0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAKLIENTU IZPĒTE, SANKCIJASValsts drošības dienests raksturo situāciju sankciju ievērošanas jomā

Valsts drošības dienests raksturo situāciju sankciju ievērošanas jomā

Valsts drošibas dienesta informācija

  Valsts drošības dienests (VDD) norāda, ka 2024. gadā būtiskus riskus turpināja radīt gan vietējo, gan ārvalstu uzņēmēju pārrobežu biznesa darījumi ar sankcijām pakļautajām precēm un pakalpojumiem austrumu virzienā. VDD veiktā informācijas analīze liecina, ka paaugstinātus sankciju pārkāpšanas riskus joprojām radīja sankcijām pakļauto preču tirdzniecība ar Centrālāzijas un Tuvo Austrumu reģiona valstīm, kuras nav ieviesušas tirdzniecības ierobežojumus ar Krieviju. 2024. gadā VDD saņēma 273 ziņojumus par iespējamiem sankciju pārkāpumiem. 150 ziņojumi bija no bankām, 14 bija no fiziskām personām un seši – no juridiskām personām. Pārējos 103 ziņojumus VDD saņēma no valsts iestādēm, no…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

 

Foto: Unsplash.com

Valsts drošības dienests (VDD) norāda, ka 2024. gadā būtiskus riskus turpināja radīt gan vietējo, gan ārvalstu uzņēmēju pārrobežu biznesa darījumi ar sankcijām pakļautajām precēm un pakalpojumiem austrumu virzienā. VDD veiktā informācijas analīze liecina, ka paaugstinātus sankciju pārkāpšanas riskus joprojām radīja sankcijām pakļauto preču tirdzniecība ar Centrālāzijas un Tuvo Austrumu reģiona valstīm, kuras nav ieviesušas tirdzniecības ierobežojumus ar Krieviju.

2024. gadā VDD saņēma 273 ziņojumus par iespējamiem sankciju pārkāpumiem. 150 ziņojumi bija no bankām, 14 bija no fiziskām personām un seši – no juridiskām personām. Pārējos 103 ziņojumus VDD saņēma no valsts iestādēm, no kuriem lielākā daļa – 83 – bija no Finanšu izlūkošanas dienesta (FID).

Sankciju apiešanai negodprātīgi uzņēmēji turpināja slēpt biznesa darījumu patieso būtību un saiknes ar Krieviju. Uzņēmēji manipulēja ar informāciju par kravu faktisko sastāvu, izcelsmi vai gala saņēmēju, iesaistīja starpniekus ne tikai trešajās valstīs, bet arī Eiropā, kā arī izvēlējās sarežģītus un ekonomiski nepamatotus piegādes maršrutus un veidus.

Lai konstatētu Eiropas Savienības (ES) pret Krieviju vai Baltkrieviju noteikto sankciju pārkāpumus, VDD pērn pastāvīgi ieguva un analizēja informāciju par Latvijas valstspiederīgo iespējamu sadarbību ar ES sankciju sarakstos iekļautām fiziskām un juridiskām personām. Tāpat VDD regulāri pārbaudīja vietējo uzņēmēju aizdomīgus darījumus ar uzņēmumiem trešajās valstīs, kurās ES noteiktās sankcijas pret Krieviju netiek atbalstītas un piemērotas.1

1 Izmeklēt sektorālo sankciju jeb konkrētu preču eksporta vai importa aizliegumu pārkāpumus ir Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē.

Papildus VDD lielāku vērību pievērsa arī pakalpojumu sniegšanas jomai, lai identificētu gadījumus, kad pakalpojumi sniegti ES sankciju sarakstos iekļautām fiziskām vai juridiskām personām vai arī pārkāpts ES ieviestais aizliegums par noteiktu pakalpojumu sniegšanu subjektiem Krievijā vai ar agresorvalsti saistītiem uzņēmumiem ārvalstīs.

VDD veiktā analīze liecina, ka aizvadītajā gadā sankciju apiešanas metodes būtiski nemainījās. Pērn dienests novēroja līdzīgas tendences gan pret fiziskām un juridiskām personām Krievijā noteikto individuālo sankciju apiešanas gadījumos, gan noteiktu preču importa un eksporta aizliegumu apiešanas gadījumos.

Sankcijām pakļautās personas mēģināja slēpt saiknes ar Krieviju, izmantojot trešajās valstīs jaundibinātus uzņēmumus un uzņēmumu vadībā un īpašnieku struktūrās ieceļot formālus vadītājus un uzticamības personas, kuras nav pakļautas sankcijām. Tāpat negodprātīgi uzņēmēji sankciju apiešanai mēģināja izveidot šķietami likumīgas darījumu shēmas, slēdzot fiktīvus līgumus un organizējot sankcijām pakļauto preču piegādi un maksājumus caur savstarpēji nesaistītiem uzņēmumiem un piegādes maršrutiem Eiropā un trešajās valstīs.

VDD vērtējumā šādu shēmu izmantošana bija iespējama saistībā ar pastāvošajām nepilnībām un nereti pārāk formālu pieeju sankciju ievērošanas uzraudzībā un uzņēmumu patieso labuma guvēju noskaidrošanā ārvalstu uzņēmumos.

Tāpat sankciju apiešanai labvēlīgus apstākļus turpināja radīt nepilnības ES sankciju regulējumā un piemērošanā, tostarp ES sankciju regulējumā pastāvošie izņēmuma gadījumi atsevišķu Krievijas izcelsmes preču importam uz ES un ES preču eksportam uz Krieviju. Sankciju apiešanu atviegloja arī joprojām saglabātā iespēja sankcijām pakļautās preces pārvadāt tranzītā caur Krievijas un Baltkrievijas teritoriju uz citām valstīm. Šī iespēja tika izmantota arī fiktīvi, lai slēptu, ka tieši Krievija vai Baltkrievija ir sankcijām pakļauto preču patiesais galamērķis.

VDD pērn uzsāka septiņus kriminālprocesus aizdomās par ES pret Krieviju noteikto sankciju pārkāpšanu.

Atšķirībā no citiem gadiem, lielāko daļu jeb piecus no šiem kriminālprocesiem VDD sāka saistībā ar pakalpojumu sniegšanu un atrašanos darba tiesiskajās attiecībās ar uzņēmumiem Krievijā vai sankcijām pakļautiem uzņēmumiem citās valstīs.

Trijos no šiem pieciem ar pakalpojumu sniegšanu saistītajiem gadījumiem VDD konstatēja individuālo jeb pret konkrētiem Krievijas valstspiederīgajiem noteikto sankciju iespējamu pārkāpšanu. Proti, šajos gadījumos Latvijas valstspiederīgie bija snieguši pakalpojumus uzņēmumam, kas atrodas ES sankcijām pakļautas personas kontrolē. Latvijas valstspiederīgie šāda uzņēmuma labā, piemēram, bija veikuši pārdošanas menedžera pienākumus, kas vērtējams kā saimniecisko resursu nodrošināšana sankcijām pakļautai personai.2

2 Saskaņā ar Padomes 2014. gada 17. marta Regulas (ES) Nr. 269/2014 par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība, 1. panta “d” apakšpunktu “saimnieciskie resursi” ir visdažādākie materiālie vai nemateriālie, kustamie vai nekustamie aktīvi, kas nav līdzekļi, bet ko var izmantot, lai iegūtu līdzekļus, preces vai pakalpojumus.

Savukārt divos gadījumos dienests konstatēja tā dēvēto sektorālo sankciju iespējamu pārkāpšanu, proti, konkrētu pakalpojumu neatļautu sniegšanu Krievijā reģistrētiem uzņēmumiem. Abos gadījumos Latvijas valstspiederīgie uzņēmumam Krievijā, pretēji ES noteiktajam aizliegumam, bija snieguši IT konsultāciju pakalpojumus3, piemēram, piedaloties programmatūras izstrādē un ieviešanā.

3 Padomes 2014. gada 31. jūlija Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā, 5.n panta 2. punkts.

Rekomendācijas uzņēmējiem sankciju apiešanas risku mazināšanai

VDD rekomendē Latvijas uzņēmējiem, vērtējot jebkuru potenciālo darījumu, vienmēr rūpīgi pārliecināties, vai tas nav saistīts ar ES pret Krieviju un Baltkrieviju noteikto sankciju pārkāpšanas riskiem.

VDD iesaka pirms iesaistīšanās darījumos rūpīgi izvērtēt visas iesaistītās puses, lai neapzināti nekļūtu par dalībnieku pret Krieviju vai Baltkrieviju noteikto sankciju apiešanas shēmā.

