< PreviousNODOKĻI 20 NR. 3 (471) 2021. GADA MARTS Izmaiņas attiecībā uz PVN deklarācijām 2020. gada 17. decembrī pie- ņemti Ministru kabineta noteiku- mi Nr. 674 «Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 «Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa dekla- rācijām»».Daļa no izmaiņām stājas spēkā no 2021. gada 1. janvāra, bet daļa — no 2021. gada 1. jūlija. No gada vidus ir izmaiņas at- tiecībā uz kārtību, kādā sagatavo, aizpilda un labo deklarāciju par taksācijas periodā veiktajiem darī- jumiem ārpussavienības, savienības vai importa (IOSS) režīmā. No 1. janvāra PVN pārskata 1. un 3. daļā ir jauns kods «M», kas ir jālieto, ja manta tiek pirkta vai pārdota no reģistrēta PVN maksā- tāja, ja šīs mantas pārdošana notiek izsolē, ko organizē zvērināts tiesas izpildītājs. PVN deklarācijā visās vietās, kur ir dalībvalstu kodi, tiek ieviests jauns — Ziemeļīrijas valsts kods XI, kas izmantojams darījumos ar precēm. Tāpat kā līdz šim konta numurs ir jānorāda katrā PVN deklarācijā, arī tad, ja konkrētajā PVN atmaksas periodā atmaksa neveidojas. Konts var būt ne tikai kredītiestādē, bet arī, piemēram, elektroniskās nau- das ie stādē vai elektroniskās nau- das konts. Jauna likme — 0% Ar grozījumiem PVN likumā, kas Saeimā pieņemti 2021. gada 7. janvārī, bet stājās spēkā 9. jan- vārī, ir ieviesta jauna samazinātā PVN likme 0% apmērā. Tā ir no- teikta Covid–19 vakcīnām, in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču piegādei, kas ar atbilstošiem ES tiesību aktiem ir atzītas ES, un ar šīm ierīcēm cieši saistītu pakalpo- jumu sniegšanai iekšzemē. Jaunā likme ir spēkā no 2020. gada 25. decembra līdz 2022. gada 31. decembrim. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma izmaiņas VID Nodokļu pārvaldes Nodokļu un nodevu grāmatvedības me- todikas daļas galvenā inspektore OKSANA HVALEJA skaidroja, ka Transportlīdzekļa ekspluatāci- jas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa liku- ma izmaiņas, kas tika pieņemtas Saeimā 30. novembrī, stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī. Grozījumu mērķis: noapaļot transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokli motocikliem, tricikliem un kvadricikliem; līdzsvarot vieglo automobiļu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kg transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes un to aprēķināšanas kārtību; noteikt autobusu un kravas au- tomobiļu transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokļa aprēķināša- nas kārtību atbilstoši to dzinēja izmešu līmenim; precizēt kravas automobiļu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību: no 2021. gada ir jāpiemēro jauns transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokļa likmju aprēķins kravas transport- līdzekļiem ar pilnu masu no 3500 kg līdz 12 000 kg, ņemot vērā dzinēja izme- šu līmeni saskaņā ar EURO standartu; no 2021. gada ir jāpiemēro jauns transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokļa likmju aprēķins transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 12 000 kg, ņemot vērā asu skaitu un dzi- nēja izmešu līmeni saskaņā ar EURO standartu; no 2021. gada ir jāpiemēro jauns transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokļa likmju aprēķins seglu vilcējiem, ņe- mot vērā asu skaitu un dzinē- ja izmešu līmeni saskaņā ar EURO standartu; noteikt jaunu kārtību ārvalstī reģistrēta transportlīdzekļa eks- pluatācijas nodokļa samaksai; indeksēt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa lik- mes, ņemot vērā inflācijas pie- auguma tempu no 2017. gada; noteikt atsevišķu nodokļa likmi uzņēmumu vieglajiem trans- portlīdzekļiem, kuru motora tilpums pārsniedz 3000 kubik- centimetrus. Noapaļots nodoklis Noapaļots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis motocik- liem, tricikliem un kvadricikliem. TEN par šādu motociklu, triciklu un kvadriciklu, kurš pirmo reizi re- ģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra, maksā atbilstoši tā motora tilpu- mam kubikcentimetros (cm 3 ) šādā apmērā: līdz 500 cm 3 — 18 eiro; no 501 līdz 1000 cm 3 — 36 eiro; no 1001 līdz 1500 cm 3 — 54 eiro; virs 1500 cm 3 — 72 eiro. TEN par pārējiem motocik- liem, tricikliem un kvadricikliem ir 36 eiro. Līdzsvaro likmes Transportlīdzekļa ekspluatāci- jas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums no 2021. gada 1. janvāra līdzsvaro vieglo automobiļu un kravas auto- mobiļu ar pilnu masu līdz 3500 ki- logramiem (kg) TEN likmes un to aprēķināšanas kārtību. Transportlīdzekļa ekspluatāci- jas nodoklis par tādu vieglo au- tomobili vai kravas automobili ar Ja Eiropas Savienības pilsonis, kas ilgstoši dzīvo un strādā trešajā valstī un ir kļuvis par trešās valsts nodokļu rezidentu, iebraucot ik pa laikam ES un izbraucot atpakaļ uz trešo valsti, var saņemt PVN atmaksu, līdzīgi kā trešo valstu tūristi, kuriem šāda kārtība ir visu laiku.21 pilnu masu līdz 3500 kg un kas ir reģistrēts pēc 2020. gada 31. de- cembra, ir aprēķināts no 0 līdz 756 eiro apmērā atkarībā no radī- tā CO 2 izmešu daudzuma uz vienu kilometru (km) atbilstoši pasaulē saskaņotai vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūrai. Par kravas transporta līdzekli, kas ir reģistrēts pēc 2011. gada 31. decembra un kura pilna masa ir mazāka par 3500 kg, kā arī ja vieglais auto ir reģistrēts pēc 2008. gada 