Izdevniecība «Lietišķās informācijas dienests» Nr. 12 (124) 2019. gada decembris PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESIS Paaugstina diferencēto neapliekamo minimumu Maksājums darbiniekam uz svētkiem Jaunas komandējumu izdevumu normas Stāsies spēkā jauna ziņošanas kārtība www.plz.lv Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā, kas stāsies spēkā 2020. gada 1. janvārī, paredz tiesības pensiju 2. līmeņa dalībniekiem novēlēt savu pensiju 2. līmenī uzkrāto kapitālu. Attiecīgi pensiju 2. līmeņa dalībniekiem būs iespēja izvēlēties, vai šo uzkrājumu novēlēt mantojumā, pievienot citas personas pensiju 2. līmeņa kapitālam vai ieskaitīt valsts pensiju speciālajā budžetā. Varēs mantot pensiju 2. līmeņa uzkrājumusSATURS 3 ŅEM VĒRĀ! ............................................................................4. lpp. Saeima pieņēmusi budžetu un to pavadošo likumus Diferencēto neapliekamo minimumu paaugstina līdz 300 eiro mēnesī Izmaiņas nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanas regulējumā INFORMĀCIJA .......................................................................6. lpp. Stāsies spēkā jauna ziņošanas kārtība Paaugstinātas komandējumu izdevumu normas Palielināts atbalsts uzņēmumiem darba vides risku novērtējumam Taksometru pakalpojumu mobilo lietotņu uzturētājiem jāreģistrējas Kriminālprocesā iesaistītai personai būs jāskaidro finanšu līdzekļu vai mantas izcelsme Izmaiņas sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumos Pazeminātas ES līgumcenu robežvērtības Tiešsaistē var noskaidrot politiski nozīmīgas personas Patērētājus maldina ar aizdevumiem saimnieciskai darbībai No nākamā gada izmaiņas skars sociālo jomu SKAIDROJUMI ....................................................................12. lpp. No nākamā gada varēs mantot pensiju 2. līmeņa uzkrājumus Jauni noteikumi mantojuma inventāra saraksta sastādīšanai MEKLĒJAM FINANSES ..................................................14. lpp. Atbalsta energoefektivitātes paaugstināšanu ražošanas objektos Veicina produktīvus ieguldījumus akvakultūrā Ierobežojumi lauksamniecības apdrošināšanas polišu iegādei Konkurss diasporas atbalsta projektiem Liela konkurence praktisko pētījumu veikšanas projektiem TIESU PRAKSE ..................................................................16. lpp. Maksājums darbiniekam uz svētkiem ir „cita veida atlīdzība saistībā ar darbu” Sagatavots pēc Senāta Civillietu departamenta sprieduma lietā SKC–509/2019 TIESU PRAKSE ..................................................................20. lpp. Nodokļu nomaksa prevalē pār saimnieciskās darbības nodrošināšanu Sagatavots pēc Senāta Krimināllietu departamenta spriedumā Nr. SKK–373/2019 NOZARES ZIŅAS ...............................................................22. lpp. Meklēs risinājumus par UR nepubliskās daļas dokumentos iekļauto ziņu izmantošanu Rosina jau nākamgad minimālo algu paaugstināt līdz 500 eiro Izskaudīs nelegālo azartspēļu vietnes REDAKCIJAS SLEJA PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESIS Nr. 12 (124) LR UR reģistrācijas nr. 000703337 Redaktore Vineta Vizule, tālrunis: 67606110, fakss: 67606115, e–pasts: vineta.vizule@lid.lv Maketētājs Arvis Villa Uz 1. vāka: foto – Hyejin Kang – stock.adobe.com Izdevējs: SIA Lietišķās informācijas dienests, Graudu ielā 68, Rīgā, LV–1058, www.lid.lv, www.plz.lv Iespiests tipogrāfijā: SIA IBC Print Baltic Izdevums ir tikai informatīvs un skaidrojošs, tam nepiemīt juridiska rakstura spēks. Nr. 12 (124) 2019. gada decembris Nākamgad tiksimies tiešsaistē! Kalendāra gads rit uz beigu pusi, sākam jau do- māt par gaidāmajiem svētkiem. Par laimi, grāmat- vežu saimei gada nogale nesagādās lielas rūpes, jo nākamgad galvenās nodokļu likmes paliek nemai- nīgas, nav jāpārprogrammē kases aparāti vai jā- veic izmaiņas grāmatvedības lietojumprogrammās. Protams, būs arī vairākas izmaiņas, piemēram, no 2020. gada mainīsies vairāku preču piegāžu pievie- notās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanas kārtībā, jo Eiropas Komisija nav piešķīrusi atļauju Latvijai ieviest apgriezto jeb reverso PVN maksāšanas kār- tību būvizstrādājumiem un sadzīves elektroniska- jām iekārtām, un sadzīves elektriskajai aparatūrai. Līdz ar to no 2020. gada 1. janvāra komersantiem, kuri veic minēto preču piegādes, būs jāpiemēro vispārīgā PVN maksāšanas kārtība. Tāpat no 2020. gada valsts ar uzņēmējiem sazināsies elektroniski, izmantojot e-adresi. Neatkarīgi no tā, kura valsts un pašvaldību ies- tāde vēlēsies sazināties ar uzņēmumu, korespon- dence nonāks uzņēmuma e-adresē. Tieši tāpat uzņēmums varēs organizēt saziņu ar iestādēm – visas valsts un pašvaldību iestādes jau izmanto e-adresi, katrai tā ir viena un nemainīga. No 2020. gada 1. janvāra obligāta būs arī Būv- niecības informācijas sistēmas (BIS) lietošana elektroniski. Šīs izmaiņas skars ne tikai nozares profesionāļus, bet ikvienu, kurš vēlēsies kaut ko būvēt. Likums nosaka pienākumu būvvaldēm, in- stitūcijām, kas pilda būvvaldes funkcijas, un teh- nisko vai īpašo noteikumu izdevējiem pieņemt lē- mumus, izdot tehniskos vai īpašos noteikumus, kā arī saskaņot būvniecības ieceri tikai elektroniski. Visbeidzot – mūsu lasītājiem nākamgad ak- tualitātes par izmaiņām normatīvā regulējuma jomā būs pieejamas tiešsaistē portālā Bilance PLZ (www.plz.lv). Šis ir 124. un vienlaikus arī noslē- dzošais izdevums žurnālam, kurš izdots papīra formātā. Tā arhīvu arī turpmāk varēsiet lasīt elek- troniski turpat portālā. Lai priecīgi Ziemassvētki un līksms Jaunais gads! Vineta Vizule, redaktoreŅEM VĒRĀ 4PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESIS Saeima 14. novembrī ārkār- tas sēdē galīgajā lasījumā pie- ņēma nākamā gada valsts bu- džetu, kā arī grozījumus 26 li- kumos, kas saistīti ar budžetu. Līdz šī izdevuma publicēšanas dienai Valsts prezidents liku- mus „Par valsts budžetu 2020. gadam”, „Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2020., 2021. un 2022. gadam” un pavado- šos likumus nebija izsludinā- jis, tāpēc precīzai informācijai par pieņemto likumu normām sekojiet līdzi decembrī Bilance PLZ portālā (www.plz.lv). Kā norādījis finanšu mi- nistrs Jānis Reirs, 2020. gada valsts budžeta projekts ir piecu partiju veidots un sabalansēts budžets. Tas paredz vairākām nozīmīgām nozarēm būtisku papildu finansējumu. Budžeta papildināšanai nav palielināti uzņēmējiem un iedzīvotājiem svarīgākie nodokļi. Pēc Finanšu ministrijas veiktajiem aprēķiniem Latvi- jas iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognoze 2020. gadam samazināta par 0,2 procentpunktiem līdz 2,8%. Vidējā inflācija 2020. gadā prognozēta 2,5% līmenī. Šīs makroekonomisko rādītāju prognozes ir saskaņotas ar Latvijas Banku un Ekonomi- kas ministriju. Izstrādājot prognozes, Finanšu ministrija ir konsultējusies ar Starptau- tiskā Valūtas fonda un Eiropas Komisijas (EK) ekspertiem. Tās ir apstiprinājusi Fiskālās disciplīnas padome. Nākamā gada valsts kon- solidētā budžeta ieņēmumi tiek plānoti 9,894 miljardu eiro apmērā. Savukārt izdevumi – 10,002 miljardi eiro. Salīdzinot ar 2019. gada budžetu, nākamgad plānotie valsts budžeta ieņēmu- mi paredzēti par 717,1 miljonu eiro lielāki. Savukārt valsts bu- džeta izdevumi – par 610,1 mil- jonu eiro lielāki nekā 2019. gada valsts budžeta likumā. Pamatbudžetā plānotie ieņēmumi veido 6,9 miljar- dus, bet izdevumi 7,2 miljar- dus eiro. Savukārt speciālajā budžetā ieņēmumi plānoti 3,2 miljardu eiro un izdevumi 3,0 miljardu eiro apmērā. 2020. gada vispārējās valdības bu- džeta deficīts plānots 0,3% apmērā no IKP. 2020. gada budžetā paš- valdībām plānoti nodokļu ieņēmumi kopā ar speciālo dotāciju 18,8% apmērā no kop- budžeta. Nodokļu jomā 2020. gadā lielāka nodokļa likme būs par azartspēļu automātiem, rule- tēm, kāršu un kauliņu spēlēm. Tāpat nodokļa likme pieaugs par atsevišķu dabas resursu ieguvi un tiks ieviests nodok- lis par atkritumu sadedzināša- nu, savukārt atcelts nodokļa atbrīvojums par dabas resursu izmantošanu elektroenerģijas ražošanā vai koģenerācijā. Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 532 „Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 14. no- vembra noteikumos Nr. 676 „Noteikumi par neaplieka- mā minimuma un nodokļa atvieglojuma apmēru iedzī- votāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai”” paredz no 2020. gada paaugstināt mak- simālo gada neapliekamo minimumu līdz 3600 eiro , kā arī paaugstināt līdz 6000 eiro augstāko robežu, līdz kurai piemēro maksimālo gada neapliekamo minimumu. Grozījumi arī precizē no 2020. gada neapliekamā minimuma aprēķina formulās piemēroja- mo koeficientu un papildina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) prognozētā mēneša ne- apliekamā minimuma aprēķi- na formulu ar paredzamo ienā- kumu pieauguma koeficientu, lai iedzīvotāju ienākuma no- dokļa (IIN) maksātājiem, pie- augot ienākumiem, nerastos IIN piemaksas. Tādējādi no 2020. gada maksimālais diferencētais neapliekamais minimums 300 eiro mēnesī tiks piemē- rots IIN maksātāja ienāku- miem līdz 500 eiro mēnesī. Kā norāda Finanšu minis- trija, šīs izmaiņas 2020. gadā ietekmēs līdz 52% nodarbinā- to, bet lielākie ieguvumi prog- nozēti nodarbinātajiem līdz darba algai 600 eiro mēnesī. Arī turpmāk VID progno- zēto mēneša neapliekamo minimumu noteiks nodok- ļa maksātājam divas reizes gadā – taksācijas gada perio- Saeima pieņēmusi budžetu un to pavadošo likumus Diferencēto neapliekamo minimumu paaugstina līdz 300 eiro mēnesīŅEM VĒRĀ 5Nr. 12 (124) 2019. gada decembris Grozījumi „Likumā par nodokļiem un nodevām”, kas bija viens no 2020. gada budžeta likumu pavadošajiem likumiem, paredz nostiprināt Valsts ieņēmumu dienesta (VID) tiesības sniegt infor- māciju nodokļu maksātājam par tā darījumu partneri, kurš saskaņā ar VID rīcībā esošu informāciju ir vērtējams kā riskants darījumu partneris. Nodokļu maksātāji attiecīgi varēs precīzāk novērtēt darī- juma partnera uzticamību un noteikt darījuma risku, kā arī atbildīgi pieņemtu lēmumu par darījuma veikšanu vai at- teikšanos no tā. Ar grozījumiem paredzēts pilnveidot juridiskās personas nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanas regulējumu, to attiecinot arī uz juridisko per- sonu faktiskajiem vadītājiem. Atbildība par juridiskās per- sonas nokavētajiem maksāju- miem no 2020. gada 1. janvā- ra būs piemērojama ne tikai komercreģistrā ierakstītajiem juridiskās personas formāla- jiem valdes locekļiem, bet arī personām, kas faktiski īsteno valdes funkcijas. Likums paredz, ka VID ir tiesības uzsākt procesu par juridiskās personas nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzinā- šanu budžetam no personas, kura ir bijusi šīs juridiskās per- sonas valdes loceklis laikā, kad attiecīgie nokavētie nodokļu maksājumi ir izveidojušies (turpmāk — valdes loceklis vai kura faktiski īsteno valdes funkcijas un uzdevumus), ja ir konstatēts, ka pēc tam, kad pieņemts lēmums par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, no- sūtīts paziņojums par datu at- bilstības pārbaudes laikā kon- statētajām konkrētajām neat- bilstībām starp nodokļu mak- sātāja iesniegto informāciju un nodokļu administrācijas rīcībā esošo informāciju, noformēts tematiskās pārbaudes akts, ja tematiskās pārbaudes laikā konstatēti būtiski pārkāpumi, kas liecina par izvairīšanos no nodokļu nomaksas, kā arī pēc nokavēto nodokļu maksājumu izveidošanās juridiskā persona ir atsavinājusi sev piederošos aktīvus