējādi secināms, ka uzņēmumu saņemtie ziedojumi, dotācijas un valsts atbalsti nav jāskaita apgrozījumā. Tāpat noteikts arī, ka komersantam piešķiramā atbalsta apjoms nedrīkst pārsniegt apgrozījuma kritumu, kas ir radies uzņēmumam. Savukārt gadījumā, ja valsts piešķirtais atbalsts (otrā Covid-19 izplatības viļņa pārvarēšanai) netiek izlietots, neizlietoto atbalsta daļu uzņēmumam būs jāatmaksā Valsts ieņēmumu dienestam.
Atbalsta izlietošanas termiņš
Tāpat ar grozījumiem tiek noteikts, ka piešķirto atbalstu apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensācijai, kas saistīts ar Covid-19 infekcijas otro izplatīšanās vilni (no 2020.gada novembra), var izlietot līdz 2021. gada 31. jūlijam, bet ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma pieņemšanas (līdz šim 2021.gada 31.jūlijam). Tas nozīmē, ka, ja lēmums tiek piešķirts, piemēram 2021.gada 1.augustā (skat. anotācijas nākamo punktu), tad valsts atbalsts ir izlietojams divu mēnešu laikā no Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma pieņemšanas jeb 2021.gada 1.oktobrim, vai 2021.gada 30.jūnijā – līdz 2021.gada 30.augustam.
Pārpratumi ar īslaicīgu izslēgšanu no PVN reģistra
Grozījumi arī nosaka, ka atbalstu uzņēmumam nepiešķir tajos gadījumos, kad uzņēmums ir izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistraun tas nav tajā atjaunots. Līdz šim bijuši gadījumi, kad uzņēmumi nesaņēmuši atbalstu, jo kļūdas (neprecīzi norādītas informācijas pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās) dēļ tikuši izslēgti no VID PVN maksātāju reģistra - lai arī īsi pēc tam tie tikuši atjaunoti reģistrā. Ekonomikas ministrijas ieskatā, ja uzņēmums ir atjaunots pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, uzņēmums ir kvalificējams atbalstam, jo ir izpildījis tam noteiktās prasības. Šādās situācijās uzņēmums varēs atkārtoti pieteikties atbalstam.
Minimālais nodokļu aprēķins
Tāpat grozījumi iekļauj nosacījumu, ļaujot uz atbalstu pretendēt uzņēmumam, ja tas sešu iepriekšējo mēnešu laikā pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas 2020.gada novembrī (2020.gada maijā, jūnijā, jūlijā, augustā, septembrī, oktobrī) vai2019.gada jebkuru brīvi izvēlētu sešu mēnešu laikā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis vismaz 200 eiro apmērā. Ja uzņēmums neizpilda kritēriju par 2020.gadu, tam tiek pārskatīti dati par 2019.gadu, un tikai gadījumā, ja 2020.gadā un 2019.gadā sešu mēnešu laikā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķina mazāk nekā 200 eiro apmērā, atbalsts tiek atteikts.
Kāds sods liegs saņemt atbalstu?
Tāpat grozījumi paredz precizēt normas par iepriekš saņemtu sodu kā atbalsta atteikuma iemeslu. Grozījumi nosaka, ka atbalstu uzņēmumam nepiešķir, ja uzņēmums vai tā valdes loceklis iepriekšējā gadā un iesnieguma izvērtēšanas brīdī ir sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz uzņēmuma nodokļu saistībām, pārkāpumiem muitas jomā, vai par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja par atsevišķu pārkāpumu ir piemērots brīdinājums un gada laikā naudas sodu kopsumma nepārsniedz 500 eiro.
Izslēgta virkne atbalstāmo nozaru
Līdz ar grozījumiem no atbalsta saņemšanas (par 2021. gada maiju) tiek izslēgta virkne tautsaimniecības nozaru, kuru darbība, grozījumu autoru ieskatā, šobrīd var nodrošināt savu saimniecisko darbību. Tās ir vairāk nekā 50 nozares, kas iekļautas MK noteikumu pielikumā, un pārstāv ļoti plašu spektru, no būvniecības līdz programmēšanai:
Ierobežoto nozaru saraksts
Nr.p.k.
NACE 2 red. kodi
Nozare (nosaukums)
1.
0812
Grants un smilts karjeru izstrāde; māla un kaolīna ieguve
2.
0892
Kūdras ieguve
3.
3511
Elektroenerģijas ražošana
4.
3514
Elektroenerģijas tirdzniecība
5.
3600
Ūdens ieguve, attīrīšana un apgāde
6.
3700
Notekūdeņu savākšana un attīrīšana
7.
3811
Atkritumu savākšana (izņemot bīstamos atkritumus
8.
3832
Šķirotu materiālu pārstrāde
9.
3900
Sanitārija un citi atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumi
10.
4120
Dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecība
11.
4211
Ceļu un maģistrāļu būvniecība
12.
4212
Dzelzceļu un metro būvniecība
13.
4221
Ūdensapgādes sistēmu būvniecība
14.
4222
Elektroapgādes un telekomunikāciju sistēmu būvniecība
15.
4291
Hidrotehnisko objektu būvniecība
16.
4299
Citur neklasificēta inženierbūvniecība
17.
4311
Ēku nojaukšana
18.
4312
Būvlaukuma sagatavošana
19.
4313
Pētniecisko urbumu veikšana
20.
4321
Elektroinstalācijas ierīkošana
21.
4322
Cauruļvadu, apkures un gaisa kondicionēšanas iekārtu uzstādīšana
22.
4329
Citu inženiersistēmu montāža
23.
4331
Apmetēju darbi
24.
4332
Galdnieku darbi
25.
4333
Grīdas un sienu apdare
26.
4334
Krāsotāju un stiklinieku darbi
27.
4339
Citas būvdarbu pabeigšanas operācijas
28.
4391
Jumta seguma uzklāšana
29.
4399
Citur neklasificētie specializētie būvdarbi
30.
6110
Kabeļu telekomunikācijas pakalpojumi
31.
6120
Bezvadu telekomunikācijas pakalpojumi
32.
6130
Pavadoņu telekomunikācijas pakalpojumi
33.
6190
Citi telekomunikācijas pakalpojumi
34.
6201
Datorprogrammēšana
35.
6202
Konsultēšana datoru pielietojumu jautājumos
36.
6203
Datoriekārtu darbības pārvaldīšana
37.
6209
Citi informācijas tehnoloģiju un datoru pakalpojumi
38.
6311
Datu apstrāde, uzturēšana un ar to saistītās darbības
39.
6312
Interneta portālu darbība
40.
6399
Citur neklasificēti informācijas pakalpojumi
41.
7810
Nodarbinātības aģentūru darbība
42.
7820
Nodrošināšana ar personālu uz laiku
43.
7830
Pārējo cilvēkresursu nodrošināšana
44.
8130
Ainavu veidošanas un uzturēšanas darbības
45.
8211
Kombinētie biroju administratīvie pakalpojumi
46.
8219
Kopēšana, dokumentu sagatavošana un citas specializētās biroju palīgdarbības
47.
8220
Informācijas zvanu centru darbība
48.
9511
Datoru un perifēro iekārtu remonts
49.
9512
Sakaru iekārtu remonts
50.
9521
Sadzīves elektronisko iekārtu remonts
51.
9522
Mājsaimniecības piederumu, mājas un dārzu iekārtu remonts
52.
9523
Apavu un ādas izstrādājumu remonts
53.
9525
Pulksteņu un juvelierizstrādājumu remonts
54.
9529
Cita veida individuālās lietošanas priekšmetu un mājsaimniecības piederumu remonts
Noteikumiem paredzēts stāties spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" tiks publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.