< Previous10GRĀMATVEDĪBANr. 5 (449) 2019. gada maijsIedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšana ienākumam no saimnieciskās darbības parasti saistās ar ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālu. Bet iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji drīkst savu grāmatvedību kārtot arī divkāršā ieraksta sistēmā.Foto: Aivars SiliņšLinda Puriņa,SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs Grāmatvedības un finanšu nodaļas grāmatvedības eksperteNo IK finanšu pārskata līdz gada ienākumu deklarācijaiBilances posteņi IK finanšu pārskatā un īss komentārs par tiemIlgtermiņa ieguldījumiNemateriālie ieguldījumiTādu par samaksu iegūtu bezķermenisku lietu (piemēram, patents, licence) atlikusī vērtība, kuru derīgās lietošanas laiks ir ilgāks par gaduNekustamais īpašumsZemesgabalu sākotnējā vērtība (jo tiem nolietojumu nerēķina), ēku, būvju un ilggadīgo stādījumu atlikusī vērtībaPārējie pamatlīdzekļiTādas kustamas mantas (piemēram, iekārta vai tās aprīkojums, tehnika, mašīna vai inventārs, transportlīdzeklis, dators, kopētājs) atlikusī vērtība, kuras derīgās lietošanas laiks ir ilgāks par gaduPamatlīdzekļu izveidošanaLaikposmā līdz pamatlīdzekļa lietderīgās izmantošanas uzsākšanai norāda izdevumus, kas tieši saistīti ar tā izveidošanu (izgatavošanu vai celtniecību) un sagatavošanu nodošanai ekspluatācijā (piemēram, izdevumi par materiāliem, algas un VSAOI, pamatlīdzekļa izveidošanā izmantoto pamatlīdzekļu nolietojums, samaksa par saņemtajiem pakalpojumiem), kā arī līdz pamatlīdzekļa nodošanai ekspluatācijā par pamatlīdzekļa izveidošanai saņemtajiem aizņēmumiem samaksātos procentusCiti ilgtermiņa ieguldījumi pamatlīdzekļosTo izdevumu (atjaunošana, rekonstrukcija) atlikusī vērtība, kuri radušies pamatlīdzeklim, kas tiek izmantots saimnieciskajā darbībā un uzskaitīts bez novērtējuma naudas izteiksmē; šeit norāda arī ieguldījumus saistībā ar nomas līgumā paredzētajiem nomāta pamatlīdzekļa rekonstrukcijas, uzlabošanas vai atjaunošanas darbiem, kurus nav paredzēts kompensēt no iznomātāja līdzekļiemAkcijas un daļasLīdzdalība kapitālsabiedrībās attiecīgo akciju un daļu iegādes vērtībā, ja šīs akcijas un daļas iegādātas, lai gūtu ienākumus (dividendes) nākotnē, un tās nav paredzēts pārdot gada laikā pēc bilances datumaIlgtermiņa aizdevumiCitām personām aizdotā nauda, kuras atdošanas termiņš noteikts vēlāk nekā vienu gadu pēc bilances datuma, kā arī nomnieka parāds par nomā ar izpirkuma tiesībām (finanšu nomā) atdotu pamatlīdzekliPārējie ilgtermiņa finanšu ieguldījumiPārējā līdzdalība (piemēram, līdzdalība kooperatīvajā sabiedrībā) un pārējie ilgtermiņa finanšu ieguldījumi iegādes vērtībā, kuri iegādāti, lai gūtu ienākumus nākotnē, un nav paredzēti pārdošanai gada laikā pēc bilances datumaApgrozāmie līdzekļiMateriāliIzejvielu, materiālu, nepabeigto ražojumu un izstrādājumu vērtība (pirktos novērtē iegādes cenā, pašražotos — pašizmaksā vai zemākajās tirgus cenās)PrecesGatavo ražojumu un izstrādājumu, preču pārdošanai vērtība, darba dzīvnieku un produktīvo dzīvnieku vērtība (pirktos novērtē iegādes cenā, pašražotos — pašizmaksā vai zemākajās tirgus cenās). Lauksaimnieki var apsvērt iespēju bilancē lauksaimniecības dzīvniekiem izdalīt atsevišķu rinduPircēju un pasūtītāju parādiPrasījumi no pircējiem, pakalpojumu saņēmējiemCiti debitoriPrasījumi, piemēram, no aizdevumu saņēmējiem par nesamaksāto vai aizdoto naudu vai citām lietām, no avansa norēķinu personām, kā arī pārmaksātie nodokļi un nodevasNākamo periodu izdevumiIzdevumi, kas veikti kārtējā vai iepriekšējos pārskata gados, bet tiks iekļauti saimnieciskās darbības izdevumos nākamajos pārskata gados (piemēram, samaksātā nomas maksa par vairākiem gadiem, izdevumi, kas radušies saistībā ar zemes kaļķošanu, ganību ierīkošanu, dziļaršanu, teritorijas labiekārtošanu)Uzkrātie ieņēmumiSaņemamās summas, kas saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem ir skaidri zināmas, bet attaisnojuma dokumenta sagatavošanas datums nav pienācisVērtspapīriAkcijas, citi līdzdalību apliecinoši dokumenti un parāda vērtspapīri to iegādes vērtībā, ja tie iegādāti tālākai pārdošanai (tirdzniecībai) vai ja tiem ir īss dzēšanas (atpirkšanas) termiņšNaudaKasē un norēķinu kontos kredītiestādēs esošā naudaDivkāršās grāmatvedības kārtotā-ji — IIN maksātāji — sagatavo finanšu pārskatu atbilstoši 08.05.2007. MK noteikumiem Nr. 301.Finanšu pārskats sastāv no bilances un ieņēmumu un izdevumu pārskata. Tāpat kā gada pārskatā, arī IK finanšu pārskatā norāda datus par kārtējo un iepriekšējo periodu. Ir atļauts pievie-not pārskatam arī jaunus posteņus.GRĀMATVEDĪBA11Nr. 5 (449) 2019. gada maijsPašu kapitālsSaimnieciskās darbības kapitālsĪpašnieka ieguldīto un izņemto līdzekļu starpība, iepriekšējo gadu peļņa vai zaudējumiPārskata (taksācijas) gada ieņēmumu un izdevumu starpībaRezultāts no attiecīgā gada ieņēmumu un izdevumu pārskataIlgtermiņa kreditoriIlgtermiņa aizņēmumi no kredītiestādēmAizņēmumu pamatsummas no kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām, kuru samaksas termiņš noteikts vēlāk nekā gadu pēc bilances datumaCiti ilgtermiņa parādiIlgtermiņa naudas aizņēmumi no citām personām, kā arī parādu summas par nomā ar izpirkuma tiesībām (finanšu nomā) paņemtu pamatlīdzekli, kuras maksājamas vēlāk nekā gadu pēc bilances datumaĪstermiņa kreditoriĪstermiņa aizņēmumi no kredītiestādēmPārējie parādi kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām, kuri nav norādīti postenī «Ilgtermiņa aizņēmumi no kredītiestādēm», t.i., aizņēmumi, kuri atmaksājami gada laikā pēc bilances datumaNodokļi un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksasMaksājamie nodokļi, aprēķinātās maksājamās nokavējuma naudas un soda naudas — par nodokļu maksājumiem; bilancē nenorāda IIN, kas aprēķināts par saimnieciskās darbības ienākumuPārējie kreditoriSaistības pret citām personām par īstermiņa aizņēmumiem, saņemtajām precēm un sniegtajiem pakalpojumiem, saistības pret darbiniekiem par algām vai citiem maksājumiem un pārējie īstermiņa kreditoru parādi, arī parādu summas par nomā ar izpirkuma tiesībām (finanšu nomā) paņemtu pamatlīdzekli, kuras maksājamas gada laikā pēc bilances datumaNākamo periodu ieņēmumiIeņēmumi, kas attiecas uz nākamajiem pārskata gadiem (piemēram, avansa maksājumi par produkcijas vai preču piegādi vai tiesībām izmantot individuālā komersanta īpašumu), vai atbalsts, par kuru iegādāts ilgtermiņa ieguldījumsUzkrātās saistībasMaksājamās summas, kas saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem ir skaidri zināmas, bet par tām nav saņemti attaisnojuma dokumentiIeņēmumu un izdevumu pārskata posteņi un īss komentārs par tiemIeņēmumiIeņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanasIeņēmumus no lauksaimnieciskās produkcijas pārdošanas un lauku tūrisma pakalpojumiem; pie lauksaimniecības ieņēmumiem pieskaitāmi arī ieņēmumi no iekšējo ūdeņu zivsaimniecības. Kritēriji, kad ieņēmumi no lauku tūrisma ir norādāmi šeit, ir noteikti likuma «Par IIN» 9. panta 3.2 daļā1 (ja gultas vietu skaits ir lielāks, nekā nosaka likums, tad tie jau būs ieņēmumi no citiem saimnieciskās darbības veidiem)Ieņēmumi no citiem saimnieciskās darbības veidiemIeņēmumi no pārējās saimnieciskās darbības (izņemot lauksaimniecisko ražošanu) — piemēram, dažādu pakalpojumu sniegšana, telpu vai zemes noma, kokmateriālu pārdošana u.c.Ieņēmumi no atbalsta lauksaimniecībaiSummas, kas saņemtas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai ES atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai; ja atbalsts saņemts ilgtermiņa ieguldījumu iegādei/izveidošanai, norāda atbalsta daļu, kas aprēķināta atbilstoši attiecīgā pamatlīdzekļa nolietojumamCiti ar nodokli neapliekamie ieņēmumiCiti ieņēmumi, kas nav apliekami ar IIN (tādu gan attiecībā uz saimniecisko darbību ir maz, piemēram, palīdzība stihiskas nelaimes gadījumā vai citos ārkārtējos gadījumos, ja tā sniegta uz valsts vai pašvaldību pārvaldes institūciju lēmuma pamata; dividendes, kas saņemtas no UIN maksātāja)Ieņēmumi no pārējā saņemtā atbalstaAtbalsts, kas nav uzskatāms par atbalstu lauksaimniecībai vai lauku attīstībai (piemēram, NVA dotācijas)Pārējie ieņēmumiIeņēmumi, kas attiecas uz saimniecisko darbību (piemēram, saņemtās apdrošināšanas atlīdzības, ieņēmumi no pamatlīdzekļu pārdošanas, ieņēmumi no valūtas kursa svārstībām, saņemtie procentu maksājumi). Saistībā ar pamatlīdzekļu pārdošanu, noteikumi nenosaka, ka no darījuma būtu jāaprēķina peļņa vai zaudējumi — tātad ieņēmumos norāda visu ieņēmumu summu no pārdošanas, bet izdevumos — pārdotā pamatlīdzekļa atlikušo vērtību)IzdevumiMateriālu izdevumiPārskata gadā izlietoto krājumu vērtībaDarba samaksaAprēķinātā darba samaksa darbiniekiem, riska nodeva; lai arī pārskatā darba samaksu norāda vienā postenī ar riska nodevu, grāmatvedībā noteikti jāiekārto atsevišķi konti šīm izmaksām, jo riska nodeva nav pilnā apmērā atskaitāmi izdevumi, bet darba samaksa irSociālās apdrošināšanas maksājumiDarba devēja VSAOI, iemaksas privātajos pensiju fondos; arī pašnodarbinātā VSAOIPamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu nolietojums un norakstīšanaĪpašumā esošo vai nomā ar izpirkuma tiesībām (finanšu nomā) paņemto pamatlīdzekļu nolietojuma (vērtības norakstīšanas) summa, kā arī nemateriālo ieguldījumu nolietojuma (vērtības norakstīšanas) summa; atļauts nolietojumu norādīšanai ieņēmumu un izdevumu pārskatam aprēķināt arī atbilstoši nosacījumiem, kas paredzēti PL nolietojuma aprēķinam nodokļu vajadzībām, — t.i., nerēķināt atsevišķi nolietojumu finanšu grāmatvedībā un nodokļiemPārējie izdevumiĪpašuma apdrošināšana, zaudējumi, kas radušies pēc pamatlīdzekļu un citu ilgtermiņa ieguldījumu pārdošanas vai likvidācijas; zaudējumi no valūtas kursa svārstībām, aprēķinātais nekustamā īpašuma un dabas resursu nodoklis, aprēķinātās citas nodevu un nodokļu summas (piemēram, UVTN), maksa partelpu/zemes nomu, komunālie, biroja izdevumi, soda naudas u.c. izdevumiFinanšu pārskats iesniedzams kopā ar gada ienākumu deklarāciju. MK noteikumi Nr. 301 nosaka, ka pārskata iesniegšanas termiņš ir 1. jūnijs. Visticamāk, likumdevēja neuzmanības dēļ šajos noteikumos nav paredzēts, ka gadī-jumā, ja ienākums pārsniedz 55 000 EUR, gada ienākumu deklarācija (par 2018. gadu) iesniedzama līdz 1. jūlijam. Ja IK finanšu pārskatu sagatavo IK vai ZS, tad gada ienākumu 1 Lauku teritorijās vai lauku apdzīvotās vietās sniegtie viesu izmitināšanas pakalpojumi speciāli ierīkotās viesu izmitināšanas mītnēs vai citās pielāgotās telpās, kurās gultas vietu pamatskaits nepārsniedz 12 un gultas vietu papildu skaits nav lielāks par 6, kā arī ar tiem saistītie papildu pakalpojumi, kas balstās uz vietējiem kultūras un dabas resursiem.12GRĀMATVEDĪBANr. 5 (449) 2019. gada maijsdeklarāciju EDS sagatavo un iesniedz īpašnieks kā fiziskā persona, bet fi-nanšu pārskatu — attiecīgi IK vai ZS.Gada ienākumu deklarācijā div-kāršās grāmatvedības kārtotāji aizpil-da D31 pielikumu. Līdz ar izdevumu apjoma ierobežošanu deklarācijas pielikumā vairs nav tikai apliekamā ienākuma koriģēšana, kā tas bija līdz 2017. gada beigām.Secīgi apskatīsim šī pielikuma ailes un to aizpildīšanas kārtību. Lai «ne-pazustu» visos rindu nosacījumos, pieliksim arī trīs nosacītu uzņēmumu datus.Rindas nosaukumsRindas numursKomentārsNodokļu maksātājs ANodokļu maksātājs BNodokļu maksātājs CTaksācijas gada ieņēmumi, tai skaitā:1Norāda visus ieņēmumus no saimnieciskās darbības — tātad varam ņemt ieņēmumu kopsummu no IIP; noteikumos nav nekādu norāžu, vai šeit ir vai nav jānorāda neapliekamie ienākumi107 000785087 500Ieņēmumi no atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai1.1Rindas nosaukums skaidri norāda šeit ierakstāmo informāciju19 50042100Taksācijas gada izdevumi, tai skaitā2Izdevumu kopsumma no IIP78 100698578 100Izdevumi, kurus piemēro pilnā apmērā, izņemot ieņēmumu un izdevumu pārskatā norādīto pamatlīdzekļu nolietojumu2.1Darba samaksa, VSAOI (no attiecīgajā IIP rindā norādītās summas jāatskaita riska nodeva), nekustamā īpašuma nodoklis, kompensācijas īrniekiem par dzīvojamo telpu atbrīvošanu un īres līguma laušanu sakarā ar dzīvojamās telpas kapitālremontu vai telpu pārbūvi saimnieciskās darbības veikšanai; kā redzams no rindas nosaukuma, šeit nenorāda pamatlīdzekļu nolietojumu670012506700Izdevumi, kurus piemēro, nepārsniedzot ierobežojumu2.2Starpība starp 2. un 2.1 rindu; šeit norādāma arī pamatlīdzekļu nolietojuma summa no IIP71 400612571 400Ienākumi vai zaudējumi no saimnieciskās darbības (1. – 2.)3Rezultāts, kam būtu jāsakrīt arī ar rezultātu no IIP (ja 1.rindā iekļauti ar IIN neapliekamie ienākumi)28 9008659400Ar saimniecisko darbību nesaistītie izdevumi4Ar saimniecisko darbību nesaistītie izdevumi ir tie, kas par tādiem uzskatāmi atbilstoši UIN likuma 8. pantam (piemēram, ziedojumi un dāvinājumi, nesamērīgas soda naudas, reprezentācijas izmaksas un personāla ilgtspējas pasākumu izmaksas, kas pārsniedz 5% no bruto darba samaksas u.c.)208520Apliekamā ienākuma (zaudējumu) kopējā palielināšanas (samazināšanas) summa, tai skaitā:5 21 000235021 000Pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas5.1Šīs izmaksas sākotnēji ir iekļautas IIP un IIN deklarācijas specifikas dēļ šeit tiek pieskaitītas apliekamajam ienākumam, lai pēc tam D deklarācijā iekļautu kā attaisnotos izdevumus1100Ieņēmumu un izdevumu pārskatā norādītā pamatlīdzekļu nolietojuma un norakstīto nemateriālo ieguldījumu vērtību summa (11.1 panta piektā daļa)5.2PL nolietojums, kas norādīts IIP21 000125021 000Citas apliekamo ienākumu palielinošas summas saskaņā ar normatīvajiem aktiem5.3Apliekamo ienākumu palielinošās summas ir noteiktas likuma «Par IIN» 11.1 panta 4. daļā. Likumā ir šāds uzskaitījums:1) soda naudām, līgumsodiem un naudas sodiem izmantoto summu, kā arī nokavējuma naudas un citu soda sankciju summu, kas aprēķināta saskaņā ar likumu «Par nodokļiem un nodevām» un konkrēto nodokļu likumiem;2) neatlīdzinātajām iztrūkumu vai izlaupījumu summām:a) kas pārsniedz 145 euro, ja par notikušo nav ziņots tiesībsargājošām iestādēm, kuras pieņēmušas lēmumu par kriminālprocesa uzsākšanu vai atteikšanu uzsākt kriminālprocesu, vaib) pārsniedz maksātāja plānoto zudumu normu, kas aprēķināta, pamatojoties uz iepriekšējo triju taksācijas gadu faktiskajiem zudumiem;3) bezcerīgo (zaudēto, bez cerībām tos kādreiz atgūt) parādu summām, kas tieši iekļautas izmaksās, ja tās neatbilst likuma «Par IIN» 11.3 pantā noteiktajiem nosacījumiem debitoru parādu atzīšanai par zaudētajiem parādiem, kā arī citos 11.3 pantā noteiktajos gadījumos;4) maksātāja ārvalstīs samaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokļa (vai tam atbilstoša nodokļa) summu;GRĀMATVEDĪBA13Nr. 5 (449) 2019. gada maijs5) maksājumu summu par prettiesisku dabas resursu ieguvi vai lietošanu;6) darbinieku labā izdarītajām darba devēja iemaksām privātajos pensiju fondos atbilstoši licencētiem pensiju plāniem un iemaksātajām apdrošināšanas prēmiju summām par darbinieku dzīvības apdrošināšanu (ar līdzekļu uzkrāšanu) saskaņā ar šā likuma 8. panta piekto daļu, ja nodokļa maksātājam taksācijas perioda pēdējā dienā nodokļu parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņi ir pagarināti;7) maksātāja iedzīvotāju ienākuma nodokli (arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumiem), ja tā samaksa veikta no saimnieciskajai darbībai nodalītajiem līdzekļiem;8) apdrošināšanas prēmijas maksājumiem, kas veikti apdrošināšanas sabiedrībām, kuras izveidotas un darbojas ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstīm;9) darbinieku labā privātajos pensiju fondos izdarītajām iemaksām, ja tās iemaksātas pensiju fondos, kas izveidoti un darbojas ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstīm.Salīdzinot summas, kas minētas šeit un deklarācijas 4. rindā, redzams, ka nav īsti saprotams, kā tad rīkoties ar soda naudām. Atklāts jautājums — vai vērtēt samērīgumu atbilstoši UIN vai arī norādīt šeit visas? Apliekamā ienākuma (zaudējumu) kopējā samazināšanas (palielināšanas) summa, tai skaitā:6 21 000125021 000Pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības samazinājuma summa (11.1 panta piektā daļa un 11.5 pants)6.1No 2018. gada nodokļu vajadzībām paredzētā nolietojuma aprēķina kārtība ir noteikta likumā «Par IIN» 21 000125021 000Citas apliekamo ienākumu samazinošas summas saskaņā ar normatīvajiem aktiem6.2Ja pirmajā rindā ieņēmumos ir norādīti ar IIN neapliekami ienākumi, tad tos norāda šeitApliekamā ienākuma korekcijas rezultāts (3. + 4. + 5. – 6.)7Kopējam ienākumam pieskaita ar saimniecisko darbību nesaistītas izmaksas, apliekamo ienākumu palielinošās summas un atņem apliekamo ienākumu samazinošās summas28 92020509420Koriģētā apliekamā ienākuma ierobežojums (1. x ierobežojums procentos)8Ierobežojums ir noteikts 20% apmērā no kopējiem ieņēmumiem21 400157017 500Koriģētais apliekamais ienākums, ņemot vērā pilnā apmērā atskaitāmos izdevumus (1. – 1.1. – 2.1. – 6.1.)Aizpilda, ja rezultāts ir mazāks par 8. rindu9Ieņēmumi bez lauksaimnieku subsīdijām, no kuriem atskaitītas pilnā apmērā iekļaujamās izmaksas un PL nolietojums nodokļu vajadzībām. Ja rezultāts pārsniedz 8. rindā aprēķināto summu, šo rindu neaizpilda; t.i., šādā gadījumā nebūs tiesību no apliekamā ienākuma atskaitīt vēl daļu no ierobežotā apmērā piemērojamām izmaksāmAprēķina rezultāts ir 59800;tas ir lielāks nekā 8. rindā norādītais — līdz ar to 9. rinda nav jāaizpilda1140(rindu jāaizpilda, jo tas ir mazāk nekā 8. rinda)Aprēķina rezultāts ir 59800;tas ir lielāks nekā 8. rindā norādītais — līdz ar to 9. rinda nav jāaizpildaNeapliekamie ienākumi no lauksaimnieciskās ražošanas un lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanas10Likumā noteiktais apmērs ir 3000 EUR. Ja ienākums ir ne tikai no lauksaimnieciskās ražošanas, bet ir arī kādi citi ienākumi (piemēram, pakalpojumu sniegšana), tad neapliekamo ienākumu aprēķina proporcionāli lauksaimnieciskās ieņēmumiem kopējos saimnieciskās darbības ieņēmumos (piemēram, lauksaimniecības ieņēmumi 105 000 EUR, citu nozaru ieņēmumi 11 660 EUR, tad piemērojamais neapliekamais ienākums 3000 x (105 000 / 11 6660) = 2700 EUR2880(3000 x (84000 / (84000+3500) = 3000 x 0.96 = 2880)IIP pārskatā ieņēmumi no lauksaimniecības 84000, no citiem saimn. darbības veidiem 3500) 3000IIP pārskatā ir tikai ieņēmumi no lauksaimniecības un no atbalsta maksājumiemNepiemēro, jo nav lauksaimniecības ieņēmumuUz nākamajiem taksācijas periodiem attiecināmie taksācijas gada zaudējumi un izdevumu ierobežojuma pārsniegums:1) ja aizpildīta 9. rinda, tad 9. un 7. rindas starpība;2) ja nav aizpildīta 9. rinda un 7. rinda ir mazāka par 8. rindu, tad 7. un 8. rindas starpība11Rindas aizpildīšanā sekojam norādēm. Ja faktiskais ienākums ir lielāks, nekā ierobežojums atļauj, tad nerodas zaudējumi/izdevumu ierobežojums, kas pārnesami uz nākamajiem gadiem9. rinda nav aizpildīta, līdz ar to nav jāaizpilda arī šī–910(uz nākamajiem gadiem pārnesama starpība starp koriģēto ienākumu, ņemot vērā tikai pilnā apmērā atskaitāmos izdevumus un koriģēto apliekamo ienākumu ar visiem izdevumiem)9. rinda nav aizpildīta, bet 7. rinda ir mazāka par 8.;šeit norādām9420 – 17500 = –8080 (izdevumu ierobežojuma pārsnieguma summa, kas pārnesama uz nākamajiem gadiem)Iepriekšējo gadu zaudējumi, izdevumu ierobežojuma pārsniegums un koriģētais apliekamais ienākums, ko sedz ar taksācijas gada apliekamajiem ienākumiem no saimnieciskās darbības (aizpilda, ja izpildīti visi nosacījumi):1) nav aizpildīta 9. rinda;2) 7. rinda ir lielāka par 8. rindu;3) 7. rindas un 10. rindas starpība ir pozitīvs skaitlis,12. rinda nevar būt lielāka par 7. un 10. rindas starpību un lielāka par 7. un 8. rindas starpību12Arī sekojam norādēm.Rinda aizpildāma tad, ja ir zaudējumi/ierobežojumi no iepriekšējiem periodiem, ko pārnest.250(zaudējumu summa no iepriekšējiem gadiem ir izmantojama, jo izpildās visi kritēriji)Ja zaudējumi būtu, tos nav tiesību izmantot, jo aizpildīta 9. rinda250(zaudējumu summa no iepriekšējiem gadiem šajā gadā nav izmantojama, jo neizpildās visi kritēriji)Apliekamais ienākums:1) ja nav aizpildīta 9. rinda un 7. rinda ir mazāka par 8. rindu, tad raksta 8. rindā norādīto skaitli;2) ja ir aizpildīta 9. rinda, tad raksta 9. un 10. rindā norādīto skaitļu starpību;3) ja nav aizpildīta 9. rinda un 7. rinda ir lielāka par 8. rindu, tad raksta 7., 10. un 12. rindā norādīto skaitļu starpību113 25 790— ja sekojam rindas aprakstam (izmantojam 3. aprēķinu 28 920 – 2880 – 250 = 25 790) Pareizi būtu jābūt 25 790 – 19 500 = 6290Piemērojams 2. aprēķins, jo 9. rinda ir aizpildīta. 1140 – 3000 = –1860Sanāk negatīvs skaitlis. Domāju, ka šeit jānorāda nulle, jo nebūtu pamata apliekamo ienākumu samazināt par neapliekamajiem ienākumiem lielākā apmērā, nekā vispār ir ienākumsPiemērojams 1. aprēķins. Tātad — apliekamais ienākums ir17 500,jo faktiskais koriģētais ienākums ir mazāks par 20% no ieņēmumiemNodokļa avanss14MK noteikumi prasa šeit norādīt aprēķināto IIN avansuNav bijis aprēķinātsNav bijis aprēķinātsNav bijis aprēķinātsMinimālais nodoklis no saimnieciskās darbības215 Nav jāpiemēro, jo ir darbiniekiNav jāpiemēro, jo ir pašnodarbinātā VSAOINav jāpiemēro, jo ir darbiniekiMinimālais apliekamais ienākums (15. : nodokļa likme)16 Neattiecas, jo ir darbiniekiNeattiecas, jo ir pašnodarbinātā VSAOINeattiecas, jo ir darbiniekiApliekamais ienākums, atskaitot minimālo apliekamo ienākumu (13. – 16.)17 25 790(ja pieņemam, ka noteikumos ir kļūda, tad 6290)Pēc deklarācijas formulas sanāk–1860,bet domāju, ka arī šeit jābūt nullei17 500KOMENTĀRI APRĒĶINIEMPieņemam, ka PL nolietojums rēķināts vienādi gan nodokļu, gan finanšu grāmatvedībā. Iepriekšējo periodu zaudējumi ir 250 EUR. Šajā variantā faktiskā peļņa (veicot visas korekcijas) ir lielāka nekā 20% no ieņēmumiem, līdz ar to apliekamais ienākums ir tas pats koriģētais ienākums (no kura atņemts lauksaimnieku neapliekamais ienākums un iepriekšējo periodu zaudējumi)Pieņemam, ka PL nolietojums rēķināts vienādi gan nodokļu, gan finanšu grāmatvedībā. Iepriekšējo periodu zaudējumu nav Pieņemam, ka PL nolietojums rēķināts vienādi gan nodokļu, gan finanšu grāmatvedībā. Iepriekšējo periodu zaudējumi ir 250 EUR14GRĀMATVEDĪBANr. 5 (449) 2019. gada maijsKā redzams no ta-bulas, aprēķini ir sa-režģīti, un, ar piemēru skaitļiem mēģinot D31 pielikumu aizpildīt, iz-gaismojas arī MK no-teikumu nepilnības.1 Šīs rindas aprakstā ir kļūda. Ja izmantojam aprēķinā 7. rindu, tad tā ietver arī lauksaimnieku subsīdijas, kuras nav apliekamas ar IIN. Līdz ar to šeit ir jāatņem arī 1.1. rindā norādītais skaitlis.2 Minimālo nodokli 50 EUR apmērā nepiemēro par pirmo taksācijas gadu, kurā veikta saimnieciskās darbības reģistrācija, un par nākamo taksācijas gadu, kā arī par gadu, kurā izbeigta saimnieciskā darbība vai pabeigts likvidācijas process; tāpat minimālais nodoklis neattiecas uz tiem, kuri taksācijas gadā ir veikuši IIN maksājumus vai VSAOI par darbiniekiem, vai VSAOI par sevi kā pašnodarbinātu personu.GRĀMATVEDĪBA15Viens otrs uzņēmuma vadītājs uzskata, ka naudas līdzekļi, kas atrodas uzņēmuma kasē vai bankas kontā, ir gandrīz viņa paša (kā fi ziskas personas) īpašums un ar to viņš ir tiesīgs rīkoties pēc saviem ieskatiem. Un VID ir spiests atgādināt, ka gluži tā tas nav. Mana nauda un firmas nauda – tie nav ekvivalenti lielumiŠoreiz aprakstīsim situāciju, kas itin bieži sastopama dzīvē: valdes loceklis no uzņēmuma bija aizņē-mies naudas līdzekļus 2018. gada jūnijā, bet tā paša gada decembrī atgrieza visu summu. Tematiskās pārbaudes laikā ir saņemta vēstule, kurā minēts, ka saskaņā ar grāmatvedības reģis-triem SIA «ABC» 2018. gadā nav aprēķinājusi procentus par valdes loceklim izsniegto bezprocentu aiz-devumu, kā arī līdz nākamā gada 1. februārim (2019. gadā) nav ie-sniegusi paziņojumu par valdes locekļa samazinātu aizdevuma procentu maksājumu dēļ radīto ienākumu. Ņemot vērā, ka SIA «ABC» nav aprēķinājusi procentus par izsnieg-to bezprocentu aizdevumu, kā arī nav laikus iesniegusi paziņojumu par valdes locekļa samazinātu aiz-devuma procentu maksājumu ra-dīto ienākumu, VID lūgs aprēķināt procentus par izsniegto bezpro-centu aizdevumu atbilstoši likuma «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» 8.2 panta pirmajai daļai:Fiziskajai personai, kurai aizde-vumu izsniedzis komersants, in-dividuālais uzņēmums (zemnieka vai zvejnieka saimniecība), koope-ratīvā sabiedrība, nerezidenta pa-stāvīgā pārstāvniecība, biedrība, nodibinājums, organizācija, fiziskā persona, kas reģistrējusies VID kā saimnieciskās darbības veicēja [ci-tiem vārdiem, jebkura persona, kas reģistrēta kā patstāvīga nodokļu maksātāja], vai uz līguma pama-ta apvienojušās divas vai vairākas personas (aizdevējs), ja šī fiziskā persona neņem aizdevumu savas saimnieciskās darbības ietvaros [vienkāršāk runājot — aizņemas savām personīgajām vajadzībām], samazinātu aizdevuma procentu maksājumu radīto ienākumu nosa-ka kā pozitīvu starpību starp pro-centu maksājumiem, kas aprēķināti, izsniegtajam aizdevumam piemē-rojot Latvijas Bankas (LB) noteikto pirmstaksācijas gada iekšzemes nefinanšu uzņēmumiem izsniegto kredītu gada vidējo svērto procentu likmi attiecīgajā valūtā pirmstaksā-cijas gadā, kas reizināta ar koefi-cientu 0,7 (nosacītā tirgus cena), un atbilstoši aizdevuma līgumam taksācijas gadā aprēķinātajiem pro-centu maksājumiem.Aprēķinot minēto starpību kā fiziskās personas 2018. gadā gūto ienākumu, 2019. gadā līdz 1. feb-ruārim jāiesniedz VID paziņojums par fiziskās personas ienākumu un nodokli no tā (2008. gada 25. au-gusta MK noteikumu Nr. 677 2. pielikums) par Latvijas reziden-tam izmaksātajām summām, norā-dot informāciju par taksācijas gada laikā gūto ienākumu ar ienākuma kodu «2055» — samazinātu aizde-vuma procentu maksājumu radīto ienākumu.Kā zināms, kodi, kas sākās ar «2», nozīmē, ka IIN ir jāmaksā per-sonai pašai.Fiziskajai personai tiek izsniegts minēto MK noteikumu analoģisks paziņojums (1. pielikums), kur tiks uzrādīti valdes locekļa dati, ienā-kuma (labuma) summa un no tās aprēķinātais nodoklis.Tātad, ja valdes loceklim par aizdevumu gada laikā netika pra-sīti procenti (netika izrakstīts rē-ķins), tad tie būs jāmaksā, gadam beidzoties, saskaņā ar paziņojumā minēto informāciju. Savukārt, ja procenti par aizdevumu būtu sa-maksāti un to apmērs nebūtu ma-zāks, kā noteikts saskaņā ar IIN li-kuma 8.2 pantā noteikto algoritmu, tad paziņojums VID nemaz nav jāiesniedz. Ja gada laikā procen-tu maksājumi bija veikti mazāka summā, tad veidotos «starpība», kas bija vai nu jāsamaksā saskaņā ar SIA izrakstīto rēķinu, vai SIA jā-iesniedz VID paziņojums par valdes locekļa gūto ienākumu (nesamak-sāto procentu dēļ). Kā noteikt procentu apmēruSakarā ar to, ka no valdes lo-cekļa procenti netika pieprasīti (un nav arī saņemti), jānosaka procen-tu summa, kas aprēķināta, izsnieg-tajam aizdevumam piemērojot LB noteikto 2018. gadam nefinanšu uzņēmumiem izsniegto kredītu gada vidējo svērto procentu likmi, kas noteikta konkrētai valūtai (šajā gadījumā — eiro).Gada vidējo svērto procentu lik-mi var atrast: https://www.bank.lv/statistika/dati–statistika/procen-tu–likmju–statistikas–raditaji/pro-centu–likmes–nodoklu–aprekinam, un par 2018. gadu1 tā ir 2,76%. Reizinot ar koeficientu 0,7, iegūs-tam 1,93%.Tas nozīmē, ka par aizdevuma summu, piemēram, 20 000 eiro, gada laikā (sākot no 17. jūnija un beidzot ar 16. decembri) procen-ti sasniegtu summu 193,53 eiro (20 000 × 1,93% : 3652 × 183). Šī summa varētu būt samazināta, ja gada laikā tomēr būtu maksāti ma-zāki procentu maksājumi, turklāt jāņem vērā, ka faktiski aprēķinātie procentu maksājumi var atšķirties no šeit aprēķinātajiem, jo aizdevu-ma summa laika gaitā varētu būt daļēji dzēsta (samazinātos), kā arī procenti būtu grāmatoti ik mēnesi, nevis uzreiz un par visu periodu. Maija GrebenkoKāpēc ir «bīstams» bezprocentu aizdevums valdes loceklim1 2018. gads ir pirmstaksācijas gads attiecībā pret 2019. gadu, t.i., gadu, kad VID tiek iesniegts paziņojums par fizisko personu ienākumiem.2 Citos aprēķinos tiek pieņemts, ka gads ir 360 kalendāra dienas.Nr. 5 (449) 2019. gada maijs16GRĀMATVEDĪBAPersonālsabiedrību specifikaSalīdzinot ar sabiedrībām ar ie-robežotu atbildību (SIA) un akciju sabiedrībām (AS), personālsabied-rībām (PS) piemīt dažas īpatnības, kas nosaka šo komersantu biznesa uzskaites un nodokļu piemērošanas specifiku. Pirmkārt, personālsabiedrību dar-bību regulē ne vien Komerc likuma (KL) normas (77.–133. pants), bet arī Civillikuma (CL) nor mas (2241.–2280. pants). Pie mēram, 2241. pantā teikts: «Sa bied rība ir divu vai vairāk personu apvienošanās uz sabiedrības līguma pamata kopēja mērķa sasniegšanai ar kopīgiem spē-kiem vai līdzekļiem.» Lai reģistrētu personālsabiedrību Komercreģistrā (KR) nav nepieciešams iesniegt ne statūtus, ne līgumus, ne kādus ci-tus dibināšanas dokumentus, tikai iesniegumu (sk. KL 8. panta 2. daļu un 78. pantu).Otrkārt, atbilstoši Latvijas likum-došanai personālsabiedrībām nav juridiskās personas statusa, kaut gan dažas juridiskās personas pazīmes tām piemīt (sk. KL 90. panta 1. daļu un 118. panta 2. daļu). Tomēr per-sonālsabiedrības (atšķirībā no AS un SIA) nekļūst par visa tā īpašuma, kuru sabiedrības dalībnieki atdalī-ja kā savu ieguldījumu sabiedrībā, pilnīgiem īpašniekiem. Tā CL 2244. pantā teikts: «Ja līgumā nav noteikts citādi, atvietojamas un patērējamas lietas uzskatāmas par nodotām biedru kopīpašumā, bet neatvietoja-mas un nepatērējamas lietas — par nodotām lietošanā (..). Ar kopīgu darbību iegūtas mantiskas vērtības ir biedru kopīga manta.»PIEMĒ R SDivas fiziskās personas (patentmaksātājas) — mankīrmeistare un frizieris — apvienojās vienā no personālsabiedrības veidiem zem viena nosaukuma (firma), lai apkalpotu klientus. Katra no minētajām personām atnesa nomātajā telpā savus instrumentus, dažas mēbeles. Ja to uzskata par ieguldījumu sabiedrībā turpmākās sabiedrības peļņas sadalīšanai, tad ieguldītās lietas kļūst par abu šo personu kopīpašumu, turklāt neviena no viņām nedrīkst tās atprasīt sev, kamēr ir sabiedrības locekle (CL 2245. pants). Tomēr, ja sabiedrības dokumentos (līgumā) norāda, ka katrs dalībnieks piedalās sabiedrībā tikai ar savu darbu, tad viņa lietotie instrumenti, ierīces un materiāli netiek ņemti vērā, sadalot peļņu, un nekļūst par sabiedrības īpašumu.Treškārt, valsts likumdošana nenosaka personālsabiedrības dalībnieku ieguldījuma minimālo apmēru. Precīzāk — pamatkapitāla (sta-tūta fonda) veidošanu minētajās sabiedrībās likumdošana nemaz neparedz. Tādēļ personāla (līgu-ma) sabiedrība var eksistēt arī bez paša īpašuma, kaut gan tiesības uz to sabiedrībai ir (sk. KL 90. pantu par sabiedrības tiesībām iegādā-ties īpašumu). Tomēr no KL 88. un 112. panta normas, kā arī no CL 2243. panta izriet, ka ieguldījumam jābūt veiktam, jo pretējā gadījumā sabiedrībai nav bāzes peļņas sadalei un likvidācijas kvotai.Ceturtkārt, personālsabiedrī-bām nav ne juridiskas, ne arī fi-ziskas personas statusa. Tomēr tām atļauts būt gan SIA, gan AS dibinātājām (KL 140. pants). Šajā sakarā interesi raisa jautājums par to, vai personālsabiedrība var kļūt par citas personālsabiedrības dalīb-nieci. Komerclikumā tiešas atbildes (t.sk. aizlieguma) uz šo jautājumu nav. Ņemot par pamatu KL «A» da-ļas normu (8. panta 2. daļas 4. un 5. punktu), secināms, ka nevar, jo šeit personālsabiedrības dalībnie-ka statusā paredzēta tikai fizisko un juridisko personu reģistrācija. Tomēr saskaņā ar Komerclikumu personālsabiedrība var būt par SIA un AS dibinātāju (140. panta 1. daļa), tādējādi pilnīgi pieļau-jams, ka PS var kļūt par citas per-sonālsabiedrības dibinātāju.Un beidzot, piektā personālsa-biedrību īpatnība ir to parastās ko-mercdarbības pārvaldīšanā.Komerclikumā šādas darbības tiek dēvētas par lietvedību (KL 84. panta 1. daļa). Tiesības uz liet-vedību šādās sabiedrībās ir tikai tiem dalībniekiem, kas uzņēmušies saistības atbildēt par sabiedrības parādiem ar visu savu personīgo īpašumu un kuri tiek saukti par komplementārajiem dalībniekiem (sk. KL 118. panta 1. daļu).Cita dalībnieku kategorija (ko-mandīti, sk. turpat) savu atbildī-bu par sabiedrības parādiem un saistībām ierobežoja ar sava ie-guldījuma apmēru un no lietve-dības sabiedrībā ir atdalīti (sk. KL 121. pantu).Ieguldījumi personālsabiedrības kapitālā: īpatnības un riskiPersonālsabiedrības (pilnsa-biedrības vai komandītsabiedrības) kapitāla svarīga īpatnība ir tās da-lībnieku ieguldījumu reģistrācijas kārtība. Nodokļu piemērošanai tas ir ļoti būtiski, jo sabiedrības peļņa Personālsabiedrības grāmatvedības īpatnības Personālsabiedrībām nav ne juridiskas, ne arī fi ziskas personas statusa. Tomēr tām atļauts būt gan SIA, gan AS dibinātājām.Nr. 5 (449) 2019. gada maijsstarp dalībniekiem tiek sadalīta proporcionāli viņu ieguldījumam sabiedrības kapitālā (Komerclikuma 88. panta 2. daļa).Ir zināms, ka Latvijas Uz ņē mu-mu reģistrā tiek reģistrēti tikai komandītu ieguldījumi, t.i., to da-lībnieku ieguldījumi, kuriem par sabiedrības saistībām noteikta ar viņu ieguldījuma apmēru kapitālā parakstītā ierobežotā atbildība. Tiem nav balsstiesību sapulcē. Komplementāro dalībnieku (to, kam ir balsstiesības un pilna so-lidāra mantiskā atbildība par sa-biedrības saistībām) ieguldījumi reģistrā netiek reģistrēti.Tādējādi, ja sabiedrībā visi dalīb-nieki ir komplementāri, sabiedrības daļu un pašu kapitāls dibināšanas brīdī varētu būt vienāds ar nulli.Tomēr tas nenozīmē, ka sabied-rībā daļu un pašu kapitāla vispār nav. Grāmatveža uzdevums — nodrošināt ticamu iekšējo katra dalībnieka ieguldījuma uzskaiti. Šim mērķim dažreiz nākas pat piespiest dalībniekus noteikt viņu ieguldījuma kapitālā apmēru, pie-runājot un paskaidrojot ieguldī-juma novērtēšanas un uzskaites nepieciešamību.Būtiski, ka sabiedrības peļņa tiks sadalīta proporcionāli ieguldī-jumam, bet, ja ieguldījuma nav vai tas nav novērtēts, tad arī peļņas sa-dalīšana nav iespējama.Atbildes uz jautājumu par to, ko var ieguldīt personāl-sabiedrības kapitālā, Latvijas Komerclikumā nav. Atbilde meklē-jama Civillikumā, kura 2243. pantā teikts: «Katram biedram sabiedrībā jāpiedalās ar ieguldījumu. Ieguldīt var naudu, lietas, prasījumus un darbu.» Jautājums par nodokļiem (īpaši IIN un VSAOI no sabiedrībā iegul-dītā darba) pagaidām nav skaidrs. Ieguldījumu novērtējums, to uz-skaite un dalībnieku ienākuma noteikšana (kas ietekmē nodok-ļus) jānodrošina pašai sabiedrībai. Turklāt ieguldījumu un novērtējuma uzskaites metodiku arī nosaka pati sabiedrība.PIEMĒ R SPilnsabiedrībā ir divi dalībnieki, abi fiziskās personas: S. un M., reģistrējot sabiedrību, viņas tajā nav veikušas ieguldījumus. M. strādā sabiedrībā par grāmatvedi, juristi, kasieri, apkopēju un konsultanti, saņemot minimālo mēnešalgu, no kuras ir jāmaksā darbaspēka nodokļi (IIN un VSAOI).S. meklē klientus un māca tiem svešvalodu, algu nesaņem, bet martā iegulda sabiedrībā 4000 eiro nodokļu nomaksai. Arī decembrī viņa iegulda vēl 1000 eiro nodokļu nomaksai. S. ieguldītie līdzekļi uzskaitīti kreditoru saistību sastāvā. Taksācijas gadā gūtā peļņa ir 10 tūkst. eiro. Aprēķināts UIN 2,5 tūkst. eiro (10/0,8 × 0,2) dividenžu izmaksai (precīzāk — dividendēm pielīdzinātā ienākuma izmaksai). Kā šo summu sadalīt starp S. un M.? Kā noteikt viņu ieguldītā darba apmēru, par ko vienojās, dibinot sabiedrību?Lasītājs, kas pārzina nodokļus, noteikti var iedomāties, kā atbil-dētu uz šo jautājumu nodokļu inspekcija: 1) ņemot par pamatu vidējās algas valstī visās profesijās, kuras reāli izpildīja M. un S. (grāmatvedis, jurists, skolotājs u.c.), jāaprēķina attiecīgās algas;2) veicot algas aprēķinu, jānosaka ienākuma nodoklis un sociālās apdrošināšanas iemaksas no algas; jāpaziņo VID par nodok-ļu summām un jāsamaksā tās (vai jālūdz VID termiņa pagari-nāšana);3) algas summa (un nodokļi no tās) jāiekļauj sabiedrības izdevumos, un tikai pēc tam jānosaka peļņa, ko var sadalīt (ieņēmumi mīnus precizētie izdevumi). Tagad neizmaksātā alga uzska-tāma par dalībnieka darba iegul-dījumu sabiedrībā un uzskaitē tiek uzrādīta nevis kā kreditoru saistības, bet pašu kapitāla (daļu kapitāla) sastāvā; 4) pēc nodokļu ieturēšanas palikusī summa (neizmaksātā alga) var tikt uzskatīta par pamatu divi-dendēm pielīdzinātā ienākuma izmaksai. Personālsabiedrība, ja vēlas, var uzskaites metodikā norādīt savu viedokli sakarā ar darba ie-guldījuma vērtības un uzskaites kārtību. Piemēram, kārtot atsevišķi katra sabiedrības dalībnieka iene-sīgumu sabiedrības ieņēmumos, kuru tas ir nodrošinājis. Tas ir ērti tādās personālsabiedrībās, kurās apvienojušies grāmatveži, frizieri, šuvējas u.c.Taksācijas gada laikā katrs dalīb-nieks saņem kādu fiksētu summu algas veidā (mēneša minimālo vai par katru stundu), savukārt citu daļu saņems peļņas sadales brīdī.Ņemot vērā iepriekš minētos argumentus un sarežģījumus, ie-teicams pēc iespējas neieguldīt personālsabiedrībā fizisko personu darbu.Drošāk ieguldīt (iemaksāt fir-mas kontā) kaut vai nelielas naudas summas (piemēram, 10 eiro), norā-dot, ka tas ir ieguldījums kapitālā. Tad arī būs pamats dalīt peļņu, kas palikusi sadalīšanai, piemēram, vi-siem dalībniekiem vienādi.Olga Lukašina, Dr.oec., sertificēta nodokļu konsultanteFoto no personīgā arhīvaGrāmatveža uzdevums – nodrošināt ticamu iekšējo katra dalībnieka ieguldījuma uzskaiti. Šim mērķim dažreiz nākas pat piespiest dalībniekus noteikt viņu ieguldījuma kapitālā apmēru, pierunājot un paskaidrojot ieguldījuma novērtēšanas un uzskaites nepieciešamību.GRĀMATVEDĪBA17Nr. 5 (449) 2019. gada maijsKatrs jaunais gads grāmatvežiem parasti sākas ar grozījumiem likumos, jaunām normām un prasībām. 2018. gads sākās ar revolucionāro nodokļu reformu. Attiecīgi, gadam beidzoties, pienācis laiks analizēt jaunieveduma sekas. Viens no būtiskajiem rezultātiem, kas skāra katru Latvijas fi zisko personu, saistīts ar šo personu ienākumiem un no tiem samaksātajiem nodokļiem. Vēl precīzāk – ar iedzīvotāju ienākuma (arī – algas) nodokli. Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, kad, iesniedzot deklarācijas par taksā-cijas gadā gūtajiem ienākumiem un samaksātajiem nodokļiem, cilvēki gai-dīja šo nodokļu atmaksu par attaisno-tajiem izdevumiem, šogad «bilde» izrā-dījās citāda. Protams, ievērojamai daļai ienākuma nodoklis (IIN) analoģiski visu laiku pastāvošai praksei tiks atmaksāts, bet šoku pārdzīvoja tā iedzīvotāju daļa, kurai nodoklis būs jāpiemaksā, jo gada laikā tas bija ieturēts mazākā summā, nekā vajadzētu. Iemesli šādam iznā-kumam bija gaužām vienkārši: VID prognozē neapliekamo minimumu atkarībā no personas iepriekšējiem ie-ņēmumiem un attiecina to uz nākamo gadu, bet «vecie» un «jaunie» ieņēmu-mi dabā ir atšķirīgi. Ja, piemēram, alga kļuva lielāka vai cilvēks atrada iespēju piepelnīties, viņa neapliekamais mini-mums saruka, bet grāmatvedis par to bieži vien nebija informēts. Turklāt arī nodokļa likme pie zināmiem apstāk-ļiem arī varēja palielināties. Pirms no-dokļu reformas nebija šādu situāciju, tāpēc cilvēki — neizpratnē.Protams, uzreiz tika meklēti «vai-nīgie».Neskatoties uz to, ka par izmai-ņām nodokļu piemērošanā bija skaid-rots «uz katra stūra», pietiekami dau-dzi uzskatīja, ka šis jautājums uz vi-ņiem neattiecas. Gan jau grāmatvedis zinās, kā aprēķināt un cik ieturēt. Neienāca prātā arī tas, ka grā-matvedis nav pareģotājs un pat gri-bēdams nevar piekļūt pie lēmuma pieņemšanai vajadzīgās informācijas. Bija jādomā pašam, bet domāt (pat pašu interesēs) negribējās, jo pie tā nebija raduši… Līdz ar to izveidojās diezgan nepatīkams rezultāts — nez no kurienes tūkstoši parādnieku.Jāteic, šāda situācija sarežģīja dzīvi un sabojāja garastāvokli ne ti-kai tiem, kas kļuva par parādniekiem. «Tautas dusmas» tika izgāztas arī pār Valsts ieņēmumu dienesta darbinie-ku galvām, jo negribējās pieņemt, ka dienesta pienākums ir izpildīt likumā noteikto… Šā gada marts droši vien daudziem paliks atmiņā ar emocionā-liem pārdzīvojumiem…Tādēļ nolēmām aprunāties ar procesā iesaistīto personu — VID Nodokļu pārvaldes galveno nodokļu inspektori Mariju Radzjušonoku. Kā VID pārdzīvoja 2019. gada martu?Ar grūtībām, bet pārdzīvojām! Lai palīdzētu apmeklētājiem aizpildīt de-klarācijas, pieaicinājām vairākus VID darbiniekus, kas parasti izpilda citas funkcijas. Turklāt pārsvarā deklarācijas tiek iesniegtas elektroniski. Patlaban, iz-mantojot EDS, tas notiek viegli un ātri. Kāda ir slodze šobrīd, ar kādiem jautājumiem cilvēki patlaban vēršas VID?Jautājumi ir dažādi… Cilvēki nāk gan ar ikdienas problēmām, gan arī tur-pinās deklarāciju iesniegšana… Īpaši vecākā paaudze, kam nav pieejami datori un modernās aplikācijas.No 1. aprīļa jau var iesniegt deklarācijas solidaritātes nodokļa subjekti. To skaits ir krietni mazāks. Vai ar tiem arī varētu būt analoģiskas problēmas? Šai kategorijai netiek piemērots neap-liekamais minimums, tātad par vienu problēmu mazāk. Tomēr pienākums samaksāt papildu ienākuma nodokli var rasties arī citu iemeslu dēļ. Piemē-ram, ja šāds nodokļu maksātājs sa-slimst un viņš bijis nodarbināts dažā-dās darbavietās, kur ieņēmumiem pie-mēro 23% IIN likmi. Bet saņemtajam slimības pabalstam saskaņā ar likumu piemērojama 20% IIN likme. Diez vai šai personai ir zināms, ka Valsts so-ciālās apdrošināšanas aģentūra būtu jābrīdina par lielākas likmes piemēro-šanu. Turklāt vienlaikus šāda persona varētu būt arī pensijas vai autoratlīdzī-bas saņēmēja (arī likme 20%)! Ja per-sona «jūt», ka ieņēmumu kopsumma gada laikā jau pārsniedz 20 000 eiro, jābrīdina visi izmaksātāji, ka jāpiemē-ro 23% IIN, kaut arī likums attiecīgā ienākuma veidam ļauj piemērot 20%.Kāda ir pašreizējā statistika: cik deklarāciju iesniegts, cik daudz ir tādu, kuriem tiks atmaksāts IIN un kuriem būs jāveic piemaksa? Vai iekļausimies prognozētajos 60 tūkstošos?Ap 90% deklarāciju ir ar nodokļu pār-maksu, savukārt to personu skaits, kam nodoklis būtu jāpiemaksā, būs mazliet lielāks par aplēsto. Jāprecizē, ka nodoklis jāpiemaksā ne tām per-sonām, kas saņem mazus ieņēmu-mus, — tām tāpat pienākas lielāks mi-nimums. Piemaksa veidojās tieši tiem, kam iepriekšējie ieņēmumi bijuši mazi (vai to vispār nebija) un uz tā pamata izmaksātājam tika paziņots lielāks mi-nimums. Savukārt taksācijas gadā ie-ņēmumi kļuva lielāki vai persona sāka strādāt otrā darbavietā. Ja kopsum-ma tuvojas vidēji tūkstotim mēnesī, bet minimums netika atcelts, gadam beidzoties, izveidojas nodokļa parāds. Tas pats — ja ieņēmumu kopsumma pārsniedza 20 000 eiro, bet, ieturot nodokli, piemērota mazāka IIN likme, jo grāmatvedim netika nepaziņots par papildu ieņēmumiem citā darbavietā (no citiem darījumiem). Patīkama tendence: pieaug elek-troniski iesniegto deklarāciju skaits. Aktuālā statistika līdz 18.04.2019.Kopā ir saņemtas 654 218 fizisko personu deklarācijas. No tām: 586 426 ir saņemtas elektroniski; 67 792 ir saņemtas papīra formātā.No valsts budžeta tiks atmaksāts ienākuma nodoklis 574 188 personām par kopējo summu 108,48 milj. eiro. Savukārt 80 080 iedzīvotājiem ir jāveic nodokļa starpības piemak-sa valsts budžetā par kopējo sum-mu 12,43 milj. eiro.Ar pēdējiem IIN likuma grozījumiem fiziskām personām tiek atcelts parāds, ja tas nepārsniedz vienu eiro, vienlaikus pagarinot maksāšanas termiņu līdz 2020. gada 1. decembrim. Vai būtu atbalstāma ideja atļaut darbiniekam veikt parāda segšanu, pārskaitot noteiktu summu vienlaikus ar IIN, kas ieturams ienākuma gūšanas vietā? VID noteikti nebūs pret to, ka nodok-ļa piemaksa par 2018. gadu notiks ar 18GRĀMATVEDĪBANr. 5 (449) 2019. gada maijsPar «nejaušiem» parādniekiemfiziskās personas grāmatveža starp-niecību, tomēr šis jautājums risināms, vienojoties ar grāmatvedi, nevis li-kumdošanas līmenī, jo tādējādi pa-lielinās slodze grāmatvedim.Nav noslēpums, ka daži uzskata – neiesniedzot deklarāciju, VID «nepamanīs» fiziskās personas IIN parādu. Kādā veidā šī informācija tiks paziņota konkrētai personai?Informācija par pienākumu samaksāt papildu ienākuma nodokli tiks pazi-ņota katrai fiziskajai personai, izman-tojot EDS. Ja e–pasts VID nav zināms, tiks izsūtītas vēstules. Nav ieteicams ignorēt VID atgādinājumu. Tomēr jā-ņem vērā, ka termiņa pagarināšana līdz 2020. gada 1. decembrim nav attiecināma uz fiziskām personām, kas ir reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicējas, vai tiem, kam liku-mā noteikts pienākums iesniegt de-klarāciju, — tiem ir spēkā iepriekš IIN likumā noteiktā kārtība.Man nodokļu reformas noteikumi neliekas ārkārtīgi sarežģīti. Tie vienkārši ir jāzina: pie kādas ieņēmumu kopsummas zūd tiesības uz neapliekamo minimumu (2019. gadā > 13 200 eiro) un pēc kādas kopsummas būtu jāpiemēro lielāka IIN likme (gadā 20 004 eiro). Turklāt jāskaita kopā bruto (aprēķinātās) summas, nevis izmaksājamās un jāņem vērā visi ieņēmumi, nevis tikai darba alga. Diemžēl bija ļoti daudz personu, kas uzskatīja, ka uz viņiem tas nav attiecināms. Kā ir vērtējams pēdējo IIN likuma grozījumu piedāvājums pašam saņēmējam noteikt neapliekamo minimumu?Faktiski grozījumos ir paredzēts vie-noties ar grāmatvedi par mazāku neapliekamo minimumu nekā VID noteiktais. Piemēram, VID atsūta prognozējamo neapliekamo mini-mumu 100 eiro apmērā, bet darbi-nieks vienojas par minimumu, kas ir uz pusi mazāks. Turklāt šis pasākums nav obligāts. Arī darbiniekam jābūt godīgam pret grāmatvedi un jāpazi-ņo par visiem saviem ieņēmumiem.Paliek spēkā iespēja vispār at-teikties no minimuma, veicot atzīmi EDS. Tas pasargās no starpības, kas var izveidoties, ja gada laikā tiks pie-mērots nepamatoti liels minimums un nodoklis būtu jāpiemaksā. Tomēr katram ir jāseko savām finansēm. Uzņēmumā, kur iesniegta nodokļa grāmatiņa, grāmatvedim nav zināmi šīs personas saņemtie ieņēmumi no citiem izmaksātājiem, kā arī nav zi-nāmi darbinieka citi finanšu darījumi. Manuprāt, nedrīkst pieļaut situāciju, kad cilvēki uzskata, ka nodokļa piemaksa izveidojas tādēļ, ka to «nepareizi» ieturējis grāmatvedis, jo grāmatveži šajā gadījumā kļuvuši par ķīlniekiem, izpildot IIN likuma normas. Vai ir paredzēts, ka VID turpinās skaidrojumus, kas mazinās to gadījumu skaitu, kad nodoklis gada laikā ieturēts mazākā summā un tagad tas ir jāmaksā papildus?VID ir apkopojis nepieciešamo in-formāciju, kas mazina nodokļa pie-maksas riskus. Situāciju ir pietiekami daudz, un katra jāanalizē individuāli. Jāņem vērā, ka šis ir pirmais gads ar nopietnām izmaiņām. Diemžēl bi-jām lieki satraukuši pensionārus, bet esam saņēmuši precizētu informāci-ju no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, un tagad viss ir kārtībā. Gatavojam materiālu, kas palīdzēs iz-vairīties no nodokļa piemaksas vasarā nodarbinātajiem skolēniem. Darba ir daudz, paredzēts gan precizēt prasī-bas, gan atvieglot (vienkāršot) dekla-rāciju aizpildīšanas kārtību.Cik ātri notiks nodokļa atmaksa par 2018. gadu? Kādi var būt kavējumu iemesli?Ja IIN atmaksa saistīta tikai ar neap-liekamā minimuma vai atvieglojumu (uz kuru bija tiesības) neizmantošanu taksācijas gada laikā, atmaksa notiek ļoti ātri — talkā nāk mākslīgais inte-lekts, ko izmanto VID. Nodokļa pār-maksa tika atmaksāta jau martā.Ja deklarācijai ir pievienoti attais-nojuma dokumenti, process paildzi-nās, jo bieži vien čeku un kvīšu kva-litāte nav tā labākā. Turklāt procesu kavē arī fizisko personu apzinātās un neapzinātās kļūdas, ierakstot dekla-rācijā tos dokumentus, kas nekvali-ficējas kā ar izglītību un ārstniecību saistītie izdevumi. Kavēšanas iemesli var būt saistīti ar nepieciešamo laiku dokumentu pārbaudei, kā arī no izmaksātājiem saņemtajiem kļūdainajiem paziņoju-miem. Faktiski pirmās atmaksājamās summas, arī tad, ja tās bija saistītas ar attaisnojuma dokumentu pārbaudi, atgriezās pie iesniedzējiem jau martā.Medijos izskanējusi informācija par īpaši emocionālajiem zvanītājiem…Jā, arī tas bija jāpiedzīvo mūsu dar-biniekiem…Tomēr tiem, kam rodas jautāju-mi par iesniegto deklarāciju aprēķi-na rezultātu, mēs labprāt sniedzam skaidrojumus un ceram, ka turpmāk konflikta situāciju nebūs daudz.Vai jautājumi un neizpratne par maksājamiem nodokļiem vairāk vērojama gados jaunajiem vai tomēr vecāka gadagājuma nodokļu maksātājiem?Grūti pateikt, kuru ir vairāk, jo gadīju-mi ir ļoti atšķirīgi, tomēr jaunieši jau skolas solā būtu jāmāca, kas ir no-dokļi, kāpēc tie ir maksājami, kur tie valstī tiek tērēti, ka jāstrādā oficiāls darbs un no algas jāmaksā nodokļi, jo tie nodrošina sociālo aizsardzību, arī vecumdienas. Zināšanu nekad nav par daudz…Ar Mariju Radzjušonoku sarunājāsMaija GrebenkoGRĀMATVEDĪBA19Foto: Aivars SiliņšDarbiniekam jābūt godīgam pret grāmatvedi un jāpaziņo par visiem saviem ieņēmumiem.Next >