0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAValsts iestāžu finanšu un vadības grāmatvedības sistēmu plāno pilnveidot

Valsts iestāžu finanšu un vadības grāmatvedības sistēmu plāno pilnveidot

Koncepcija par vienotas valsts iestāžu  finanšu un vadības grāmatvedības sistēmas un finanšu analīzes rīka izveidi, nodrošinot finanšu un cilvēkresursu vadību, tika izskatīta 23. aprīļa Ministru kabineta komitejas sēdē. Kā plz.lv informēja Finanšu ministrijā, kas izstrādājusi šo koncepciju, koncepcija jau esošajā valsts iestāžu  finanšu un vadības grāmatvedības sistēmā neparedz neko jaunu – tā paredz esošās sistēmas pilnveidošanu, lai sistēmā uzkrātie dati būtu operatīvi apkopojami “dažādos griezumos”, ņemot vērā katras nozares specifiku, kas nereti nepieciešams svarīgu lēmumu pieņemšanai; datu apkopošana pašreizējā sistēmā prasot daudz laika un daudzu cilvēku darbu. Plānots, ka sistēmas pilnveidei būs nepieciešami aptuveni 2 miljoni latu, no kuriem 85%…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Finanšu ministrijaKoncepcija par vienotas valsts iestāžu  finanšu un vadības grāmatvedības sistēmas un finanšu analīzes rīka izveidi, nodrošinot finanšu un cilvēkresursu vadību, tika izskatīta 23. aprīļa Ministru kabineta komitejas sēdē.plz.lv informēja Finanšu ministrijā, kas izstrādājusi šo koncepciju, koncepcija jau esošajā valsts iestāžu  finanšu un vadības grāmatvedības sistēmā neparedz neko jaunu – tā paredz esošās sistēmas pilnveidošanu, lai sistēmā uzkrātie dati būtu operatīvi apkopojami “dažādos griezumos”, ņemot vērā katras nozares specifiku, kas nereti nepieciešams svarīgu lēmumu pieņemšanai; datu apkopošana pašreizējā sistēmā prasot daudz laika un daudzu cilvēku darbu. Plānots, ka sistēmas pilnveidei būs nepieciešami aptuveni 2 miljoni latu, no kuriem 85% būs Eiropas reģionālās attīstības fonda līdzekļi un 15% - valsts budžeta līdzfinansējums. Paredzams, ka sistēma tiks pilnveidota pakāpeniski, un pilnveidi plānots pabeigt līdz 2015. gadam. Plānots, ka koncepcija tālākai  izskatīšanai - Ministru kabinetā tiks iesniegta līdz šā gada maija beigām. Finanšu  ministrijas sagatavotajā koncepcijas kopsavilkumā teikts, ka koncepcijas par  vienotas valsts iestāžu finanšu un vadības grāmatvedības sistēmas un finanšu analīzes rīka izveidi, nodrošinot finanšu un cilvēkresursu vadību, galvenais mērķis ir apzināt esošo situāciju valsts iestāžu finanšu un grāmatvedības procesus atbalstošajās informācijas sistēmās un aprakstīt turpmāko sistēmu attīstības risinājumu, tai skaitā atlīdzības uzskaites sistēmā, kurš nodrošinātu optimālu informācijas tehnoloģiju izmantošanu un veicinātu finanšu un grāmatvedības procesu vienādošanu un standartizāciju valsts pārvaldē. Koncepcija paredz pilnveidojot esošo Valsts kases informācijas sistēmu VBPBP, kura jau tiek izmantota visās valsts budžeta iestādēs, izņemot drošības un citas klasificētās iestādes,  un ir ērti izmantojama informācijas savākšanai, gan izmantojot manuālu datu ievadi, gan datu importu XML formātā. Kā papildus arguments VBPBP izvēlei ir fakts, ka sistēma nodrošina divu līmeņu dokumentu autorizācijas funkcionalitāti, t.i. tiek piedāvāts atsevišķiem lietotājiem veikt informācijas ievadi, ko apstiprināt ar saviem autentifikācijas rīkiem (lietotāja vārds un parole) un citiem tās pašas iestādes lietotājiem (tipiskā gadījumā iestādes vadībai) ar saviem autentifikācijas rīkiem (lietotāja vārds, parole un kodu kalkulators/e-paraksts) ir iespēja ievadīto informāciju apstiprināt/parakstīt. Tā kā VBPBP sistēma jau tiek izmantota visās valsts budžeta iestādēs, tad iestādes jau ir nodrošinātas ar nepieciešamajiem autentifikācijas rīkiem, kas ir optimāls risinājums, salīdzinot ar iespējamu variantu, kad tiktu būvēta pilnīga jauna informācijas sistēma saistību reģistrācijai un esošās darbinieku atlīdzības uzskaites sistēmas pilnveidošanai. Koncepcija paredz centralizētu pieeju šādos jautājumos: - grāmatvedības procesu standartizācija - finanšu grāmatvedības dati ir savstarpēji salīdzināmi un izmantojami analīzei, nepieciešams, lai šie dati būtu viendabīgi un standartizēti. To var panākt veicot budžeta iestāžu pārvaldības procesu vienādošanu (standartizāciju), kas ļautu optimizēt iestādēs notiekošos finanšu vadības un administratīvos (t.sk. grāmatvedības uzskaites) procesus, tādējādi radot priekšnoteikumus finanšu, informācijas tehnoloģiju un personāla resursu efektīvākai izmantošanai. Lai procesu standartizācija būtu pietiekami efektīva un detalizēta, nepieciešami atbilstošas detalizācijas standarti un to pielietošanas rokasgrāmatas, kas būtu saistošas visām  budžeta iestādēm, no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskajām personām un to izveidotām iestādēm, budžeta nefinansētām iestādēm un VK valsts budžeta finanšu uzskaitei (turpmāk tekstā- iestāde (vienība)), kā arī šo standartu ieviešanas nodrošināšanai ir jāīsteno pilotprojekts, kurā tiek pārbaudīta standartu darbība. - mūsdienīga valsts budžeta un finanšu grāmatvedības datu  analīzes rīka izstrāde un turpmāka pielietošana datu analīzei -  iegūstot nepieciešamo analītisko materiālu, lai pilnvērtīgi sagatavotu lēmumiem nepieciešamo informāciju gadskārtējam valsts budžeta likumam un vidēja termiņa budžeta ietvara likumam. Ar šī rīka palīdzību tiktu iegūta analītiska informācija, balstoties uz standartizētiem atskaišu formātiem, kā arī apmācīti darbinieki, lai tie spētu definēt un analizēt uzkrājamās informācijas kopas un iegūtu konkrētu nepieciešamo informāciju, izmantojot datus, kas uzkrāti saistītajās datu noliktavās (ad-hock analīze). Koncepcijas izstrādātāji uzskata, ka Latvijas publiskā sektora grāmatvedības standartu izstrādei un procesu standartizācijai, kā arī pilotprojekta ieviešanai ir šādas priekšrocības: - iespēja optimizēt iestādēs notiekošos finanšu vadības un administratīvos procesus (t.sk. grāmatvedības uzskaites). Grāmatvedības procesu standartizācija publiskā sektora iestādēs un Latvijas publiskā sektora grāmatvedības standartu izstrāde ļautu optimizēt iestādēs notiekošos finanšu vadības un administratīvos procesus, tādējādi radot priekšnoteikumus finanšu, informācijas tehnoloģiju un personāla resursu efektīvākai izmantošanai. - iespēja analizēt un veikt salīdzināšanu starp dažādām publiskā sektora iestādēm. Publiskā sektora iestāžu grāmatvedības procesu standartizācija nodrošinātu, ka par valsti kopumā analizējamie finanšu grāmatvedības dati ir salīdzināmi un izmantojami analīzei. Savukārt atlīdzības uzskaites sistēmas risinājumam ir šādas priekšrocības: - augsta datu apkopošanas operativitāte. Paredzētās izmaiņas nosaka, ka dati tiks apkopoti automātiski vienotā datu formātā vienotā datu noliktavā un lietotājiem būs pieejama informācija uzreiz pēc tam, kad tiks veikta datu pārnese no datu avotu sistēmām. Esošās PUD dati tiks pārnesti uz pilnveidoto datu noliktavu, kas ļaus turpmāk izmantot arī jau iepriekš uzkrātos datus, tādejādi pilnveidojot PUD funkcionalitāti, uzlabojot tā darbības vidi; - iespēja operatīvāk un efektīvāk analizēt un veikt salīdzināšanu starp dažādām sabiedriskā sektora iestādēm. Sabiedriskā sektora darbinieku atlīdzības sistēmas elementus iespējams salīdzināt pa valsti kopumā, analizējot konkrētos datus, kā arī veikt salīdzināšanu nozares ietvaros starp dažādām iestādēm vai starp nozarēm; - pārskatu publicēšana. Automātiski tiks ģenerētas atskaites iepriekš izveidotās atskaišu formās un tiks nodrošināta iespēja no apkopotajiem datiem pēc vajadzības ģenerēt jebkādu atskaiti. - interaktīvas atskaites. Iespējas būvēt atskaites tā, lai no jebkura atskaitē ietvertā skaitļa varētu iedziļināties tā detaļās, dinamiski pāriet no vienas analīzes dimensijas uz citu. Piedāvātajam Valsts finanšu datu analīzes rīka risinājumam ir šādas priekšrocības: - augsta datu saņemšanas operativitāte. Rīka lietotājiem būs pieejama informācija par valsts budžeta izpildi un valsts finanšu grāmatvedības informāciju  uzreiz pēc tam, kad tiks veiktas datu pārneses no datu avotu sistēmām. - interaktīvas atskaites – iespēja atskaites būvēt tā, ka no jebkura skaitļa iespējams iedziļināties tā detaļās, dinamiski pāriet no vienas analīzes dimensijas uz citu. - pārskatu publicēšana - jebkuras atskaites var tikt automātiski ģenerētas un pielāgotas individuāli saņēmējam. Savukārt Valsts finanšu datu analīzes rīka attīstības risinājumam irkoncepcijas izstrādātāji norāda  šādus galvenos trūkumus: - atkarība no interneta pieslēguma. Lietotāji pilnībā ir atkarīgi no datu pārraides tīkla, jo bez interneta pieslēguma lietotāji faktiski sistēmu izmantot nespēj, tomēr, ņemot vērā elektronisko pakalpojumu attīstību Latvijā, paredzams, ka lielākai daļai publiskā sektora iestāžu būs nepārtraukts interneta pieslēgums. - atkarība no interneta pieslēguma kvalitātes. Lietotāji ir atkarīgi ne tikai no interneta pieslēguma esamības, bet arī no tā kvalitātes - interneta pieslēguma tipa (iezvanpieeja vai tiešsaiste) un pieslēguma ātruma, kas faktiski var būtiski mainīties atkarībā no tīkla kopējās noslodzes. Vairāk par topošo koncepciju Jūs varat lasīt Ministru kabineta mājaslapā, šeit.