31. decembra un tā masa ir līdz 3500 kg, TEN ir aprē- ķināms no 0 līdz 756 eiro apmērā, un to rēķina atkarībā no radītā CO 2 izmešu daudzumu uz vienu km sa- skaņā ar Eiropas jaunā braukšanas cikla metodi. Savukārt TEN likme par vieglo vai kravas auto, kas ir reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra, ir jāsummē atbilstoši auto pilnai masai, moto- ra tilpumam un motora maksimālai jaudai. Autobusi un kravas auto Ar likuma grozījumiem noteik- ta autobusu un kravas auto TEN aprēķināšanas kārtība atbilstoši to dzinēju izmešu līmenim. Precizēta kravas automobi- ļu TEN aprēķināšanas kārtība no 2021. gada: kravas transportam no 3500 kg līdz 12 000 kg rēķina TEN, ņe- mot vērā dzinēja izmešu līmeni saskaņā ar EURO standartu; transportam virs 12 000 kg TEN aprēķina, ņemot vērā asu skaitu un dzinēju izmešu līmeni saska- ņā ar EURO standartu. Precīzas likmes ir noteiktas liku- ma 1. pielikumā. No 2021. gada ir ievests jauns TEN likmju aprēķins seglu vilcējiem, ņemot vērā asu skaitu un dzinēju iz- mešu līmeni saskaņā ar EURO stan- dartu. Likmes ir noteiktas likuma 4. pielikumā. Ja auto reģistrēts ārvalstīs No 2021. gada ir noteikta jauna kārtība ārvalstīs reģistrēta trans- portlīdzekļa TEN samaksai. Līdz šim bija noteikts, ka TEN par ārvalstī reģistrēta autotrans- porta līdzekli bija jāmaksā Latvijā atbilstoši tā laika posma izmanto- šanai ceļu satiksmē. TEN par ārvalstī reģistrēta M1 vai N1 kategorijas automobiļa iz- mantošanu ceļu satiksmē maksā atbilstoši kārtībai, kas noteikta at- tiecībā uz Latvijā reģistrētu trans- portlīdzekli, nosakot likmi saskaņā ar šādu formulu: TEN = TEN gadam × 1/12 × paredzētais to mēnešu skaits, kuros ārvalstī reģistrēts M1 vai N1 kategorijas automobilis tiks izmantots ceļu satiksmē Latvijā. Likme uzņēmumu vieglajiem auto Ar likuma grozījumiem indek- sētas uzņēmumu vieglo transport- līdzekļu nodokļa (UVTN) likmes, ņemot vērā inflācijas pieauguma tempu no 2017. gada. Noteikta atsevišķa UVTN lik- me uzņēmuma vieglajiem auto, kuru motora tilpums pārsniedz 3000 cm 3 . UVTN par transportlīdzek- li, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra, maksā at- bilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā: līdz 2000 cm 3 — 31 eiro mēnesī; no 2001 cm 3 līdz 2500 cm 3 — 49 eiro mēnesī; no 2501 cm 3 līdz 3000 cm 3 — 66 eiro mēnesī. Jāievēro, ka ir ieviesta jauna UVTN likme tiem uzņēmumu vieg- lajiem auto, kuru motora tilpums pārsniedz 3000 cm 3 : 82 eiro mēnesī. Pārējiem transportlīdzekļiem UVTN likme ir 46 eiro mēnesī. Precizēti pielikumi Jāuzsver, ka ar likuma grozīju- miem ir precizēti pirmie trīs pieliku- mi un likums papildināts ar 4. pie- likumu, kur ir noteiktas TEN likmes par seglu vilcējiem atkarībā no asu skaita un dzinēja izmešu līmeņa. 1. pielikumā precizētas TEN lik- mes par kravas automobiļiem ar pil- nu masu virs 12 000 kg (izņemot seglu vilcējus) atkarībā no asu skai- ta un dzinēja izmešu līmeņa. 2. pielikumā precizētas TEN lik- mes par divasu, trīsasu un vairāk asu piekabēm atkarībā no šo pie- kabju asu skaita, pilnas masas un šīs piekabes velkošo kravas automobiļu pilnas masas, asu skaita un dzenošā tilta atsperojuma veida (pneimatis- kais vai mehāniskais atsperojums). 3. pielikumā precizētas TEN likmes par divasu, trīsasu un vai- rāk asu puspiekabēm atkarībā no šo puspiekabju asu skaita, pilnas masas un šīs puspiekabes velkošo seglu vilcēju pašmasas, asu skaita un dzenošā tilta atsperojuma vei- da (pneimatiskais vai mehāniskais atsperojums). Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā Izmaiņas Dabas resursu nodokļa likumā Saeima pieņēma 2020. gada 23. novembrī, tās ir spēkā no 2021. gada 1. janvāra. VID Nodokļu pārvaldes Nodokļu un nodevu grāmatvedības meto- dikas daļas galvenā nodokļu in- spektore DINA KUCINA skaidro, ka bija divi galvenie iemesli, kāpēc bija nepieciešams paaugstināt da- bas resursu nodokļa (DRN) likmes. Pirmais — Finanšu ministrijas infor- matīvais ziņojumu «Par priekšliku- miem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2021. gadam un ietvaram 2021.–2023. gadam» valsts budžeta ieņēmumiem un iz- devumiem noteica Vides aizsardzī- bas un reģionālās attīstības minis- trijai (VARAM) izstrādāt grozījumus DRN. Otrs — vides politikas pamat- nostādnes 2014.–2020. gadam, kas paredz DRN likmju paaugstināšanu. «Piemērojot DRN, ir jāievēro princips — maksā piesārņotājs,» skaidroja D. Kucina. «DRN likmju paaugstināšana ir viens no instru- mentiem, kā ietekmēt piesārņotāju uzvedību un līdz ar to samazināt piesārņojošo vielu emisiju.» Divreiz lielāks fi ksētais maksājums Grozījumu mērķis ir paaugstināt DRN likmes par: sadzīves un bīstamo atkritumu apglabāšanu; gaisa piesārņošanu; Noteikta atsevišķa UVTN likme uzņēmuma vieglajiem auto, kuru motora tilpums pārsniedz 3000 cm 3 : 82 eiro mēnesī.NODOKĻI 22 NR. 3 (471) 2021. GADA MARTS par C kategorijas piesārņojumu (fiksētajam nodokļa maksāju- mam). Jāatgādina, ka fiksētais nodok- ļa maksājums nozīmē — ja iekārtu operatori veic C kategorijas piesār- ņojošas darbības nozarēs, kurās normatīvie akti nenosaka vai arī nav iespējams aprēķināt piesārņojošo vielu apjomu, drīkst maksāt fiksētu nodokli gadā — vienu nemainīgu summu. DRN likmes ir pieņemtas 2006. gadā, un tajās bija noteikts fiksētais nodokļa maksājums C ka- tegorijas piesārņojošo darbību veik- šanai — 50 lati, no 2014. gada, konvertējot šo summu uz eiro, at- tiecīgi — 71,14 eiro. Līdz 2021. gadam šī summa ne- bija mainīta, un veidojās pretruna: likmes maksājumiem par piesārņo- jumu jomās, kurās emisijas apjoms ir nosakāms, gadu no gada ir tikušas paaugstinātas. Tas ir būtisks iemesls, kāpēc ir palielināts fiksētais nodokļa maksājums, uzsvēra D. Kucina. Likums paredz, ka no 1. janvāra nodokļa likmes par vides piesār- ņošanu jeb fiksētais maksājums, veicot C kategorijas piesārņojošas darbības, ir šādas: 2021. gadā — 178 eiro gadā; 2022. gadā — 200 eiro gadā; no 2023. gada — 250 eiro gadā. Nodoklis — arī par kūdru Ar grozījumiem no 2021. gada ir atcelts atbrīvojums no DRN mak- sājuma par oglekļa dioksīda (CO 2 ) emisiju, ja par kurināmo stacionāra- jās tehnoloģiskajās iekārtās izman- to kūdru. Līdz likuma izmaiņām par kūdras izmantošanu bija noteikts atbrīvojums, bet, tā kā kūdra nav atjaunojamais energoresurss, līdz- šinējais nodokļa atbrīvojums bija pretrunā mērķiem par siltumnīc- efekta gāzu emisiju samazināšanu. Atgādinām, ka atjaunojamie energoresursi ir vējš, ūdens, saules starojums, biomasa, zemes siltums. Sadzīves atkritumu apglabāšana No 2021. gada tiek paaugstinā- tas likmes par sadzīves — mājsaim- niecībā, tirdzniecībā, pakalpojumu sniegšanā radušos (papīrs, kartons, stikls, pārtika) — atkritumu apgla- bāšanu. Jāatgādina, ka 2020. gadā likme bija 50 eiro par tonnu. Sadzīves atkritumu apglabāša- nas DRN likmes: 2021. gadā — 65 eiro; 2022. gadā — 80 eiro; 2023. gadā — 95 eiro. Bīstamo atkritumu apglabāšana Tāpat pakāpeniski no 60 eiro līdz 100 eiro tiek paaugstinātas likmes par bīstamo atkritumu apglabāša- nu. Tie ir atkritumi, kas padara tos bīstamus cilvēku veselībai vai videi. Sadzīves ķīmija, krāsvielas, elek- tropreces var saturēt vielas, kas klasificējas kā bīstamas. Bīstamo atkritumu apglabāša- nas likmes (2020. gadā — 60 eiro par tonnu): 2021. gadā — 70 eiro; 2022. gadā — 85 eiro; 2023. gadā — 100 eiro. Sadalījums budžetā Vietējām pašvaldībām, sākot ar 2021. gadu, tiek paredzēti pa- pildu pasākumi sadzīves atkritumu apsaimniekošanas jomā — būs jā- nodrošina bioloģisko, tekstilatkritu- mu dalītā vākšana. Līdz ar to būs nepieciešami papildu ieguldījumi infrastruktūrā un iedzīvotāju infor- mēšanas kampaņā. No 2022. gada ir mainīts DRN maksājuma par atkritumu apgla- bāšanu proporcionālais sadalījums ieskaitīšanai valsts vai pašvaldības budžetā. Līdz šim gan par sadzī- ves, gan bīstamo atkritumu mak- sātais DRN 100% nonāca valsts pamatbudžetā. 2022. gadā 90% no nodokļa par sadzīves atkritumu apglabāša- nu nonāks valsts pamatbudžetā, bet 2023. gadā — 85%. Attiecīgi pašvaldības budžetā 2022. un 2023. gadā nonāks 10% un 15% iekasētā DRN. DRN par bīstamo atkritumu ap- saimniekošanu no 2021. gada tiks sadalīts šādi: 20% — pašvaldības, 80% — valsts budžetā. Lielāks nodoklis par gaisa piesārņošanu No 2021. gada triju gadu pe- riodam ir noteiktas lielākas DRN likmes par gaisa piesārņošanu at- sevišķiem piesārņojuma veidiem. SIA Ernst & Young Baltic pētīju- mā «Dabas resursu nodokļa likmju piemērošanas efektivitātes izvērtē- šana» izvērtēja, cik efektīvas ir DRN likmes par gaisa piesārņošanu, kā arī, ņemot vērā emisijas samazinā- šanas mērķus līdz 2030. gadam, izstrādāja priekšlikumus nepiecie- šamajām likmju izmaiņām. Līdz ar to no 2021. gada pare- dzēts pakāpeniski paaugstināt DRN likmes par oglekļa dioksīda, PM10 daļiņu, sēra dioksīda (SO 2 ), slāpekļa oksīdu, amonjaka (NH 3 ), sērūdeņ- raža (H 2 S) un pārējo neorganisko savienojumu emisijām gaisā. INESE HELMANE 2022. gadā 90% no nodokļa par sadzīves atkritumu apglabāšanu nonāks valsts pamatbudžetā, bet 2023. gadā — 85%. Attiecīgi pašvaldības budžetā 2022. un 2023. gadā nonāks 10% un 15% iekasētā DRN. Nodokļa likmes par gaisa piesārņošanu, eiro par tonnu 2020.2021.2022.2023. CO 2 9121515 PM1075105120135 NH 3 /H 2 S18,50507090 SO 2 , NO85,37125140160Kā viens no darbinieku motivēšanas instrumentiem arvien lielāku popularitāti arī Latvijā iegūst personāla opciju 1 jeb darbinieku akciju pirkuma tiesību īstenošanas plāns. Jau gadiem ilgi citur pasaulē uzņēmumi ļauj darbiniekiem kļūt par dalībniekiem cerībā, ka tas vairos viņu atdevi un nodrošinās uzņēmuma izaugsmi. Personāla akciju 2 vai opciju piešķiršana pēc būtības ir darbinieku atalgojuma veids, kura pamatdoma ir sasaistīt atalgojumu ar uzņēmuma attīstību (peļņu). Kā darbojas personāla opciju plāns? Darbinieku motivācijas program- mas ietver gan tūlītēju personāla ak- ciju piešķiršanu, gan personāla op- ciju piešķiršanu, ļaujot darbiniekam iegādāties akcijas noteiktā nākotnes brīdī. Salīdzinājumā ar tūlītēju akci- ju piešķiršanu personāla opcijas ir populārāks instruments, jo ļauj uz- ņēmumam motivēt darbiniekus ilg- termiņā, piedāvājot dažāda ilguma (pārsvarā trīs gadu) personāla opciju programmas. Personāla opcijas fak- tiski nozīmē darbinieka un darba de- vēja vienošanos par to, ka konkrētu darba devēja mērķu sasniegšana, piemēram, projekta īstenošana, bu- džeta izpilde vai peļņas līmeņa sa- sniegšana, ļaus darbiniekam nākot- nē saņemt vai iegādāties (parasti ar atlaidi) noteiktu akciju skaitu. Kā jau lielākā daļa atlīdzības, ko maksā par darba pienākumu veik- šanu, arī personāla akciju vai opci- ju piešķiršana ir algota darba ienā- kums, ko aprēķina atbilstoši akciju tirgus vērtībai. Darbiniekam pērkot akcijas ar atlaidi, par algota darba ienākumu uzskata tikai atlaidi. Ja akcijas piešķir bez maksas, darbinie- kam nepiedaloties ar savu ieguldī- jumu, tad algota darba ienākums ir akciju pilna tirgus vērtība. Atkarībā no konkrētas valsts normatīvajiem aktiem šis ienākums var būt aplie- kams vai neapliekams. Turpmāk par Latvijas labvēlīgo režīmu plašāk. Labvēlīgs nodokļu režīms Daudzās valstīs ir ieviesti no- dokļu atvieglojumi tieši personā- la opciju piešķiršanai, lai vairotu darba devēju interesi izvēlēties šo ilgtermiņa darbinieku motivēšanas instrumentu. Arī Latvijā jau kopš 2013. gada janvāra ienākumu no personāla opciju piešķiršanas ne- apliek ar algas nodokli, izpildoties šādiem noteikumiem: 1) akciju pirkuma tiesības ir pie- šķirtas atbilstoši to īstenošanas plānam; 2) minimālais turēšanas periods (no tiesību piešķiršanas dienas līdz dienai, kad darbinieks ir tiesīgs uzsākt to īstenošanu) ir vismaz 36 mēneši; 3) turēšanas periodā darbinieks ir darba attiecībās ar akciju pirku- ma tiesību piešķīrēju (uzņēmu- mu vai ar to saistītu personu); 4) ne vē lāk kā divu mēnešu laikā pēc termiņa, līdz kuram darbi- nieki varēja pieteikties personā- la opciju plānam, darba devējs ir iesniedzis Valsts ieņēmumu dienestā (VID) likuma «Par ie- dzīvotāju ienākuma nodokli» (IIN) 11. 11 panta ceturtajā daļā 3 minēto informāciju. Iepriekš šo regulējumu interpre- tēja tā, ka akcijas piešķir tikai akci- ju sabiedrība (AS), tātad personāla opcijas varēja piešķirt tikai AS vai analoģiska ārvalsts sabiedrība. Jaunā likumvide No šā gada janvāra IIN piemēro- šanas kārtība personāla opcijām ir mainīta, padarot to vēl labvēlīgāku. Pirmkārt, IIN likuma grozījumi precizē, ka personāla opciju plāna ietvaros darbiniekiem var piešķirt ne tikai akcijas, bet jebkādas kapitāla daļas, kas dod tiesības saņemt divi- dendes. Tātad personāla opciju plā- nu varētu ieviest arī, piemēram, sa- biedrība ar ierobežotu atbildību (SIA) vai analoģiska ārvalsts sabiedrība. Cita ļoti būtiska izmaiņa ir ak- ciju pirkuma tiesību minimālā tu- rēšanas perioda saīsināšana uz 12 mēnešiem. Tas liecina, ka IIN liku- ma grozījumu faktiskais mērķis bija palielināt jaunuzņēmumu iespējas piesaistīt un motivēt darbiniekus, jo jaunuzņēmumu vērtība var strauji pieaugt arī gada laikā. IIN likuma grozījumi precizē arī ierobežojumus bijušajiem darbinie- kiem, atļaujot piemērot labvēlīgo nodokļu režīmu personāla opcijām, kuras izlieto ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc darba attiecību izbeigšanas. Īpašo režīmu nevarēs piemērot, ja darba devējs vai ar to saistīta per- sona piešķīrusi darbiniekam aizdevu- mu, kas nav atmaksāts līdz akciju pir- kuma tiesību īstenošanas brīdim. Šī izmaiņa ieviesta, lai novērstu situāci- ju, kurā darbinieks faktiski iegādājas akcijas par darba devēja aizdotiem līdzekļiem. Taču pastāv iespēja, ka likumdevējs tuvākajā laikā papildus grozīs IIN likumu, lai šo ierobežo- jumu nepiemērotu kredītiestādēm, attīstības finanšu institūcijai, krājaiz- devu sabiedrībām vai licencētiem NODOKĻI 24 NR. 3 (471) 2021. GADA MARTS 1 Komerclikuma 248. 1 pants https://likumi.lv/ta/id/5490#p248.1 2 Komerclikuma 255. pants https://likumi.lv/ta/id/5490#p255 3 https://likumi.lv/ta/id/56880#p11.11 No 2021. gada Latvijā ir viens no pievilcīgākajiem nodokļu režīmiem personāla opcijām25 patērētāju kreditēšanas pakalpojuma sniedzējiem. Šāds grozījums būtu ļoti aktuāls bankām, kuras gadu no gada jau izmanto personāla opcijas kā darbinieku motivēšanas instru- mentu dažādās valstīs un vienlaikus var sniegt saviem darbiniekiem arī kreditēšanas pakalpojumus, piemē- ram, hipotekāro kredītu. Nemainās arī prasība darba de- vējam divu mēnešu laikā pēc ter- miņa, līdz kuram darbinieki varēja pieteikties personāla opciju plānam, iesniegt informāciju VID. Bez šīs prasības izpildes personāla opcijām nevarēs piemērot labvēlīgo nodokļu režīmu, pat izpildot pārējās prasības. Personāla opcijas, tūlītēja akciju piešķiršana, naudas prēmija Pastāv arī citi darbinieku moti- vēšanas veidi, piemēram, tūlītēja akciju piešķiršana vai naudas prē- mija, tomēr personāla opcijas ir ilgtspējīgs risinājums ar nodokļu ieguvumu. Tabulā parādītas atšķi- rības starp dažādiem darbinieku motivēšanas veidiem. Nobeigums Jaunā likumvide padara labvēlī- go nodokļu režīmu personāla op- cijām pieejamāku un ļauj darbinie- kiem līdzšinējos plānos ar 36 mē- nešu turēšanas periodu saņemt at- brīvojumu no algas nodokļa ātrāk, īstenojot akciju pirkuma tiesības jau pēc 12 mēnešiem. Arī uzņēmumus, kas līdz šim nav ieviesuši personāla opciju plānu, jaunā likumvide mudina apsvērt šo iespēju, jo labvēlīgais nodokļu režīms piedāvā samērā ātru darbinieku atalgošanas perio- du. Lai nodrošinātu pārskatāmību, jāizstrādā personāla opciju plāns, jānovērtē uzņēmuma akcijas (kapi- tāla daļas) un jāiesniedz dokumenti VID. Atgādinām, ka tikai tie plāni, par kuriem iesniegta informācija VID, var piemērot atbrīvojumu no algas nodokļa. Arī akciju vērtēšanai ir jauns IIN regulējums, kas vērtē- tāju sarakstā ļauj iekļaut ne tikai Latvijas, bet arī citu valstu sertifi- cētus vērtētājus. TABULA Darbinieku motivēšanas fi nanšu instrumenti Tūlītēja akciju piešķiršana Personāla opciju piešķiršana Naudas prēmija Labuma saņemšanas brīdis Akcijas piešķir uzreiz bez dalības motivācijas plānā. Akcijas piešķir personāla opciju plāna ietvaros, tam noslēdzoties noteiktā termiņā vai pakāpeniski (piemēram, pēc 12 vai 36 mēnešiem). Naudas izmaksu veic uzreiz. Atsevišķos gadījumos darba devējam būs ieviesta motivācijas programma, kas paredz atlikto prēmijas izmaksu (līdzīgi personāla opcijām). Dividendes Tiesības saņemt dividendes rodas uzreiz. Tiesības saņemt dividendes nerodas līdz akciju iegādei (piemēram, pēc 12 vai 36 mēnešiem). Darbinieks nekļūst par uzņēmuma dalībnieku un neiegūst tiesības uz sadalīto peļņu. Atsaukšana Nevar atsaukt bez papildu instrumenta ieviešanas. Opcijas var atsaukt, ja darbinieks nesasniedz nospraustos mērķus. Var neizmaksāt atkarībā no vienošanās ar darba devēju, bet jau izmaksātas nevar atsaukt. Nodokļu piemērošana Akciju tirgus vērtība veido daļu no algota darba ienākumiem. Nodokļus piemēro pilnā apmērā akciju piešķiršanas brīdī tāpat kā algota darba ienākumam. Ja izpildās IIN likuma kritēriji, piešķirtās akcijas uzskata par neapliekamu ienākumu. Prēmija ir algota darba ienākums, kam nodokļus piemēro pilnā apmērā. Ienākums no kapitāla pieauguma Var veidoties apliekama peļņa no akciju atsavināšanas. Peļņa ir starpība starp akciju vērtību pārdošanas brīdī un vērtību piešķiršanas brīdī, no kuras samaksāts algas nodoklis. Peļņai piemēro 20% IIN, iesniedzot kapitāla pieauguma deklarāciju. Administratīvais slogs un nodokļu samaksa ir darbinieka atbildība. Var veidoties apliekama peļņa no akciju atsavināšanas. Peļņa ir akciju vērtība pārdošanas brīdī, no tās neko neatskaitot. Piešķiršanas brīža vērtību nevar atskaitīt, jo no tās nemaksā algas nodokli. Administratīvais slogs un nodokļu samaksa ir darbinieka atbildība. Foto: Jānis Deinats IRĒNA ARBIDĀNE, PwC Nodokļu konsultāciju vadītāja ALĪNA RUSKOVA, PwC Nodokļu nodaļas vecākā konsultanteNODOKĻI 26 NR. 3 (471) 2021. GADA MARTS Ar valdes locekli var būt noslēgti dažādi līgumi, kuros var paredzēt vai neparedzēt atlīdzību. Ja atlīdzība nav paredzēta, tad tiks analizēts valdes locekļa izpildāmo pienākumu saturs, jo par veicamo darbu vispārējā gadījumā Darba likumā ir paredzēta samaksa. Savukārt, ja atlīdzība ir paredzēta, tad tā ir saistīta ar nodokļu piemērošanu. No piemērojamo nodokļu skatupunkta ir divas situācijas, kad valdes loceklis kļūst par darba ņēmēju un par viņu jāmaksā darbaspēka nodokļi. Valdes loceklim noteikta atlīdzība Pirmā situācija, kad valdes loceklis kļūst par darba ņēmēju, minēta likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» (VSA) pirmā panta 2. punkta c) apakšpunktā: Saeimas deputāts, pašvaldības deputāts, (..) komercsabiedrības valdes, padomes loceklis (..), kā arī cita persona, kura ieņem amatu, kas dod tiesības uz atlīdzību, ja atlīdzība ir faktiski noteikta. Tātad, ja valdes loceklis pilda darba pienākumus, viņam jānosaka atlīdzība, no kuras maksājami nodokļi. Bieži vien šī atlīdzība tiek noteikta «ķeksīša» pēc, proti, neadekvāti maza. Kas mainīsies šādā situācijā 2021. gadā? Droši vien visi grāmatveži ir lietas kursā, ka no š.g. 1. jūlija (ik ceturk- sni) Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) veiks kontroli: vai par darba ņēmēju ir veiktas sociālās iemaksas vismaz no minimālās mē- neša algas (500 × 3). Pirmais aprē- ķins paredzēts par 2021. gada trešo ceturksni, un rezultāts tiks paziņots VID triju mēnešu laikā, t.i., līdz 20. de- cembrim. Savukārt VID uzreiz paziņos darba devējam (iespējams, tam pašam valdes loceklim), ka līdz 2022. gada 23. martam ir jāveic sociālo iemaksu piemaksa, lai izpildītos VSA likuma 20. 4 panta prasība par katras nodarbi- nātās personas apdrošināšanu vismaz minimālajā apmērā. Tātad uzņēmuma vadībai ir izvēle: noteikt atlīdzību vismaz minimālās al- gas apmērā vai regulāri veikt sociālo iemaksu papildu maksājumus. Var, protams, nenoteikt nekādu atlīdzību, bet jābūt gataviem pamatot, kādi pienākumi uzticēti valdes loceklim un kāpēc tiek uzskatīts, ka tie viņam būtu jāpilda bez samaksas. Valdes loceklim ir maza atlīdzība vai tās nav Otrā situācija, kad valdes loceklis kļūst par darba ņēmēju, VSA likumā minēts 1. panta 2. punkta «m» apakš- punktā. Tas ir kapitālsabiedrības val- des loceklis, ja kapitālsabiedrībai tak- sācijas gada kārtējā mēnesī apgrozī- jums ir lielāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru, kas reizināts ar koe- ficientu 5, un kapitālsabiedrībā šajā mēnesī nav neviena darba ņēmēja vai visiem darba ņēmējiem obligāto ie- maksu objekts ir mazāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru. Ja kapitālsabiedrības valdes loceklis iekļuvis situācijā, kad viņam noteikta atlīdzība, kas ir mazāka par mini- mālo mēneša darba algas apmēru, un kurš atbilst VSA likuma 1. panta 2. punkta «m» apakšpunktam, obligā- to iemaksu likme gan noteiktajai at- līdzībai, gan objektam no domājamā ienākuma [kopsummā] ir nosakāma saskaņā ar likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» 6. panta 2.³ daļu: 23 Kapitālsabiedrības valdes loceklis, kurš atbilst darba ņēmēja statusam saskaņā ar šā likuma 1. panta 2. punkta «m» apakšpunkta nosacījumiem, ir pakļauts pensiju apdrošināšanai un invaliditātes apdrošināšanai [27,20% no obligāto iemaksu objekta], bet kapitālsabiedrības valdes loceklis, kurš atbilst darba ņēmēja statusam saskaņā ar šā likuma 1. panta 2. punkta «m» apakšpunkta nosacījumiem un ir sasniedzis vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai kuram ir piešķirta valsts vecuma pensija (tai skaitā priekšlaicīgi), ir pakļauts pensiju apdrošināšanai [24,91% no obligāto iemaksu objekta]. Savukārt, atsaucoties uz iepriekš minēto VSA likuma 20. 4 pantu, obli- gāto iemaksu objekts ir 500 eiro katru mēnesi. Ja izpildās «m» apakšpunkta no- sacījumi, visai valdes locekļa atlīdzībai ir piemērojama tikai darba devējam noteiktā obligāto iemaksu likme. Proti, likme nav dalīta darba ņēmēja un dar- ba devēja daļā. Aprēķinot valdes loceklim izmak- sājamo algu, iedzīvotāju ienākuma nodokli ietur no valdes loceklim pa- rasti izmaksātās atlīdzības, savukārt no domājamā ienākuma (līdz 500 eiro) aprēķinātais iedzīvotāju ienākuma no- doklis ir darba devēja izdevumi. Piemēram, valdes loceklim ir no- teikta atlīdzība 300 eiro mēnesī. Izpildoties likuma «m» apakšpunk- tam, no valdes loceklim izmaksājamās atlīdzības tiek ieturēts tikai iedzīvotāju ienākuma nodoklis (20% no 300,00 = 60,00 eiro) 1 . Valsts sociālās apdrošināšanas ob- ligātās iemaksas ir darba devēja izde- vumi un ir veicamas no visa domājamā ienākuma (27,20% no 500,00 eiro = 136,00 eiro), kā arī darba devējs no Par valdes locekļa reālo un domājamo ienākumu 1 Iedzīvotāju ienākuma nodoklis tiek noteikts tieši no atlīdzības summas, jo sociālās iemaksas šai darba ņēmēju kategorijai nav dalītas darba ņēmēja un darba devēja daļā. IIN likme 20%, ja iesniegta algas nodokļa grāmatiņa.27 saviem līdzekļiem maksā pārējo iedzī- votāju ienākuma nodokli: (500,00 × 20%) – 60,00 = 100,00 – 60,00 = 40,00 eiro Darba devēja ziņojuma saraks- ta «Darba ņēmēji — kapitālsabied- rības valdes locekļi» 4. ailē norāda obligāto iemaksu objektu — mini- mālās mēneša darba algas apmērā (500,00 eiro), 5. ailē — aprēķinātās valsts sociālās apdrošināšanas ie- maksas (136,00 eiro) un 8. ailē ie- turēto iedzīvotāju ienākuma nodokli (100,00 eiro). Riska nodeva par val- des locekli nav jāmaksā, jo viņš nav «darbinieks». Nostrādātās stundas darba devēja ziņojumā jāuzrāda tikai tad, ja valdes loceklim bija noteikta atlīdzība, bet drīkst arī neuzrādīt, ja ar viņu noslēgts līgums saskaņā ar Darba likuma 148. pantu «Darba laika organizēšanas īpašie noteikumi». Par pārskata mēnesi iesniedz VID darba devēja ziņojumu līdz nākamā mēneša 17. datumam un samaksā nodokļus līdz 23. datumam. Lai pārskatāmāk, visas izmaksas uzrādītas vienā operāciju kontā. Grāmatojumi Perioda sākumā ir samaksātas iepriekšējā perioda nodokļu saistības: aprēķināts obligāto iemaksu ob- jekts — 500,00 eiro (alga = 300 eiro un domājamais ienākums = 200 eiro); aprēķinātas VSAOI (likme nav dalā- ma divās daļās) — 136,00 eiro; IIN tiek ieturēts no algas — 60,00; IIN tiek ieturēts no domājamā ienā- kuma — 40 eiro (ja ir iesniegta nodok- ļa grāmatiņa, likme ir 20% un 23%, ja grāmatiņa nav iesniegta); grāmatojumos jāpanāk, lai ziņojumā un arī kopsummā par gadu — paziņo- jumā — būtu uzrādīta gan reālā alga, gan domājamais ienākums (K 5610 = 500,00), bet nepalielinātos (nepama- toti) izmaksājamā algas daļa; tādēļ vei- cam apgriezto grāmatojumu par do- mājamā ienākuma daļu — 200,00 eiro. NB! Ja valdes loceklim nebija noteikta atlīdzība, bet iestājās «m» apakšpun- kta nosacījumi, pirms darba devēja ziņojuma iesniegšanas VID ir jānosūta ziņas par darba ņēmējiem (11. kods) un mēnesim beidzoties (25. kods). Savukārt, ja neizpildās likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» 1. panta 2. punkta «m» apakšpunktā minētie no- sacījumi, valdes locekļa faktiskajai atlī- dzībai ir piemērojama likme atbilstoši personas sociālās apdrošināšanas statu- sam — piemērojot VSA likuma 18. pan- ta pirmajā daļā vai noteikumu Nr. 786 «Noteikumi par valsts sociālās apdroši- nāšanas iemaksu likmes sadalījumu pa valsts sociālās apdrošināšanas veidiem» 2., 3., vai 4. punktā noteikto likmi. Līdz ar to darba devējam dati par valdes locekli ir jānorāda vienā, valdes locekļa statusam atbilstošajā darba de- vēja ziņojuma sarakstā, nevis viena dar- ba devēja ziņojuma dažādos sarakstos. Ņemot vērā, ka atkarībā no tā, vai izpildās VSA likuma 1. panta 2. punkta «m» apakšpunktā minētie nosacījumi, var būt gadījumi, kad dažādos pārska- ta gada mēnešos dati par vienu un to pašu valdes locekli ir jānorāda atšķirīgā darba devēja ziņojumu sarakstā (vien- laikus divas sociālās apdrošināšanas lik- mes viena mēneša laikā uzrādīt nevar). Jautājums: vai ir iespējams, ka, ne- iestājoties «m» apakšpunkta nosacīju- miem, iemaksas varētu būt veiktas no mazākas summas par 500 eiro mēnesī? Droši vien ne, jo «m» situācija var gadīties reizi ceturksnī vai vēl retāk un valdes loceklis ik pa brīdim var kļūt par darba ņēmēju, bet ne jau katru mēnesi. Atceramies, ka esam 2021. gadā un, sākot ar 1. jūliju, VSAA pārbaudīs, vai par katru nodarbināto ceturkšņa ietvaros būs veiktas iemaksas no atlī- dzības, kas nav mazāka par 1500 eiro. Tātad arī šajā situācijā darba devējs var saņemt VID brīdinājumu par sociālo iemaksu piemaksu par valdes locekli. Šis piemērs rāda, ka VSA likuma grozījumu mērķis ir panākt sociālo iemaksu attiecīgo iekasēšanu no jeb- kuras fiziskās personas ienākumiem neatkarīgi no tā, kādā nodokļu režīmā tā darbojas. Tātad ir iespējams izvēlēties: vai nu katru mēnesi maksāt valdes loceklim algu, ne mazāku par minimālo, vai (ar pusgada nobīdi) piemaksāt sociālās