0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAVID informē par komersanta pienākumiem, izmaksājot ar IIN apliekamus ienākumus fiziskajai personai

VID informē par komersanta pienākumiem, izmaksājot ar IIN apliekamus ienākumus fiziskajai personai

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu "Komersanta pienākumi un atbildība,  izmaksājot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamus  ienākumus  fiziskajai personai". VID skaidro, ka komersanti, individuālie uzņēmumi (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības), kooperatīvās sabiedrības, nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes, organizācijas, biedrības, nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicējas, izmaksājot fiziskajai personai – Latvijas rezidentam ienākumus, ja tie nav saistīti ar darba attiecībām un nav atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli, ir jāietur iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Pie ieņēmumiem, no kuriem ienākumu izmaksātājam nodoklis jāietur izmaksas brīdī, pieder ieņēmumi no saimnieciskās darbības, ko veic fiziskā persona, kurai nav izsniegts Valsts ieņēmumu dienesta…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu "Komersanta pienākumi un atbildība,  izmaksājot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamus  ienākumus  fiziskajai personai".

VID skaidro, ka komersanti, individuālie uzņēmumi (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības), kooperatīvās sabiedrības, nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes, organizācijas, biedrības, nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicējas, izmaksājot fiziskajai personai – Latvijas rezidentam ienākumus, ja tie nav saistīti ar darba attiecībām un nav atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli, ir jāietur iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Pie ieņēmumiem, no kuriem ienākumu izmaksātājam nodoklis jāietur izmaksas brīdī, pieder ieņēmumi no saimnieciskās darbības, ko veic fiziskā persona, kurai nav izsniegts Valsts ieņēmumu dienesta apliecinājums par reģistrēšanos saimnieciskās darbības veicēja statusā, tai skaitā:
  • ieņēmumi no uzņēmuma līguma;
  •  ieņēmumi, ko izmaksā fiziskajai personai, kura paziņojusi VID  par saimnieciskās darbības nereģistrēšanu likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” atļautajos gadījumos.
  Par saimnieciskās darbības veicēja reģistrācijas statusu ir iespējams pārliecināties publiski pieejamā nodokļu maksātāju reģistrā. Informācija par fiziskām personām, kas veic saimniecisko darbību un ir reģistrētas VID Nodokļu maksātāju reģistrā, pieejama VID mājas lapā www.vid.gov.lv sadaļā Noderīgi > VID publiskojamo datu bāze > Lietot VID publiskojamo datu bāzi > Saimnieciskās darbības veicēji. Ja fiziskajai personai nerodas saimnieciskās darbības izdevumi vai tie ir nebūtiski, nodokļa maksātājs, gūstot ienākumu no īpašuma [iznomājot vai izīrējot nekustamo īpašumu (arī pārdodot īres tiesības), nododot lietu tālāk apakšnomniekam vai apakšīrniekam, iznomājot kustamo mantu vai gūstot samaksu par dabas resursu izmantošanu vai izmantošanas aprobežojumiem] vai gūstot ienākumu no kustamas lietas atsavināšanas likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktos gadījumos, var nereģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējs, par to paziņojot VID. No minētajiem ieņēmumiem to izmaksātājam ir jāietur iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN)  izmaksas vietā, piemērojot 10% IIN likmi, un VID publiskajā saimnieciskās darbības veicēju reģistrā šādas fiziskās personas ir iekļautas ar atzīmi „Paziņotā saimnieciskā darbība*”. No lauksaimnieciskās produkcijas ražošanas un no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu vākšanas ieņēmumiem nodoklis ienākuma izmaksas vietā nav jāietur. Neatkarīgi no tā, vai fiziskā persona ir reģistrējusies VID vai Uzņēmumu reģistrā kā saimnieciskās darbības veicēja vai individuālais komersants,IIN ir jāietur ienākuma izmaksas vietā no šādiem ieņēmumiem:
  • autoratlīdzība (honorārs), arī atlīdzība par autora pārdotajiem lietišķās un dekoratīvās mākslas darbiem un tautas daiļamatniecības izstrādājumiem;
  • autoratlīdzība (honorārs), kuru izmaksā autortiesību mantiniekiem;