un valdes locekļa dar- bības vai bezdarbības rezul- tātā nav pilnā apmērā veikti juridiskās personas nokavētie nodokļu maksājumi likumā no- teiktajos termiņos. Šāds regulējums izstrā- dāts, ņemot vērā, ka VID bieži konstatē gadījumus, kad fak- tiski juridiskās personas dar- bību nodrošina nevis valdes loceklis, bet pilnvarotās per- sonas (arī prokūristi) un per- sonas, kuru mērķis nav veikt reālu komercdarbību un pildīt nodokļu saistības. Izmaiņas nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanas regulējumā dam no 1. janvāra līdz 31. jūli- jam un taksācijas periodam no 1. augusta līdz 31. decembrim. Taču grozījumi paredz papildi- nāt VID prognozētā mēneša neapliekamā minimuma ap- rēķina formulu ar paredzamo ienākumu pieauguma koefi- cientu – 1,09, kas tiek noteikts atbilstoši vidējās bruto darba algas pieaugumam 2018. gadā. Ienākumu pieauguma koeficientu ievieš, lai varē- tu aprēķināt VID prognozēto mēneša neapliekamo mini- mumu iespējami tuvu nodok- ļa maksātāja faktiskajiem tak- sācijas gada ienākumiem un tādējādi samazinātos iespēja, ka nodokļa maksātājam vei- dojas IIN piemaksa vai pār- maksa, pienākums iesniegt gada ienākumu deklarāciju un nomaksāt IIN, kas rada administratīvo slogu gan no- dokļa maksātājam, gan nodok- ļu administrācijai. Savukārt iesniedzot taksācijas gada ienākumu deklarāciju, tiks aprēķināts taksācijas gada diferencētais neapliekamais minimums atbilstoši nodokļa maksātāja faktiskajiem taksā- cijas gada ienākumiem. Turpmāk arī aprēķinot prognozētā mēneša neaplie- kamā minimuma kopējo gada apmēru no nodokļa maksātāja ienākumiem par periodu no pirmstaksācijas gada 1. de- cembra līdz taksācijas gada 31. maijam, izslēgs periodu, kuros fiziskā persona ir bijusi nodar- bināta mikrouzņēmumā, bijusi citas personas apgādībā vai fi- ziskai personai piešķirta pensi- ja. Savukārt, aprēķinot diferen- cēto neapliekamo minimumu par nepilnu taksācijas gadu, ienākumus, par kuriem maksā algas nodokli, ņems vērā par to taksācijas gada periodu, par kuru nodokļa maksātājam nav tiesību piemērot likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. panta piektajā daļā noteikto neapliekamo minimumu. Dife- rencētā neapliekamā minimu- ma aprēķinu nepilnam gadam arī turpmāk veiks VID.6PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESIS INFORMĀCIJA Šā gada 17. decembrī stā- sies spēkā Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteiku- mi Nr. 408 „Noteikumi par kār- tību, kādā sniedzami ziņojumi par aizdomīgiem darījumiem”, kas paredz atteikties no ziņo- jumiem par neparastiem darī- jumiem un ieviest pienākumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu lega- lizācijas un terorisma un prolife- rācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma subjektiem iesniegt sliekšņa deklarācijas. Sliekšņa deklarācijas pamat- būtība ir sniegt ziņas par faktu, kā konstatēšanai nav nepiecie- šama papildu analīze. Sliekšņa deklarācijas būs iesniedzamas elektroniski, aizpildot veidlapu tiešsaistes formā vietnē fid.gov. lv. Kā šādas sliekšņa deklarā- cijas iesniedzamas, to attiecīgi noteic Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumi Nr. 407 „Noteikumi par sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kār- tību un saturu ”. Arī šie notei- kumi stāsies spēkā no šā gada 17. decembra. Pēc 17. decembra ziņojumu vajadzēs iesniegt tikai par aiz- domīgiem darījumiem, kā arī sagatavot un iesniegt sliekšņa deklarācijas. Aizdomīgs darī- jums ir darījums vai darbība, kas rada aizdomas, ka tajā iesaistītie līdzekļi ir tieši vai netieši iegūti noziedzīga noda- rījuma rezultātā vai saistīti ar terorisma un/vai proliferācijas finansēšanu vai šādu darbību mēģinājumu. No 22. novembra stājušies spēkā Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 530 „Noteikumi par veid- lapas paraugu ziņojumam par pārkāpumiem noziedzīgi ie- gūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas fi- nansēšanas novēršanas jomā” . Tie attiecas uz fiziskajām un ju- ridiskajām personām, kas ziņo par iespējamiem pārkāpumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu lega- lizācijas un terorisma un prolife- rācijas finansēšanas novēršanas (turpmāk – NILLTPFN) jomā, valsts institūcijām un profesio- nālajām organizācijām, kas veic Noziedzīgi iegūtu līdzekļu lega- lizācijas un terorisma un prolife- rācijas finansēšanas novēršanas likuma prasību izpildes uzrau- dzības un kontroles pasākumus un izskata ziņojumus par pārkā- pumiem NILLTPFN jomā. Atgādinām, ka 29. jūnijā stā- jās spēkā 2019. gada 13. jūnija grozījumi NILLTPFN likumā, kas cita starpā paredzēja likumu pa- pildināt ar 83. pantu par ziņoša- nu par likuma pārkāpumiem (arī iespējamiem) uzraudzības un kontroles institūcijai un aizlie- gumu radīt nelabvēlīgas sekas. Šī panta ceturtā daļa nosaka: lai atvieglotu ziņošanu par šā likuma pārkāpumiem, Ministru kabinets apstiprina ziņojuma veidlapas paraugu un nosa- ka tajā norādāmo informāciju. Veidlapas paraugs ir iekļauts jauno noteikumu 1. pielikumā. Aizpildītu ziņojuma veidlapu var iesniegt šādām institūcijām: Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, Latvijas Zvērinātu advokātu padomei, Latvijas Zvērinātu notāru padomei, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai, Latvijas Bankai, Izložu un azartspēļu uzrau- dzības inspekcijai, Nacionālā kultūras manto- juma pārvaldei, Valsts ieņēmumu dienestam, Patērētāju tiesību aizsardzī- bas centram. Uzraudzības un kontroles institūcijai, saņemot ziņoju- mu par šā likuma pārkāpu- mu, jāizvērtē tas pēc būtības un pārkāpuma konstatēšanas gadījumā jāpiemēro atbildība saskaņā ar normatīvajiem ak- tiem. Ja ziņojuma izskatīšanas laikā uzraudzības un kontroles institūcijai rodas aizdomas par pārkāpumu, kura izskatīšana nav šīs institūcijas kompeten- cē, tā ziņojumu pārsūta tālākai izskatīšanai pēc piekritības. Likums aizliedz sodīt per- sonu vai citādi tieši vai netie- ši radīt tai nelabvēlīgas sekas sakarā ar to, ka šī persona ir ziņojusi par šā likuma pārkā- pumu uzraudzības un kontroles institūcijai. Pienākums pierādīt, ka nelabvēlīgās sekas personai nav radītas saistībā ar ziņošanu par šā likuma pārkāpumu, ir pu- sei, kas šīs sekas radījusi. Tas attiecas arī uz tādu personu, kura par šā likuma pārkāpumu ir ziņojusi likuma subjektam vai Finanšu izlūkošanas dienestam. Vienlaikus ziņojuma snie- dzējs uzraudzības un kontroles institūcijai nav uzskatāms par trauksmes cēlēju Trauksmes celšanas likuma izpratnē. Informāciju par iesnieguma atzīšanu vai neatzīšanu par ziņojumu par pārkāpumiem NILLTFFN jomā uzraudzības un kontroles institūcija tā iesnie- dzējam sniegs 14 dienu laikā. Informācija ziņotājam tiks nosū- tīta, izmantojot ziņojumā norā- dīto kontaktinformāciju. Ja būs nepieciešams, uzraudzības un kontroles institūcija varēs sazi- nāties ar ziņojuma sniedzēju, lai iegūtu papildu informāciju. Stāsies spēkā jauna ziņošanas kārtība7 INFORMĀCIJA Nr. 12 (124) 2019. gada decembris Ministru kabinets 19. no- vembrī akceptēja grozīju- mus Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 „Kārtība, kādā atlīdzi- nāmi ar komandējumiem sais- tītie izdevumi”, kas paredz pa- augstināt komandējuma (darba brauciena) izdevumu kompen- sācijas normas komandēju- miem (darba braucieniem) gan pa Latviju, gan uz ārvalstīm. Dienas naudu par katru ko- mandējuma dienu paredzēts noteikt komandējumam uz Rīgu – 10 EUR, uz citu apdzī- votu vietu Latvijā – 7 EUR. Noteikumu Nr. 969 1. pieli- kumā minētās izdevumu dien- nakts normas komandējumiem (darba braucieniem) uz ārval- stīm ir pārskatītas, ņemot vērā Ārlietu ministrijas (Latvijas pār- stāvniecību) priekšlikumus, kura regulāri sūta darbiniekus pildīt darba vai dienesta uzdevumus uz ārvalstīm, līdz ar to visciešāk saskaras ar dažādu pakalpoju- mu, viesnīcu un ēdināšanas pa- kalpojumu cenu izmaiņām citās valstīs. Noteikumos iekļautais valstu saraksts papildināts arī ar vairākām valstīm, kas līdz šim nav bijušas sarakstā, piemēram, Kosova, Alžīra, Libāna. Noteikumi paredz: ja dar- biniekam ir nodrošināta bez- maksas uzturēšanās – tiek nodrošināta viesnīca (nakts- mītne) un ēdināšana vismaz trīs reizes dienā (tai skaitā no citas institūcijas finanšu palī- dzības līdzekļiem) vai saskaņā ar Eiropas Savienības norma- tīvo aktu regulējumu – ar in- stitūcijas vadītāja atļauju par katru komandējuma vai darba brauciena dienu viņam izmaksā līdz 30% no komandējuma (dar- ba brauciena) dienas naudas (kompensācijas par papildu izdevumiem) normas. Precizēts arī noteikumu Nr. 969 12.2. apakšpunkts, sa- skaņojot noteikumos lietoto terminoloģiju ar Ministru ka- bineta 2003. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju” 8. 3. punktā lietoto terminoloģiju. Grāmat- vedībā darbinieks var iesniegt naudas izdevumus apliecino- šus dokumentu oriģinālus vai – institūcijas vadītāja noteiktā kārtībā – elektronisku kopiju (skenēta dokumenta vai digi- tāla fotoattēla veidā). Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 540 „Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 127 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 7.3.1. speci- fiskā atbalsta mērķa „Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos” īsteno- šanas noteikumi”” mērķis ir uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos. Ar šiem grozījumiem tiek pre- cizēti atbalsta pasākumu no- sacījumi un izmaksu pozīcijas, tāpat nosacījumi papildināti ar normām, kas ir saistošas dar- ba devējiem un būs pamatā finansējuma saņēmēja lēmu- miem par atbalsta piešķiršanu. Grozījumi arī precizē ar valsts atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus. Ar šiem grozījumiem palie- lināts Eiropas Sociālā fonda (ESF) atbalsts laboratoris- kajiem mērījumiem no 250 eiro uz 500 eiro , lai uzņēmu- mā veiktu pilnvērtīgu un kva- litatīvu darba vides risku no- vērtējumu. Tas ļaus objektīvi novērtēt darba vides riskus, piemēram, trokšņa, vibrācijas, mikroklimata, apgaismojuma, kā arī putekļu un ķīmisko vielu koncentrāciju, kuriem pakļauts nodarbinātais darba laikā. Atbilstoši laboratorisko mērījumu rezultātiem darba devējs varēs izvēlēties nepie- ciešamos individuālos aizsar- dzības līdzekļus un veikt citus pasākumus riska samazināša- nai vai novēršanai, kā arī no- teikt veicamo obligāto veselī- bas pārbaužu biežumu. Bezmaksas atbalsta sa- ņemšanai darba vides risku novērtējumam un laboratoris- kiem mērījumiem var pieteik- ties bīstamo nozaru uzņēmumi lauksaimniecības, būvniecības, metālapstrādes, veselības ap- rūpes u.c. jomās. Līdzšinējais atbalsts bieži vien nesedza izdevumus, lai veiktu visus nepieciešamos laboratoriskos mērījumus pilnīgai darba vides riska novērtēšanai un noteiktu pasākumus nodarbināto drošī- bai un veselības aizsardzībai. Paaugstinātas komandējumu izdevumu normas Palielināts atbalsts uzņēmumiem darba vides risku novērtējumam8PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESIS INFORMĀCIJA Turklāt laboratoriskos mērījumus veica ļoti maz uzņēmumu, jo bieži vien šis pakalpojums uzņēmumiem radīja lielas izmaksas. Darba devē- ji ne vienmēr arī izprot mērījumu pamatojumu un nozīmīgumu. Tie- ši tādēļ šāda atbalsta palielināša- na vienlaikus ar darba vides risku novērtējumu un pasākumu plānu ir svarīgs atbalsts bīstamo nozaru uzņēmumiem, lai nodrošinātu dro- šu un veselībai nekaitīgu darba vidi nodarbinātajiem un izpildītu normatīvo aktu prasības, uzsver šo grozījumu rosinātāja Labklājības ministrija. Valsts darba inspekcijas projek- tā bīstamo nozaru uzņēmumi var saņemt bezmaksas konsultatīvo atbalstu darba vides uzlabošanai uzņēmumos, t.sk. atbalstu darba vides risku novērtēšanai un labora- torisko mērījumu veikšanai, darba aizsardzības speciālistu un uzti- cības personu apmācībām, kā arī apmācībām nodarbinātajiem dro- ša darba veikšanā u.c. Informācija par šo pakalpojumu saņemšanu un pieteikšanos tiem pieejama Valsts darba inspekcijas tīmekļa vietnē. Vēršam uzmanību, ka tieš- saistē ir pieejama informācija no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) politiski nozīmīgu perso- nu datubāzes (https://www6. vid.gov.lv/PNP). Ar politiski nozīmīgu personu datubāzi tiek saprasti VID rīcībā esošie dati no VID informācijas sistēmām, kas uzkrāj informāciju par kon- krētas personas ieņemto poli- tiski nozīmīgo amatu un citas personas saikni ar šo personu. Uzturēt šādu datubāzi pa- redz Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumi Nr. 406 „Noteikumi par informā- cijas apjomu, ko sniedz Valsts ieņēmumu dienests par po- litiski nozīmīgām personām un tās pieprasīšanas, izsnieg- šanas un glabāšanas kārtību”, kas stājās spēkā 1. novembrī. Tā kā valsts mērogā tiek pa- stiprināta cīņa ar korupciju un ar to saistītu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, tādējādi arī tika stiprināta tiesiskā kār- tība. Noziedzīgi iegūtu līdzek- ļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekti, kuru vidū ir arī ārpakalpojuma grāmatveži, nodokļu konsul- tanti u.c., informāciju par poli- tiski nozīmīgām personām var iegūt, izmantojot tiešsaistes IT risinājumus, tādējādi samazi- not administratīvo slogu, kas ir saistīts ar politiski nozīmīgu personu un to ģimenes locek- ļu identificēšanu, pārbaudi un uzraudzību. Fiziskās personas atbilstī- bas meklēšanu politiski nozīmī- gas personas statusam veic pēc precīzi norādīta fiziskās perso- nas vārda (vārdiem), uzvārda un personas koda. Lietotājam tiek rādīti dati par to fizisko per- sonu, kura atbilst norādītajiem meklēšanas kritērijiem. Meklēšanas rezultātā lieto- tājam tiek attēlota informācija par meklējamās fiziskās per- sonas atbilstību politiski nozī- mīgas personas statusam, un papildus tiek attēlota informā- cija par meklējamās personas laulāto, tēvu, māti, bērnu, brāli vai māsu, ja tie atbilst politiski nozīmīgas personas statusam. Attēlojamā informācija ietver personas vārdu, uzvārdu, amatu sarakstus, kurus persona ieņē- ma 24 mēnešu periodā (periods ir konfigurējams parametrs) no pieprasījuma brīža, un/vai ama- tu, kuru persona ieņem šobrīd, un datumu „Datums no” un „Datums līdz”, kas norāda, no kura līdz kuram datumam attie- cīgais amats ir ieņemts. Ja mek- lējamās personas laulātais, tēvs, māte, bērns, brālis vai māsa, atbilst politiski nozīmīgas per- sonas statusam, tad papildus visam minētajam tiek parādīts radniecības veids, kas pastāv starp meklējamo personu un meklējamās personas radinieku. VID regulāri reizi ceturksnī nodos informāciju par kredīt- iestādes vai maksājumu pa- kalpojumu sniedzēja klientiem (fiziskajām personām – piln- gadīgiem Latvijas Republikas rezidentiem, kas ir pieprasīju- ma noguldījumu, maksājumu vai ieguldījumu kontu turētā- jas, pilnvarotās personas vai patiesās labuma guvējas), par kuriem kredītiestāde vai mak- sājumu pakalpojumu sniedzējs nodevis ziņas kontu reģistram, ievietojot to Valsts informācijas sistēmu savietotāja datu izpla- tīšanas tīklā. Attiecībā uz politiski nozī- mīgu personu radiniekiem dati pieejami tikai par pilngadīgām personām Latvijas Republikas rezidentiem. VID sniegs informāciju par personas ieņemamo amatu pē- dējos 24 mēnešos (vai tā ieņem- šanas beigu datumu). VID kā datubāzes pārzinis un turētājs saglabās informāciju par ziņu pieprasīšanu un saņemšanu no datubāzes 18 mēnešus. Tiešsaistē var noskaidrot politiski nozīmīgas personas9 INFORMĀCIJA Nr. 12 (124) 2019. gada decembris Saeima 21. novembrī ga- līgajā lasījumā pieņēma gro- zījumus Kriminālprocesa likumā , kas paredz sekmēt efektīvāku finanšu un ekono- misko noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanu. Ja kriminālprocesā iesais- tītā persona nespēs ticami izskaidrot tādas mantas iz- celsmi, ar kuru veiktas lega- lizēšanas darbības, un pie- rādījumi procesa virzītājam dos pamatu pieņēmumam, ka manta ir noziedzīgi iegūta, tas būs uzskatāms par pierādītu. Tiesību norma attiecas tikai uz mantas izcelsmi, un fakts, ka manta iegūta noziedzīgā ceļā, vēl nepierāda personas vainu. Likumprojekta anotāci- jā skaidrots, ka, izpildoties bū- tiskiem priekšnosacījumiem – procesa virzītājs ir savācis sākuma pierādījumus, kas ir pietiekami aizdomu izvirzī- šanai vai arī personas sauk- šanai pie kriminālatbildības par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, – un vienlaikus ir pierādījis, visticamāk, man- tas (tostarp noziedzīgi iegūtu līdzekļu) noziedzīgo izcelsmi, un ja vien persona ticami neiz- skaidro vai nepamato finanšu līdzekļu vai citas mantas liku- mīgo izcelsmi, tiek uzskatīts (prezumēts) par pierādītu, ka finanšu līdzekļiem vai citai mantai, visticamāk, ir nozie- dzīga izcelsme. Ar likuma grozījumiem no- teikts termiņš, kurā personai jāpierāda mantas likumīgā izcelsme – 45 dienas no brī- ža, kad tiesības uz mantu tiek ierobežotas. Ja noteiktajā ter- miņā ticamas ziņas par man- tas izcelsmes likumību netiks sniegtas, personai būs liegta iespēja saņemt atlīdzību par kaitējumu, kas tai nodarīts saistībā ar kriminālprocesā noteiktajiem ierobežojumiem rīkoties ar šo mantu. Vienlaikus ar likumu no- teikts arī procesa virzītāja pie- nākums informēt personu par noteikto termiņu ziņu snieg- šanai, kā arī to nesniegšanas sekām. Personai visa procesa laikā būs tiesības iesniegt pierādī- jumus par mantas likumīgu iz- celsmi. Norma paredz izslēgt gadījumus, kad persona ne- godprātīgi novilcina procesu, lai rezultātā saņemtu no valsts kompensāciju par iesaldēta- jiem līdzekļiem. Kriminālprocesā iesaistītai personai būs jāskaidro finanšu līdzekļu vai mantas izcelsme 6. novembrī beidzās pār- ejas periods iepirkumu veik- šanā, un turpmāk arī sabied- risko pakalpojumu sniedzēju iepirkumos, kur līgumcenas nesasniedz Sabiedrisko pakal- pojumu sniedzēju iepirkumu likumā noteiktos procedūru piemērošanas sliekšņus, ir jā- publicē ar iepirkumu saistītie paziņojumi Iepirkumu uzrau- dzības biroja (IUB) Publikāci- ju vadības sistēmā. To paredz IUB izstrādātās „Iepirkumu vadlīnijas Sabiedrisko pakal- pojumu sniedzējiem”. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums publicēt IUB Publikāciju vadī- bas sistēmā: paziņojumu par iepirkumu, kuram nepiemēro Sabied- risko pakalpojumu snie- dzēju iepirkumu likumu; paziņojumu par grozīju- miem iepirkumā, kuram nepiemēro Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju ie- pirkumu likumu; paziņojumu par rezultā- tiem iepirkumā, kuram nepiemēro Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju ie- pirkumu likumu. Vadlīniju regulējums pa- redz, ka sabiedrisko pakalpoju- mu sniedzējiem, izsludinot ie- pirkumu, jāpublicē paziņojums par iepirkumu, kurā norāda pa- mata informāciju par iepirku- mu un iepirkuma priekšmetu. Gadījumā, ja sabiedrisko pa- kalpojumus sniedzējs izdarīs grozījumus iepirkuma doku- mentos, sabiedrisko pakalpo- jumu sniedzējam jāpublicē arī paziņojums par grozījumiem, kurā būs jānorāda veiktie gro- zījumi un jāprecizē piedāvā- jumu iesniegšanas termiņš. Savukārt 10 dienu laikā pēc iepirkuma līguma noslēgša- nas sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam IUB Publikāciju vadības sistēmā jāpublicē pa- ziņojums par rezultātiem. Izmaiņas sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumosNext >