< Previous10 GRĀMATVEDĪBA NR. 6 (474) 2021. GADA JŪNIJS 4. IZMAKSAS CITĀM FIZISKAJĀM PERSONĀM Apliekamie ienākumi Par sniegtu pakalpojumu vai pārdotu preci, ja nav reģistrēta saimnieciskā darbība Izmaksājot ienākumu par snieg- tu pakalpojumu, ja persona nav re- ģistrēta kā saimnieciskas darbības veicēja, izmaksātājs ietur IIN un veic VSAOI. PIEMĒRS Jānis Skrūve, kurš nav reģistrējis saimniecisko darbību, uzņēmumā ar saviem instrumentiem veic grīdas seguma nomaiņas darbus, nosakot pakalpojuma cenu 500 eiro. Algas nodokļa grāmatiņu neiesniedz. Uzņēmums ienākuma izmaksas brīdī aprēķina: DŅ VSAOI 500 × 10,5% = 52,50 eiro DD VSAOI 500 × 23,59% = 117,95 eiro IIN ((500 × 23%) – (52,50 × 20%)) = 115 – 10,50 = 104,50 Izmaksājamā summa 500 – 52,50 – 104,50 = 343 eiro Ienākuma izmaksātājs iesniedz šādus pārskatus: 1. Ziņas par darba ņēmējiem — līguma noslēgšanas dienā ziņu kods 11 un 81 un līguma izbeigšanas dienā ziņu kods 25 un 82. 2. Darba devēja ziņojums — norāda aprēķinātās VSAOI, IIN neuzrāda. 3. Paziņojums par fi ziskajai personai izmaksātajām summām — par ieturēto IIN līdz nākamā mēneša 15. datumam ar kodu 1008. Izmaksājot ienākumu par sniegtu pakalpojumu vai piegādātu preci VID publiskajā datubāzē ir infor- mācija, ka ienākuma saņēmējam ie- nākuma izmaksas dienā ir reģistrēta saimnieciskā darbība. PIEMĒRS Jānis Skrūve, kurš ir reģistrēts saimnieciskās darbības veicējs, uzņēmumā ar saviem instrumentiem veic griestu montāžas darbus, nosakot pakalpojuma cenu 500 eiro. Uzņēmums izmaksā atlīdzību 500 eiro, neieturot nodokļus. Izmaksātājs iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 2008 līdz nākamā gada 1. februārim. Kokmateriālu pārdošana un ciršanas tiesību pārdošana Fiziska persona kā pierādījumu, ka mežs ir tās īpašumā, ienākuma izmaksātājam iesniedz ciršanas ap- liecinājuma (ja tāds ir) kopiju vai apliecinājumu, ka mežs ir personas īpašumā. 1. PIEMĒRS Pēteris Kociņš, kurš nav reģistrēts saimnieciskās darbības veicējs, 2021. gada februārī pārdod uzņēmumam A savā īpašumā esoša meža ciršanas tiesības par 5000 eiro. Uzņēmums, aprēķinot IIN no izmaksājamās atlīdzības, piemēro izdevumu normu 25% (5000 × 25% = 1250 eiro). Aprēķinātais IIN = 375 eiro ((5000 – 1250) × 10%) Izmaksājamā summa = 4625 eiro (5000 – 375) 2. PIEMĒRS Jānis Egle, kurš nav reģistrēts saimnieciskās darbības veicējs, 2021. gada februārī pārdod uzņēmumam B kokmateriālus, kas iegūti no savā īpašumā esoša meža, par 3000 eiro. Uzņēmums, aprēķinot IIN no izmaksājamās atlīdzības, piemēro izdevumu normu 50% (3000 x 50% = 1500 eiro). Aprēķinātais IIN = 150 eiro ((3000 – 1500) x 10%) Izmaksājamā summa = 2850 eiro (3000 – 150) Izmaksātājs iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 1010 līdz 15.03.2021. Ja fiziskā persona − ienākuma saņēmēja — ir reģistrējusi saim- niecisko darbību un tās īpašumā esoša augoša meža atsavināšanas izciršanai un tajā iegūto kokma- teriālu atsavināšanas darījumi tiek veikti saimnieciskās darbības ietva- ros, atzīstot arī attiecīgus saimnie- ciskās darbības izdevumus, tad IIN no ienākuma par šiem darījumiem aprēķina un iemaksā budžetā rezu- mējošā kārtībā saimnieciskās dar- bības veicējs. PIEMĒRS Jānis Liepa, kurš ir reģistrēts saimnieciskās darbības veicējs, 2021. gada februārī pārdod uzņēmumam A kokmateriālus, kas iegūti no savā īpašumā esoša meža, par 7000 eiro. Izmaksātājs iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 2010 līdz 01.02.2022. Ja fiziskā persona nav aplieci- nājusi, ka mežs ir tās personīgais īpašums, un VID publiskojamo datubāzes sadaļā «Saimnieciskās darbības veicēji, VID reģistrētās juridiskās personas un citas perso- nas» nav informācijas par fiziskas personas reģistrēto saimniecisko darbību, tad ienākuma izmaksā- tājs, izmaksājot minētajai personai ienākumu no kokmateriālu atsavi- nāšanas, ietur IIN un neatkarīgi no ienākuma apmēra piemēro 23% nodokļa likmi un pirms nodokļa piemērošanas atskaita 50% izde- vumu normu. Ja ienākuma izmaksātājs irpār- liecinājies VID publiskojamo datu bāzē par fiziskās personas reģistrē- to saimniecisko darbību, bet fiziskā persona nav apliecinājusi, ka mežs ir tās personīgais īpašums, ienāku- ma izmaksātājs IIN no kokmateriālu atsavināšanas ienākuma neietur. Autoratlīdzība Autors ir fiziskā persona, kura radošās darbības rezultātā ir radī- jusi konkrētu darbu. Autoratlīdzība ir samaksa par darba radīšanu vai izpildīšanu, kā arī par tiesībām izmantot darbu vai izpildījumu. Autoru un izpildītāju ienākumiem no autoratlīdzības gada laikā piemēro 20% iedzīvotāju ienāku- ma nodokļa likmi. Autoratlīdzības izmaksātājs, izmaksājot fiziskajai personai autoratlīdzību, izmaksas brīdī ietur IIN. Vienlaikus autoratlīdzības iz- maksātājs samaksā par autoru sociālās iemaksas pensijas apdro- šināšanai 5% apmērā no atlīdzības summas. Iemaksas nav jāveic par pensijas vecumu sasniegušajām personām, nerezidentiem, perso- nām ar I un II grupas invaliditāti. Autoratlīdzības saņēmējam ir tiesības elektroniskajā algas no- dokļa grāmatiņā autoratlīdzības izmaksātāju norādīt kā galveno ie- nākuma gūšanas vietu un piemērot nodokļu atvieglojumus vai atzīmēt, lai ienākuma izmaksātājs piemēro 23% IIN likmi. Autoratlīdzības izmaksātājs katras izmaksas laikā, aprēķinot no izmaksājamās autoratlīdzības 11 summas ieturamo nodokli, ņem vērā ar ienākuma gūšanu saistītos izdevumus 25% vai 50% apmērā atkarībā no autordarba veida. Līdz 2021. gada 1. jūlijam au- toratlīdzību saņēmējiem sagla- bājas līdzšinējā nodokļu maksā- šanas kārtība un likmes. Pārejas periodā no 2021. gada 1. jūlija līdz 2021. gada 31. decem- brim autoratlīdzības saņēmējam ir tiesības nereģistrēties kā saim- nieciskās darbības veicējam, un atbilstoši piemērojot šādu nodok- ļa maksāšanas kārtību — autor- atlīdzības izmaksātājs (kas nav kolektīvā pārvaldījuma organizā- cija — AKKA/LAA, LaIPA u.c.), ja autors nav reģistrējis saimniecisko darbību, ietur IIN izmaksas vietā, nepiemērojot izdevumu normas, un iemaksā to vienotajā nodokļu kontā ne vēlāk kā ienākuma iz- maksas mēnesim sekojošā mēneša 23. datumā, piemērojot likmi: autoratlīdzības ieņēmumiem līdz 25 000 eiro — 25%; autoratlīdzības ieņēmumiem, kas pārsniedz 25 000 eiro, — 40%. Paziņotā saimnieciskā darbība Likuma «Par IIN» 11. panta 12. daļa nosaka, ka fiziskā persona, gūstot ienākumu no nekustama vai kustama īpašuma iznomāšanas vai izīrēšanas, var nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimniecis- kās darbības veicēja. Personai ir pie- nākums informēt VID piecu darb- dienu laikā no līguma noslēgšanas dienas, ka tā gūst ienākumu, iz- mantojot tiesības nereģistrēt saim- niecisko darbību. Uzņēmums — ie- nākuma izmaksātājs aprēķina un ietur IIN 10% apmērā no līgumā noteiktās un samaksātās nomas maksas. Uzņēmums iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 1006 līdz nākamā mēneša 15. datumam. Neapliekamie ienākumi (t.sk. apliekami, bet IIN neietur izmaksas vietā) Nekustamā īpašuma pārdošana Ienākumu no nekustamā īpašu- ma pārdošanas apliek ar nodokli kā ienākumu no kapitāla pieaugu- ma. Izmaksājot ienākumu fiziskajai personai — rezidentam par pārdo- tu nekustamo īpašumu, izmaksas vietā neietur iedzīvotāju ienākuma nodokli. Ienākuma izmaksātājs ie- sniedz Paziņojumu par fiziskai per- sonai izmaksātajām summām līdz nākamā gada 1. februārim, norā- dot kodu 2015. Darbinieka nāves gadījumā radiniekam izmaksātais bēru pabalsts 250 eiro apmērā PIEMĒRS SIA «A» 2021. gada 18. martā piešķir bēru pabalstu darbinieka nāves gadījumā tā radiniekam, kurš nav SIA «A» darba ņēmējs, 400 eiro apmērā. 250 eiro ir ar IIN neapliekams ienākums, savukārt no 150 eiro aprēķina un ietur IIN 23%, t.i., 34,50 eiro. Faktiski izmaksā 365,50 eiro (400 – 34,50). Izmaksātājs iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 1020 līdz 15.04.2021. un ar kodu 3022 līdz 01.02.2022. Ja ienākuma izmaksātājs izvēlas neieturēt IIN izmaksas brīdī no 150 eiro, tad līdz 01.02.2022., iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 2021. Personīgās mantas pārdošana Likuma «Par IIN» 9. panta 1. da- ļas 19.² punkts nosaka, ka ar no- dokli netiek aplikti ienākumi no per- sonīgā īpašuma (fiziskajai personai piederošas personiskai lietošanai paredzētas tādas kustamas lietas kā mēbeles, apģērbs un citas kus- tamas lietas) atsavināšanas. PIEMĒRS Jānis Kociņš 2021. gada 12. aprīlī pārdod SIA «Zemnieks» savu privāto traktoru par 3000 eiro. Uzņēmumam iesniedz «IZZIŅU — personiskās lietas (sava īpašuma) pārdošanas apliecinājums». Gūtais ienākums nav apliekams darījums. Uzņēmums iesniedz Paziņojumu par fi ziskajai personai izmaksātajām summām ar kodu 3005 līdz 01.02.2022. 5. PAZIŅOJUMS PAR FIZISKAJĀM PERSONĀM IZMAKSĀTAJĀM SUMMĀM Paziņojums par fiziskajai perso- nai izmaksātajām summām ir pār- skats par personai izmaksātajiem ienākumiem. Pārskatu sagatavo ienākumu izmaksātājs, iesniedz to Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī pēc pieprasījuma izsniedz ie- nākuma saņēmējam. Paziņojums ir iesniedzams tikai par Latvijas rezidenta gūtajiem ienākumiem. Informāciju par katru personai izmaksātu ienākuma veidu norā- da atsevišķā paziņojuma rindā. Izmaksājot ienākumus un ieturot no tiem IIN, kuriem ir viens ienāku- ma veida kods, bet atšķirīgi ienāku- ma gūšanas periodi, šo informāciju norāda atsevišķās paziņojuma rin- dās. Darbinieku, kas viena mēneša ietvaros ir atbrīvots un no jauna pieņemts darbā, neiekļauj paziņo- jumā, kur ir iekļauti mēnesī atbrīvo- tie darbinieki. Paziņojumu iesnieg- šanas kārtību nosaka 25.08.2008. MK noteikumi Nr. 677. Tātad pēc būtības, veicot jebkā- da veida izmaksas fiziskai personai, visos gadījumos jāsniedz paziņo- jums, atšķirība būs tikai tajā, vai jā- ziņo par mēnesi vai par gadu. Taču MK noteikumi Nr. 899 nosaka izņē- mumus, kad paziņojumu var ne- iesniegt, t.i., ja izmaksātā neaplie- kamo ienākumu summa taksācijas gada laikā ir mazāka par 300 eiro vai tiek izmaksātas kompensāciju summas likumos un MK noteiku- mos noteiktajā apmērā. Iesniegšanas termiņšIenākuma veida kods Līdz nākamā mēneša 15. datumam 10.. Apliekams ienākums (ietur izmaksas vietā) Algota darba ienākumiem, ja darba attiecības izbeigtas gada ietvaros 1001, 1018, 3050, 3059 Līdz nākamā gada 1. februārim 20.. Apliekams ienākums (neietur izmaksas vietā) 30.. Neapliekams ienākums 40.. Likumā noteikto normu ietvaros neapliekams ienākums Algota darba ienākumiem, ja darba attiecības pastāvējušas līdz gada beigām 1001, 1018, 3050, 3059Iespēja atteikties no MUN maksātāja statusa MUN maksātāji, kas šo statusu joprojām ir saglabājuši, droši vien ir samierinājušies ar straujo MUN likmes kāpumu no 15% līdz 25% jeb par 10 procentpunktiem, kas stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī bez jebkāda pārejas perioda. Turklāt par ieņēmumiem, kas pārsniedz 25 000 eiro gadā, likmes palielinā- jums ir vēl straujāks — līdz 40%. Iespējams, tie, kuriem likmes palie- linājums radīja pārāk lielu nodokļu slogu, no MUN maksātāja statu- sa jau atteicās vai plāno to darīt. Šogad to var izdarīt joprojām visa 2021. gada laikā, iesniedzot pietei- kumu VID un ar nākamo ceturksni pāriet uz vispārējo nodokļu mak- sāšanas režīmu. Pieteikumu vēl var iesniegt līdz 15. jūnijam, tad pēdē- jo reizi MUN būs jāsamaksā par šī gada 2. ceturksni, bet no 1. jūlija jāsāk aprēķināt nodokļus vispārējā kārtībā, vai līdz 15. septembrim, tad nodokļus vispārējā kārtībā jā- sāk rēķināt no 1. oktobra. Iespēju atteikties no MUN maksātāja statu- sa no šī gada 2. pusgada varētu iz- mantot tie, kuriem papildu nodokļu slogu radīs ar darbaspēka izmanto- šanu saistītie nodokļi. Nodokļu maksāšana vispārīgā kārtībā nozīmē: ja tiek algoti darbinieki — valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI), IIN un uzņē- mējdarbības riska nodevu (UVRN) katru mēnesi par darba samaksu; SIA — uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) par katru mēnesi, kurā sadalīta peļņa vai bijuši ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi atbilstoši Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumam; individuālajiem komersantiem (IK), zemnieku saimniecību (ZS) un zvejnieku saimniecību (ZvS) NODOKĻI 12 NR. 6 (474) 2021. GADA JŪNIJS Kas jāizvērtē mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem līdz 15. jūnijam? Pagājušā gada nogalē tika pieņemti vairāki grozījumi nodokļu likumos, no kuriem būtiskākās izmaiņas bija tieši Mikrouzņēmumu nodokļa likumā. Tika sašaurināts mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātāju loks, liedzot šo iespēju SIA un PVN maksātājiem, noteikts, ka samaksātais MUN turpmāk tiek attiecināts tikai uz īpašnieka sociālās apdrošināšanas iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), bet par darbiniekiem nodokļi jāmaksā vispārējā kārtībā, un veiktas citas izmaiņas. Tās bija tik būtiskas, ka lielai daļai normu bija nepieciešams pārejas periods (pusgads vai gads), lai nodokļu maksātāji varētu izsvērt, kā tos ietekmē izmaiņas, un pieņemt lēmumu, vai saglabāt MUN maksātāja statusu vai atteikties no tā. Foto: © master1305 – stock.adobe.com13 īpašniekiem, kā arī VID reģis- trētiem saimnieciskās darbības veicējiem (tautā sauktiem par pašnodarbinātajiem) — pašno- darbinātā VSAOI katru ceturksni (par katra mēneša ienākumiem no saimnieciskās darbības) un IIN reizi gadā par ienākumiem no saimnieciskās darbības; individuālo uzņēmumu (IU) īpaš- niekiem — IIN reizi gadā par ienā- kumiem no saimnieciskās darbī- bas un viena no divām iespējām: VSAOI kā par darba ņēmēju un algas nodoklis no aprēķi- nātās darba samaksas, kā arī riska nodeva katru mēnesi, ja noslēgts darba līgums ar savu uzņēmumu, vai VSAOI kā par darba ņēmēju no minimālās darba samaksas 500 eiro, ja nav noslēgts dar- ba līgums ar savu uzņēmumu; IU, ZS un ZvS īpašnieki var izvēlē- ties nemaksāt IIN, bet UIN, taču tad obligāti jākārto divkāršā ie- raksta grāmatvedība; ZS un ZvS īpašnieki var izvēlēties nemaksāt pašnodarbinātā VSAOI, bet kļūt par darba ņēmējiem, noslēdzot darba līgumu ar savu saimniecību (juridisku personu). Liels pluss ir tas, ka, maksājot nodokļus vispārējā kārtībā, var pie- mērot visus IIN atvieglojumus — ne- apliekamo minimumu, par apgādā- jamām personām un invaliditāti, kā arī attaisnotos izdevumus, kas MUN maksātājam nav iespējams. Lai gan attaisnotos izdevumus var izmantot arī MUN maksātājs — piemērojot tos citur gūtajiem ienākumiem vai cita ģimenes locekļa ienākumiem. Savukārt vispārējās nodokļu mak- sāšanas mīnuss — jo lielāki ienākumi jeb peļņa, jo lielāki nodokļi jāmaksā, izņemot UIN, ko maksā tikai par sa- dalīto peļņu. Turpretī MUN apmērs nav atkarīgs no gūtās peļņas lieluma vai tās izlietojuma, bet tikai no ap- grozījuma jeb ieņēmumiem, turklāt ar šo gadu peļņas izmantošana sa- vām vajadzībām nav ierobežota un papildu nodokļi par to nav jāmaksā, jo atcelts 720 eiro limits. Turklāt svarīgi atcerēties normu, kas noteikta MUN likuma 2. panta 6. daļā, — MUN maksātājs, kurš ir pārtraucis MUN maksāšanu taksā- cijas periodā, nevar atkārtoti izvē- lēties maksāt MUN tajā pašā taksā- cijas periodā un pēctaksācijas perio- dā. Tas nozīmē, atsakoties no MUN maksātāja statusa 2021. gadā, to varēs atkal izvēlēties ne agrāk kā no 2023. gada 1. janvāra. Papildu nodokļu slogs par darbaspēku Nākamās būtiskās izmaiņas MUN maksātājiem stājas spēkā 1. jūlijā (sk. tabulu). Visvairāk tās ietekmēs mikrouzņēmumus (MU), kuri algo darbiniekus. Ja MUN maksātāja sta- tuss tiks saglabāts, tad jārēķinās, ka nodokļu slogs palielināsies vēl vai- rāk, jo papildus MUN maksājumam nāksies maksāt visus nodokļus no darba samaksas. Tas savukārt no- zīmē, ka palielināsies darbaspēka izmaksas, jo par aprēķināto darba algu būs jāmaksā arī darba devēja VSAOI (23,59%, par vecuma pen- sionāriem 20,77% vai par izdienas pensionāriem 21,94%) un UVRN* (36 centi), kā arī samazināsies neto darba alga jeb darbiniekam izmak- sājamā summa, jo no tās būs jāie- tur darba ņēmēja VSAOI (attiecīgi 10,5%, 9,25% vai 9,76%) un IIN (20% vai 23%). Turklāt darbaspēka izmaksas MUN lielumu nesamazi- nās, jo to tāpat kā līdz šim aprēķinās no visiem saimnieciskās darbības ie- ņēmumiem jeb apgrozījuma. Piemēram, ja līdz šim darbinieka alga bija 500 eiro un par to nekādi papildu nodokļi netika aprēķināti, tad pēc 1. jūlija izmaksas par šādu darbinieku, ja tas nesaņem pensiju, būs 618,31 eiro jeb par 118,31 eiro vairāk vai par 23,7% lielākas izmak- sas. Savukārt izmaksājamā summa variēs no 447,50 eiro (samazinā- jums par 52,50 eiro jeb 10,5%), ja tiks iesniegta algas nodokļa grāma- tiņa un piemēroti IIN atvieglojumi (neapliekamais minimums un par apgādājamo personu), līdz 343 eiro (samazinājums par 157 eiro jeb 31,4%), ja netiks iesniegta algas nodokļa grāmatiņa. Turklāt IIN likumā joprojām ir spēkā normas, kuras nosaka, ka MU darbinieki nevar izmantot ne- apliekamo minimumu (12. pan- ta 7. daļa) un IIN atvieglojumus (13. panta 3. daļa). Tomēr jādomā, ka, sākot par darbiniekiem maksāt nodokļus vispārējā kārtībā, šīs nor- mas MU vairs netiks piemērotas. Tātad, jo lielāka darba samaksa darbiniekam, jo ar lielākiem nodok- ļiem jārēķinās. Savukārt, ja darba samaksa ir neliela, t.i., par nepil- nas slodzes darbu, izmaksu palie- linājums ir mazāks. Tomēr jāņem vērā, ka no1. jūlija par darbiniekiem VSAOI jāveic vismaz no minimālā iemaksu objekta, kas ir no 500 eiro mēnesī. VSAOI varēs veikt no faktis- kās darba samaksas, pat ja tā būs mazāka par 500 eiro mēnesī, tikai tad, ja darbiniekam būs vēl citi ie- nākumi, un kopā tie sasniegts 500 eiro, vai likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» 20. 4 pantā noteik- tajos gadījumos, piemēram, darbi- nieks saņem valsts vecuma pensiju (t.sk. priekšlaicīgi), ir I vai II grupas invalīds, viņa ģimenē ir bērns līdz 3 gadu vecumam, vai nodarbinot stu- dentu līdz 24 gadu vecumam. Tieši studenti bieži ir gatavi strādāt par nelielu atlīdzību, jo viņu motivācija Foto: Aivars Siliņš INGUNA LEIBUS, Dr.oec., Latvijas Lauksaimniecības universitātes profesore, Finanšu un grāmatvedības institūta direktore Attaisnotos izdevumus var izmantot arī MUN maksātājs — piemērojot tos citur gūtajiem ienākumiem vai cita ģimenes locekļa ienākumiem.NODOKĻI 14 NR. 6 (474) 2021. GADA JŪNIJS ir gūt pēc iespējas labākas praktiskās iemaņas un pieredzi. Šādos gadīju- mos, t.i., ja ir iespējams algot dar- binieku uz nepilnu laiku, tad MUN maksātāja statusu varētu saglabāt, jo nodokļu maksājumi, salīdzinot ar to, kādi būtu jāmaksā vispārējā kārtībā, nav būtiski lielāki. Savukārt, algojot darbinieku, uz kuru neat- tiecas neviens no VSA likuma izņē- mumiem, par mazāku atalgojumu nekā minimālā darba alga var nāk- ties maksāt papildus VSAOI, kas, protams, palielinās MUN maksātāja nodokļu slogu. Ņemot vērā, ka SIA no 2022. gada vairs nevarēs būt MUN maksātāja, turpmāk salīdzināsim tieši pašnodarbinātā un MUN mak- sātāja nodokļus. Ja pieņemam, ka darbinieks strādā nepilnu darba laiku, tam var piemērot neaplie- kamo minimumu un ar IIN aplie- kamais ienākums to nepārsniedz, tad no algas jāmaksā tikai VSAOI. Savukārt par pašu īpašnieku vispā- rējā kārtībā maksāti nodokļi dau- dzos gadījumos nav mazāki par MUN maksājumiem, it sevišķi, ja citi saimnieciskās darbības izdevu- mi ir salīdzinoši nelieli. Piemēram, ja MUN apgrozījums mēnesī ir 2000 eiro, tiek nodarbi- nāts darbinieks ar algu 300 eiro mēnesī un viņš ir iesniedzis algas nodokļa grāmatiņu, tad nodokļos jāmaksā 602,27 eiro. To veido MUN 500 eiro (2000 × 25%) un VSAOI par darbinieku 102,27 eiro (darba devēja 70,77 eiro un darba ņēmēja 31,50 eiro). Tātad nodokļu slogs, rēķinot pret apgrozījumu, ir 30,1%. Ja tas būtu pašnodarbinātais, kas nodokļus maksā vispārējā kār- tībā, tad nodokļos būtu jāmaksā 642,73 eiro, līdz ar to nodokļu slogs, rēķinot pret apgrozījumu, būtu nedaudz lielāks — 32,1%. Nodokļu maksājumi būtu šādi: pašnodarbinātā VSAOI no saimnieciskās darbības ienāku- ma, atskaitot izdevumus, kas mūsu piemērā ir tikai darba sa- maksa un darba devēja VSAOI par darbinieku, 1629,23 eiro (2000 – 300 – 70,77), ko veido 155,35 eiro (500 × 31,07%) un iemaksas pensiju apdrošināšanai 112,92 eiro ((1629,23 – 500) × 10%) jeb kopā 268,27 eiro; IIN no ienākuma, atskai- tot pašnodarbinātā VSAOI, 1360,96 eiro (1629,23 – 268,27) jeb 272,19 eiro (1360,96 × 20%); VSAOI par darbinieku 102,27 eiro (300 × 34,09%). IU, kas maksātu nodokļus vispā- rējā kārtībā, aprēķins būtu atšķirīgs, jo par IU īpašnieku VSAOI nemak- sā kā par pašnodarbināto, bet gan kā par darba ņēmēju, savukārt IIN tāpat būtu jāsamaksā no visa ienā- kuma jeb peļņas, atskaitot darba samaksu īpašniekam un darbinie- kam, kā arī ar to saistītos nodokļus. Protams, jāņem vērā, ka nodok- ļi būtu mazāki, ja īpašnieks varētu piemērot IIN atvieglojumus, piemē- ram, par katru apgādājamo IIN sa- mazinājums mēnesī ir 50 eiro (250 × 20%). Vispārējā kārtībā nodokļi būtu mazāki arī tad, ja ar dokumen- tiem tiek pierādīti saimnieciskās darbības izdevumi, kas samazina ienākumu, no kura jāmaksā pašno- darbinātā VSAOI un IIN. Savukārt MUN vislielākais pluss ir vienkāršība, kas ievērojami sama- zina nodokļu aprēķiniem nepiecie- šamo laiku. Turklāt, salīdzinot abas situācijas, arī sociālā apdrošināšana īpašniekam ir labāka MUN maksā- tāja statusā, jo kā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas tiek pārdalīti 80% no MUN maksā- juma jeb 400 eiro (500 × 80%), atli- kušais ir IIN 100 eiro (20% no 500). Maksājot pašnodarbinātā nodokļus vispārējā gadījumā, VSAOI par īpaš- nieku ir tikai 268,27 eiro, toties lie- lāka ir IIN summa 272,19 eiro. Jebkurā gadījumā, ja tiek algoti darbinieki, tātad arī MUN maksātā- jiem no 1. jūlija, jāiesniedz ne vien Ziņas par darba ņēmējiem, bet arī ik mēneša Darba devēja ziņojums līdz nākamā mēneša 17. datu- mam un Paziņojums par fiziskajai personai izmaksātajām summām, atbrīvojot darbinieku līdz nākamā mēneša 15. datumam, bet par dar- biniekiem, ar kuriem darba attiecī- bas turpinās, — līdz nākamā gada 1. februārim. Darba devēja ziņoju- mā par katru darbinieku jānorāda tam aprēķinātā darba samaksa, aprēķinātais VSAOI, algas nodok- lis, UVRN* un nostrādātās stundas. Savukārt MU īpašnieks vairs netiek pielīdzināts darba ņēmējam, tāpēc par viņu neviens no minētajiem pārskatiem nav jāiesniedz. Visi MU īpašnieka nodokļi tiek aprēķināti atbilstoši MUN deklarācijai, kura tāpat kā līdz šim jāiesniedz reizi ce- turksnī līdz nākamā mēneša 15. da- tumam. Nodokļa maksājumi par darbiniekiem jāveic katru mēnesi līdz 23. datumam, bet mēnesī, kurā jāmaksā MUN, to var maksāt kopā ar nodokļiem par darbiniekiem līdz 23. datumam, jo visi šie nodokļi jā- maksā vienotajā nodokļu kontā. Pašnodarbinātais un minimālais valsts sociālās apdrošināšanas objekts Normas par minimālo sociālo apdrošināšanu no 1. jūlija attiecas ne tikai uz darba ņēmējiem, bet arī uz pašnodarbinātajiem, tai skai- tā MUN maksātājiem. Atbilstoši grozījumiem VSA likuma 1. pantā, sākot ar 2021. gada 1. janvāri, arī MUN maksātāji ir pielīdzināti paš- nodarbinātajiem. Savukārt visi paš- nodarbinātie šī gada 2. pusgadā var izmantot VSA likuma pārejas noteikumus, kas viņiem nedaudz atvieglo minimālo iemaksu veikša- nu. Vienīgi tie MU īpašnieki, kuriem MUN maksātāja statuss bija jau 2020. gadā vai kuri bija tam pie- teikušies no 2021. gada 1. janvāra (VSA likumā saukti — jau reģistrēti MUN maksātāji), saglabāja darba ņēmēja statusu līdz 30. jūnijam. Ar pašnodarbinātā statusa iegū- šanu mainās sociālās apdrošināša- nas pakalpojumi. Obligātās iemak- sas pašnodarbinātajiem vispārīgā gadījumā ietver piecus apdrošinā- šanas veidus: 1) pensijas, 2) maternitātes un slimību, 3) invaliditātes, 4) vecāku apdrošināšanu un 5) veselības apdrošināšanu. Pašnodarbinātie netiek apdroši- nāti bezdarbam, nelaimes gadīju- miem darbā un arodslimībām, bet pensionāriem nav apdrošināšana arī invaliditātes gadījumam. VSAOI likme pašnodarbinātajām perso- nām ir nedaudz mazāka (31,7%, pensijas vecumā 29,36%). Līdz ar to atbilstoši MUN maksājumam aprēķinātais VSA objekts kļūs ne- daudz lielāks, piemēram, ja MU ap- grozījums mēnesī ir 1000 eiro, tad MUN 25% ir 250 eiro, no tā 80% VSAOI ir 200 eiro, bet VSA objekts palielinās no 586,68 eiro (200 × 100 / 34,09) līdz 643,71 eiro (200 × 100 / 31,07). Veicot pretēju ap- rēķinu, var noskaidrot MU apgro- zījumu, kāds nodrošina īpašnie- kam VSAOI no minimālā objekta. Pašnodarbinātā minimālās VSAOI ir 155,35 eiro (500 × 31,07%), tam nepieciešams MUN maksājums vis- maz 194,19 eiro (155,35 × 100 / 80), tātad nepieciešams apgrozī- jums vidēji vismaz 776,76 eiro mē- nesī (194,19 × 100 / 25). Tomēr, kā zināms, ienākumi no saimnieciskās darbības nav tik re- gulāri kā darba samaksa un kādu mēnesi vai pat veselu ceturksni ieņēmumi var nebūt vispār vai tie 15 var būt salīdzinoši nelieli. Tad var izmantot VSA likuma pārejas notei- kumu 86. punktu, kas nosaka — ja pašnodarbinātais, kurš vienlaikus nav darba ņēmējs, prognozē, ka viņa ienākums ceturksnī būs ma- zāks par minimālo jeb 1500 eiro, viņš var iesniegt VID apliecinājumu par nākamā ceturkšņa plānotajiem ienākumiem līdz 15. jūlijam par 3. ceturksni un līdz 15. oktobrim par 4. ceturksni. Ja šāds aplieci- nājums tiks iesniegts, tad pašno- darbinātajam nebūs jāpiemaksā VSAOI par negūtiem ienākumiem. Atbilstoši šo noteikumu 88. punk- tam, ja pašnodarbinātais iesniedzis apliecinājumu, tas veic iemaksas ti- kai pensiju apdrošināšanai 10% ap- mērā no faktiskajiem ienākumiem (nevis prognozētajiem). Savukārt, ja pašnodarbinātais nav iesnie- dzis apliecinājumu, tad saskaņā ar noteikumu 87. punktu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) aprēķina minimālās VSAOI, līdz 20.03.2022. paziņo tās VID un pašnodarbinātajam var nākties piemaksāt par savu pensijas ap- drošināšanu tā, lai būtu samaksāti 10% vismaz no 500 eiro par katru 2. pusgada mēnesi. Jo atbilstoši noteikumu 82. punktam, ja paš- nodarbinātajam vai MUN maksā- tājam faktiskais iemaksu objekts ir mazāks par minimālo objektu, tad jāmaksā 10% no starpības līdz mi- nimālajam objektam. Saskaņā ar VSA likuma pārejas noteikumu 83. punktu obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai neveido personas fondēto pensijas kapitālu. Tās ir iemaksas pirmajā pensiju līmenī, un VSAA atbilstoši faktiski veiktajām iemaksām reģis- trē katras personas iemaksu objek- tu pensiju apdrošināšanai un pen- sijas kapitālu. Jāņem vērā, ka šāda VSAOI kār- tība būs spēkā tikai 2021. gada 2. pusgadā, bet saskaņā ar pār- ejas noteikumu 85. punktu līdz 1.07.2021. Ministru kabinetam jāiz- strādā likumprojekts par pašnodar- bināto apdrošināšanu 2022. gadā un turpmāk. Nobeigumā īsi par būtiskāko 1. MUN maksātājiem, kuri izman- to algotus darbiniekus, ieteicams laikus veikt aprēķinus un izvērtēt nodokļu palielinājumu no 1. jūlija. 2. Ja nodokļu slogs kļūst pārlieku liels, tad līdz 15. jūnijam iesniegt VID iesniegumu par atteikšanos no MUN maksātāja statusa. Ja šis datums nokavēts, tad nodokļus vispārējā kārtībā varēs maksāt no 4. ceturkšņa, ja iesniegums VID tiks iesniegts līdz 15. septembrim. 3. Pārejot uz vispārējo nodokļu maksāšanas režīmu, laikus jāno- skaidro, kādi nodokļi un kurā laikā ir jāmaksā, kā arī kādi pārskati jāie- sniedz, jo tas atšķiras atkarībā no nodokļu maksātāja statusa (SIA, IK, IU, ZS, ZvS vai saimnieciskās darbī- bas veicējs), kā arī jārēķinās ar sa- režģītākiem nodokļu aprēķiniem. 4. Ja darbinieki tiek algoti uz nepil- nu laiku vai īslaicīgi, iespējams, MUN maksātāja statusa priekšrocības var turpināt izmantot. Tomēr jārēķinās ar darbaspēka nodokļiem un papil- du pārskatiem par darbiniekiem. 5. Visi MUN maksātāji no 1. jūlija tiek apdrošināti kā pašnodarbinātas personas, tomēr papildu VSAOI par īpašnieku nav jāveic, jo iemaksām tiek pārdalīti 80% no MUN, izņemot, ja iemaksas neatbilst minimālajam sociālās apdrošināšanas objektam. 6. Minimālās sociālās iemaksas 2. pusgadā attiecas arī uz MU īpaš- niekiem. Ja vienīgie ienākumi tiek gūti no MU un apgrozījums 2. pus- gadā vidēji mēnesī ir mazāks par 776,76 eiro, tad atbilstoši Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras aprēķiniem 2022. gada martā var nākties veikt papildu iemaksas pen- siju apdrošināšanai, kas maksimāli var sasniegt 50 eiro par katru mē- nesi. Lai papildu iemaksas nebūtu jāveic, līdz šī gada 15. jūlijam VID jāiesniedz apliecinājums par prog- nozētajiem ieņēmumiem 3. ceturk- snī, bet līdz 15. oktobrim par ieņē- mumiem 4. ceturksnī. 7. Rūpīgi jāizvērtē, vai ir izdevīgi atteikties no MUN maksātāja sta- tusa, jo to nevarēs atgūt agrāk kā aiznākošā gada 1. janvārī. Būtiskākās izmaiņas MUN maksātājiem 2021.–2022. gadā Likme 25%/40%. Atcelts apgrozījuma un darba samaksas/ienākumu ierobežojums. Par 2021. gadā pieņemtajiem darbiniekiem — nodokļi vispārējā kārtībā (VSAOI, IIN, UVRN*). Ja MU tikai viens īpašnieks un nav darbinieku, — vienkāršāka MUN deklarācija, kurā jānorāda tikai katra mēneša apgrozījums. MUN maksātājs pielīdzināts pašnodarbinātai personai, izņemot līdz 1.01.2021. (ieskaitot) reģistrēti MU īpašnieki (pielīdzināti MU darbiniekiem) saglabā darba ņēmēja statusu. No 1.01.2021. No 1.07.2021.No 1.01.2022. Par visiem darbiniekiem — nodokļi vispārējā kārtībā (VSAOI, IIN, UVRN*). Jānodrošina minimālais VSAOI objekts, izņemot VSA likumā noteiktos gadījumus. Visi MUN maksātāji pielīdzināti pašnodarbinātai personai. Visiem MU, kuriem ir tikai viens īpašnieks, — vienkāršāka MUN deklarācija. Iespēja pieteikties vienkāršotai nodokļa nomaksai (Mikrouzņēmumu nodokļa likumā plānots 7. 1 pants). * VID reģistrēts saimnieciskās darbības veicējs UVRN par darbiniekiem nemaksā! SIA un PVN maksātāji zaudē MUN maksātāja statusu. Ja kalendāra gada laikā reģistrējas par PVN maksātāju, tad MUN maksātāja statusu zaudē ar nākamo taksācijas gadu jeb ar nākamā gada 1. janvāri. Foto: © master1305 – stock.adobe.comNodokļu maksātāji, kam jautājums var būt aktuāls Praksē esam novērojuši, ka šis jautājums ir aktuāls šādiem komer- santiem: 1) ārvalstu uzņēmumu pārstāvniecības un pastāvīgās iestādes, kas Latvijā reģistrētas nodokļu piemērošanas vajadzībām, bet nav reģistrētas kā filiāles Uzņēmumu reģistrā; 2) komersanti, kas nomā vieglos (M1) transportlīdzekļus, nereģistrējot tu- rējumu, un izmanto tos gan saim- nieciskās darbības nodrošināšanai, gan darbinieku privātām vajadzī- bām. Turējumu nereģistrē, jo bieži vien reģistrāciju nepieļauj iznomā- tājs vai ir noslēgti ilgtermiņa auto- nomas pakalpojuma līgumi, kuru ietvaros mašīnas tiek mainītas. Pārstāvniecības vai pastāvīgās iestādes nekvalificējas kā UVTN mak- sātāji atbilstoši Transport līdzekļa eks- pluatācijas nodokļa un Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa liku- ma (TEN/UVTN likums) nosacījumiem, jo tās nav Komerc likuma subjekti vai nav reģistrēts auto turējums. Priekšnosacījumi UIN un IIN atbrīvojumiem UIN likums un IIN likums paredz atsevišķus atbrīvojumus, ja samaksāts UVTN: UIN likuma 8. panta piektajā daļā noteikts, ka ar saimniecisko darbī- bu saistīti izdevumi ir izdevumi par transportlīdzekļa (izņemot repre- zentatīvā auto) degvielu neatka- rīgi no tā, vai tas izmantots tikai saimnieciskajā darbībā (ievērojot degvielas patēriņa normas pārsnie- gumu līdz 20%), ja par to maksā UVTN, vai arī tas atbrīvots no UVTN saskaņā ar TEN/UVTN likumu; atbilstoši IIN likuma 9. panta pir- mās daļas 41. punktam gada ap- liekamajā ienākumā neietver un ar IIN neapliek labumu no darba devējam piederoša vai darba de- vēja rīcībā esoša vieglā pasažieru automobiļa izmantošanas, ja par to labuma gūšanas mēnesī sa- maksāts UVTN. Varētu šķist, ka UIN vai IIN prasī- bu izpildes atvieglošanai uzņēmumi, kam nav UVTN maksāšanas pienāku- ma, varētu to samaksāt brīvprātīgi un kvalificēties UIN un IIN atbrīvo- jumiem. Tomēr vai tas būs droši un neradīs nodokļu riskus? VID viedoklis Lai pārliecinātos, ka brīvprātīga UVTN samaksa ļauj piemērot minē- tos atbrīvojumus, lūdzām VID sniegt viedokli. Diemžēl saņēmām noraido- šu atbildi. VID uzskata, ka saskaņā ar TEN/UVTN likumu personām, kas nav tā subjekti, nav pamata brīvprātīgi maksāt UVTN un piemērot uz šī liku- ma subjektiem attiecināto UIN un IIN regulējumu. Līdz ar to pievēršam uzmanību ris- kam, ka nodokļu pārbaudes laikā VID var neņemt vērā brīvprātīgu UVTN samaksu, ja tas nav bijis maksājams, un aprēķināt budžetā maksājamo UIN vai IIN. Tiesu prakse Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments 01.04.2016. lietā Nr. A420568811, SKA 33/2016 izteicis NODOKĻI 16 NR. 6 (474) 2021. GADA JŪNIJS Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa brīvprātīgas samaksas ietekme uz citu nodokļu likumvides piemērošanu Praksē ir situācijas, kurās uzņēmumi, kam nav uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) maksātāja statusa, šo nodokli samaksā brīvprātīgi. Šādas rīcības mērķis ne vienmēr ir piemērot UVTN maksātājiem paredzētos atbrīvojumus no uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) vai iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN), taču tas būtu papildu labums, ko jebkurš komersants vēlētos izmantot. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) viedoklis ir viennozīmīgs: UVTN brīvprātīgas samaksas gadījumā atbrīvojums nav piemērojams. Vairāk par aktualitāti šajā rakstā.17 viedokli par UVTN maksāšanas pienā- kumu situācijās, kurās transportlīdzek- ļa turētājs atšķiras no īpašnieka, turklāt turējumu nav iespējams reģistrēt, kā tas ir ārvalstu uzņēmumu pārstāvnie- cību gadījumā. Tiesa secina, ka no TEN/ UVTN likuma mērķa izriet, ka UVTN subjekts ir tas komersants, kura rīcībā transportlīdzeklis faktiski atrodas, jo, ja transportlīdzeklis neatrodas komer- santa rīcībā, tad tam arī nav iespēju mainīt vai ietekmēt to, kā transportlī- dzeklis tiek izmantots, tostarp komer- santam nav iespējams nodrošināt liku- mā noteiktos pierādījumus, kas ļautu pretendēt uz atbrīvojumu no nodokļa maksāšanas. Transportlīdzekļa turētājs iepretim īpašniekam ir tā persona, ku- ras rīcībā transportlīdzeklis atrodas un kura to arī izmanto (lieto). Tādējādi, ja vien transportlīdzeklim ir turētājs, tad nodoklis jāmaksā turētājam. Fakts, ka transportlīdzekļa turētā- ju nav iespējams reģistrēt transport- līdzekļu reģistrā, «nepārnes» UVTN maksāšanas pienākumu atpakaļ īpaš- niekam, jo fakts, ka transportlīdzek- ļu reģistrā turētājs nav reģistrēts, vēl nenozīmē, ka transportlīdzeklim nav turētāja. Proti, turējuma reģistrēšanai transportlīdzekļu reģistrā ir deklara- tīvs raksturs, jo turējumu, kā tas de- finēts Ceļu satiksmes likuma 1. panta 25. punktā, nodibina tiesiski noslēgti līgumi, nevis reģistrācijas fakts. Lai gan lietā skatīts strīds par tie- sībām piemērot UVTN atbrīvojumu, no tiesas atziņām secināms, ka auto turējums jāvērtē pēc būtības. Jāatzīst, ka šis spriedums tālāk nevērtē sasaisti ar iespējām piemē- rot UIN vai IIN likuma normas, tomēr tiesa pieļauj, ka atsevišķos gadījumos UVTN nemaksā ne auto īpašnieks, ne turētājs. Šādā situācijā UVTN maksā- tājiem nebūtu iespējas piemērot UIN vai IIN atbrīvojumu. Kā risināt? UVTN savulaik ieviests, lai aizstātu kārtību, kas paredzēja no uzņēmuma rīcībā esoša transportlīdzekļa izmanto- šanas privātām vajadzībām gūto labu- mu aplikt ar IIN. Tomēr pastāv iespēja, ka nodokļu pārbaudes laikā VID varētu noteikt ar algas nodokļiem apliekamu labumu, kas gūts no darba devēja rīcī- bā esoša vieglā pasažieru automobiļa izmantošanas iepriekš aprakstītajā si- tuācijā, vai arī šādus izdevumus pār- kvalificēt kā ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus UIN mērķiem. VID nostājas dēļ atsevišķai nodok- ļu maksātāju grupai — uzņēmumiem, kas brīvprātīgi maksājuši UVTN, ne- būdami tā subjekti, — jānes papil- du administratīvais slogs, nodalot ar saimniecisko darbību saistītās iz- maksas no tām, kas veido darbinieka papildu labumu. Šajā nolūkā uzņē- mumiem būtu jāizstrādā metodika izmaksu sadalei starp saimnieciskās darbības izdevumiem un darbinieka gūto labumu, sagatavojot attaisnoju- ma dokumentus vai izmantojot citus rīkus, kas šo sadali pamato, piemē- ram, GPS sistēmas. Šāda piesardzība neļautu visas ar auto izmantošanu saistītās izmaksas pārklasificēt kā darbinieka gūto labumu. Uzņēmumiem būtu jāizstrādā metodika izmaksu sadalei starp saimnieciskās darbības izdevumiem un darbinieka gūto labumu, sagatavojot attaisnojuma dokumentus vai izmantojot citus rīkus, kas šo sadali pamato, piemēram, GPS sistēmas. Foto: Jānis Deinats AGATE ZĪVERTE, PwC Nodokļu konsultāciju nodaļas vecākā vadītāja IRĒNA ARBIDĀNE, PwC Nodokļu konsultāciju nodaļas vadītāja ĪVA ŠAICĀNE, PwC Nodokļu konsultāciju vecākā konsultanteSezonas laukstrādnieku režīmā ir atļauts nodarbināt arī nereziden- tu. Nodarbinot nerezidentu, pirms tas tiek reģistrēts LAD EPS (Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pie- teikšanās sistēma), vispirms darba devējam Valsts ieņēmumu dienestā (VID) ir jāsaņem attiecīgajam darbi- niekam reģistrācijas numurs. Nodoklis no sezonas laukstrād- nieku ienākuma tiek ieturēts 15 pro- centu apmērā. Sezonas laukstrād- nieku nodoklis (SLN) ietver iedzīvo- tāju ienākuma nodokli (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI). Persona, kura maksā sezonas laukstrādnieku ienā- kuma nodokli, kļūst sociā li apdro- šināta pensijai, ja pie visiem darba devējiem nopelnītais ienākums mē- nesī pārsniedz 70 eiro. Ja ienākums mēnesī ir mazāks, tad sezonas lauk- strādnieku nodoklis ietver tikai IIN. Sezonas laukstrādnieku nodok- ļa piemērošanas kārtību nosaka likuma «Par iedzīvotāju ienāku- ma nodokli» 11. 12 pants un MK 25.03.2014. noteikumi Nr. 166 «Noteikumi par Lauku atbalsta die- nesta informācijas sistēmu sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa piemērošanas nodrošināšanai». Atbilstoši likumā «Par IIN» no- teiktajam, ar sezonas laukstrādnie- ku var tikt noslēgts viens no šādiem līguma veidiem: rakstveidā noslēgts darba līgums, rakstveidā noslēgts uzņēmuma līgums, mutvārdos noslēgts uzņēmuma līgums. Ar laukstrādnieku noslēgtā lī- guma veids ir jānorāda tad, kad sezonas laukstrādnieks tiek re- ģistrēts Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā. Neesmu pētījusi statistiku, bet do- māju, ka viens no biežāk norādī- tajiem līguma veidiem noteikti ir mutvārdos noslēgtais uzņēmuma līgums. Ja laukstrādnieks sezonas laikā tiek nodarbināts ilgstoši, tad noteikti var izvēlēties arī darba lī- gumu. Tad, protams, jāņem vērā, ka darba līgums uzliek pienākumus sa- skaņā ar Darba likumu. Piemēram, izbeidzot darba tiesiskās attiecības, laukstrādniekam pienākas kom- pensācija par neizmantoto atva- ļinājumu, kā arī darba devējam ir pienākums aprēķināt un izmaksāt slimības naudu, ja laikā, kad darbi- nieks ir darba tiesiskajā attiecībās, ir iestājusies darba nespēja. Sezonas laukstrādnieku nodarbi- nāšanas uzsākšana netiek reģistrē- ta VID, iesniedzot «Ziņas par darba ņēmējiem». Lai neapjuktu sezonas lauk- strādnieku un sezonas darbos nodarbināto jēdzienos, jānorāda, ka MK 07.09.2010. noteikumos Nr. 827 arī ir minēti sezonas darbi No 1. aprīļa lauksaimniekiem atkal ir iespēja nodarbināt strādniekus atvieglotā nodokļu režīmā. Šāda iespēja ir tiem lauksaimniekiem, kuri audzē augļus un dārzeņus un strādniekus nodarbina augļkoku, ogulāju un dārzeņu sējā vai stādīšanā, sējumu un stādījumu kopšanā, ražas novākšanā, augļu, ogu un dārzeņu šķirošanā. Tos darbiniekus, kuru pienākumos ietilpst traktortehnikas vadīšana, nav atļauts nodarbināt sezonas laukstrādnieku nodokļa režīmā. Sezonas laukstrādniekus ar īpašo nodokļu režīmu ir iespējams nodarbināt līdz 30. novembrim. NODOKĻI 18 NR. 6 (474) 2021. GADA JŪNIJS Sezonas laukstrādnieku nodoklis Foto: © StockMediaProduction – stock.adobe.comun ir kods 61 «Ziņās par darba ņē- mējiem» — darba ņēmēja statusa iegūšana, ja persona tiek nodar- bināta sezonas rakstura darbos. Šis kods nav paredzēts sezonas laukstrādnieku reģistrēšanai, ja par tiem tiek maksāts SLN. Kods 61 ir paredzēts tiem gadījumiem, kad darba devējs nevar iesniegt ziņas par darba ņēmējiem parastajā ter- miņā — ne vēlāk kā stundu pirms darbinieks uzsāk darbu. Ar kodu 61 ziņas sniedz par darbinieku dienā, kad darbinieks faktiski sāk darbu un veic sezonas rakstura darbus augļkoku, ogulāju, dārzeņu sējā, stādīšanā, kopšanā, ražas novāk- šanā un šķirošanā. Atgriežamies pie SLN režīma. Sezonas laukstrādnieki katrā sezo- nas darbu veikšanas dienā pirms at- tiecīgo darbu uzsākšanas ir jāreģis- trē LAD EPS. Ja, reģistrējot strādnie- ku EPS, ir redzams, ka attiecīgajā dienā viņš jau strādā pie kāda cita darba devēja SLN režīmā, par attie- cīgo darba dienu otrs darba devējs vairs SLN piemērot nedrīkst. Tātad SLN režīmā vienas dienas laikā vie- na persona var tikt nodarbināta ti- kai pie viena darba devēja. Sezonas laukstrādnieku ienā- kuma izmaksātājs katru dienu LAD EPS reģistrē arī strādniekam par attiecīgo dienu aprēķinā to atlīdzī- bu. Ievadīto atlīdzības summu nav iespējams precizēt! Tātad, izvēloties SLN režīmu, darba devējam (ienākuma izmak- sātājam) informācija EPS ir jāieva- da divas reizes dienā — reģistrējot darbinieku pirms darba uzsākšanas un reģistrējot viņam aprēķināto at- līdzību tad, kad darbs attiecīgajā dienā ir pabeigts. Ienākuma un nodokļa apmērs, ienākuma izmaksa Nodokļa aprēķins ir vienkāršs — strādniekam aprēķinātais ienākums tiek reizināts ar nodokļa likmi 15 procentu apmērā. Ja, piemē- ram, strādniekam tiek aprēķināts ienākums 50 eiro apmērā, tad no- doklis ir 7,50 eiro un strādniekam izmaksājamā summa 42,50 eiro. Šis vienkāršais aprēķins ērti ļauj strādniekiem aprēķināt un izmak- sāt atlīdzību par katru nostrādāto dienu. Protams, var strādniekam ie- nākumu maksāt arī par nostrādātu nedēļu vai mēnesi, bet EPS tik un tā atlīdzība jānorāda par katru dienu. Ja dienas sākumā darbinieks EPS ir reģistrēts, bet dienas beigās atlī- dzība nav norādīta, tiek automātiski aprēķināts minimālais nodoklis 70 centu apmērā. Arī gadījumā, ja fak- tiski aprēķinātais nodoklis ir mazāks par 70 centiem (piemēram, tiek no- rādīts ienākums 2 eiro apmērā un nodoklis būtu 30 centi), sistēma aprēķinās nodokli 70 centu apmērā. Jāņem vērā, ka sezonas laukstrād- nieku nodokļa faktiskais sadalījums starp IIN un VSAOI ir zināms tikai mē- neša beigās, kad ir sagatavots kopsa- vilkums par mēneša laikā laukstrād- niekiem aprēķināto ienākumu. Piecu darba dienu laikā pēc mēneša beigām lauksaimnieks LAD EPS sistēmā sagatavo ziņoju- mu par pārskata mēnesī lauksaim- niecības sezonas darbos nodarbi- nātajām personām un iesniedz šo ziņojumu VID. Pārskata iesniegša- na notiek elektroniski — LAD EPS tiek sagatavots pārskats noteiktā elektroniskā formātā un to ir ie- spējams augšupielādēt VID EDS. EPS pārskats ir pieejams arī pdf formātā. Par sezonas laukstrādniekiem uzņēmējdarbības riska nodeva nav jāmaksā. Sezonas laukstrādnieku ienā- kumu nenorāda paziņojumā par fiziskajām personām izmaksātajām summām. Ja darbinieks pieprasa, tad paziņojums par fiziskajām per- sonām izmaksātajām summām ir jāsagatavo un viņam jāizsniedz. Sezonas laukstrādnieka ienākuma un nodokļa aprēķina un izmaksas grāmatošana Tā kā sezonas laukstrādnieku no- doklis nav atsevišķs nodokļa veids, bet gan ietver divus nodokļu mak- sājumus, tad, manuprāt, nav lietde- rīgi veidot grāmatvedībā atsevišķu kontu tieši SLN grāmatošanai. Viens no variantiem, kā varam iegrāmatot sezonas laukstrādnieku ienākumu un no tā ieturēto nodokli: 1) sezonas laukstrādnieku ienāku- ma izmaksa: D Kreditori — norēķini par darba samaksu (norēķini par sezonas laukstrādnieka ienākumu) K Naudas līdzekļi 19 Foto: Aivars Siliņš LINDA PURIŅA, SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs Grāmatvedības un fi nanšu nodaļas grāmatvedības eksperte Izvēloties sezonas laukstrādnieku nodokļa režīmu, darba devējam (ienākuma izmaksātājam) informācija EPS ir jāievada divas reizes dienā — reģistrējot darbinieku pirms darba uzsākšanas un reģistrējot viņam aprēķināto atlīdzību tad, kad darbs attiecīgajā dienā ir pabeigts.Next >