ie- maksas, ja valdes loceklim ir noteikta mazāka atlīdzība par 500 eiro. Ja atlīdzība nav noteikta, tad valdes loceklis kļūst par darba ņēmēju tikai tajā mēnesī, kad iestājas «m» apakšpunktā minētie nosacījumi, un nav pamata uzskatīt viņu par darba ņēmēju pārē- jos gada mēnešos. Savukārt, ja valdes loceklis nav darba ņēmējs, tad nav pa- mata veikt iemaksas. Pilnīgi droši to zi- nāsim, tuvojoties jūlijam, kad tiks izstrā- dāti visi reglamentējošie normatīvie akti. Ja valdes loceklim būtu tiesības uz IIN atvieglojumiem un viņš atzīmētu darbavietu kā galveno ienākumu gūša- nas vietu, aprēķinā būtu jāņem vērā gan neapliekamais minimums, gan atvieg- lojumi. Rezultātā mainītos IIN summa. Vai var būt citādi? Ja valdes loceklis ir pensijas vecumu sasniegusi persona vai tai ir piešķirta valsts vecuma pensija un valdes locek- lim ir vai nav noteikta atlīdzība, tad, izpildoties likuma «Par VSA» 1. panta 2. punkta «m» apakšpunktam, valdes loceklim arī piemēros nodokļus no do- mājamā ienākuma, tomēr šai nodokļu maksātāju kategorijai netiks aprēķinā- tas minimālās sociālās iemaksas. Sociālo iemaksu likme — 24,91% no 500 eiro, ienākuma nodokļa likme atkarīga no tā, vai iesniegta algas no- dokļa grāmatiņa. Ja tiks pieņemts lē- mums, ka šādam valdes loceklim «m» apakšpunkta gadījumā izmaksās atlī- dzību 500 eiro, tad nodokļi būs citi! 25. februārī vadības grupā uz- ņēmējdarbības un nodarbināto at- balstam tika atbalstīts priekšlikums 2021. gadā atteikties no prasības ka- pitālsabiedrības valdes locekļiem veikt IIN un VSAOI samaksu no domājamā ienākuma. MAIJA GREBENKO, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore Foto: Aivars Siliņš 5623,24 (VSAOI)5620 (IIN)7xxx (izmaksas)5610 (alga) S= xxS = yyS = zz (2620 xx(2620 yy(2620 zz 500,00 500,00 136,00 136,00 60,00 60,00 40,00 40,00 200,00 200,00 S = 136,00S = 100,00476,00P/ZS =240,00Šā gada janvārī Saeima pirmajā lasījumā pieņēma Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas fi nansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma grozījumus, kuri skar plašu uzņēmumu un fi zisko personu loku — NILLTPFN likuma subjektus, kas strādā fi nanšu un nefi nanšu sektoros un, kas ir jauninājums, to patiesos labuma guvējus. Finanšu ministrija, kura sadarbībā ar citām institūcijām izstrādāja likum- projektu, paskaidroja, ka tam ir četri mērķi: 1) Finanšu darījumu darba grupas (saīsināti FATF 1 , no angļu valo- das — Financial Action Task For- ce) rekomendāciju, kuras uzskata par pasaules standartu NILLTPFN jomā, precīza ieviešana; 2) jauna kopīgā klientu izpētes rīka izveide; 3) jauna kārtība, kādā tiek ziņots par aizdomīgiem darījumiem; 4) NILLTPFN likuma subjektu patieso labuma guvēju atbilstības nodro- šināšana. Rakstā aplūkotas jaunās normas, kuras, kā plānots, stāsies spēkā no 2021. gada 1. jūlijā un būs saistošas visiem NILLTPFN likuma subjektiem. PLG atbilstības izvērtēšana un neatbilstības sekas Plašu rezonansi juridiskajās aprin- dās un presē izraisīja grozījumi, kas paredz ieviest visu NILLTPFN likuma subjektu patieso labuma guvēju at- bilstības izvērtēšanu. Atbilstības vērtēšanas prasība atteiksies gan uz NILLTPFN likuma subjektu — juridisko personu vai juridisko veidojumu patiesajiem labuma guvējiem, gan uz likuma subjektiem — fiziskām personām, tostarp saimnieciskās darbības vei- cējiem. Šajā nolūkā NILLTPFN likumā tiks ieviests jauns termins «likuma subjekta patiesais labuma guvējs» (turpmāk — PLG). Likumprojekts paredz, ka 10. 1 pants, kas nosaka prasības par NILLTPFN likuma prasību izpildi at- bildīgajiem darbiniekiem, attieksies arī uz PLG. Proti, par likuma subjekta PLG var būt persona: 1) kurai ir nevainojama reputācija; 2) kura nav sodīta par tīša noziegu- ma izdarīšanu pret valsti, īpašumu vai pārvaldības kārtību, tīša nozie- guma izdarīšanu tautsaimniecībā vai valsts institūciju dienestā vai par tāda nozieguma izdarīšanu, kas saistīts ar terorismu; 3) kurai nav piemērota sankcija (iz- ņemot brīdinājumu) par normatī- vo aktu pārkāpumu NILLTPFN vai starptautisko un nacionālo sank- ciju jomā. PLG atbilstības izvērtēšanu veiks institūcija, kura licencē vai uzrauga un kontrolē attiecīgo NILLTPFN liku- ma subjektu, ārpakalpojumu grā- FINANSES 28 NR. 3 (471) 2021. GADA MARTS NILLTPFN likuma grozījumi aktualizē atbilstības jautājumus 1 1989. gada jūlijā G7 valstu grupa dibināja Financial Action Task Force (FATF) ar mērķi koordinēt cīņu ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju. FATF uzdevums — noteikt un izplatīt standartus (FATF rekomendācijas) un uzraudzīt šo standartu ievērošanu. Sākotnējās FATF rekomendācijas tika sagatavotas, lai nepieļautu to, ka personas, kas legalizē narkotiku tirdzniecībā iegūtus līdzekļus, ļaunprātīgi izmanto fi nanšu sistēmu. Vēlāk rekomendācijas tika pārskatītas, lai attiecinātu tās ne tikai uz narkotiku tirdzniecībā iegūtu līdzekļu legalizāciju, bet arī uz citiem noziegumiem: ieroču nelegālā tirdzniecība, kontrabanda, krāpšana, korupcija utt. 2001. gadā pēc 11. septembra notikumiem FATF pilnvaras tika paplašinātas ar mērķi novērstu teroristisku organizāciju fi nansēšanu. 2012. gadā FATF rekomendācijas papildinātas ar proliferācijas fi nansēšanas novēršanas rekomendācijām.Ilustrācija: © zenzen – stock.adobe.com29 JEĻENA MARJASOVA, M.Sc.Physics, Mg.oec., SIA RS ONE Consulting valdes locekle Foto: Aivars Siliņš matvežiem tas ir Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk — VID). Sodāmības un pārkāpumu NILLTPFN jomā esamības pārbaudei tiks izmantota informācija no Sodu reģistra un uzraudzības un kontroles institūciju datubāzēm par likuma sub- jektiem piemērotajām sankcijām, un tā ir objektīva. Attiecībā uz nevainojamu reputā- ciju likumprojekta anotācijā 2 ir norā- dīts: «Galvenie reputāciju ietekmējošie faktori ir darbības atbilstība likumam, informācija par personas iepriekšējām personiskām vai komerciālām darbī- bām, valsts iestāžu veiktajām pārbau- dēm, kā arī izmeklēšanas ietvaros ap- kopotā informācija. Tāpat tiek ņemts vērā, vai par personu nav publiski pie- ejama negatīva informācija, kas varētu liecināt par iespējamu saistību ar no- ziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, te- rorisma vai proliferācijas finansēšanu.» Likumprojekta anotācijā norādīts arī, ka, «vērtējot PLG, augstākās va- dības locekļa un par NILLTPFN likuma prasību izpildi atbildīgā darbinieka reputāciju, tiek vērtēta arī to ģime- nes locekļu un personu, par kurām ir zināms, ka ar tām ir darījuma vai citas ciešas attiecības vai tie ir akcionāri vai dalībnieki vienā un tajā pašā komerc- sabiedrībā, reputācija». Jāatzīmē, ka likumprojekta autori piedāvā saistību ar citām personām traktēt plaši un ņemt vērā arī neformālo saskarsmi, kā piemērs ir minēta «darba telpas dalīšana ar personu, kura ir notiesāta par noziedzīgu nodarījumu». Tas nozīmē, ka, izvērtējot plašu in- formācijas klāstu gan par pašu PLG, gan par PLG ģimenes locekļiem un saistītām personām, licencēšanas vai uzraudzības un kontroles institūcija izdarīs secinājumu par PLG reputāci- ju. Teorētiski ir iespējamas situācijas, kad, piemēram, kāda tendencioza raksta presē vai tīmekļa vietnē dēļ var tikt uzskatīts, ka PLG reputācija nav nevainojama un NILLTPFN liku- ma subjektam tiks atteikta licences saņemšana vai darbības turpināšana pēc licences saņemšanas. Iespējams, skaidrību šajā jautā- jumā ieviesīs Ministru kabineta no- teikumi par PLG reputācijas vērtēša- nas kārtību, kurus plānots izdot līdz 2021. gada 1. aprīlim. Ja tiks konstatēta PLG neatbilstība, tad saskaņā ar likumprojektu uzrau- dzības un kontroles institūcija varēs apturēt vai pārtraukt NILLTPFN likuma subjekta saimniecisko darbību, dot rī- kojumu par norēķinu operāciju daļēju vai pilnīgu apturēšanu un piemērot citas sankcijas. Tas ir attiecībā uz liku- ma subjektu, bet attiecībā uz PLG — uzraudzības un kontroles institūcija pieņems lēmumu uzdod attiecīgajam PLG novērst konstatēto neatbilstību, tostarp atsavināt attiecīgās kapitāla daļas vai akcijas. PLG būs liegts arī iz- mantot balsstiesības. Ja lēmums ne- tiks izpildīts, uzraudzības un kontroles institūcija ir tiesīga piemērot piespie- du naudu Administratīvā procesa liku- mā noteiktajā kārtībā līdz 20 000 eiro. Likumprojektā ir izstrādāta speciā- lā procedūra kapitāla daļu atsavināša- nai. Proti, ja gada laikā PLG neatbilstī- ba netiek novērsta un tam piederošās kapitāla daļas vai akcijas atsavinātas, to bez atlīdzības iegūst likuma sub- jekts — kapitālsabiedrība, kura iegū- tās daļas vai akcijas gada laikā no to iegūšanas dienas atsavina un atsavi- nāšanas darījuma summu, atskaitot atsavināšanas izmaksas, atlīdzina daļu vai akciju sākotnējiem īpašniekiem. Likumprojekta anotācijā ir atzī- mēts, ka ar kapitāla daļu atsavināšanu var tikt ierobežotas Satversmē pare- dzētās personas tiesības uz īpašumu un tiesības brīvi izvēlēties nodarbo- šanos, bet tas tiks veikts, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma un proliferācijas finansē- šanu, un tāpēc ir sabiedrības interesēs. FATF 26. un 28. rekomendācijas iesaka valstīm veikt tiesiskus vai re- gulatīvus pasākumus, kas liegtu no- ziedzniekiem vai to līdzdalībniekiem veikt vadības funkcijas, iegūt nozīmī- gu vai kontrolējošu līdzdalību vai būt par patieso labuma guvēju atbildīga- jos subjektos — Latvijā tie ir NILLTPFN likuma subjekti. Tiesību eksperti atzīmē, ka likum- projekts paplašina FATF rekomendāci- jas. Tā Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Civiltiesisko zinātņu kated- ras vadītājs profesors Jānis Kārkliņš in- tervijā Dienas Biznesam 3 skaidro: «Ja FATF rekomendācijas saka, ka likuma subjekta PLG nevar būt noziedznieks vai nozieguma līdzdalībnieks, tad Latvija šo prasību ir būtiski paplaši- nājusi, nosakot, ka persona, pat ja tā nav noziedznieks, bet tās reputācija nav uzskatāma par nevainojamu, ne- var būt par likuma subjekta PLG.» Likumprojekts galīgajā lasījumā vēl nav pieņemts. Iespējams, PLG atbilstības izvērtēšanas kārtība tiks mainīta. Kopīgais klienta izpētes rīks Likumprojekts paredz kopīgā klien- ta izpētes rīka izveidi (angļ. valodā — shared Know Your Customer utility). 2 Likumprojekta «Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas fi nansēšanas novēršanas likumā» sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija): https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/0/ 6B4735E2820A3B 92C2258637002787AA? OpenDocument#B 3 Dienas Bizness, 26.01.2021. https://www.db.lv/zinas/ bez–kristaldzidras–reputacijas– draudes–atbrivosana–no–ipasuma–500856 Kopīgais klienta izpētes rīks dos NILLTPFN likuma subjektiem iespēju dalīties un izmantot klientu izpētes informāciju, ko ieguvuši citi likuma subjekti.Next >