  • Īpaša piesardzība ievērojama, veicot biznesa darījumus, kuros iesaistītas ES importa vai eksporta ierobežojumiem pakļautas preces.
  • Papildus dienests vērš uzmanību, ka ES ir noteikusi arī daudzu pakalpojumu sniegšanas aizliegumu Krievijā un Baltkrievijā reģistrētiem uzņēmumiem un citiem subjektiem.
  • VDD brīdina, ka viena no pazīmēm, kas var liecināt par potenciālu sankciju apiešanas mēģinājumu, ir ar Krieviju vai Baltkrieviju saistītu subjektu iesaiste importa vai eksporta darījumos ar trešajām valstīm, kas ietver sankcijām pakļautas preces vai pakalpojumus.
  • Dienests vērš uzmanību, ka sankciju apiešanā var būt iesaistīti ne tikai uzņēmumi, bet arī privātpersonas, kurām ir privāta vai ekonomiska rakstura saiknes ar Krieviju vai Baltkrieviju.
  • VDD vērtējumā ne tikai bankām un citām kredītiestādēm, bet arī citiem uzņēmējiem jāturpina regulāri apzināt un pārvaldīt ar savu biznesa darbību saistītos sankciju pārkāpšanas riskus. VDD rekomendē uzņēmējiem periodiski pilnveidot iekšējos risku kontroles mehānismus un īstenot atbilstošus risku mazināšanas pasākumus.

Sankciju pārkāpums ir arī pakalpojuma neatļauta sniegšana Krievijai

Aizvadītajā gadā VDD izmeklēšanas rezultātā prokurors vienai Latvijas pilsonei piemēroja sodu par ES noteikto sankciju pārkāpšanu, sniedzot uzņēmumam Krievijā konsultācijas kvalitātes vadības un efektivitātes uzlabošanas jautājumos.

Kriminālprocesu pret šo Latvijas pilsoni VDD uzsāka 2023. gadā saskaņā ar Krimināllikuma 84. panta pirmo daļu. Krievijas uzņēmums, ar kuru Latvijas pilsone sadarbojās, nodarbojas ar informācijas sistēmu programmatūras izstrādi un savus pakalpojumus nodrošina gan Krievijas valsts institūcijām, gan privātā sektora uzņēmumiem, kas turpina darbību Krievijā, neraugoties uz agresorvalsts sākto karu Ukrainā.

Izmeklēšanā VDD noskaidroja, ka Latvijas pilsone, kura bija reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicēja, bija noslēgusi līgumu ar Krievijā reģistrētu uzņēmumu par konsultāciju sniegšanu vadības, plānošanas, organizācijas, efektivitātes un kontroles jautājumos. Persona pret atlīdzību bija veikusi analīzi, salīdzinot uzņēmuma plānotos darbus ar faktiski paveiktajiem, un sniegusi uzņēmumam rekomendācijas darbības uzlabošanai. 2024. gada 29. februārī VDD nosūtīja kriminālprocesa materiālus prokuratūrai, aicinot pret personu sākt kriminālvajāšanu.

VDD vērš uzmanību, ka Eiropas Padomes 2014. gada 31. jūlija regulā Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā, ir noteikts aizliegums tieši vai netieši sniegt grāmatvedības, revīzijas, tai skaitā tiesību aktos noteiktās revīzijas, uzskaites pakalpojumus vai konsultācijas nodokļu jomā, vai konsultācijas saimnieciskās darbības un vadībzinību jomā vai sabiedrisko attiecību pakalpojumus Krievijas valdībai vai juridiskām personām, vienībām vai struktūrām Krievijā.

Izmeklēšanas rezultātā persona savu vainu atzina, un saskaņā ar prokurora priekšrakstu par sodu tai tika piemērots naudas sods 7700 eiro apmērā.

Vēl vienu kriminālprocesu par iespējamu ES sankciju pārkāpšanu VDD sāka saistībā ar noteiktu preču neatļautu nodrošināšanu Krievijai. Bet vienā kriminālprocesā dienests izmeklēja Latvijas valstpiederīgā iespējamu iesaisti finanšu darījumu shēmā sankcijām pakļautas personas interesēs.

Izmeklēšanas rezultātā VDD ieguva atbilstošu pierādījumu kopumu divos no 2024. gadā sāktajiem kriminālprocesiem, aicinot prokuratūru pret aizdomās turētajām personām sākt kriminālvajāšanu. Kriminālvajāšanai nosūtītie kriminālprocesi ir saistīti ar pakalpojumu sniegšanu. Četros 2024. gadā uzsāktajos kriminālprocesos VDD izmeklēšanu vēl turpina, savukārt viens kriminālprocess tika izbeigts, dienestam izmeklēšanas gaitā nekonstatējot noziedzīga nodarījuma sastāvu. Papildus VDD pērn kriminālvajāšanai aizvirzīja vienu 2023. gadā sāktu kriminālprocesu par sankciju pārkāpšanu, un šajā kriminālprocesā personai tika piemērots naudas sods (plašāk par konkrēto gadījumu sadaļā “Atklāts sankciju pārkāpums – pakalpojumu neatļauta sniegšana Krievijai”).

Līdzās kriminālprocesuālām darbībām, VDD amatpersonas veica preventīvas pārrunas ar uzņēmumu pārstāvjiem, individuālajiem komersantiem un privātpersonām, kuru darbībās bija konstatēti riski potenciālai sankciju pārkāpšanai.

Nezināšana neatbrīvo no atbildības

VDD atgādina, ka par ES pret Krieviju un Baltkrieviju noteikto sankciju pārkāpšanu Latvijā ir paredzēta kriminālatbildība, par ko var tikt piemērota līdz astoņiem gadiem ilga brīvības atņemšana. Uzņēmējiem pašiem ir pienākums pārliecināties, vai darījuma rezultātā netiks pārkāptas sankcijas. Nezināšana neatbrīvo no atbildības.

Lielākā daļa jeb 63% no VDD saņemtajiem ziņojumiem pērn bija par ES pret Krieviju noteikto sankciju iespējamiem pārkāpumiem, savukārt 10% ziņojumu – par ES pret Baltkrieviju noteikto sankciju iespējamiem pārkāpumiem. Dienests saņēma arī ziņojumus par ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) noteikto sankciju iespējamiem pārkāpumiem (17%), kā arī dažādu valstu – galvenokārt Apvienotās Karalistes un Ukrainas – nacionālo sankciju (10%) iespējamiem pārkāpumiem.

Latvijas Krimināllikumā atbildība par ASV OFAC sankciju un citu valstu nacionālo sankciju pārkāpumiem nav paredzēta. Vienlaikus VDD rekomendē uzņēmējiem un citiem Latvijas valstspiederīgajiem kritiski vērtēt sadarbības iespējas arī ar šajos sankciju sarakstos iekļautām fiziskām un juridiskām personām, īpaši, ja tās sniegušas atbalstu Krievijas agresijai pret Ukrainu.

Pērn lielākā daļa VDD saņemto ziņojumu bija par ES sektorālo sankciju jeb pret Krieviju vai Baltkrieviju ieviesto konkrētu preču importa vai eksporta aizliegumu iespējamu pārkāpšanu. Dienests saņēma arī ievērojamu daudzumu ziņojumu saistībā ar tā dēvēto individuālo sankciju jeb pret konkrētiem Krievijas un Baltkrievijas valstspiederīgajiem noteikto sadarbības ierobežojumu iespējamu pārkāpšanu. Šie ziņojumi bija gan par ES, gan ASV OFAC, gan Apvienotās Karalistes un Ukrainas pret konkrētām personām noteikto sankciju iespējamiem pārkāpumiem.

2024. gadā pieauga VDD saņemto ziņojumu skaits par ES noteiktā aizlieguma sniegt Krievijai vai Krievijas valstspiederīgajiem noteiktus pakalpojumus iespējamu pārkāpšanu. Ziņojumi bija saistīti gan ar Latvijas pilsoņu, gan citu valstu pilsoņu, kuriem piešķirta termiņuzturēšanās atļauja Latvijā, iespējamu iesaisti neatļautā pakalpojumu sniegšanā agresorvalstij.

Ziņojumu analīzes rezultātā VDD vairākos gadījumos veica pārrunas ar darījumos iesaistītajām personām, brīdinot par kriminālatbildību, kas paredzēta par sankciju pārkāpšanu. Atsevišķu gadījumu izvērtējums noslēdzās ar kriminālprocesa sākšanu.

Publiskais pārskats par VDD darbību 2024. gadā pieejams VDD tīmekļvietnē.

Lasiet arī: