0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESVID skaidrojums par UVTN maksāšanas kārtību par nomāto automašīnu

VID skaidrojums par UVTN maksāšanas kārtību par nomāto automašīnu

Valsts ieņēmumu dienests sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu. Iesniedzējs norāda, ka tas nodarbojas ar nekustamo īpašumu apsaimniekošanu. Saimnieciskās darbības nodrošināšanai  darbiniekiem nepieciešams izmantot transportlīdzekļus. Tā kā Iesniedzēja rīcībā nav transportlīdzekļi, lai ar tiem pilnībā nodrošinātu darbiniekus, Iesniedzējs tos nomā no saviem darbiniekiem. Nomātie transportlīdzekļi darbiniekiem jāizmanto, lai nodrošinātu dienesta braucienus Iesniedzēja saimnieciskās darbības vajadzībām. Iesniedzējs  norāda, ka nomas līgumā ir noteikta ikmēneša maksa, kas sevī ietver arī iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN). Izmaksājot nomas maksu, Iesniedzējs ieturIIN un to iemaksā Valsts kasē. Papildus nomas maksai Iesniedzējs apmaksā automašīnas stāvvietu netālu no biroja un izdevumus par degvielu, kas nepieciešami dienesta braucieniem.…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

4 KOMENTĀRI

Pierakstīties
Paziņot par
4 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
***
***
10 gadi atpakaļ

Kārtējo reizi VID sagatavojis virspusēju atbildi.Paliek jautājumi par PVN par izlietoto degvielu nomas mašīnai un citiem izdevumiem, kas saistīti ar nomas mašīnas izmantošanu.

Tāpat VID nekomentē, ko darīt, ja automašīnu, ko iznomā fiziskā persona (kurš ir šī auto turētājs) īpašnieks ir līzinga kompānija? Kā šo auto piereģistrēt CSDD Iesniedzēja firmai, kā otrai turētājai.

Lūgums VID sniegt vispusējas atbildes uz konkrētu problēmu.

aivars.balcuns@digitalmind.lv
***
10 gadi atpakaļ

Tiešām ļoti gribētos dzirdēt VID komentāri tieši par to daļu, kas attiecas uz situāciju, kad auto ir līzinga kompānijas īpašums – diemžēl par šo jautājuma daļu nav sniegta atbilde, attiecīgi joprojām paliek daudz neskaidrību, kādā veidā uzņēmumam korekti rīkoties šādās situācijās. Domājams, ka atbilde tieši uz šo situāciju interesē daudzus uzņēmējus, jo ļoti liela daļa automašīnu tiek iegādātas tieši ar līzinga starpniecību – pēc esošajām VID atbildēm sanāk, ka šādā situācijā uzņēmumam nepastāv nekādu iespēju par šādiem savu darbinieku auto maksāt UVTN!
Ļoti gaidu VID komentāru!

***
***
10 gadi atpakaļ

Varbūt palīdzēsšos VID skaidrojums: http://ej.uz/vidautoo

aivars.balcuns@digitalmind.lv
***
10 gadi atpakaļ

Paldies tam, kurš padalījās ar VID uzziņu. Diemžēl tā vēlreiz apraksta ideālo scenāriju, citējot likuma pantus. Taču ne vārda netiek minēts, lai atbildētu uz galveno problēmsituāciju – automašīna ir līzinga kompānijas īpašums, turētāja nomaiņa CSDD nav iespējama bez līzinga saistību pārņemšanas. Gribētos ļoti skaidru atbildi bez likumu pantiem – šādā situācijā ir iespējams kaut ko darīt, lai auto būtu UVTN objekts vai par šādu situāciju likuma sastādīšanas laikā likumdevēji ir aizmirsuši padomāt. No vienas puses, ņemot vērā visu lasīto – saprotu, ka tas nebūs iespējams, no otras puses, dzīvojot tiesiskā valstī, gribās ticēt, ka normatīvie akti ir sastādīti pēc vienlīdzības… Vairāk »

Valsts ieņēmumu dienests sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu. Iesniedzējs norāda, ka tas nodarbojas ar nekustamo īpašumu apsaimniekošanu. Saimnieciskās darbības nodrošināšanai  darbiniekiem nepieciešams izmantot transportlīdzekļus. Tā kā Iesniedzēja rīcībā nav transportlīdzekļi, lai ar tiem pilnībā nodrošinātu darbiniekus, Iesniedzējs tos nomā no saviem darbiniekiem. Nomātie transportlīdzekļi darbiniekiem jāizmanto, lai nodrošinātu dienesta braucienus Iesniedzēja saimnieciskās darbības vajadzībām. Iesniedzējs  norāda, ka nomas līgumā ir noteikta ikmēneša maksa, kas sevī ietver arī iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN). Izmaksājot nomas maksu, Iesniedzējs ieturIIN un to iemaksā Valsts kasē. Papildus nomas maksai Iesniedzējs apmaksā automašīnas stāvvietu netālu no biroja un izdevumus par degvielu, kas nepieciešami dienesta braucieniem. Iesniedzējs neapmaksā automašīnas rezervju daļu iegādi un to maiņu, kā arī jebkādus citus izdevumus, kas radušies iznomātājam sakarā ar ceļu satiksmes negadījumu, kurā iesaistīta automašīna. Iesniedzējs par nomātām automašīnām maksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN). Iesniedzējs nav reģistrēts kā automašīnas turētājs  Ceļu satiksmes drošības direkcijā CSDD. Iesniedzējs norāda, ka praksē var būt situācijas, kad periodiski mainās transportlīdzekļu turētāji un tie vienlaikus ir vairāki. Ja obligāti būtu jāreģistrē transportlīdzekļa turētājs, tad nebūtu pamats nereģistrēt visus transportlīdzekļa turētājus. Bet to nemaz nav iespējams veikt, jo ar MK noteikumiem Nr.1610 noteiktā transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība paredz norādīt informāciju tikai par vienu turētāju. Iesniedzējs papildus atzīmē arī tādas situācijas, kurās automašīnas īpašnieks ir līzinga kompānija, kur savukārt fiziskā persona – līzinga ņēmējs, ir reģistrēts kā automašīnas turētājs un šāda prasība tiek uzturēta no līzinga kompānijas puses, kas, savukārt, ierobežo jebkuru trešo personu reģistrēt kā automašīnas turētāju pat tādos gadījumos, kad automašīnas nodošana lietošanā trešajai personai ir saskaņota ar līzinga kompāniju, – automašīnas īpašnieku. Iesniedzējs norāda, ka Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma  10.pants nosaka, kas ir UVTN objekts. Likums tieši neparedz nodokli maksāt par transportlīdzekli gadījumā, ja to nomā komersants un komersants nav reģistrēts kā transportlīdzekļa turētājs. Iesniedzējs uzskata, ka esošajā situācijā likumā pastāv nepilnība. Proti,  nav ietverts gadījums, kad transportlīdzeklis tiek lietots, pamatojoties uz nomas attiecībām, bet nomnieks nav reģistrēts kā transportlīdzekļa turētājs. Nodoklis komersantam, piemēram, ir jāmaksā gadījumā, ja tas transportlīdzekli nomā un ir reģistrēts kā transportlīdzekļa turētājs. Iesniedzēja ieskatā nav korekta pieeja, ka tikai un vienīgi turētāja nereģistrēšanas fakts CSDD var radīt tiesības nodokli nemaksāt. Iesniedzējs secina, ka pamatojoties uz iepriekš minēto, iesniedzēja nomātā automašīna ir atzīstama par UVTN objektu. Iesniedzējs arī secina, ka  mēnešos, kuros par nomāto transportlīdzekli tiek maksāts UVTN, jāsagatavo vienkāršota ceļazīme un jāveic tādas izlietotās degvielas uzskaite, no kuras var iegūt informāciju par izlietoto degvielas patēriņu visā mēnesī un nobraukto kilometru skaitu visā mēnesī. Sīkāku uzskaiti, piemēram, norādot nobraukto kilometru skaitu katrā dienesta braucienā, nav nepieciešams veikt. Iesniedzējs iesniegumā uzdod šādus jautājumus.
  1. Iesniedzējs lūdz apstiprināt, ka Iesniedzēja nomātā automašīna ir atzīstama par uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa objektu, Iesniedzējs par tā maksātāju un samaksātais uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis kā izdevumi, kas ir tieši saistīti ar Iesniedzēja saimniecisko darbību.
  2. Iesniedzējs lūdz apstiprināt, ka Iesniedzējam ir tiesības ar transportlīdzekļa lietošanu saistītos izdevumus uzskaitīt atbilstoši likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.panta sestās daļas noteikumiem, tas ir, sagatavojot vienkāršotu ceļazīmi, kurā tiek uzskaitīta mēnesī izlietotā degviela un nobraukto kilometru skaits, nenorādot nobraukto kilometru skaitu katrā dienesta braucienā.
  3. Ja Finanšu ministrijas vai Valsts ieņēmumu dienesta atbilde uz pirmo un otro jautājumu ir negatīva, Iesniedzējs lūdz sniegt skaidrojumu, kā Iesniedzējam konkrētajā situācijā ir jāuzskaita nobrauktie kilometri un izlietotā degviela, un vai izdevumi par degvielas iegādi ir ar saimniecisko darbību tieši saistīti izdevumi.
  VID, atbildot uz iesnieguma 1.jautājumu, paskaidro, ka saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 25.punktā noteikto, transportlīdzekļa turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kura uz tiesiska pamata (mantas īres, nomas, patapinājuma līgums u.c.) lieto transportlīdzekli. Par transportlīdzekļa turētāju nav uzskatāma persona, kas transportlīdzekli lieto uz dienesta vai darba tiesisko attiecību pamata. Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1080 „Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 16.punktā noteikts, ka transportlīdzekļus reģistrē īpašumā, valdījumā vai turējumā. Ņemot vērā Ceļu satiksmes likuma 1.panta 25.punktā noteikto transportlīdzekļa turētāja definīciju, secināms, ja Iesniedzējs nomā no fiziskas personas transportlīdzekli, tad tam saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1080 „Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 16.punktā noteikto jāreģistrējas Ceļu satiksmes drošības direkcijā kā konkrētā transportlīdzekļa turētājam. Komersantam, kas noslēdz nomas līgumu par citas personas īpašumā esoša transportlīdzekļa izmantošanu, ir pienākums reģistrēties valsts akciju sabiedrības „Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā kā šī transportlīdzekļa turētājam un maksāt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli. Likumdevējs nav paredzējis gadījumus, kad, noslēdzot nomas līgumu par citas personas īpašumā esoša transportlīdzekļa izmantošanu, komersants varētu nereģistrēties valsts akciju sabiedrības „Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā kā iznomātā transportlīdzekļa turētājs, pamatojot to ar nomas līguma nosacījumiem. Konkrētajā tiesiskajā situācijā Iesniedzējs, kas saskaņā ar 2011.gada 6.jūnijā noslēgto nomas līgumu lieto fiziskas personas V īpašumā esošo vieglo transportlīdzekli  un nav uzrādīts attiecīgā transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā kā turētājs, nav uzskatāms par Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma subjektu un attiecīgais transportlīdzeklis nav uzskatāms par UVTN objektu. Atbildot uz iesnieguma 2.jautājumu, VID paskaidro, ka konkrētajā tiesiskajā situācijā, ja Iesniedzējs nav reģistrēts valsts akciju sabiedrības „Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā kā vieglā transportlīdzekļa turētājs, Iesniedzējs nav uzskatāms par UVTNmaksātāju Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma izpratnē, attiecīgi likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.panta sestā daļa nav piemērojama, neskatoties uz to, ka faktiski nodoklis par nomāto transportlīdzekli ir samaksāts, nereģistrējoties kā transportlīdzekļa turētājam. Atbildot uz iesnieguma 3.jautājumu, VID paskaidro, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju” 42.punktā noteikto, ja speciālajos likumos vai citos normatīvajos aktos attiecībā uz kādiem konkrētiem grāmatvedības organizācijas dokumentiem nav noteikts citādi, grāmatvedības organizācijas dokumentus izstrādā, apstiprina un par to saturu atbild uzņēmuma vadītājs. Tādējādi Iesniedzējam, kas nav reģistrēts valsts akciju sabiedrības „Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā kā vieglā transportlīdzekļa  turētājs, atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju” 41.punktam grāmatvedības organizācijas dokumentos jānosaka iekšējo attaisnojuma dokumentu noformēšanas kārtība, lai tiktu uzskaitīts transportlīdzekļa faktiski nobrauktais kilometru skaits konkrētajā mēnesī. Dokumentējot transportlīdzekļa izmantošanu, piemēram, noformējot ceļa zīmes vai maršruta lapas, tajās norāda odometra rādījumu noteiktā atskaites perioda sākumā un beigās, nobraukto kilometru skaitu, braucienu maršrutus, braucienu sākuma un beigu laiku, kā arī citu informāciju atbilstoši degvielas iegādi apliecinošo dokumentu uzskaites kārtībai, lai degvielas iegādi apliecinošie dokumenti tiktu identificēti ar konkrētu transportlīdzekli, kas iegādāto degvielu patērē. Ievērojot minēto, transportlīdzekļa degvielas izdevumi, ja par transportlīdzekli netiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, ir attiecināmi uz saimnieciskās darbības izdevumiem tikai atbilstoši saimnieciskās darbības ietvaros veikto braucienu uzskaites kārtībai.