  • atlīdzība, kuru izmaksā sagādes un citas organizācijas par medījumu jēlādām, medījumiem un to gaļu, medību trofejām, zoobarību un citu savvaļā iegūto produkciju, izņemot atlīdzību, kas gūta no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu vākšanas;
  • apdrošināšanas atlīdzība, kas saskaņā ar dzīvības, veselības un negadījuma apdrošināšanas līgumu, kuru apdrošinātā interesēs noslēdzis darba devējs (vai cits apdrošinājuma ņēmējs - juridiskā persona), izmaksāta, pienākot apdrošināšanas līgumā paredzētajam līguma beigu termiņam vai laužot līgumu pirms termiņa;
  • pensijas;
  • metāllūžņu pārdošanas ienākumi;
  • dāvinājumi naudā un citās lietās, izņemot dāvinājumu (ienākumu), kas gūts aizdevuma (kredīta) saistību samazināšanas vai dzēšanas rezultātā;
  • slimības pabalsti;
  • atmaksājamais pārmaksātais sociālais nodoklis (valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
  • dividendes un dividendēm pielīdzināms ienākums;
  • procentu ienākums;
  • stipendijas, (izņemot stipendijas, kas izmaksātas no budžeta, Ministru kabineta apstiprinātas biedrības vai nodibinājuma līdzekļiem vai no to starptautisko izglītības vai sadarbības programmu līdzekļiem, kurās līdzdalību ir apstiprinājis Ministru kabinets);
  • papildpensijas kapitāls, kas veidojies no darba devēja veiktajām iemaksām privātajos pensiju fondos atbilstoši licencētiem pensiju plāniem un izmaksāts pensiju plānu dalībniekiem;
  • ienākums no privātajos pensiju fondos veikto iemaksu ieguldīšanas;
  • iznomāta personāla ienākums vai tam pielīdzināts ienākums;
  • ienākums no noslēgtajiem dzīvības apdrošināšanas līgumiem ar līdzekļu uzkrāšanu;
  • ienākumi no fiziskās personas īpašumā esoša augoša meža atsavināšanas izciršanai un tajā iegūto kokmateriālu atsavināšanas.
Ienākuma izmaksātājs no minētajiem ienākuma veidiem izmaksas brīdī ieturēto nodokli iemaksā budžetā ne vēlāk kā ienākuma izmaksas mēnesim sekojošā mēneša 5.datumā. Ienākuma izmaksātājs ne vēlāk kā līdz ienākuma izmaksas mēnesim sekojošā mēneša 15.datumam:
  • izsniedz ienākuma saņēmējam paziņojumu par izmaksātajām summām;
  • nosūta paziņojumu VID.
Paziņojuma veidlapa ir noteikta Ministru kabineta 2008.gada 25.augusta noteikumos Nr.677 „Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa paziņojumiem”. Paziņojuma veidlapa pieejama VID mājas lapā www.vid.gov.lv sadaļā Noderīgi > Veidlapas un iesniegumi > Iedzīvotāju ienākuma nodoklis > Paziņojums par fiziskai personai izmaksātajām summām. Detalizētāka informācija par paziņojumu aizpildīšanu un iesniegšanu ir pieejama VID mājas lapā www.vid.gov.lv sadaļā Iedzīvotāju ienākuma nodoklis > Metodiskie materiāli > Metodiskais materiāls "Paziņojumi par fiziskai personai izmaksātajām summām". Ja ienākuma izmaksātājs no personai izmaksājamā ienākuma ieturēto nodokli noteiktajā termiņā nav iemaksājis budžetā, tas budžetā iemaksā nesamaksātā nodokļa (pamatparāds) summu un nokavējuma naudu. Par termiņā ieturēto, bet noteiktajā termiņā budžetā neiemaksāto nodokļa summu (pamatparāds) tiek aprēķināta nokavējuma naudu no laikā nesamaksātā pamatparāda 0,05 procentu apmērā par katru nokavēto nodokļa samaksas dienu. Ja ienākuma izmaksātājs nav laikā ieturējis no personai izmaksājamā ienākuma nodokli, kā arī ieturēto nodokļa summu nav iemaksājis budžetā, nokavējuma nauda tiek aprēķināta par laika periodu, sākot ar nākamo dienu pēc dienas, kad nodoklis bija jāietur un jāiemaksā budžetā. Ja ienākuma izmaksātājs ir iesniedzis nekorektu paziņojumu par izmaksātajām summām un pēc VID uzaicinājuma to neprecizē vai nesniedz pamatotu skaidrojumu, VID var uzsākt lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā un atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 159.pantam „Nesadarbošanās ar nodokļu administrācijas amatpersonām” uzlikt naudas sodu līdz piecsimts latiem, atņemot valdes loceklim tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībās vai bez tā. Ja preventīvo pasākumu rezultātā un pēc iepriekš minēto sodu piemērošanas netiek panākta nodokļa nomaksa, tiek veikti atbilstoši nodokļu kontroles pasākumi – datu atbilstības pārbaude vai nodokļu audits, kuru rezultātā tiek papildus aprēķināti maksājumi budžetā. Ja nodokļu maksātājs savlaicīgi neveic maksājumus valsts budžetā, VID ir tiesības uzsākt nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā.