< PreviousPamatlīdzekļu lietderīgās lie- tošanas laiku ir nepieciešams pe- riodiski pārskatīt, un gadījumos, kad pieņēmums būtiski atšķiras no iepriekšējiem novērtējumiem, kārtējā un nākošo periodu nolieto- juma atskaitījumu summa ir jāko- riģē. Aktīva pastāvēšanas periodā tā lietderīgās lietošanas laika no- vērtējums var izrādīties neprecīzs. Piemēram, lietderīgās lietošanas laiks var tikt pagarināts turpmāko ieguldījumu rezultātā, kas ir uzla- bojuši aktīva stāvokli virs sākotnēji noteiktajiem normatīviem. Un otrā- di — tehnoloģiskās pārmaiņas vai ražotās produkcijas tirgus izmaiņas var radīt aktīva lietderīgās izmanto- šanas laika saīsināšanos. Šajos gadī- jumos lietderīgās lietošanas laiks un tam atbilstoši nolietojuma norma ir jākoriģē gan kārtējam, gan turp- mākiem periodiem. Aktīvu lietde- rīgās lietošanas laiku var ietekmēt arī sabiedrības politika remontu un apkalpošanas jomā. Tā var gan pagarināt aktīvu lietderīgās izman- tošanas laiku, gan arī palielināt to likvidācijas vērtību. Pielietojamo pamatlīdzekļu nolie- tojuma aprēķināšanas metodi izvēlas komercsabiedrības vadītājs, kas var izvēlēties pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanas metodi un periodu. Lai komercsabiedrībā izstrādātu pa- matotas aktīvu nolietojuma normas, nepieciešams vadīties pēc komerc- sabiedrības attīstības plāna, ņemot vērā aktīvu izmantošanas intensitā- ti, to nomaiņas grafiku. Nosakot šo periodu, ir jāraugās objektīvi, kā un cik ātri attīstās jaunās tehnoloģijas. Dažkārt praksē tas netiek darīts. Pamatlīdzekļu nolietojuma normas tiek noteiktas nepamatoti un kļūdai- ni — bez aprēķina un pamatojuma, piemērojot vispārpieņemtās nolieto- juma normas, kas ne vienmēr atbilst attiecīgajam aktīvam. Modernais mobilais telefons pēc trīs gadiem jau šķitīs tehniski nepilnīgs, tāpat datoriem parasti nosaka trīs gadu ilgu izmantošanas laiku, neņemot vērā katras sabiedrības tehnoloģijas prasības, ne arī izvērtējot jauna pa- matlīdzekļa iegādes iespējas. Nolietojums tiek aprēķināts un uzskaitīts visiem bilancē esošajiem pamatlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai tie tiek vai netiek izmantoti saimnieciskajā darbībā. Tomēr fi- ziskam vai morālam nolietojumam nav pakļauti tādi aktīvi kā zeme, mākslas darbi, antīkie priekšme- ti, juvelierizstrādājumi. Arī tādiem komercsabiedrības īpašuma objek- tiem, kuriem ir noteikta kultūras vai vēsturiska vērtība, laika gaitā vērtība nesamazinās, un nav arī no- sakāms to derīgās lietošanas laiks. Šādu objektu iegūšanas izmaksas nav amortizējamas. Savukārt likvidācijas vērtība ir aktīvu objekta atlikusī vērtība, ko komercsabiedrība paredz iegūt par aktīvu objektu tā lietderīgās lietošanas laika beigās, atskaitot paredzamās atsavināšanas izmak- sas. Likvidācijas vērtība ietilpst no- lietojuma vērtības aprēķinā, tādēļ pirmsākumā tā tiek noteikta, pa- matojoties uz ekonomisku aprē- ķinu investīcijas projekta ietvaros. Visbiežāk par likvidācijas vērtību tiek pieņemta: tā vērtība, par kādu paredzams pārdot aktīvu objektu tā lietde- rīgās lietošanas beigās; aktīva objekta atlikusī vērtība tā lietderīgās lietošanas laika beigās. PIEMĒ R S Autotransporta sākotnējā vērtība atbilst 20 000 eiro. Paredzamais izmantošanas laiks — četri gadi. Sākotnēji aprēķinātā likvidācijas vērtība — 8000 eiro. Nolietojamo vērtību veido 3000 eiro gadā ((20 000 – 8000) : 4). Trešā autotransporta ekspluatācijas gada beigās tā atlikusī (bilances) vērtība veido 11 000 eiro (20 000 – 3000 × 3). Lietotu autotransporta tirgū līdzīgu autotransporta līdzekļa cenas ir kāpušas līdz 9000 eiro. Tas nozīmē, ka mainās likvidācijas vērtība un komercsabiedrības autotransporta nolietojums ceturtā gada laikā no 3000 eiro mainās uz 2000 eiro. Tā rezultātā ceturtā gada beigās autotransporta bilances vērtība būs vienāda ar pārskatīto likvidācijas vērtību. Izvēlētā amortizācijas aprēķinā- šanas metode jāpiemēro pastāvīgi, ja vien apstākļu maiņa neattaisno metodes maiņu. Pārskata periodā, kurā ir mainīta aprēķināšanas me- tode, jābūt aprēķinātām un norādī- tām metodes maiņas sekām, kā arī gada pārskata pielikumā jāpaskaid- ro maiņas cēlonis. Atbilstoši metodei, kad nolieto- juma aprēķināšana tiek veikta pro- porcionāli produkcijas apjomam, lietošanas termiņu nosaka atbilstoši sagaidāmajam ražošanas apjomam, nevis laika periodam. Izmantojot šo metodi, galvenās grūtības pamatā saistās ar produkcijas sagaidāmā apjoma aprēķināšanu. Taču gadī- jumos, kad aktīvu produktivitāte dažādos periodos būtiski mainās, metode, kad nolietojumu rēķina proporcionāli produkcijas apjo- mam, vislabākā veidā nodrošina ieņēmumu un izdevumu atbilstību uzskaites periodos. Atlikuma samazināšanas meto- des izmantošanas gadījumā gada nolietojuma atskaitījumu summa nepārtraukti tiek samazināta ak- tīvu objekta lietderīgās lietošanas laika gaitā. Metodes izmantošanas ietvaros nolietojuma norma saglabājas ne- mainīga, bet atlikuma vērtība, ar kuru reizina nolietojuma normu, ar katru gadu kļūst arvien mazāka. Atlikumu samazināšanas metode nodrošina ienākumu un izdevumu atbilstības principa ievērošanu, jo ievērojami lielāks nolietojuma līme- nis, kas uzskaitīts pirmajos gados, atbilst ievērojami lielākam ekono- miskam izdevīgumam, kas iegūs- tams šajā periodā. Šī ir vispieņema- mākā metode tiem aktīviem, kam raksturīga strauja morālā noveco- šanās sakarā ar zinātniski tehnisko progresu (datori, telekomunikāciju līdzekļi u.tml.). Izplatīta kļūda pamatlīdzekļu liet- derīgās izmantošanas laika noteikša- nā ir tāda, ka tiek prognozēts pārāk īss to izmantošanas laiks, piemēram, vieglajam autotransportam nosakot piecus gadus, kaut gan ir vispārzi- nāms, ka autotransportam kalpoša- nas laiks ir daudz ilgāks, ja vien no tā neatbrīvojas priekšlaikus. Tādējādi komercsabiedrībās tiek izmantoti pil- nīgi amortizēti aktīvi, kuru uzskaites vērtība ir 0 eiro. Tas, ka aktīva ob- jekta sākotnējā vērtība uz izmaksām tiek attiecināta laika periodā, kas ir īsāks par šā objekta fiziskās izman- tošanas laiku, liecina, ka: nolietojuma aprēķināšanai nav pareizi noteikts lietderīgās lieto- šanas laiks; aktīviem netiek pārskatīts lietde- rīgās lietošanas laiks un netiek veiktas lietderīgās izmantošanas laika korekcijas. 