< Previous10NODOKĻINr. 4 (448) 2019. gada aprīlisŠogad visu martu un droši vien vēl ilgi pēc tā sabiedrība asi reaģēs uz ikgadējās fi zisko personu ienākumu deklarācijas iesniegšanas rezultātu. Katru dienu dažādas vairāk vai mazāk sabiedrībā pazīstamas personas šausminās un lamā nodokļu reformu, vienlaikus cilvēku emocijām kā ugunskurā piemetot pa pagalītei, un process turpinās…Parasti deklarācijas iesniegšana bija saistīta ar vēlmi saņemt daļu no gada laikā ieturētā ienākuma nodok-ļa. Šoreiz sanāca «mazliet» savādāk: vienai daļai nodoklis tiks atmaksāts, bet citai — tas būs jāiemaksā budže-tā. Minētās daļas nav salīdzināmas ne pēc dalībnieku skaita, ne pēc aprēķinātajām summām, bet no tā nekļūst vieglāk tiem, no kuriem tiek pieprasīts samaksāt papildu nodokli. Patlaban tiek ierosināti dažādi IIN likuma «uzlabojumi», tomēr jā-ņem vērā, ka prasības grozīt tādā veidā, lai visus apmierinātu, tur-klāt situācijā, kad gads jau ir sācies atbilstoši vecajām prasībām, būs diezgan grūti. Tādēļ mēģināsim no-skaidrot, «kāpēc tā notika», «kurš ir vainīgs» un «kas ir darāms», lai ierobežotu nepatīkamo pārsteigu-mu skaitu arī par 2019. gadu.Uzreiz atzīšu, man arī ir dažas «pretenzijas» pret kārtību, kas pie-mērota, sākot ar 2018. gadu, tomēr nevaru teikt, ka tā būtu pilnīgi nepie-ņemama un mudīgi atceļama tikai tāpēc, ka «es» kaut ko no tās nesa-protu. Varbūt tam «es» būtu mazliet jāpiepūlas, lai mēģinātu saprast?!Kāpēc tā notikaPirms skaidro iemeslus un sekas, jāatceras vismaz daži galvenie «pār-metumi», kas virmoja sabiedrībā par iepriekš pastāvošo nodokļu piemēro-šanu fizisko personu ieņēmumiem, proti, kāpēc radās grozījumi. Visbiežāk tika izteiktas šādas pretenzijas:1) kāpēc dažādu algu saņēmējiem tiek piemērots vienāds neaplieka-mais minimums; tas ir jāpiemēro tikai «mazo» algu saņēmējiem;2) kāpēc lielām un mazām algām tiek piemērota vienāda IIN lik-me; «bagātajiem» jāpiemēro lielākas nodokļa likmes;3) kāpēc ir jāgaida nākamā gada marts, lai iesniegtu deklarāciju, un vēl daži mēneši, lai saņemtu pārmaksāto IIN; kāpēc ir «jākre-ditē» valsts?Reformas uzdevums bija atbil-dēt uz šiem jautājumiem un pēc iespējas novērst šīs problēmas. Pareizo minimumu – uzreizJa runa ir par diferencēto ne-apliekamo minimumu (Nmin), tad ar to domāts, ka katrai ieņēmumu summai atbilst noteikta minimu-ma apmērs. Palika spēkā arī vecais princips, ka šo minimumu piemē-ros tas izmaksātājs, kuram iesniegta nodokļa grāmatiņa. Tātad vispirms jārunā par tiem ieņēmumiem, kuriem piemēro Nmin (pamatā — algots darbs, uz-ņēmuma līgums, autoratlīdzība). Noskaidrosim, kādā veidā tas var ietekmēt ienākuma nodokļa (IIN) piemaksu/atmaksu, gadam beidzo-ties. Pēcāk runāsim arī par nodokļa likmes ietekmi.Reformas rezultātā bija noteikts neapliekamais minimums trijiemturpmākajiem gadiem: 2018. — 2400 eiro, 2019. — 2760 eiro, 2020. — 3000 eiro, bet tā piemēro-šana personas ieņēmumam atšķiras no iepriekšējās. Neapliekamais minimums maksi-mālā apjomā piemērojams tikai mē-neša ieņēmumam līdz 440 eiro. Jo lielāks ieņēmums, jo Nmin kļūst ma-zāks, tuvojoties nullei, ja gada ieņē-mumi 2018. gadā sasniegs 12 000 eiro, 2019. gadā — 13 000 eiro un 14 400 eiro 2020. gadā. Tagad laiks atgādināt, ka neap-liekamo minimumu nosaka nevis grāmatvedis (kuram nav zināma informācija par citu personu ieņē-mumiem), bet to prognozē VID, balstoties uz informāciju par katras personas ieņēmumiem iepriekšējos periodos. Ja minētie ieņēmumi bija pārsnieguši vidēji mēnesī 1000 eiro, atlīdzības izmaksātājam (kuram persona iesniedza nodokļa grāma-tiņu) 2018. gadā bija atsūtīts pro-gnozētais Nmin — nulle. Tātad neatkarīgi no aprēķinātās summas grāmatvedis 7 mēnešus minimumu nepiemēroja. Precizējot Nmin gada pēdējiem 5 mēnešiem, veidojās divas situācijas: ja arī 2018. gada sākumā ieņē-mumi vidēji mēnesī pārsniedza Lai atkārtoti nekāptu uz tiem pašiem grābekļiemFoto: © nidvoray – Fotolia.comNODOKĻI11Nr. 4 (448) 2019. gada aprīlis1000 eiro, VID atkārtoti sūtīja Nmin — nulle; tas nozīmēja, ka Nmin gada laikā netika piemērots un nodokļa parāds tā dēļ nevar izveidoties; ja ieņēmumi 2018. gada sāku-mā bijuši no 440 (vai mazāk) līdz 1000 eiro, VID sūtīja Nmin, kura summa pēdējos gada 5 mēnešos (2018. gadā) varēja būt no 480 līdz 0 eiro.Apkopojot pēdējo tekstu: ja ie-ņēmumi pieļauj Nmin piemērošanu, bet gada sākumā tas netika pie-mērots (= 0), tad pieļaujamo Nmin (iespējams par visu gadu) piemēros līdz gada beigām, nevis būs jāgaida 1. marts. Manuprāt, taisnīgi.Kaut arī Nmin bija nosūtīts divas reizes, tas neizslēdz situāciju, ka VID rēķinās faktiski piemērojamo mini-mumu gada ieņēmumu kopsum-mai, jo ieņēmumi mēdz būt svār-stīgi, turklāt saņemti no vairākiem izmaksātājiem. Ja VID būs iesniegta informācija, ka ieņēmumu kopsum-ma pārsniedz 12 000 eiro, no visa gada laikā piemērotā Nmin būs jāsa-maksā 20% IIN! Maksimāli tas ir 480 eiro, tādēļ likumu steigšus grozīja, lai saņēmējs varētu atteikties no Nmin. Ja persona tomēr uzstāja uz Nmin piemērošanu, iznāca tā, ka tika iz-maksātas lielākas summas, proti, valsts kreditēja fiziskās personas! Lūk, šo «kredītu» VID arī atprasa!Grāmatvedim nav pieejama in-formācija par fiziskās personas papil-du ieņēmumiem, no kā viņš varētu secināt, ka Nmin būtu jāatceļ. Turklāt viņš to nemaz nevar izdarīt, bet tikai pats nodokļa grāmatiņas īpašnieks!Kam jāpievērš uzmanībaBēdīgāk ir situācijā, kad iepriek-šējos periodos ieņēmumi bija mazi vai to vispār nebija1, jo tad VID var atsūtīt arī maksimālu Nmin — 200 eiro (1/12 daļa no 2400 eiro 2018. gada pirmajiem 7 mēnešiem). To-mēr, sākoties 2018. gadam, per-sonas ieņēmumi var būt krietni lielāki, piemēram, pāri 1000 eiro, un tam nav jāpiemēro minimums (lai nodokli no piemērotā Nmin vēlāk piemaksātu). Diemžēl grāmatvedim nav piešķirtas tiesības atcelt mini-mumu — to var un drīkst izdarīt tikai pats darbinieks! Šajā vietā arī sākas problēmas. Pirmkārt, ne visi darbinieki atrodas grāmatveža re-dzeslokā. Otrkārt, ir tādi, kas saka, ka grib saņemt vairāk šodien un, kas būs pēc tam, nav svarīgi. Treš-kārt, grāmatvedim tāpat ir darba pilnas rokas un nav viņa pienākums apmācīt/izglītot darbiniekus viņiem nezināmajā jomā. Vienīgais pienā-kums saskaņā ar Darba likumu — izskaidrot mēneša summas aprē-ķinu, bet tas nav viens un tas pats. Tātad vienīgais variants, kā bija jārīkojas personai ar ieņēmumiem, kas vidēji mēnesī sasniedz/pārsniedz 1000 eiro 2018. gadā (1100 eiro 2019. gadā), ir atteikties no jebkāda Nmin. Šāda rīcība nodrošinās to, ka, gadam beidzoties, nebūs jāmaksā papildu ienākuma nodoklis. Arī ga-dījumā, ja sākumā ieņēmumi bijuši lieli, bet pēcāk sarukuši (tātad radās tiesības uz Nmin), atteikšanās no mini-muma gada vidū nodrošinās iespēju saņemt no budžeta kādu centu. Pirmais noteikums: maksimālais neapliekamais minimums piemēro-jams gada ieņēmumiem līdz 5280 eiro (mēnesī — 440 eiro). Ja gada ieņēmumi «tuvāki» 12 000 eiro (≈ 1000 eiro mēnesī), tad Nmin sama-zinās un būtu prātīgi no tā vispār atteikties (ķeksītis EDS nodokļa grā-matiņā), jo vairāk, kad ir vēl citi ieņē-mumu avoti. Ieņēmumi — ir aprē-ķinātās, nevis izmaksātās summas.NB! Presē izskanējušajam viedoklim, ka «jānodrošina mazāk aizsargāto personu intereses», nav loģiska pa-mata, jo iedzīvotāju slānim ar ma-ziem ieņēmumiem tiek piemērots maksimālais Nmin, turklāt mazas al-gas valstī saņem gandrīz trešdaļa strādājošo. Lielāka varbūtība nodok-ļa parāda veidošanā ir personām ar lielākiem ieņēmumiem, ja tie gada laikā neseko savām finansēm: turpi-na izmantot Nmin un neprasa grāmat-vedim piemērot 23% IIN likmi 20% vietā vismaz gada dažos mēnešos.Kurš ir vainīgsCilvēka dabā ir savās neveiksmēs vainot citu.Kas notika šoreiz? Nodokļu re-formas gaitā skaidrojumi par lie-tas būtību un sekām tika publicēti pietiekami bieži, bet tiem netika pievērsta īpaša uzmanība. Kā bieži vien notiek, lasīšana un iedziļināša-nas tika atlikta — «gan jau vēlāk». Publikācijās visbiežāk tika pārstāstī-tas likuma prasības, bet netika uz-svērti akcenti, pietrūka nopietnu brīdinājumu. Arī šoreiz komunikā-cija kliboja. Visi bija pieraduši, ka gan jau grāmatvedis aprēķinās, gan jau VID pārbaudīs. Pārbaudīja gan!Vienīgie, kas iedziļinājās, bija programmētāji, kas nodrošina ie-ņēmumu aprēķinus grāmatvedības programmās. Gada sākumā vēl bija manāma grāmatvežu ieinteresētība, bet, kad visus aprēķinus nodrošināja programma, interese samazinājās. Maija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore1 Piemēram, personas, kas iepriekš nestrādāja pilnu gadu, bijušie MUN darbinieki, vecāki, kas bija bērna kopšanas atvaļinājumā, ilgi slimojošas personas, bezdarbnieki vai tie, kuri bija nodarbināti dažas stundas dienā (nepilnais darba laiks) vai bijuši nodarbināti ar ievērojami mazu atlīdzību.Foto: Aivars SiliņšBeigušies tie laiki, kad kāds domās fi ziskās personas vietā, savi ieņēmumi jāskaita pašiem, un par sekām jādomā pašiem. Pirmais gads bija grūts, jo neesam pieraduši, tomēr minētā principa apgūšana nav saistīta ar augstāko matemātiku.12NODOKĻINr. 4 (448) 2019. gada aprīlisRezultātā ir redzētas deklarāci-jas, kurās grāmatveži arī bez nodok-ļa grāmatiņas iesniegšanas piemē-roja 20% IIN likmi (jo summa, lūk, ir maza) vai arī piemēroja iespaidīgu Nmin, neņemot vērā, ka alga pār-sniedz 1000 eiro (liels uzņēmums, daudz darbinieku, nav laika kādam kaut ko skaidrot). Arī tiem grāmat-vežiem, kas centās skaidrot, bieži vien atbildēja, ka svarīgāka ir šo-dien saņemtā summa. Līdz ar šādu attieksmi pienācis laiks atmaksāt kredītu, nevis vainot grāmatvedi, ka nepareizi ieturēti nodokļi.Vai VID ir vainīgs, ka izveidojās šāda situācija? Vispirms jāatceras, ka VID izpilda normatīvajā aktā (IIN likumā) noteikto. Jāņem vērā arī tas, cik īsā laikā dienestam bija jāpielāgo EDS jaunajām prasībām, paredzot visas iespējamās individu-ālās situācijas. Medijos izskanējusī iniciatīva pieprasīt no VID skaidro-jumus, kāpēc ir jāpiemaksā nodok-lis, izklausās nenopietni, jo VID šos skaidrojumus sniedz individuāli (ie-mesli piemaksai ir dažādi).Nu jā, ar pensionāriem misējās. Tomēr drīz vien tika rasta atbilde par viņu mistiskajiem nodokļu parā-diem: informācijā ieviesusies kļūda. Žēl, bet kam negadās?! VSAOI pār-stāvis skaidro: vispirms izlabosim, pēc tam meklēsim vainīgos! Vēl viens skaļš sašutums: pat bērni palika parādā!Saskaņā ar IIN likumu par perso-nu, kurai iepriekš nebija ieņēmumu (skolēns, vēl mācās, bet vasarā maz-liet strādā), VID sūta darba devējam Nmin, kas ir puse no parastā minimu-ma, proti, 2018. gadā — 100 eiro. Ja skolēna faktiskajai algai atbilst mazāks Nmin, tad, protams, rodas IIN parāds. Valsts kreditēja skolē-nu, tāpat kā iepriekšējā nodokļa piemērošanas kārtībā strādājošie kreditēja valsti un tikai pēc 1. marta saņēma pārmaksātā nodokļa daļu. Algoritms visiem vienāds.Tātad beigušies tie laiki, kad kāds domās fiziskās personas vietā, savi ieņēmumi jāskaita pašiem, un par sekām jādomā pašiem. Pirmais gads bija grūts, jo neesam pieraduši, to-mēr minētā principa apgūšana nav saistīta ar augstāko matemātiku. NB! Pēdējās dienās izskanējis visai dīvains priekšlikums: atļaut Nmin no-teikt pašam nodokļu maksātājam! Turklāt nav saprotams, kā fiziskās personas pratīs veikt individuālo aprēķinu, ja tā saturu nevarēja iz-prātot 2018. gada laikā — formula taču palika nemainīga?! Diez vai visi darbinieki spēs to aprēķināt, tā-tad talkā nāks grāmatvedis. Nudien vainīgo vēlāk nebūs grūti noteikt! Jāsaka, ka arī pašu aprēķinātais minimums nepasargās no IIN pie-maksas, ja gada laikā tiks gūts kāds papildu ienākums!Kuri ieņēmumi tiek ņemti vērā, nosakot NminJa tomēr ideja par pašrocīgi ap-rēķināto minimumu tiks akceptē-ta, nāksies izmantot formulu, kas noteikta MK noteikumos Nr. 676 «Noteikumi par neapliekamā mini-muma un nodokļa atvieglojuma ap-mēru iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai».Turklāt būs jāizstudē šo notei-kumu 4. punkts:4. Nosakot nodokļa maksātāja gada diferencētā neapliekamā minimuma apmēru:4.1. ņem vērā visus nodokļa maksātāja gada ienākumus (tai skaitā ienākumus, kas apliekami ar samazinātu nodokļa likmi);4.2. neņem vērā likuma 9. pantā minētos neapliekamos ienākumus (izņemot likuma 9. panta pirmās daļas 2.1 punktā minēto ienākumu), saimnieciskās darbības ieņēmumus, par kuriem maksā patentmaksu, un ienākumus periodā, par kuru nodokļa maksātājs maksā mikrouzņēmumu nodokli, saņem pensijas ienākumu vai ir citas personas apgādībā.Sakarā ar to, ka ir diezgan maz tādu personu, kas var paredzēt sa-vus nākotnes ieņēmumus (līdz gada beigām), domājams, ka atļauja pa-šam noteikt Nmin diez vai atrisinās IIN piemaksas/atmaksas problēmu.Kā nodokļa likme var ietekmēt parāduVēl viens faktors, kura rezultātā fiziskā persona negribot var kļūt par parādnieku, saistīts ar IIN likmes palie-lināšanu, ja ieņēmumi pārsniedz 1667 eiro mēnesī (20 004 eiro gadā : 12). Arī šajā gadījumā jārunā par to, ka biežāk ieņēmumu summa ir zināma fiziskai personai, nevis grāmatvedim.Tātad jebkurā gadījumā, salīdzi-not ar 2017. gadu, IIN likuma gro-zījumi nodrošina mazāku nodokļa likmi ieņēmumiem līdz 20 tūksto-šiem gadā.Vienlaikus ir jāņem vērā, ka fizis-kā persona var saņemt vairākus ie-ņēmums, kam ir piemērota mazāka (20%) likme. Tā ir alga (arī atlīdzība par uzņēmuma līgumu), ja ir iesnieg-ta nodokļa grāmatiņa, autoratlīdzība neatkarīgi no summas un nodokļa grāmatiņas iesniegšanas, slimības pabalsti un pensijas neatkarīgi no nodokļa grāmatiņas, bet no summas, kas nepārsniedz 1667 eiro mēnesī.Lūk, šādām personām ir jāno-vērtē, vai būtu lietderīgi kādam no izmaksātājiem lūgt piemērot 23% IIN likmi, kaut arī likums atļauj pie-mērot 20% likmi.Faktu, ka minētajiem ieņēmu-miem tika piemērota mazāka lik-me, nav iespējams «slēpt», jo katrs no izmaksātājiem nosūta VID pa-ziņojumu, kurā norāda ieņēmumu un nodokļu summu. VID EDS visu sasummēs un, iespējams, pārsteigs maksātāju ar nepatīkamu ziņu, ja maksātājs nerīkosies gudri, proti, nesekos saviem ieņēmumiem. Otrais noteikums: ja ieņēmumi tiek saņemti no dažādiem izmak-sātājiem un to kopsumma tuvojas 20 000 eiro, turklāt šiem ieņēmu-miem likums paredz piemērot IIN likmi 20% apmērā, saņēmējam lai-kus jāpieņem lēmums par ienākuma nodokļa likmes palielināšanu (23% mazas likmes vietā) — savādāk to tik un tā izdarīs VID, gadam beidzoties!NB! Mazāk jāuztraucas personai, kas saņem ieņēmumus no dažādiem izmaksātājiem, bet tie nav iepriekš minētie ieņēmumi (tiem likums ne-nosaka 20% IIN likmi), jo tad 20% likme tiks piemērota tikai vienā vie-tā, bet pārējās — jebkurai summai piemēros 23%. Tādējādi nodoklis ir ieturēts atbilstoši likumam, kā arī pa-stāv iespēja nodokļa daļas atgūšanai. Kas darāms turpmāk Lai, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par 2019. gadu, atkār-toti nepiedzīvotu stresu, fiziskajai personai ieteicams veltīt mazliet lai-ka iepriekš minētajam. Iespējams, gada laikā IIN likuma normas maz-liet mīkstinās, tomēr diez vai izmai-ņas varētu būt ļoti kardinālas. Un diez vai tās būtu vajadzīgas…Skumīgākais šajā stāstā ir tas, ka skaidrošanas darbs pavisam netais-nīgi novelts uz grāmatvežiem. Un, tā kā grāmatveži nodarbinātām per-sonām ir rokas stiepiena attālumā, tad pamatīga daļa negāciju pilnīgi nepamatoti nāca pār viņu galvām.NB! Jāatceras, ka arī gadījumā, kad fiziskā persona nebūs iesniegusi deklarāciju, taču tai (saskaņā ar ie-sniegtajiem paziņojumiem) izveido-sies papildu maksājamais nodoklis, VID katru informēs, nosūtot vēstuli EDS kontā vai pa pastu uz personas deklarēto dzīvesvietas adresi.Un beidzot priecīga ziņa: tām per-sonām, kuru deklarācijās nebija ie-kļauti attaisnotie izdevumi, jau martā ienākuma nodoklis ir atmaksāts!Sakarā ar problēmām, ko vairākām fi ziskajām personām sagādāja nodokļu reforma un gada ienākumu deklarāciju iesniegšana, Saeima 21. martā galīgajā lasījumā kā steidzamus pieņēma grozījumus iedzīvotāju ienākuma nodokļa likumā. Par būtiskāko precizējumu tiek uzskatīta norma par IIN piemaksas termiņa pagarināšanu, ja nodokļa parāds radies dažādās (ne visās) situācijās. Vienlaikus tika veikti arī tehniskie precizējumi. Grozījumi publicēti Latvijas Vēstnesī 2019. gada 2. aprīlī un stājas spēka 2019. gada 16. aprīlī.Par termiņu un summuIeviešot nodokļu reformu, pro-tams, varēja paredzēt, ka parādnieku būs daudz, bet to skaitu bija iespē-jams tikai aplēst. Šādam iznākumam cilvēki nebija gatavi, tādēļ, lai mīk-stinātu likuma normu, grozījumos paredzēts, ka 2018. un 2019. gada ienākumu deklarācijā aprēķināto no-dokļa piemaksu varēs samaksāt līdz 2020. gada 1. decembrim. Praktiski tas varētu izpausties šādi: 2019. gada laikā nodokļa pa-rādnieks par 2018. gadu parādu drīkst nemaksāt, bet attiecībā uz 2019. gada ieņēmumiem pieņemt «pareizos lēmumus» (pēc vajadzī-bas atsakoties no Nmin vai piemēro-jot lielāku IIN likmi), tādējādi sama-zinot risku kļūt par parādnieku arī 2019. gadā. Ja šogad (2019. gadā) minētajai personai būtu attaisnotie izdevumi, tad 2020. gadā, iesnie-dzot deklarāciju, iespējams, parāds samazināsies vai izzudīs pilnā sum-mā. Ja tomēr kāda summa būtu jāmaksā, tad to drīkst darīt līdz 2020. gada 1. decembrim. Jāņem vērā, ka minētais termi-ņa pagarinājums attieksies tikai uz tām personām, kurām IIN parāds radies prognozētā neapliekamā minimuma neatbilstošas summas vai atvieglojumu piemērošanas/ne-piemērošanas dēļ.Veikt parāda samaksu līdz minē-tajam datumam drīkstēs personas, kas atbilst visām turpmāk minēta-jām pazīmēm:1) maksātājs nav reģistrējis saim-niecisko darbību;2) taksācijas gada ienākums, izņe-mot šā likuma 9. pantā minētos ar nodokli neapliekamos ienāku-mus, atbilst šādām pazīmēm:a) ir gūts tikai Latvijā,b) nepārsniedz šā likuma 15. panta otrās daļas 2. pun-ktā noteikto slieksni (2018. gadam — 55 000 eiro, bet 2019. gadam — 62 800 eiro),c) ir ienākums, no kura izmak-sas vietā ir ieturēts nodoklis,d) ir ienākums, kuram piemēro gada diferencēto neaplieka-mo minimumu un šā likuma 13. pantā noteiktos atvieglo-jumus.Uz pārējām fiziskajām perso-nām, sākot ar 2018. gadu un turp-mākajiem taksācijas gadiem, likuma prasību formulējums ir šāds:Ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro, maksātājs to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 16. jūnijam, 16. jūlijam un 16. augustam, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas. Ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro un taksācijas gada ienākumi pārsniedz saskaņā ar likumu «Par valsts sociālo apdrošināšanu» noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru, maksātājs to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 16. jūlijam, 16. augustam un 16. septembrim, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas. Turklāt šī summa ir samazināma par to nodokļa daļu, kuru taksācijas gada laikā darba devēji samaksājuši kā algas nodokli vai pats maksātājs — kā avansu vai nodokli, kas ieturēts no maksātāja ienākuma, izmaksājot viņam šā likuma 17. panta desmitajā daļā minētos ienākumus.IIN likuma 17. panta 10. daļa:No fiziskās personas ienākumiem, kurus izmaksā komersanti, individuālie uzņēmumi (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības), kooperatīvās sabiedrības, nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes, organizācijas, biedrības, nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicējas, ja tie nav saistīti ar darba attiecībām un nav atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli, ienākuma izmaksātājs ietur nodokli ienākuma izmaksas vietā un iemaksā to budžetā ne vēlāk kā ienākuma izmaksas mēnesim sekojošā mēneša piektajā datumā (..). Šādu ienākumu ir 22 veidi, t.sk. autoratlīdzības, pensijas, slimības pabalsti, apdrošināšanas atlīdzības, dāvinājumi, ienākums no noslēgtajiem dzīvības apdrošināšanas līgumiem ar līdzekļu uzkrāšanu un ienākums no mūža pensijas apdrošināšanas līgumiem (..).Nodokļa parāds var izveidoties gan mazs, gan liels, attiecīgi var ga-dīties, ka par maksājamās summas pārskaitīšanu jāsamaksā vairāk nekā pats parāds. Grozījumi likumā pa-redz: ja ienākuma nodokļa summa nepārsniedz vienu eiro, piemē-ram, 70 centi, tā nebūs jāiemaksā valsts budžetā. Minimumu rēķināsim pašiPirms šiem IIN likuma grozīju-miem prognozēto neapliekamo mi-nimumu noteica un atsūtīja ienā-kuma izmaksātājiem VID. Nosakot minimumu gada pēdējiem pieciem mēnešiem, tika ņemts vērā mini-mums, kas tika piemērots gada sākumā. Tomēr laika gaitā tika pa-manīts, ka tas minimums, kas no-teikts, pamatojoties uz iepriekšējos periodos gūtajiem ieņēmumiem, var «nederēt» patlaban aprēķi-nātajiem ieņēmumiem. Attiecīgi Grozījumi un precizējumi IIN likumā14NODOKĻINr. 4 (448) 2019. gada aprīlispieņēma prātīgu risinājumu: saņē-mējam tika nodrošināta iespēja no minimuma atteikties. Tas pasargāja no IIN parāda veidošanās. Lai vēl vairāk pasargātu fiziskās personas no riska kļūt par parādnieku, grozī-jumi paredz iespēju nodokļa mak-sātājam pašam prognozēt mazāku mēneša neapliekamo minimumu, ja gada laikā paredzēti lielāki ie-nākumi. Šādā gadījumā ienākuma izmaksātājs nodokļa maksātājam piemēros viņa paša prognozēto mēneša neapliekamo minimumu un tas nedrīkstēs pārsniegt VID prognozēto mēneša neapliekamo minimumu. Piemēram, VID darbiniekam Antiņam paziņo Nmin 150 eiro ap-mērā. Antiņš (ņemot vērā rūgto pieredzi) piesardzīgi attiecas pret minēto summu un vēlas to pārrēķi-nāt, ņemot par pamatu savu palie-lināto (salīdzinoši ar iepriekšējiem ieņēmumiem) algu, kas patlaban ir 804 eiro mēnesī.Ja darbības notiktu janvārī, ap-rēķinam Antiņš izmantotu formulu, kas minēta MK noteikumos Nr. 676, un tā izskatās šādi:[2760 – 0,35714 (9648 – 5280)] : 12 = 1200 eiro : 12 = 100 eiro2760 eiro — 2019. gadam noteiktais neapliekamais minimums;0,35714 — koeficients, kas nodrošina proporcionalitāti, samazinot minimumu, pieaugot algai;9648 eiro — prognozējamā gada algas kopsumma (804 eiro × 12);5280 eiro — gada minimālā ienākuma summa, kurai piemēro maksimālo neapliekamo minimumu;12 — gada mēnešu skaits.Antiņam iznāk, ka mēneša neap-liekamajam minimumam jābūt ne lielākam par 100 eiro. Sakarā ar to, ka IIN likuma gro-zījumi, kuros minēta atļauja pašam noteikt piemērojamo minimumu, stājas spēkā vien aprīlī un Antiņš attapās pēc tam, kad grāmatvedis jau bija piemērojis VID noteikto minimumu par četriem mēnešiem (600 eiro), aprēķina rezultāts būs mazliet savādāks (iepriekšējās for-mulas turpinājums): [1200 (gadam) – 600 (izslēdzot jau piemēroto) = 600] : 8 (mēneši līdz gada beigām) = 75 eiroVai pratīsim aprēķināt?Vai neliekas dīvaini, ka 2018. gadu Antiņš nodzīvoja, ne-zinot par nodokļu reformas ie-tekmi uz ienākuma nodokli, bet 2019. gadā jau prot gan sameklēt attiecīgus MK noteikumus, gan sa-prast aprēķināšanas formulu, kas, starp citu, izskatās šādi: GDNM = GNMmax – K × (AI – AImin),kurK = GNMmax / (AImax – AImin)Protams, viss MK noteikumos ir paskaidrots, bet…Tomēr, lai Antiņš varētu neuz-traukties par nodokļa parādu, ga-dam beidzoties, būs jāizstudē arī IIN likums, jo var gadīties, ka no parādiem nepasargās tikai precīzi noteiktais minimums. Pozitīvi vērtējami grozījumi2018. gada 1. novembrī tika pieņemts Čeku loterijas likums, kura mērķis ir ieviest šo loteriju kā pasākumu, kas veicinātu godīgu konkurenci un nodokļu saistību labprātīgu izpildi, mazināt krāpša-nu nodokļu iekasēšanas jomā un izvairīšanos no nodokļu nomaksas, kā arī mudināt patērētājus piepra-sīt čekus par iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem. Ar grozījumiem IIN likumā 9. pants ir papildināts, uzskaitot ar nodokli neapliekamo ienākumu veidus uz-skaitījumu (26.1 punkts) — čeku loterijas laimesti saskaņā ar Čeku loterijas likumu (stāsies spēkā 2019. gada 1. jūlijā).Saistībā ar IIN likuma grozīju-miem būs jāveic grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. augusta noteikumos Nr. 677 «Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa pazi-ņojumiem» — būs jāprecizē normas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma no-dokļa piemērošanu laimestiem.Kad jāpiemēro maksimālā IIN likmeIIN likumā noteiktā maksimālā likme parasti tiek piemērota, tikai gadam beidzoties, tomēr pastāv izņēmumi, kad tā piemērojama izmaksas brīdī. Viens no šādiem gadījumiem ir minēts IIN likuma 15. panta 16. daļā. Sakarā ar to, ka likumā bija uzrādīts konkrēts skait-lis (1/12 daļa no patlaban atceltā maksimālā sociālo iemaksu objek-ta), skaitlis ir svītrots:Ja algas nodokļa maksātājs ir persona, uz kuru attiecas citas valsts sociālās apdrošināšanas sistēma, un maksātāja algota darba ienākums mēnesī pārsniedz 4583 eiro, viņa mēneša ienākuma (izņemot šā likuma 9. pantā minētos neapliekamos ienākumus) daļai, kas pārsniedz 4583 eiro, piemēro nodokļa likmi 31,4 procentu apmērā.Svītrotā skaitļa vietā šīs da-ļas jaunajā redakcijā ir teikums: «Vienu divpadsmito daļu no liku-mā «Par valsts sociālo apdrošinā-šanu» noteiktā obligāto iemak-su objekta maksimālā apmēra» (2019., 2020. un 2021. gadā — 5233 eiro (1/12 no 62 800 eiro)).Deklarēšanas pienākumsFizisko personu pienākums ie-sniegt deklarāciju, gadam beidzo-ties, IIN likumā ir noteikts 19. pantā: (..) Deklarācijā tiek uzrādīti visi maksātāja taksācijas periodā (kalendāra gadā) gūtie ienākumi, arī ar nodokli neapliekamie ienākumi, ja to kopējā summa pārsniedz 4000 eiro gadā, izņemot šā likuma 9. panta pirmās daļas 37., 37.1, 37.2, 38., 39. un 40. punktā minētos pabalstus (pabalsti cietušajām Iekšlietu ministrijas sistēmā nodarbinātajām personām) vai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksātos pabalstus, kā arī šā likuma 9. panta pirmās daļas 29. un 31. punktā minētos ienākumus (ienākumi no speciālām aizsardzības iestādēm).Grozījumi IIN likumā svītro 4000 eiro, un to vietā būs lielāka sum-ma — 10 000 eiro. Analoģisks grozījums attiecas arī uz likuma 20. pantu. Abas normas ir spēkā no 2019. gada 1. janvāra.Sagatavots saskaņā ar IIN likuma grozījumiemNODOKĻI15Nr. 4 (448) 2019. gada aprīlisGrozījumi likumā paredz: ja ienākuma nodokļa summa nepārsniedz vienu eiro, piemēram, 70 centi, tā nebūs jāiemaksā valsts budžetā.Latvijā jau trešo gadu darbojas tā saucamie jaunuzņēmumi. Šāda uzņēmuma defi nīcija iekļauta 2016. gada 23. novembra likumā Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums, kas stājās spēkā 2017. gada 1. janvārī (turpmāk – JUL, JU). Likuma skaidrojumi: jaunuzņē-mums ir kapitālsabiedrība ar aug-stas izaugsmes potenciālu, kuras pamatdarbība ir saistīta ar mēro-gojamu biznesa modeļu un ino-vatīvu produktu izstrādi, ražošanu vai attīstību; inovatīvs produkts — prece vai pakalpojums ar augstu pievienoto, citstarp tehnoloģisko, vērtību, kas nodrošina noteiktas jaunas preces vai pakalpojuma at-tīstību vai arī esošas preces vai pa-kalpojuma būtisku uzlabojumu (..).Sākumā sabiedrībā bija vēroja-ma neizpratne: vai tiešām «dažu» uzņēmumu dēļ būtu jāievieš jau-ns likums. Tomēr 2018. gada jūlijā jaun uzņēmumu skaits jau pārsnie-dza 320 un turpina pieaugt!Protams, lai atbalsta program-ma tiktu piešķirta jaunuzņēmu-mam, tam pieteikuma iesniegšanas dienā un visā atbalsta programmas periodā jāatbilst vairākiem kritēri-jiem (sk. JUL 4. pantu). Tādēļ šajā rakstā pievērsta uzmanība nodokļu piemērošanas priekšrocībām, ko piedāvātā JUL. Kas ir fiksētais maksājumsJaunuzņēmumu fiksētais maksā-jums ir obligāto iemaksu maksājums par darba ņēmēju divu MK noteikto minimālo mēneša darba algu ap-mērā (2019. gadā — 860 eiro), kam piemēro atbilstošo obligāto sociālo iemaksu likmi (2017. gada 19. de-cembra MK noteikumi Nr. 786). Tātad alga var būt mērojama tūk-stošos, bet VSAOI — tikai no 860 eiro. Darba ņēmēja iemaksu daļa tiek ieturēta no darbinieka algas, bet darba devēja iemaksu daļa tiek maksāta no darba devēja līdzekļiem. Fiksētais maksājums par kalendāra mēnesi jāveic arī tad, ja darba ņē-mējam algotā darbā aprēķinātie ie-nākumi kalendāra gadā ir sasnieguši obligāto iemaksu objekta maksimā-lo apmēru. Savukārt, ja gada laikā aprēķinātie ieņēmumi pārsniedz mi-nēto apmēru, darbinieks kļūst par solidaritātes nodokļa subjektu.Papildu prasība: JU darba ņē-mējam (DŅ) ar darba devēja (DD) starpniecību jāveic papildu obligā-tās iemaksas valsts pensiju apdroši-nāšanai vai iemaksas privātajā brīv-prātīgajā pensiju shēmā no summas, kas nav mazāka (var būt lielāka) par 10% no starpības starp aprēķināto bruto algu un 860 eiro. Tomēr jāņem vērā, ka šis noteikums ir spēkā, līdz-ko bruto alga nepārsniedz obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru gadā (62 800 eiro 2019. gadā).1 . PIEMĒ R SJaunuzņēmums, SIA darba ņēmējam, kurš apdrošināms visos valsts sociālās apdrošināšanas veidos, par 2019. gada mēnesi aprēķināja darba algu 4000 eiro. Darbinieks informēja darba devēju, ka vēlas veikt papildu obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai. Grāmatvedis veic fiksētā maksājuma aprēķinu: 11% no 860 eiro ir 94,60 eiro (DŅ daļa) un 24,09% no 860 eiro = 207,17 eiro (DD daļa). Darbinieks ar JU starpniecību veic obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanā vismaz 314,00 eiro apmērā ((4000 – 860) × 10%). 2 . PIEMĒ R SJaunuzņēmuma darba ņēmējam, kurš apdrošināms visos valsts sociālās apdrošināšanas veidos, no gada sākuma ir noteikta ikmēneša atlīdzība 10 000 eiro apmērā. Darbinieks informēja darba devēju, ka vēlas veikt papildu obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai. Jaunuzņēmums katru mēnesi veic fiksēto maksājumu — 310,77:11% no 860 eiro ir 94,60 eiro (DŅ daļa) un 24,09% no 860 eiro = 207,17 eiro (DD daļa).Darbinieks ar JU starpniecību veic obligātās iemaksas valsts pensiju Jaunuzņēmumu priekšrocības nodokļu jomāNr.p.k.Personas kods vai reģistrācijas numursVārds, uzvārdsDarba ienākumi (eiro)Aprēķinātās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (eiro)Precizētie darba ienākumi (palielinājums (+) vai samazinājums (−)) (eiro)Precizētās aprēķinātās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (palielinājums (+) vai samazinājums (−)) (eiro)Ieturētais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (eiro)Uzņēmējdarbības riska valsts nodeva (eiro)Obligāto iemaksu veikšanas datums1Nostrādāto stundu skaits mēnesīIemaksas pensiju apdrošināšanai 10% (eiro)Aprēķinātais solidaritātes nodoklis (eiro)Precizētās iemaksas pensiju apdrošināšanai 10% (palielinājums (+) vai samazinājums (−)) (eiro)Precizētais aprēķinātais solidaritātes nodoklis (palielinājums (+) vai samazinājums (−)) (eiro)12345678910111213141535,09%1. piemērs4000,00301,77–0,36xxxxxx314,002. piemērs (par jūliju)10000,00301,77–0,36xxxxxx194,00 2526,482. piemērs (par augustu)10000,00301,770,36xxxxxx–3509,0030,87%3. piemērs5000,00265,48–0,36xxxxxx414,00Precizējums 5000,001543,50Pēc izmaksas0,36xxxxxx––Kopā XX 16NODOKĻINr. 4 (448) 2019. gada aprīlisapdrošināšanā vismaz 914,00 eiro apmērā ((10 000 – 860) × 10%).Jūlijā, kad par gadu aprēķinātie ienākumi ir sasnieguši obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru — 62 800 eiro, papildu obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai veic tikai no summas līdz 62 800 eiro ((2800 eiro – 860 eiro) × 10%= 194 eiro. Turpmākajos mēnešos papildu obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai nav jāveic.Tomēr papildus ir jāaprēķina solidaritātes nodoklis no 7200 eiro (70 000 – 62 800): 7200 eiro × 11% = 792 eiro (DŅ daļa) un 7200 eiro × 24,09% = 1734,48 eiro (DD daļa). Par augustu jāmaksā gan fiksētais maksājums, gan solidaritātes nodoklis (no 10 000 eiro)Par SN uzskaites īpatnībām — sk. Bilance Nr. 2 (446), 2019., 14. lpp. Ja JU darbinieks strādā nepilnu mēnesi Ja JU darba ņēmējs atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai darba ņēmējam (bērna tēvam) ir piešķirts atvaļinājums sakarā ar bēr-na piedzimšanu, kā arī par pārejo-šas darbnespējas, grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma kalendāra dienām, par kurām darba ņēmē-jam ir izsniegta darbnespējas lapa «B», fiksēto maksājumu piemēro proporcionāli par tām taksācijas gada kalendāra dienām, kas ir bi-jušas ārpus minētajiem periodiem. Piemēram, darbiniekam piešķirts paternitātes atvaļinājums desmit kalendāra dienas vai izsniegta «B» lapa slima bērna kopšanai, vai pa-šam ir «A» lapas pagarinājums, sā-kot ar slimības 11. kalendāra die-nu. Fiksētais maksājums veicams no divkāršās minimālās mēneša algas daļas: 860/30 × 20 = 573,33 eiro.Aprēķinot obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai vai ie-maksas privātajā brīvprātīgajā pen-siju shēmā, likumā prasītos desmit procentus arī nosaka no starpības starp par attiecīgo mēnesi aprēķinā-tās algas un proporcionāli aprēķinā-ta fiksētā maksājuma par attaisno-tās prombūtnes kalendāra dienām.Informācijas precizēšanaJa nepieciešams precizēt JU darba ņēmēja darba ienākumus, obligātās iemaksas, iemaksas pen-siju apdrošināšanai un solidaritātes nodokli par iepriekšējo mēnesi pirms pārskata mēneša, darba de-vējs precizējumus norāda pārskata mēneša darba devēja ziņojumā. Darba devēja ziņojumā norāda darba ienākumu (6. aile), obligāto iemaksu (7. aile), iemaksu pensiju apdrošināšanai (14. aile) un solida-ritātes nodokļa (15. aile) palielinā-jumu vai samazinājumu. Trīs iepriekšējo gadu deklarā-cijas (ziņojuma) precizēšana nav paredzēta, jo JU statuss saskaņā ar JUL 10. pantu ir divpadsmit mēneši, skaitot no dienas, kad stājas spē-kā komisijas lēmums par atbalsta programmas piešķiršanu, vai atse-višķos gadījumos 24 mēneši.Kā aprēķināt ienākuma nodokliJUL astotajā pantā noteikts: jaunuzņēmuma darba ņēmējs, par kuru veikts fiksētais maksājums par jaunuzņēmumā gūto ar algas no-dokli apliekamo ienākumu, ir tiesīgs nemaksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN). Ja netiek maksāts IIN, tad nav iespējams ņemt vērā fiziskās personas attaisnotos izdevumus par ārstniecību, izglītību. Netiks ņemti vērā arī ziedojumi (t.sk. politiskajām partijām), iemaksas privātajos pen-siju fondos, apdrošināšanas prēmi-jas ar uzkrājumu.Turklāt tiek uzskatīts, ka JU darbi-niekiem ir noteikti pietiekami dāsni atvieglojumi un šo personu ienā-kumiem taksācijas gada periodā, kurā tie bijuši jaunuzņēmuma dar-ba ņēmēji, nav tiesību piemērot gada neapliekamo minimumu un atvieglojumus par apgādībā esošu personu, kā arī tie nevar būt citu personu apgādībā saskaņā ar likumu «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli». Neapliekamais minimums var būt piemērots tikai pensijas ienākumam.JU darba ņēmējs, ja tas gūst citus ar iedzīvotāju ienākuma nodokli ap-liekamus ienākumus, nav tiesīgs at-taisnotajos izdevumos iekļaut VSAOI un solidaritātes nodokļa maksāju-mus, kas veikti no jaunuzņēmumā gūtā algota darba ienākuma.Kad būtu jāmaksā ienākuma nodoklis3. PIEMĒ R SSIA ir kļuvusi par jaunuzņēmumu no 2019. gada 1. maija. Darbiniekam, kam piešķirta valsts vecuma pensija, algotā darbā aprēķinātie ienākumi par maiju ir 5000 eiro. Darbinieks ir izvēlējies papildus veikt iemaksas privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā. Darba devēja ziņojumā darbinieka gūtos ienākumus norāda sarakstā: JU darba ņēmēji, par kuriem tiek veikts fiksētais maksājums un iemaksas privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā (darba ņēmēji, kuri ir sasnieguši vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai kuriem ir piešķirta valsts vecuma pensija (tai skaitā priekšlaicīgi)). Darba devēja ziņojumu aizpilda šādi: 4. aile — 5000 eiro; 5. aile — 265,48 eiro (30,87% no 860 eiro); 12. aile — 414 eiro ((5000 – 860) × 10%). 2019. gada 15. jūlijā SIA zaudēja tiesības izmantot atbalsta programmu, sākot ar 2019. gada 1. aprīli. SIA ikmēneša ziņojuma par darba ņēmējiem iesniegšanas termiņš ir 20. datums. Ne vēlāk kā līdz 2019. gada 15. augustam (mēneša laikā) SIA ir jāiesniedz darba devēja ziņojumu precizējumi par maiju un jūniju, norādot darba ņēmēju vispārējā nodokļu režīmā atbilstoši darba ņēmēja statusam (darba ņēmēji, kuri ir sasnieguši vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai kuriem ir piešķirta valsts vecuma pensija (tai skaitā priekšlaicīgi), un darba ņēmēji, kuriem ir piešķirta valsts vecuma pensija ar atvieglotiem noteikumiem). Darba devēja ziņojumu aizpilda šādi: 4. aile — aprēķinātie darba ienākumi (5000 eiro); 5. aile — aprēķinātās VSAOI (1543,50 eiro).Lūk, šajā brīdi grāmatvedim būs «iespēja» izmantot ienākuma nodokļa aili (kad summas tiks izmaksātas).Iemaksu ieskaitīšanas kārtībaDarba devējs iemaksā speciālajā budžeta kontā obligātās iemaksas (gan darba devēja, gan darba ņēmē-ja daļu) par katru JU darba ņēmēju vienu reizi mēnesī termiņā, kāds no-rādīts VID izsniegtajā paziņojumā. MK noteikumi Nr. 827 (par VSAOI un pārskatiem), kas, ieviešot jaunas prasības attiecībā pret JU, tika grozīti (2017. gada 7. marta MK noteikumi Nr. 133), tika papildināti ar JU darbi-nieku uzskaitījumu atkarībā no statu-sa (piecas dažādas kategorijas). Tātad šī kārtība ir analoģiska visu laiku pa-stāvošajai un grāmatvežiem zināma.Obligātās iemaksas, papildu ap-rēķinātās obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un solidari-tātes nodokli ieskaita: Saņēmējs: Valsts kase, reģistrā-cijas numurs 90000050138,Saņēmēja iestāde: Valsts kase BIC kods TRELLV22 Konta numurs LV37TREL106000 0220000 11 Sastādīts pēc VID metodiskā materiālaNODOKĻI17Nr. 4 (448) 2019. gada aprīlisNodokļu atvieglojumi un atlaides sponsoriem un ziedotājiemPar sponsoru parasti dēvē to, kurš veic «dāvinājumu ar uzliku-mu», proti, ar konkrētu, saskaņotu dāvinājuma izmantošanas mērķi. Sponsors kļūst par ziedotāju, ja par to saņem nodokļu atviegloju-mus — priekšrocību (apliekamā ie-nākuma samazinājumu) vai atlaidi (aprēķinātā ienākuma nodokļa sa-mazinājumu). Dāvinātāja, sponso-ra pārtapšanu par ziedotāju nosaka IIN likuma 10. pants un UIN likuma 12. pants. Aplūkosim šos nosacīju-mus divos minētajos nodokļos!UIN maksātājam no 2018. gada ir stājušies spēkā jauni ziedojumu noteikumi, kas ļauj samazināt ienā-kuma nodokli uzņēmumiem. Pirm-kārt, lai iegūtu nodokļa atviegloju-mu, dāvanai ir jātiek dotai personai, kas iekļauta īpašā Finanšu ministri-jas sarakstā (sk. iepriekšminētās sabiedriskā labuma organizācijas). Šajā sarakstā ir budžeta iestādes un organizācijas, kā arī biedrības un nodibinājumi, kuriem ir tiesības pieņemt ziedojumus, kas ziedotā-jiem (sponsoriem, dāvinātājiem) dod iespēju saņemt atvieglojumu jeb atlaidi.Pašreiz atlaides vai samazināju-ma summu nosaka trīs faktori:1) cik daudz ir ziedots,2) kam ir ziedots un3) vai ziedotājam ir apliekami ienā-kumi (bāze), kuriem ir piemēro-jams atvieglojums.Pirmais faktors — ziedojuma apmērs ir svarīgs, lai izvēlētos ziedo-tājiem piemērojamo atvieglojuma režīmu. UIN maksātājiem no 2018. gada ir dotas tiesības izvēlēties vie-nu no trim samazinājumu varian-tiem (sk. UIN likuma 12. pantu):1) neiekļaut apliekamajā bāzē ziedojuma summu, kas nepār-sniedz 5% no iepriekšējā pār-skata gada peļņas pēc nodokļu aprēķina;2) neiekļaut apliekamajā bāzē zie-dojuma summu, kas nepārsniedz 2% no iepriekšējā pārskata gadā kopējās darba ņēmējiem aprēķi-nātās bruto darba samaksas;3) uzņēmums var samazināt UIN summu, kura aprēķināta par di-videndēm par 75% no ziedotās summas, bet ne vairāk kā div-desmit procentus no nodokļa summas, kura aprēķināta par UIN dividendēm).Tātad, lai noteiktu optimālo zie-dojuma summu, ir jāveic aprēķini un tie savā starpā jāsalīdzina, lai izvēlētos izdevīgāko.Otrais faktors — ziedojumu sa-ņēmušās personas statuss ir svarīgs tāpēc, ka abi ienākuma nodokļa li-kumi (IIN likuma 10. pants un UIN likuma 12. pants) dažreiz aizliedz atvieglojumu piemērošanu. Pie-mēram, ja caur sabiedriskā labuma organizāciju vai nodibinājumu tiek «izlaista cauri» nauda personām, kas saistītas ar dāvinātāju (sponso-ru, ziedotāju).Pēdējam, trešajam faktoramsaskaņā ar likumu ir vislielākie iero-bežojumi, jo atlaide nevar būt lielā-ka par 20% no sākotnēji aprēķinā-tās nodokļa no dividendēm (pirms atlaides piemērošanas) summas. PIEMĒ R SPieņemsim, ka UIN maksātāja apliekamā bāze (dividendes) ir 4000 eiro; UIN pirms atvieglojumiem un atlaidēm = 1000 eiro (UIN no dividendēm = 4000 : 0,8 × 0,2 = 1000 = 25% no 4000). Tātad dividendēm piemērotā nodokļa atlaide nedrīkst pārsniegt 20% no 1000, kas ir 200 eiro. Ja aprēķinātais UIN ir 1000 eiro, reāli jāsamaksā 1000 – 200 = 800 eiro.Mūsu minētajā piemērā firma jebkurā gadījumā, neatkarīgi no tā, kam un cik tiek ziedots, nesaņems nodokļa atlaidi, lielāku par 200 eiro.Tādējādi Latvijas nodokļu likum-došana rada situāciju, kurā mece-nātisms, labdarība un sponsorēšana ir ekonomiski izdevīga galvenokārt lielajiem nodokļu maksātājiem. Aplūkosim, kā tiek izraudzīta at-vieglojumu piemērošanas metode lielajiem nodokļu maksātājiem!Noslēgums.Sākumu skatīt BilancēNr. 2 (446) un Nr. 3 (447)18NODOKĻINr. 4 (448) 2019. gada aprīlisNodokļi dāvinājuma darījumos 3PVN likumā norādītajai nepieciešamībai bezmaksas darījumus nodalīt no kopējā preču piegādes un pakalpojumu sniegšanas darījumu kompleksa ir sava loģika: bezmaksas darījuma gadījumā PVN tiek aprēķināts procentos no bez atlīdzības piegādājamo preču un pakalpojumu pašizmaksas.NODOKĻI19PIEMĒ R S2018. gada pirmajā pusgadā uzņēmums nav izmaksājis dividendes. 2018. gada jūnijā uzņēmums ziedoja 20 000 eiro sabiedriskā labuma organizācijai. Visa šī summa tiek atzīta par tēriņu, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, un no tās ir nomaksājams UIN 5000 eiro apmērā. Taču šo summu var samazināt atvieglojums. Jāizvēlas viens no trim atvieglojumu variantiem. Izdevīgākais būs tas, kuru pielietojot nodokļa gala summa (UIN pēc atvieglojuma piemērošanas) būs minimāla.Rādītāji:1) iepriekšējā gada peļņa pēc nodokļu nomaksas — 300 000 eiro,2) darba ņēmējiem aprēķinātā bruto darba samaksa iepriekšējā gadā — 900 000 eiro.Tātad 5% no peļņas ir 15 000 eiro, savukārt 2% no bruto darba samaksas = 18 000 eiro. Trešo metodi nevar pielietot, jo nav bijis dividenžu.UIN atvieglojumu pirmajā variantā veidos (20 000 – 15 000) / 0,8 × 20% = 1250 eiro. Otrajā variantā — (20 000 – 18 000) / 0,8 × 20% = 500 eiro.Šajā piemērā (UIN 1250 > UIN 500) izdevīgāk saskaņā ar UIN li-kuma 12. panta 1. daļas 2. punktu izmantot otro atvieglojuma piemē-rošanas režīmu, jo otrajā variantā nodoklis ir mazāks nekā pirmajā.Tagad aplūkosim trešo atvieglo-juma piemērošanas variantu ziedo-tājiem.PIEMĒ R S2018. gada peļņa sadalīta dividendēs, kas veido 100 000 eiro. Uzņēmums invalīdu biedrībai zie doja 10 000 eiro. Izvēlamies trešo atvieglojuma piemērošanas režīmu saskaņā ar UIN likuma 12. panta 1. daļas 3. punktu — atlaide no dividenžu nodokļa.Dividendēm piemērotais UIN veidos 25 000 eiro (100 tūkst.: 0,8 × 0,2). Nodokļa atlaides apmērs nedrīkst pārsniegt 75% no ziedojuma summas: 10 tūkst. × 0,75 = 7,5 tūkst. eiro. Ja šajā vietā likumā būtu likts punkts, tad firma samaksātu 17 500 eiro lielu nodokli (25 000 – 7500). Taču likumā ir ielikts komats, un tam seko vēl viens nosacījums: nodokļa atlaide nedrīkst pārsniegt 20% no dividendēm piemērotā nodokļa, proti, 5000 eiro (25 tūkst. × 0,2 = 5 tūkst.). Tātad no dividendēm aprēķināto 25 tūkstošus lielo nodokli iespējams samazināt tikai par 5 tūkstošiem eiro.Tā kā likuma «Par uzņēmumu ie-nākuma nodokli» 8. panta 2. daļas 4. punktā noteikts, ka ziedojumi ir ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi, tad apliekamajā bāzē ie-tilps arī visa ziedojuma summa.Ir svarīgi uzsvērt, ka izraudzītais atvieglojuma veids tiek piemērots visu pārskata gadu. Taču, ja pārska-ta gada laikā nodokļu maksātājs vē-las mainīt atvieglojuma veidu, būs nepieciešams izdarīt izmaiņas ie-priekšējās deklarācijās un veikt UIN pārrēķinu.Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājiem likumā 10. pan-ta 1. daļas 3. punktā ir atrunāts, ka ziedojumi vai dāvinājumi attie-cīgām organizācijām ir attaisnotie izdevumi. Līdz ar citiem attaisnota-jiem tēriņiem (izglītībai un medicī-nai, ziedojumiem u.c.) ziedojumu summa nedrīkst pārsniegt 50% no taksācijas gada kopējā apliekamā ienākuma, bet tā nedrīkst būt lie-lāka par 600 eiro gadā.Lai šādi dāvinājumi tiktu uzska-tīti par patiešām attaisnotiem IIN piemērošanai, ir jāizpilda arī citi nosacījumi. Piemēram, ziedojot nevalstiskai organizācijai Eiropas Savienībā, fiziska persona nav pie-vienojusi likuma 10. panta 1.5 daļas atrunātos dokumentus. Vislielākās grūtības rada dokuments, kurš ap-stiprina, ka «vismaz 75% no ziedo-tās summas ir izlietoti sabiedriskā labuma mērķiem».Lai pielietotu attaisnotus izde-vumus, personai ir jāgūst ienāku-mi, kas apliekami atbilstoši dife-rencētām likmēm (IIN 20%, 23%, 34,1%).PIEMĒ R SFiziska persona 2019. gadā ir saņēmusi tikai dividendes. Tās tiek apliktas pēc 20% IIN likmes (no 2018. gada peļņas) vai pēc 10% likmes (no līdz 2017. gada beigām gūtās peļņas), vai arī netiek apliktas ar šo nodokli (jo ir nomaksāts IIN). Šajā gadījumā, pat ja ziedojumi veikti, ievērojot visas prasības, IIN atvieglojums saņemts netiks (sk. 10. panta 5. daļu).Olga Lukašina, Dr.oec., sertificēta nodokļu konsultanteJekaterina Juhimeca, Mg.sci.oec., nodokļu un grāmatvedības konsultanteFoto: Aivars SiliņšLatvijas nodokļu likumdošana rada situāciju, kurā mecenātisms, labdarība un sponsorēšana ir ekonomiski izdevīga galvenokārt lielajiem nodokļu maksātājiem.Nr. 4 (448) 2019. gada aprīlisNext >