20 GR Ā M A T V E D ĪBA Izplatīta kļūda pamatlīdzekļu lietderīgās izmantošanas laika noteikšanā ir tāda, ka tiek prognozēts pārāk īss to izmantošanas laiks. Nobeigums nākamajā Bilances numurā Nr . 1 (457) 2020. gada janv ārisGrāmatveži ar nepacietību gaida globālus grozījumus likumā «Par grāmatvedību», kuri sen top un, kā zināms, satur jaunas aktuālas normas un precizējumus, tajā skaitā normas par ārpakalpojumu grāmatvežu obligāto licencēšanu. Pagaidām gandrīz nepamanīti, bet ne mazāk svarīgi 2019. gada 11. novembrī stājās spēkā grozījumi minētajā likumā (grozījumi iekļauti likuma redakcijā 2020. gada 1. jan- vārī). Vienīgais «labums», ka šie grozījumi tiks piemēroti vienlaikus ar Administratīvās atbildības likuma stāšanos spēkā. Tad arī no likuma tiks izslēgts 16. pants, tādējādi V nodaļā paliks viens (17.) pants un attiecīgi būs skaidrs, kurš ir vaino- jams par zaudējumiem, kas nodarīti uzņēmumam (..): Uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs par zaudējumiem, kas, pārkāpjot šā likuma noteikumus viņa vainas dēļ, nodarīti uzņēmumam, valstij (pašvaldībai) vai trešajai personai. Fiziskās un juridiskās personas, kurām šāds zaudējums nodarīts, ir tiesīgas prasīt tā atlīdzināšanu likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā. Līdz ar to būs mainīts V noda- ļas nosaukums «Zaudējumu at- līdzināšana par pārkāpumiem grāmatvedības jomā», kā arī būs skaidrs, ka sodu maksās fiziskā persona (vadītājs), nevis tas jādara uzņēmumam. Būtiskākie grozījumi ir likuma «Par grāmatvedību» papildināša- na ar VI nodaļu «Administratīvie 22 GR Ā M A T V E D ĪBA Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris Kuru paredzēts sodīt par grāmatvedības normu neievērošanu? PantsPārkāpums Sods naudas vienībāseiro 18. pants Par kases operāciju uzskaites kārtības neievērošanu brīdinājums vai naudas sods līdz 70 naudas soda vienībām1 350 eiro 19. pants Par grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu, par gada pārskata (GP), konsolidētā gada pārskata (KGP) neiesniegšanu noteiktajos termiņos vai normatīvajiem aktiem neatbilstoša GP un KGP iesniegšanu VID vai KNAB brīdinājums vai naudas sods līdz 400 naudas soda vienībām 2000 eiro 20. pants Par attaisnojuma dokumentu noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu brīdinājums vai naudas sods līdz 86 naudas soda vienībām 430 eiro Par attaisnojuma dokumentu par darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu Brīdinājums vai naudas sods līdz 400 naudas soda vienībām 2000 eiro 21. pants Par preču piegādes vai pārvadājumu dokumentu noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu brīdinājums vai naudas sods līdz 86 naudas soda vienībām 430 eiro Par tādu preču piegādes vai pārvadājumu dokumentu noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu, kuri attiecas uz darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm brīdinājums vai naudas sods līdz 400 naudas soda vienībām 2000 eiro 1 Termins «naudas soda vienība» ir ieviests, lai atvieglotu potenciālas problēmas, kas var rasties pēcāk soda naudas vienības maiņas situācijās. Patlaban minētā vienība ir 5 eiro. Ja vairāku desmitu likumos soda summa turpmāk tiks izteiktas šādās vienībās, bet vienības vērtība tiks mainīta, vairs nebūs nepieciešamības veikt grozījumus neskaitāmos likumos, bet tikai paziņot naudas soda vienības jauno «cenu».Ilustr ācija: © T alaj – stock.adobe.comGR Ā M A T V E D ĪBA 23 Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris pārkāpumi grāmatvedības jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā». Likuma 22. pantā noteikts, ka administratīvā pārkāpuma proce- su par likuma 18.–21. pantā mi- nētajiem pārkāpumiem veic VID, savukārt, ja 19. pantā minētos pārkāpumus izdarījusi politiskā organizācija (partija) vai politisko organizāciju (partiju) apvienība, — Korupcijas novēršanas un apkaro- šanas birojs. Tomēr šiem grozītajiem pan- tiem ir paredzēts īss mūžs, jo, kā izskanēja 29. novembrī notikuša- jā Bilances ikgadējā konferencē, jaunā Grāmatvedības likuma stā- šanās spēkā datums ir progno- zēts 2021. gada 1. janvārī. Nav pamata neticēt lektoram. Tātad orientēsimies uz minēto infor- māciju tikai 2020. gadā, gaidot Grāmatvedības likuma stāšanos spēkā. Vēršu jūsu uzmanību uz to, ka patlaban likumā esošie 22 panti jaunajā Grāmatvedības likumā tiks pārstāvēti ar 45 pantiem. Tas nozī- mē, ka veselu gadu ritēs nopietns darbs ne tikai ar likuma normu «pieslīpēšanu», bet arī ar attiecīga- jiem MK noteikumiem, kas izrietēs no jaunā likuma. Konferences dalībniekiem no Grāmatvedības politikas un meto- doloģijas nodaļas vadītājas Artas Priedes prezentācijas materiāliem patlaban ir zināma jaunā likuma struktūra, kā arī konkrēti panti, kas noteiks izvirzāmās prasības dažāda ranga personām, kas būs tiesīgas kārtot grāmatvedību. Persona, kura ir tiesīga kārtot grāmatvedību 34 . P A N T S Grāmatvedis un ārpakalpojuma grāmatvedis. 35 . P A N T S Uzņēmuma vadītājs, kurš ir tiesīgs grāmatvedību kārtot pats. 36 . P A N T S Persona, kura nav uzskatāma par ārpakalpojuma grāmatvedi. 37. P A NTS Persona, kurai aizliegts būt par ārpakalpojuma grāmatvedi. 38 . P A N T S Ārpakalpojuma grāmatvežu licencēšana. 39 . P A NTS Ārpakalpojuma grāmatvežu reģistrs. 40 . P A N T S Ārpakalpojuma grāmatveža civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Kad stāsies spēkā Administratīvās atbildības likums? Administratīvās atbildības li- kums (AAL) pieņemts 2018. gada 25. oktobrī, un paredzēts, ka to sāks piemērot no 2020. gada 1. jan- vāra. Ar šā likuma stāšanos spēkā bija gaidāmas būtiskas izmaiņas administratīvo pārkāpumu izskatī- šanā. Proti, ja AAL stātos spēkā, bija paredzēts sākt piemērot nozaru li- kumos noteiktos administratīvos sodus un tajā brīdī būtu zaudējis spēku Latvijas Administratīvo pār- kāpumu kodekss (LAPK). Kāds mērķis tika izvirzīts, pieņe- mot citu (jaunu) likumu? Pagaidām visi sodi ir ierakstīti Administratīvo pārkāpumu kodeksā, taču, stā- joties spēkā AAL, tie tiks minēti katras konkrētās nozares likumā. Piemēram, sodīšana par Darba liku- ma normu neievērošanu jau ir ie- rakstīta DL 158.–163. pantā, turklāt arī ar piebildi, ka šī Darba likuma daļa (E) stājas spēkā vienlaikus ar Administratīvās atbildības likumu. Tajā pašā laikā konstatēts, kā grozījumi sodu piemērošanā vairā- kos desmitos likumu vēl nav veikti. Nav arī pabeigta jaunās IT sistēmas testēšana (Administratīvo pārkā- pumu procesa atbalsta sistēma — APAS), tātad nebūs iespējams ar tās palīdzību strādāt ar administratīva- jiem pārkāpumiem. Rezumējot — 26. novembrī val- dība atbalstīja Administratīvās atbildības likuma spēkā stāšanās termiņa atlikšanu līdz 2020. gada 1. jūlijam. Maija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore Foto: Aivars Sili ņš Patlaban likumā esošie 22 panti jaunajā Grāmatvedības likumā tiks pārstāvēti ar 45 pantiem. Tas nozīmē, ka veselu gadu ritēs nopietns darbs ne tikai ar likuma normu «pieslīpēšanu», bet arī ar attiecīgajiem MK noteikumiem, kas izrietēs no jaunā likuma.Lasītāji jau tika brīdināti par gaidāmajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 969 «Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi» (Bilance Nr. 8 (452), 2019. g.). Projekts bija neticami daudzsološs, realitāte izrādījās piezemētāka, tomēr vairākas jaunās normas un papildinājumi ir pietiekami labvēlīgi. Gadiem sekojot līdzi šīs tēmas problemātikai, arvien nav sapro- tamas divas lietas. Pirmā: kāpēc MK noteikumu nosaukumā (kopš 2010. gada) minēti tikai ar koman- dējumiem saistīti izdevumi, kaut gan tie regulē arī izdevumu atlī- dzināšanu darba braucienos? Būtu pārāk garš nosaukums? Mums ir normatīvie akti ar ievērojami lielā- ku vārdu skaitu. Otrā: kāpēc viens un tas pats jēdziens komandējuma gadījumā tiek nosaukts par «die- nas naudu», bet darba brauciena gadījumā par «kompensāciju par papildu izdevumiem, kas darba specifikas dēļ rodas ceļā»? Turklāt noteikumu 42. punkts satur pre- cizējumu, ka «kompensācija» tiek izmaksāta komandējuma dienas naudas apmērā! Minēto summu izmaksas ierobežojumi no vienāda nosaukuma nebūt nebūtu cietuši. Savukārt praksē sastopami jautā- jumi gan par to, kuros noteikumos aprakstīti darba braucieni (nevis komandējumi), kā arī tā sauktajos papildu izdevumos tiek iekļauti visdažādākie izdevumi (nevis tikai kompensācija). Kas mainīts noteikumos? Formulējumi, kas saistīti ar progresu Lietas labad pārlasām noteiku- mus, pievēršot īpašu uzmanību jau- ninājumiem. Noteikumu 2. punktā dota ko- mandējuma definīcija un uzsvars uz to, ka šajā sakarā ir «jākrāj» vadītāja rakstisks rīkojums par nosūtīšanu. Turpmāk šādu rīkojumu drīkstēs izdot ne vien šim mērķim vadītāja pilnvarota persona, bet arī drīkstēs minēto rīkojumu aizstāt ar elek- tronisko dokumentu, kas nesatur rekvizītu «paraksts», ja to institū- cijas informācijas sistēmā vadītā- ja noteiktajā kārtībā ir apliecinājis (autorizējis) institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona. Tas nozīmē vien to, ka ar minē- to punktu nepieciešams papildināt uzņēmuma grāmatvedības politiku. Pie reizes atgādinu, ka koman- dējumā drīkst nosūtīt faktiski jebku- ru (arī svešu) personu, pamatojot, ka uzņēmumam ir nepieciešami tās pakalpojumi (tulks, jurists, eksperts u.c.), bet darba braucienā var at- rasties tikai uzņēmuma darbinieks. Īpašas prasības darba braucieniem Ja jūsu uzņēmuma darbinieki atrodas darba braucienos, ietei- cams uzmanīgi izpētīt tos noteiku- mu punktus, kuri attiecas uz darba braucieniem. Tas jums noderēs, lai nesajauktu ar kādu normu, kas attiecas tikai uz komandējumiem (ne visos punktos tas viennozīmīgi redzams). Tie ir: 4., 5., 6., 11., 12., 13., 16., 17., 20. punkts, 25.3., 25.4., 25.5. apakšpunkts un VI nodaļa. Sēdvietas rezervēšana Uzņēmuma pārbaudes laikā mēdz atklāties situācijas, kad per- sonai komandējumā rodas izdevu- mi, kas nav minēti noteikumos, bet bijuši nepieciešami vispārcilvēcisko vērtību kontekstā. Tādēļ noteikumi papildināti ar pavisam jaunu 8.2.6. a. apakšpun- ktu, tiesa gan, tas attiecas tikai uz komandējumā esošajām personām. Ja ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumen- ti, ar institūcijas vadītāja vai viņa pilnvarotas personas atļauju darbi- niekam atlīdzina ceļa (transporta) izdevumus, tajā skaitā par maksas sēdvietas rezervēšanu transportā. Šāda nepieciešamība var rasties, piemēram, gadījumā, kad koman- dētajai personai ir veselības prob- lēmas un nepieciešama pavadoņa klātbūtne. Izdevumi par taksometriem Gandrīz visi komentāri par notei- kumu grozījumiem, kas skar takso- metru izmantošanu, izskanēja tā, ka taksometru izdevumus drīkst atlīdzi- nāt pilnā apjomā, ja to izmantošanu akceptē institūcijas vadītājs un ir ie- sniegti attiecīgos izdevumus aplieci- noši attaisnojuma dokumenti. Tomēr var iekulties nepatikša- nās, ja grāmatvedis minēto normu nesasaistīs ar noteikumu «veca- jiem» punktiem. Palicis spēkā 8.2.3. punkts, kas ļauj atlīdzināt izdevumus par braukšanu ar kopējās lietošanas transportlīdzekļiem (arī taksomet- ru) līdz lidostai, dzelzceļa stacijai, autoostai, kuģu piestātnei un no tām (arī no dzīvesvietas un atpa- kaļ), ieskaitot pasažieru apdrošinā- šanas obligātos maksājumus. Īpaša prasība izdevumiem par braucienu ar taksometru (var atlīdzināt ar in- stitūcijas vadītāja atļauju, ja tie ir bijuši pamatoti). Palicis spēkā arī 8.9. un 41.8. punkts (attiecas uz komandē- jumiem un darba braucieniem), kas ļauj atlīdzināt braukšanas izdevu- mus attiecīgās valsts sabiedriskajā transportā (arī taksometros) — par summu, kas nepārsniedz 30% no visām komandējuma dienām no- teiktās dienas naudas kopsummas (ja ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti). Un tikai 8.10. punktā noteikumu grozījumi ļauj atlīdzināt pilnā apmē- rā braukšanas faktiskos izdevu- mus Latvijas Republikas teritorijā sabiedriskajā transportā (arī tak- sometros), ja tā izmantošana ir biju- si pamatota un ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti). Šis punkts attiecas uz komandējumiem, jo darba braucie- niem šāda atļauja jau bija iekļauta 41.1.3. punktā. Tātad tikai Latvi- jā komandējuma/darba brauciena laikā atļauts atlīdzināt braukšanas izdevumus taksometrā, ja pamato- jumu akceptē institūcijas vadītājs un ir iesniegts izdevumu apliecinājums. Esiet uzmanīgi! Joprojām ir spēkā aizliegums atlīdzināt izdevu- mus komandētajai personai, ja tā izmanto taksometru, dodoties uz 24 GR Ā M A T V E D ĪBA Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris Stājušies spēkā uzlabotie noteikumi par izdevumu atlīdzināšanu komandējumosGR Ā M A T V E D ĪBA 25 Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris komandējuma vietu un atpakaļ uz pastāvīgo darba (dienesta) vietu (21.1. punkts). Kas ir bezmaksas uzturēšanās Noteikumu 13. punkts mazliet paplašināts un precizēts viennozī- mīguma dēļ: ja darbiniekam tiek nodrošināta bezmaksas uzturē- šanās — viesnīca (naktsmītne) un ēdināšana vismaz trīs reizes dienā (tai skaitā no citas institūcijas finan- šu palīdzības līdzekļiem) — vai ja bezmaksas uzturēšanās tiek nodro- šināta saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu regulējumu, tad ar institūcijas vadītāja atļauju par kat- ru komandējuma vai darba braucie- na dienu viņam izmaksā līdz 30% no komandējuma dienas naudas vai darba brauciena kompensācijas par papildu izdevumiem normas. Tātad ne brokastis, ne pusdie- nas (vai abi kopā) netiek uzskatīti par ēdināšanas nodrošinājumu šo noteikumu izpratnē. Ēdināšanai jā- būt vismaz trīs reizes dienā, un nav svarīgi, uz kura rēķina to nodrošina. Savukārt procentuālais ierobe- žojums nozīmē vien to, ka vadītājs drīkst pieņemt lēmumu par ma- zāku atlīdzināšanas procentu vai arī vispār nemaksāt dienas naudu/ kompensāciju. Dienas nauda un viesnīcas izdevumi Sakarā ar to, ka noteikumu gro- zījumi stājās spēkā 2019. gada 29. novembrī un darbinieki pirms šā datuma varēja būt nosūtīti ko- mandējumā Latvijā, grāmatvedim nāksies par dažām dienām maksāt dienas naudu 6 eiro apmērā, bet, sākot ar 29. novembri, — 8 eiro (tas pats attiecas arī uz darba braucienā esošajām personām). Arī viesnīcu izmantošanas izde- vumi ir krietni palielināti: Rīgā tie varētu būt līdz 120 eiro, bet citviet Latvijā — 60 eiro (attiecas gan uz komandējumiem, gan uz darba braucieniem). Vienlaikus noteikumu 1. pieli- kumā patlaban ir norādīts vairāk valstu (bija — 77, tagad — 93) un lielāks dienas naudas un naktsmīt- nes izdevumu ierobežojums. Arī 2. pielikumā uzrādītas papildus čet- ras valstis (Alžīrija, Kosova, Libāna, Ziemeļmaķedonija). Maija Grebenko Nr. p. k. Valsts vai teritorija Dienas naudas (kompensācijas par papildu izdevumiem) norma (eiro) Viesnīcas maksas norma valūtasumma 12345 1.Afganistāna40eiro170 2.Albānija33eiro110 3.Alžīrija40eiro110 4.ASV (Ņujorka)60ASV dolārs350 5. ASV (izņemot Ņujorku un Virdžīnas) 60ASV dolārs300 6.ASV (Virdžīnas)40ASV dolārs150 7.Andora50eiro150 8.AAE50eiro200 9.Austrālija50Austrālijas dolārs300 10. Austrija50eiro200 11. Azerbaidžāna40eiro150 12. Bahreina50eiro200 13. Baltkrievija30eiro120 14. Beļģija60eiro250 15. Bosnija un Hercegovina35eiro120 16. Brazīlija50eiro220 17. Bulgārija35eiro150 18. Čehija40eiro170 19. Dānija60Dānijas krona1700 20. Dienvidkoreja52eiro190 21. Ēģipte30eiro170 22. Francija60eiro250 23. Gibraltārs35Anglijas mārciņa60 24. Grenlande46eiro170 25. Grieķija55eiro200 26. Gruzija30eiro120 27. Gvatemala35eiro90 28. Horvātija40eiro130 29. Igaunija40eiro120 30. Indija40eiro270 31. Indonēzija40eiro180 32. Irāka40eiro110 33. Irāna35eiro110 34. Islande65eiro250 35. Itālija60eiro300 36. Izraēla60eiro200 37. Īrija60eiro260 38. Japāna70eiro250 39. Jaunzēlande74Austrālijas dolārs280 40. Jemena50eiro200 41. Kanāda50Kanādas dolārs270 42. Katara50eiro200 43. Kazahstāna30eiro160 44. Kenija40eiro150 45. Kipra46eiro170 46. Kirgizstāna30eiro160 47. Kosova35eiro120 48. Krievija (Maskava un Sanktpēterburga) 46eiro270 Nr. p. k. Valsts vai teritorija Dienas naudas (kompensācijas par papildu izdevumiem) norma (eiro) Viesnīcas maksas norma valūtasumma 12345 49. Krievija (izņemot Maskavu un Sanktpēterburgu) 35eiro190 50. Kuveita50eiro200 51. Ķīna (Pekina, Šanhaja, Šenžeņa, Guanžou, Hanžou) 45eiro200 52. Ķīna (Honkonga, Makao)55eiro250 53. Ķīna (izņemot Honkongu, Makao, Pekinu, Šanhaju, Šenžeņu, Guanžou, Hanžou) 35eiro180 54. Libērija50eiro100 55. Lielbritānija65Anglijas mārciņa330 56. Lietuva30eiro120 57. Lihtenšteina60Šveices franks280 58. Luksemburga60eiro280 59. Malaizija40eiro180 60. Malta45eiro170 61. Maroka40eiro170 62. Melnkalne40eiro120 63. Moldova30eiro120 64. Monako50eiro170 65. Mongolija35eiro170 66. Nīderlande60eiro220 67. Norvēģija65Norvēģijas krona2000 68. Omāna50eiro200 69. Polija35eiro150 70. Portugāle50eiro200 71. Rumānija35eiro150 72. Sanmarīno40eiro150 73. Saūda Arābija50eiro200 74. Serbija40eiro160 75. Singapūra50eiro150 76. Slovākija35eiro160 77. Slovēnija35eiro130 78. Somija55eiro220 79. Spānija50eiro180 80. Šveice60Šveices franks320 81. Tadžikistāna40eiro160 82. Tunisija30eiro170 83. Turcija35eiro160 84. Turkmenistāna40eiro180 85. Ukraina35eiro200 86. Ungārija35eiro160 87. Uzbekistāna40eiro160 88. Vācija (Hamburga, Minhene, Frankfurte un Berlīne) 50eiro220 89. Vācija (izņemot Hamburgu, Minheni, Frankfurti un Berlīni) 50eiro180 90. Vjetnama35eiro170 91. Ziemeļmaķedonija35eiro140 92. Zviedrija50eiro260 93. Pārējās valstis30eiro110 Izdevumu diennakts normas komandējumiem (darba braucieniem) uz ārvalstīm26 NODOK ĻI Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris Jaunais Uzņēmumu ienākuma nodokļa likums un Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi ir pieņemti jau pirms kāda laika, bet jautājumi par uzņēmumu ienākuma nodokli regulāri tiek uzdoti gan VID, gan redakcijai, tādēļ, pēc raksta autores domām, būtu lietderīgi atkārtot svarīgāko saistībā ar deklarāciju. Ja uzņēmumam joprojām nav segti līdz 31.12.2017. uzkrātie (ne- segtie) UIN zaudējumi, par tiem varēs samazināt nodokli par aprē- ķinātajām dividendēm piecu gadu laikā (t.i., no 2018. līdz 2022. ga- dam) 15% apmērā no zaudējumu summas noteiktā apmērā. Nodokļa samazinājums katru gadu nevar pārsniegt vairāk kā 50% no aprēķi- nātā nodokļa par dividendēm. Nosacīti sadalītā peļņa Deklarācijas 6. rinda Ar saimniecisko darbību nesaistī- ti izdevumi (8. pants) — norāda tajā mēneša deklarācijā, kad iz- devumi radušies. Nedroši debitoru parādi (9. pants) Procentu maksāju- mi (10. pants) Aizdevumi sais- tītai personai (11. pants) Transfertcenu korekcijas Labums, ko nerezidents piešķir saviem PP darbiniekiem Likvidācijas kvota Nokavējuma naudu nepiemēros labojumiem (precizējumiem), kuri veikti pēdējā mēneša deklarācijā līdz uzņēmuma gada pārskata sagatavošanai. Atceramies, ja par izdevumiem tiek samaksāts IIN, šie izdevumi kļūst par saistītiem ar saimniecisko darbī- bu un nevar būt vēl aplikti ar UIN. Kad personāla izmaksas un re- prezentācijas izmaksas kopā pār- sniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada kopējās darba ņēmējiem aprē- ķinātās bruto darba samaksas, par kuru samaksāti VSAOI, tad pārsnie- guma daļa tiek aplikta ar UIN. Ja personāla izmaksām un re- prezentācijas izmaksām netiek iz- mantots 5% atļautais limits pārska- ta gadā uz nākamo pārskatu gadu neizmantotā daļa nepāriet. Personāla ilgtspējas pasākumi Izdevumi darbiniekiem paredzē- tu kolektīvu motivēšanas vai salie- dēšanas pasākumu nodrošināšanai un citi izdevumi darbinieku kolek- tīva motivēšanai, ja šie labumi nav bijuši iekļauti fiziskās personas ar IIN apliekamajā bāzē vai ja likumā «Par IIN» šim ienākuma veidam ir noteikts atbrīvojums. Izdevumi darbinieka nogādāša- nai no dzīvesvietas uz darbu un no darba uz dzīvesvietu. Izdevumi saistībā ar sociālās in- frastruktūras objektiem, kuri nav tieši saistīti ar maksātāja saimniecis- ko darbību un nav paredzēti dzīves- vietas nodrošināšanai darbiniekam: a) darbinieku izmitināšanas izde- vumi, ja darbs notiek arī nakts maiņās (nav domāta ilglaicīga dzīvošana, bet īslaicīga); b) izdevumi par sportam, ēdināša- nai un darbinieku bērnu pieska- tīšanai paredzētajām telpām; Bēru pabalsti līdz 250 eiro, tai skaitā izdevumi vainagiem, izmak- sas līdzjūtību publicēšanai, bēru iz- devumi darbinieku vai to radinieku nāves gadījumā u.tml. Ja bēru pa- balsta apmērs pārsniedz 250 eiro, tad pārsnieguma summai ir piemē- rojams IIN un tā ir uzskatāma par saimnieciskās darbības izdevumiem. Darba koplīgumā paredzēto pa- sākumu izdevumi, kuri nav personi- ficējami darbiniekiem ikdienā: tēja, kafija u.c. dzērieni un uzkodas. Piemēram: 1) izdevumi, kuri veikti darbinieku ko- lektīvo pasākumu nodrošināšanai, piemēram, izdevumi svētku balles organizēšanai visiem darbinie- kiem, gadskārtējo svētku svinē- šanai uzņēmumā (t.sk. izdevumi telpu nomai, pasākumu organi- zēšanai, transporta izdevumiem, ēdināšanai, dzērienu iegādei). Tā kā minētie izdevumi nav per- sonificējami un netiek uzskaitīts katra konkrētā darbinieka gūtais labums, tad darbiniekam nevei- dojas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekams objekts. Ilustr ācija: © PureSolution – stock.adobe.com Atsvaidzinām zināšanas par Uzņēmumu ienākuma nodokli Norāda taksācijas perioda pēdējā deklarācijāNODOK Ļ I 27 Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris Akcentē to, ka pasākums ir vi- siem darbiniekiem, bet tas ne- nozīmē, ka izdevumi tiks uz- skatīti par personāla ilgtspējas pasākumiem, ja piedalīsies visi darbinieki; 2) izdevumi par uzņēmuma spor- ta spēļu rīkošanu vai darbinieku komandas piedalīšanos publis- kās sporta aktivitātēs (marato- nā, velobraucienā u.c.). Ja, piedaloties maratonā, nepie- ciešams dalības maksu samaksāt par katru dalībnieku atsevišķi, tad jāidentificē katrs darbinieks un jāmaksā IIN, un šie izdevumi tiks uzskatīti par saistītiem ar saimnie- cisko darbību. Ja jāmaksā viena summa par komandu kopumā, tad tie ir ilgtspējas pasākumi un UIN jāmaksā par pārsniegumu; 3) organizējot personāla saliedē- šanas pasākumu (kino, sporta kluba, izstādes u.c., kur ieeja ir par samaksu), uzņēmuma darbi- niekiem tiek izdalīti kuponi vai biļetes, kuras konkrētajā vietā apmaina pret ieejas biļeti, tad arī šādā veidā organizēta pasā- kuma izdevumi ir uzskatāmi par personāla ilgtspējas pasākumu izdevumiem. Savukārt dāvanu kartes nav at- tiecināmas uz personāla ilgtspē- jas pasākumu izdevumiem, jo personāla ilgtspējas pasākumam ir jāveicina kolektīva saliedēša- na, bet dāvanu karte rada iespē- ju tikai pašai personai izvēlēties neatkarīgi no kolēģiem, kad un kā šo iespēju izmantot; 4) ja uzņēmums īrē dzīvokli, kas nav tieši saistīts ar maksātāja saimniecisko darbību, un uzņē- muma darbiniekiem ir iespēja tajā īslaicīgi palikt un nakšņot, jo darba specifikas dēļ tiem nav iespējams atgriezties dzīves- vietā, tad dzīvokļa uzturēšanas izdevumi ir uzskatāmi par per- sonāla ilgtspējas pasākumu iz- devumiem. Par personāla ilgtspējas pasā- kumu izdevumiem nav uzskatāmi: izdevumi par vitamīnu, omega 3 u.c. uztura bagātinātāju vai me- dikamentu iegādi darbiniekiem; izdevumi maltīšu, uzkodu iegā- dei saistībā ar darbinieku dzim- šanas dienu un vārda dienu svi- nēšanu; izdevumi, lai nodrošinātu dar- biniekus katru dienu atpūtas telpās ar tēju, kafiju, pienu, augļiem un nelielam uzkodām (t.i., nav saistīti ar konkrētu motivēšanas vai saliedēšanas pasākumu un nav paredzēti darba koplīgumā); vakariņu kompensēšana dar- biniekiem, kuri spiesti strādāt virsstundu darbu u.tml. (attie- cīgie izdevumi nav sadalāmi personāli). Reprezentācijas izdevumi Prestiža veidošanai un uzturēša- nai sabiedrībā pieņemto standartu līmenī. Darījumu partneru un sadarbī- bas partneru uzņemšanai un maltī- šu rīkošanai. Par mazvērtīgiem priekšmetiem, kuri satur komersanta zīmolu un tiek izplatīti, lai popularizētu no- dokļa maksātāju. Piemēram: 1) komercsabiedrība sadarbības partnerim — juridiskai personai pasniedz dāvanu līdz 20 eiro — saldumus, sveces, biļetes uz te- ātri u.c. Izmaksas par minētajām dāvanām sadarbības partneriem ir uzskatāmas par reprezentāci- jas izdevumiem; 2) izdevumi par krūzīti u.c. mazvēr- tīgiem priekšmetiem ar uzņē- muma logo, zīmolu u.c. līdz 20 eiro vērtībā (nav arī jāidentificē saņēmēji, tātad nav arī aplie- kams ar IIN); 3) izdevumi, kas radušies, darījumu partnerus uzaicinot uz vakariņām restorānā, uz operu u.tml. — li- mits 20 eiro nedarbojas. Reklāmas izdevumi (nav ie- kļaujami deklarācijā): par sava zīmola izveidi un izvie- tošanu; par priekšmetiem, kuri satur ko- mersanta zīmolu, kuri tiek pie- vienoti precei, lai veicinātu pie- prasījumu pēc tās un kuru vērtī- ba ir līdz 70 eiro, vai pārsniedz 70 eiro, bet nepārsniedz 5% no reklāmas kampaņā reklamētās preces vērtības; ja uzņēmums savu dāvanu karti (20 eiro vērtībā) piedāvā, dāvina, izlozē publiskā reklāmas kampaņā. Ja uzņēmuma dāvanu karte ir dārgāka par 20 eiro un dāvanu kartes saņēmēju identificē (samaksā IIN), tad izdevumus atzīst par reklā- mas izdevumiem. Ja saņēmēju nei- dentificē, tad izdevumus iekļauj UIN bāzē un apliek ar UIN. Ziedojumi Par ziedojumu uzskata mantu vai finanšu līdzekļus, kurus nodokļa maksātājs, pamatojoties uz līgumu, bez atlīdzības nodod UIN likuma 12. panta pirmajā daļā minētajai organizācijai. Par ziedotu pakalpojumu no- dokļa atvieglojumu nepiemēro. Ziedojumu saņēmēji var būt: sabiedriskā labuma organizācija, kurai piešķirts statuss saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likumu (informācija VID mājas- lapā https://www6.vid.gov.lv/ SLO); Katrīna Linarte, zvērināta revidenta palīdze un grāmatvede, LU profesionālais maģistra grāds ekonomikā Foto: Aivars Sili ņš Kad personāla izmaksas un reprezentācijas izmaksas kopā pārsniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada kopējās darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, par kuru samaksāti VSAOI, tad pārsnieguma daļa tiek aplikta ar UIN.28 NODOK Ļ I Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris budžeta iestāde (piemēram, at- laidi nav tiesības piemērot par ziedojumu Latvijas Universitātei vai Vidzemes augstskolai, jo tās ir atvasinātas publiskas personas); valsts kapitālsabiedrībai, kura veic Kultūras ministrijas deleģē- tas valsts kultūras funkcijas (t.i., VSIA «Latvijas Nacionālais sim- foniskais orķestris», VSIA «Lie- pājas simfoniskais orķestris», VSIA «Daugavpils teātris», VSIA «Rīgas cirks», VSIA «Valmieras drāmas teātris», VSIA «Dailes teātris», VSIA «Latvijas Leļļu teātris», VSIA «Mihaila Čehova Rīgas krievu teātris», VSIA «Lat- vijas Nacionālais teātris», VSIA «Jaunais Rīgas teātris» u.c.); nevalstiskai organizācijai, kura reģistrēta citā ES vai EEZ valstī un darbojas Latvijas SLO nosacī- jumiem pielīdzināmā statusā. Pārskata gadā var izvēlēties tikai vienu no šiem atvieglojuma veidiem par veiktajiem ziedoju- miem: atvieglojums ziedojumam, kurš nepārsniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada peļņas pēc no- dokļiem; atvieglojums ziedojumam, kurš nepārsniedz 2% no iepriekšējā pārskata gadā kopējā darba ņē- mējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, no kuras samaksāti valsts sociālās apdrošināšanas maksājumi; atvieglojums ziedojumam 75% apmērā no ziedotās summas, nepārsniedzot 20% no nodokļa par aprēķinātajām dividendēm (kas norādīts deklarācijas 4. rin- dā) — ja nodoklis no dividen- dēm neveidojas, tad šis atvieg- lojums nepāriet uz nākamajiem pārskata gadiem. Likuma pārejas noteikumi ir papildināti ar jaunu 40. punktu attiecībā uz nodokļa atviegloju- mu ziedotājiem 2020., 2021. un 2022. gadā. Nodokļu maksātājam, kurš iz- vēlas piemērot nodokļa atviegloju- mu ziedotājiem saskaņā ar likuma 12. panta 1. daļas 3. punktu (t.i., par ziedojumu samazina UIN par divi- dendēm) laikposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. de- cembrim: 1) ir tiesības samazināt par dividen- dēm aprēķināto UIN par 85% no ziedojuma, 2) minētais samazinājums nedrīkst pārsniegt 30% no aprēķinātā UIN par dividendēm. Atvieglojuma veida izvēli no- dokļa maksātājs var norādīt uz- ņēmumu ienākuma nodokļa de- klarācijā, kuru iesniedz pirmo reizi attiecīgajā pārskata gadā, vai arī deklarācijā par to mēnesi, kurā veikts ziedojums. Bet, ja pārskata gada laikā izvēlētais atvieglojuma veids mainās (piemēram, pirmā atvieglojuma veida vietā izvēlas piemērot atvieglojumu pēc trešā veida), tad nodokļa maksātājam ir tiesības iepriekš norādīto veidu mainīt uz citu, taču visos pārska- ta gada 12 mēnešos ir jāpiemēro tikai viens no trijiem atviegloju- ma veidiem. Atkarībā no konkrē- tās situācijas nodokļa maksātājs par iepriekš piemērotajām atvieg- lojuma summām veiks labojumus iepriekšējo mēnešu deklarācijās pārskata gada ietvaros, un, ja pre- cizētās deklarācijas tiks iesniegtas līdz uzņēmumu gada pārskata ie- sniegšanai par attiecīgo pārskata periodu, tad nokavējuma nauda netiks piemērota. Nodokļa atvieglojumu par ziedo- to summu nepiemēro, ja pastāv vis- maz viens no UIN likuma 12. panta 6. daļā minētajiem apstākļiem. Aizdevumi saistītām personām Nodokļa bāzē iekļauj saistītajai personai izsniegtu aizdevumu. Izņēmumi likuma 11. panta tre- šajā un ceturtajā daļā. UIN nepiemēro aizdevumam, kuru izsniedz: a) dalībnieks nodokļa maksātājam. Māte aizdod meitai — neapliek, bet meita mātei aizdod — apliek ar UIN; b) uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus. Ja aizdevumu pārjau- no pēc 12 mēnešiem vēl uz 12 mēnešiem, tad apliek ar UIN; c) lauksaimniecības KS, mežsaim- niecības KS tās biedriem; d) pārskata gadā, ja gada sākumā bilancē nav nesadalītā peļņa; e) apmērā, kādā nodokļu maksā- tājs saņēmis aizdevumu no ne- saistītas personas; f) sociālais uzņēmums — statūtos noteiktajām mērķa grupām; g) uzņēmums savai patstāvīgai pār- stāvniecībai; h) apmērā, kas nepārsniedz pa- matkapitālu, no kura atņemti iepriekš izsniegtie aizdevumi. Nodokļa bāzi samazina par at- maksāto aizdevuma summu: a) ja iepriekšējos periodos aizde- vumu summa bija iekļauta UIN bāzē; b) ja aizdevumus bija aplikts ar IIN saskaņā ar likuma «Par ie- dzīvotāju ienākuma nodokli» 8.1 pantu. PIEMĒ R S Zaudējumu segšana uz nodokļa par dividendēm rēķina Uzņēmuma UIN deklarāci- jā par 2017. gadu bija uzrādīti zaudējumi 6000 eiro apmērā. Iesniedzot 2018. gada pēdējo (decembra) deklarāciju, peļ- ņas nebija vai tā netika dalīta. Savukārt 2019. gadā finanšu rezultāts ļauj peļņas daļu 4000 eiro novirzīt dividendēm. UIN par peļņas sadali būtu jāmaksā 1000 eiro apmērā (4000 / 0,8 × 0,2). Deklarācijā uzņēmums drīkst samazināt par dividendēm mak- sājamo UIN par 900,00 eiro (6000 (iepriekšējo periodu zau- dējumi) × 0,15). Šādas tiesības uzņēmumam ir piecu gadu pe- riodā no 2018. līdz 2022. ga- dam. Bet ir spēkā vēl viens sva- rīgs nosacījums: samazinājuma summa nedrīkst pārsniegt 50% no UIN summas, kas attiecīgajā pārskata gadā aprēķināta par dividendēm (pārejas noteikumu 14. punkts). Tātad samazināt maksājamo UIN drīkstēs vien par 500 eiro. Ja visa summa pārskata gadā netiek izmantota vai tiek izman- tota tikai daļēji, atlikušo summu 400 eiro (nodokļa summu par nesegtajiem zaudējumiem) var attiecināt uz uzņēmumu ienā- kuma nodokli, kas nākamajos trijos pārskata gados (2020., 2021., 2022.) tiks aprēķināts par dividendēm, katru gadu attiecīgi samazinot atlikušo summu (no- dokļa summu par nesegtajiem zaudējumiem) par iepriekš iz- mantoto atlaides apmēru. Redakcija Nodokļa atvieglojumu par ziedoto summu nepiemēro, ja pastāv vismaz viens no UIN likuma 12. panta 6. daļā minētajiem apstākļiem.NODOK Ļ I 29 Nr . 1 (457) 2020. gada janv āris Par pamatkapitālu, nesadalīto peļņu a) Pamatkapitāla palielināšanas rezervi neiekļauj ar nodokli ap- liekamajā bāzē, un nav jānorāda uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā. b) Ja līdz 31.12.2017. izveidotā rezerve netiek izlietota mērķim, kādam tā izveidota, un 2019. gadā par tās summu palielina nesadalīto peļņu, tad to pielīdzi- na peļņas daļai, kura gūta 2019. gadā. Tādējādi, ja rezerve, kura iz- veidota līdz 31.12.2017., tiks no- virzīta 2019. gadā uz nesadalīto peļņu, un pēc tam šo peļņu sada- līs dividendēs, tad šīs dividendes apliekamas ar UIN. Par soda naudām Valsts institūciju uzliktās soda naudas, līgumsodi un naudas sodi, kā arī soda sankcijas, kas nepārsniedz Civillikumā noteikto likumisko procentu apmēru, pie- mērojot likuma 8. panta otrās da- ļas 10. punktu, ir uzskatāmas par samērīgiem izdevumiem attiecī- bā pret darījuma vērtību. Minēto normu nepiemēro, ja pārkāpuma izdarīšanā ir vainojama konkrēta privātpersona, kurai netiek prasīts atlīdzināt nodarīto kaitējumu (pie- mēram, ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamajā bāzē iekļauj soda naudu, kas samaksāta par nodokļa maksātāja darbinieka ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, ja darba devējs nevēršas ar prasī- juma tiesībām pret darbinieku, kas izdarījis pārkāpumu). Ņemot vērā minēto, samērī- gums darījumam nosakāms, ievē- rojot iepriekš minētās normas. Administratīvā soda par brauk- šanas ātruma pārsniegšanu izmak- sas Iesniedzējam ir ar saimniecisko darbību saistīti izdevumi un nav iekļaujamas ar uzņēmumu ienā- kuma nodokli apliekamajā bāzē, ja darbinieks atzīst sevi par vainī- go pārkāpumā un atlīdzina izde- vumus. Izdevumu atlīdzināšanai noformējami Iesniedzēja vadītāja izvēlētas formas un satura grāmat- vedības attaisnojuma dokumenti, bet izdevumu apmēri nodokļu un grāmatvedības jomu regulējošajā likumdošanā nav noteikti. Gadījumā, kad netiek atlīdzi- nātas visas administratīvā soda iz- maksas, tad neatlīdzinātās soda iz- maksas ir ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi un iekļaujami ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamajā bāzē. Sods par autovadītāja darba un atpūtas režīma neievērošanu, ja darba devējs nevēršas pret dar- binieku ar prasījumu atlīdzināt samaksāto soda naudu par auto- vadītāja darba un atpūtas režīma neievērošanu. Minētais sods par autovadītāja darba un atpūtas režīma neievērošanu ir uzskatāms par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības nodrošinā- šanu, un soda naudas izmaksas ir jāiekļauj ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamajā bāzē. Reprezentatīvais automobilis Uzņēmumam, kuram ir repre- zentatīvā automašīna, kas iegādā- ta 01.01.2019., aprēķinot uzņē- mumu ienākuma nodokli 2019. gadā, ar nodokli apliekamajā bāzē ir jāiekļauj automašīnas ie- gādes vērtība. Tātad tajā mēnesī, kad automašīna ir iegādāta, tās iegādes vērtību norāda nodok- ļa deklarācijā kā ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus un par tiem aprēķina uzņēmumu ienākuma nodokli. Automašīnas ekspluatācijas izdevumus (t.sk. degvielas iegādes, remontu, ap- drošināšanas, stāvvietu apmaksas izdevumi u.c.). Tātad katru mē- nesi attiecīgo izdevumu summu norāda nodokļa deklarācijā kā ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus un par tiem aprēķina uzņēmumu ienākuma nodokli. Ja šāda automašīna tiks pārdota kādā no turpmākajiem gadiem, uzņēmumam neveidosies papildu maksājamais uzņēmumu ienāku- ma nodoklis. Par saņemtiem rēķiniem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību 1) Sabiedrība 20XX. gada augustā iegādājas par 10 000 eiro aktīvu, kas tiks izmantots ar saimniecisko dar- bību nesaistītiem mērķiem. 20XX. gada septembrī komercsabiedrība samaksā avansā 5000 eiro, bet rē- ķinu par šī aktīva iegādi komercsa- biedrība saņem un apmaksā oktob- rī. Tātad minēto izdevumu (10 000 eiro), kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, iekļauj tā mēneša (oktobra) deklarācijā, kurā komercsabiedrība saņēmusi rēķinu. Komercsabiedrība uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā par 20XX. gada oktobri norāda mi- nētā aktīva iegādes vērtību, t.i., deklarācijas 6.1. rindā norāda 10 000 eiro (likuma 8. panta otrās daļas 5. punkts). Nodokļa summa ir 2500 eiro (10 000 : 0,8 × 0,2). 2) Sabiedrība, kuras pārskata gads sakrīt ar kalendāra gadu, 2019. gada decembrī saņem pa- kalpojumu, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību. Rēķinu par šo pakalpojumu sabiedrība saņem un apmaksā 2020. gada janvārī. Minētais darījums ir darījums pēc bilances datuma un tas ie- kļaujams 2019. pārskata gadā, kad darījums faktiski noticis, neatkarī- gi no rēķina apmaksas 2020. gada janvārī. Situācijā, kad pakalpojums ir saņemts (t.i., darījums noticis) vie- nā pārskata gadā, bet rēķins par to tiks apmaksāts nākamajā pārskata gadā, minēto izdevumu, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, iekļauj gada pēdējā mēneša de- klarācijā — 2019. gada decembra deklarācijā —, neskatoties uz rēķi- na apmaksas datumu. Sabiedrība deklarācijā par 2019. gada decembri norāda mi- nēto ar saimniecisko darbību ne- saistīto izdevumu, t.i., deklarācijas 6.1. rindā norāda nesaistīto izdevu- mu summu (likuma 8. panta otrā daļa). Otrreiz šo summu 2020. gada janvāra deklarācijā nenorāda. A T B I L Ž U A P K O P O J U MS NO V I D UZ ZIŅ Ā M I Z M A NTOTIE INFORM Ā C IJA S A V OTI 1. Uzņēmumu ienākuma nodokļa likums (spēkā no 01.01.2018.). 2. MK 14.11.2017. Nr. 677 «Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu iemērošanas noteikumi» . 3. MK 13.02.2018. Nr. 93 «Noteikumi par uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā iekļaujamo informāciju». 4. www.vid.gov.lv mājaslapā sadaļā nodokļi –> uzņēmuma ienākuma nodoklis –> VID uzziņas.Next >