< PreviousNODOKĻI NR. 3 (519) 2025. GADA MARTS 30 GADA LAIKĀ TIEK PĀRSNIEGTS PIEĻAUJAMAIS LIMITS, KAS NAV APLIEKAMS AR IIN Ņemot vērā, ka likumā «Par IIN» ir noteikts maksimālais — visu dar- binieku izdevumu kopējais nevis katram darbiniekam atsevišķi pie- mērojamais nodokļa atvieglojuma apmērs darba devēja ietvaros, dar- ba devējam varētu būt problemā- tiski piemērot IIN un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas konkrētam darbiniekam gadījumā, ja tiks pārsniegts likumā noteiktais nodokļu atvieglojuma apmērs. Proti, var rasties problēma, kā korekti no- teikt, uz kuru darbinieku darba de- vējam būtu jāattiecina atvieglojuma pārsniegums un par kuru darbinie- ku jāpiemaksā darbaspēka nodokļi, ja darbiniekiem, saskaņā ar noslēgto koplīgumu, būs segti atšķirīgi izde- vumi, piemēram, vienam darbinie- kam ārstniecības izdevumi, bet ci- tiem darbiniekiem — izmitināšanas izdevumi vai transporta izdevumi atšķirīgos apmēros un laika perio- dos taksācijas gada ietvaros. Tāpēc likums «Par IIN» nosa- ka, ka, ja netiek izpildīti 8. panta 15. daļā un 16. daļā minētie nosa- cījumi, izmaksu summa, kurai gada laikā nepamatoti piemērots 8. pan- ta 15. daļā minētais atbrīvojums, uzskatāma par citiem labumiem dalībniekiem un darbiniekiem, kas nav bijuši iekļauti fiziskās personas ar nodokli apliekamajā ienākumā, un ir iekļaujama ar uzņēmumu ie- nākuma nodokli (turpmāk — UIN) apliekamajā bāzē pārskata gada pē- dējā mēneša deklarācijā kā ar saim- niecisko darbību nesaistīti izdevumi. Tādējādi, ja tiks pārsniegts no- teiktais nodokļa atvieglojuma ap- mērs, darba devējam par minētā atvieglojuma apmēra pārsnieguma daļu būs jāsamaksā UIN kā ar saim- niecisko darbību nesaistītiem izde- vumiem, un atvieglojuma pārsnie- gums nebūs jāattiecina uz konkrētu darbinieku un nebūs jāpiemaksā darbaspēka nodokļi. IZDEVUMU UZSKAITE JĀVEIC ATSEVIŠĶI PAR KATRU DARBINIEKU Šo izdevumu uzskaite jāveic atse- višķi par katru darbinieku un par visu darbinieku kopējiem izdevumiem. Paziņojumā par fiziskajai per- sonai izmaksātājām summām ir jānorāda šīs darba devēja veiktās izmaksas, kas pēc būtības ir labums darbiniekam, bet likumā «Par IIN» noteikto atvieglojumu dēļ nav ap- liekamas ar IIN. Paziņojumā par fiziskajai per- sonai izmaksātajām summām par 2024. gadu drīkstēja segtos ēdinā- šanas un ārstniecības izdevumus saskaitīt kopā un norādīt ar vienu kodu «3059» — darba devēja ap- maksātie darba koplīgumā noteik- tie darbinieka ēdināšanas un ārst- niecības izdevumi, kas nepārsniedz 480 EUR gadā. Bet, sākot ar 2025. gada 1. jan- vāri, šī kārtība tiek mainīta, un ie- nākuma veida kods «3059» ir spē- kā tikai līdz 31.12.2024., tad tiek dzēsts ar 01.01.2025., un tā vietā ir izteikti atsevišķi jauni ienākumu veidi ar kodiem «3069», «3070», «3071», «3072» un «3073»: n 3069 — darba devēja apmaksātie darbinieka ēdināšanas izdevumi; n 3070 — darba devēja apmaksātie darbinieka ārstniecības izdevumi; n 3071 — darba devēja apmak- sāties darbinieka izdevumi, kas saistīti ar darbinieka pārcelšanos uz citu dzīvesvietu; n 3072 — darba devēja apmaksā- tie izdevumi, kas saistīti ar darbi- nieka izmitināšanas izdevumiem; n 3073 — darba devēja apmaksā- tie izdevumi, kas saistīti ar dar- binieka transporta izdevumiem. Līdz ar to grāmatvedības uzskai- tē ieteiktu ieviest šo sadalījumu jau no gada sākuma, lai attiecīgi būtu vieglāk sagatavot paziņojumu par fi- ziskajai personai izmaksātajām sum- mām. Manā ieskatā šāds sadalījums būt interesants arī uzņēmuma vadī- bai turpmāko lēmumu pieņemšanā. JA TIKS PĀRSNIEGTS NOTEIKTAIS NODOKĻA ATVIEGLOJUMA APMĒRS, DARBA DEVĒJAM PAR MINĒTĀ ATVIEGLOJUMA APMĒRA PĀRSNIEGUMA DAĻU BŪS JĀSAMAKSĀ UIN KĀ AR SAIMNIECISKO DARBĪBU NESAISTĪTIEM IZDEVUMIEM. Foto: © L ustr e Art Gr oup — stock.adobe.com32 NR. 3 (519) 2025. GADA MARTS It kā viss izskatās vienkārši — ražotājs aizved pienu, augļus vai dārzeņus, ēdinātājs izdala, LAD samaksā par pienu, augļiem vai dārzeņiem. Tātad — bērni paēdu- ši, ražotājs naudu saņēmis. Bet tik vienkārši tomēr viss nav — it īpaši saistībā ar pievienotās vērtības no- dokļa (PVN) piemērošanu. Atbalsta pretendents var būt ražotājs, pašvaldība vai izglītības iestāde, ēdināšanas uzņēmums. Atbalsta likmes tiek noteiktas par vienu porciju augļu, dārzeņu un asorti, kā arī par vienu litru piena. Liela daļa no tiem ražotājiem, kas programmas ietvaros piegādā augļus, dārzeņus vai pienu, ir PVN maksātāji. Lai attiecīgos produktus saražotu, noteikti ir bijuši izdevumi, ir atskaitīts priekšnodoklis un tad, kad saražotais tiek pārdots, ir jāpie- mēro PVN. Vai arī, ja par piegādi PVN neaprēķina — zūd tiesības uz priekšnodokļa atskaitīšanu. Ja rau- gāmies no ražotāja viedokļa — tā ir parasta saimnieciskā darbība, t.i., saražotais tiek pārdots un maksā- tājs ir nevis gala patērētājs, bet tiek izmantots finansējums no valsts vai ES budžeta līdzekļiem. MK noteikumu Nr. 485 23.1 punkts nosaka, ka PVN ir attieci- nāms, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta saskaņā ar PVN jomu regla- mentējošiem normatīvajiem aktiem. LAD, izmaksājot atbalstu, PVN attie- cināšanu vērtēs individuāli, atbilstoši tam, vai atbalsta pretendents veic ar PVN apliekamu darījumu un atgūst PVN no valsts kā priekšnodokli. LAD tīmekļvietnē ir parādītas procesa plūsmu shēmas atkarībā no tā, kas ir atbalsta saņēmējs par piegādātajiem dārzeņiem, augļiem vai pienu. Gadījumos, kad atbalsta preten- dents ir uzņēmums, kas nodrošina ēdināšanu, viss ir vienkārši — gan raugoties no ēdinātāja, gan no ra- žotāja viedokļa. JAU DAUDZUS GADUS VALSTS UN EIROPAS SAVIENĪBAS (ES) FINANSĒTAS PROGRAMMAS IETVAROS PIRMSSKOLNIEKIEM UN 1.–9. KLAŠU SKOLĒNIEM IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒS IR IESPĒJA BEZ MAKSAS SAŅEMT AUGĻUS, DĀRZEŅUS UN PIENA PRODUKTUS. ATBALSTA PIEŠĶIRŠANA NOTIEK SASKAŅĀ AR MINISTRU KABINETA (MK) 2017. GADA 16. AUGUSTA NOTEIKUMIEM NR. 485 «VALSTS UN EIROPAS SAVIENĪBAS ATBALSTA PIEŠĶIRŠANAS, ADMINISTRĒŠANAS UN UZRAUDZĪBAS KĀRTĪBA AUGĻU, DĀRZEŅU UN PIENA PIEGĀDEI IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒM». ATBALSTA PIEŠĶIRŠANA, ADMINISTRĒŠANA UN UZRAUDZĪBA IR UZTICĒTA LAUKU ATBALSTA DIENESTAM (LAD). PVN PIEMĒROŠANA PROGRAMMĀ «PIENS UN AUGĻI SKOLAI» Foto: © pr essmaster — stock.adobe.com nodokļi33 Ražotājs veic produktu piegādi ēdinātājam (ja ir PVN maksātājs — ar PVN, ja nav PVN maksātājs — bez PVN) un saņem no ēdinātāja samaksu par piegādāto, tai skai- tā arī PVN, ja ir PVN maksātājs. Savukārt ēdinātājs (kurš visticamāk būs ar PVN apliekama persona) par atbalsta programmā iegādātajiem produktiem priekšnodokli neatskai- ta un no LAD saņem atbalstu, kas ietver arī PVN (jo šajā gadījumā PVN netika atskaitīts kā priekšnodoklis). Valsts ieņēmumu dienesta (VID) komentārs šajā gadījumā ir tāds, ka atbalsta pretendents Pievienotās vērtības nodokļa likuma izpratnē neveic ar PVN apliekamo darīju- mu, jo izdales periodā skolēniem tiek izdalīti piens un augļi bez atlī- dzības, bet saņemtais atbalsts pēc ekonomiskās būtības ir izmaksu daļēja kompensācija, kurai likuma normas nav piemērojamas. Līdz ar to, ja atbalsta pretendents iegādā- sies pienu, augļus un dārzeņus no citiem reģistrētiem nodokļa mak- sātājiem un izdalīs to skolā bez atlīdzības LAD programmas «Piens un augļi skolai» ietvaros, tad tam nebūs tiesības par iegādāto pienu, augļiem un dārzeņiem saņemtajos PVN rēķinos norādīto PVN atskaitīt kā priekšnodokli. Foto: Aiv ars Siliņš Sertificēta nodokļu konsultante, SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs grāmatvedības un finanšu nodaļas vadītāja LINDA PURIŅA LAUKU ATBALSTA DIENESTS, IZMAKSĀJOT ATBALSTU, PVN ATTIECI- NĀŠANU VĒRTĒS INDIVIDUĀLI, ATBILSTOŠI TAM, VAI ATBALSTA PRETENDENTS VEIC AR PVN APLIEKAMU DARĪJUMU UN ATGŪST PVN NO VALSTS KĀ PRIEKŠNODOKLI. 1. VARIANTS — ATBALSTA PRETENDENTS IR UZŅĒMUMS, KAS IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒ NODROŠINA ĒDINĀŠANU PRODUKTA RAŽOTĀJS = PVN MAKSĀTĀJS PIEGĀDĀ PRODUKTUS SKOLAS ĒDINĀTĀJS = ATBALSTA SAŅĒMĒJS IZDALA PRODUKTUS BĒRNIEM BEZ MAKSAS IZGLĪTOJAMAIS LAUKU ATBALSTA DIENESTS IZMAKSĀ ATBALSTU IESNIEDZ LAD ATBALSTA PIETEIKUMU (PAR PRODUKTU DAUDZUMU) SAMAKSĀ RAŽOTĀJAM PAR PRODUKTIEM (CENA + PVN) PAR PRODUKTIEM IZRAKSTA NODOKĻU RĒĶINU (CENA + PVN) 14 5 2 3 1 6 8 9 7 1. ATBALSTA PRETENDENTS 9NODOKĻI NR. 3 (519) 2025. GADA MARTS 34 No ražotāja viedokļa līdzīgi ir arī gadījumā, kad atbalsta pretendents ir izglītības iestāde vai pašvaldība. Arī šajā gadījumā ražotājs sa- ņem samaksu par piegādāto (ar PVN — ja ir PVN maksātājs) un nav nekādu neskaidrību ar priekšnodok- ļa atskaitīšanu — tiesības uz priekš- nodokli ir, jo tiek veikts parasts ar PVN apliekams darījums. Tikai jā- ņem vērā, ka rēķins par piegādāto tiks izrakstīts pašvaldībai, bet pro- dukcija tiks piegādāta attiecīgās iz- glītības iestādes ēdinātājam. Tā kā rēķins tiek izrakstīts paš- valdībai, tad jāņem vērā, ka no 2025. gada 1. janvāra šis rēķins ir jāpiegādā kā strukturētais elektro- niskais rēķins. Abos iepriekš minētajos gadī- jumos ražotājam ieņēmumi par pārdoto produkciju ir ieskaitāmi neto apgrozījumā, jo šādi pārdo- šanas darījumi ne ar ko neatšķiras no jebkuriem citiem darījumiem. Ja tiek pārdota pašu izaudzētā lauk- saimniecības produkcija, tie neto apgrozījumā jānorāda kā ieņēmu- mi no lauksaimnieciskās ražošanas; arī gada ienākumu deklarāciju ie- sniedzēji šādus ieņēmumus ieskaita ieņēmumos no lauksaimniecības. Ja atbalsta pretendents ir pro- duktu ražotājs, tad PVN uzskaitē viss nebūt nav vienkārši. Zem ko pī bas mi- nistrijas (ZM) materiālā šis scenārijs shematiski ir attēlots 2. variantā. VID komentārs pie šīs shēmas ir tāds, ka gadījumā, ja atbalsta pretendents ir ražotājs, tad, at- bilstoši MK noteikumiem Nr. 485, tas likuma izpratnē neveic ar PVN apliekamo darījumu, jo izdales pe- riodā skolēniem tiek izdalīts piens, augļi un dārzeņi bez atlīdzības, bet saņemtais atbalsts pēc ekonomis- kās būtības ir izmaksu daļēja kom- pensācija, kurai likuma normas nav piemērojamas. Tādējādi ražotāja, kā atbalsta pretendenta, veiktā pro- duktu izdale bez atlīdzības nav ar PVN apliekams darījums un nodokļa rēķins par šo izdali nav izrakstāms, kā arī priekšnodoklis par iegādāto/ saražoto produktu, kas tiks izdalīts skolēniem, nav atskaitāms. ZM tīmekļvietnē ir pieejams at- balsta pretendentu saraksts, un šajā mācību gadā sarakstā ir 49 pro- duktu ražotāji, kas ir apstiprināti atbalsta saņemšanai. Visticamāk, ka lielākā daļa no šiem ražotājiem ir PVN maksātāji un jau kopš prog- rammas ieviešanas ik pa laikam tie- ši PVN piemērošana un dokumentu plūsma rada neskaidrības. 3. VARIANTS — ATBALSTA PRETENDENTS IR IZGLĪTĪBAS IESTĀDE VAI PAŠVALDĪBA PRODUKTA RAŽOTĀJS = PVN MAKSĀTĀJS PIEGĀDĀ PRODUKTUS (AR PREČU PIEGĀDES PAVADZĪMI) SKOLAS ĒDINĀTĀJS IZDALA PRODUKTUS BĒRNIEM BEZ MAKSAS IZGLĪTOJAMAIS LAUKU ATBALSTA DIENESTS IZMAKSĀ ATBALSTU IESNIEDZ LAD ATBALSTA PIETEIKUMU (PAR PRODUKTU DAUDZUMU) SAMAKSĀ RAŽOTĀJAM PAR PRODUKTIEM (CENA + PVN) PAŠVALDĪBA = NAV PVN MAKSĀTĀJS = ATBALSTA SAŅĒMĒJS PAR PRODUKTIEM IZRAKSTA NODOKĻU RĒĶINU (CENA + PVN) 431 5 6 6 5 2 2 7 7 3. ATBALSTA PRETENDENTS Foto: © pr essmaster — stock.adobe.com35 2. VARIANTS — ATBALSTA PRETENDENTS IR PRODUKTA RAŽOTĀJS PRODUKTA RAŽOTĀJS = PVN MAKSĀTĀJS = ATBALSTA SAŅĒMĒJS PIEGĀDĀ PRODUKTUS SKOLAS ĒDINĀTĀJS IZDALA PRODUKTUS BĒRNIEM BEZ MAKSAS IZGLĪTOJAMAIS LAUKU ATBALSTA DIENESTS IZMAKSĀ ATBALSTU IESNIEDZ LAD ATBALSTA PIETEIKUMU (PAR PRODUKTU DAUDZUMU) PAR PRODUKTIEM SASTĀDA PREČU PIEGĀDES DOKUMENTU 3 5 4 2. ATBALSTA PRETENDENTS 1 2 1 4 5 Kā nodrošināt to, ka tieši par to produkciju, kas tiek piegādātā prog- rammas ietvaros, priekšnodoklis ne- tiek atskaitīts? Tad, kad, piemēram, ābolu vai burkānu izaudzēšanai iz- maksas rodas un tiek veikti priekšno- dokļa atskaitījumi, ražotājs vistica- māk nemaz nezina, vai būs atbalsta pretendentu lokā. Tāpat ražotājam noteikti nav ne mazākās nojausmas, cik tad daudz no izaudzētā tiks pie- gādāts programmas ietvaros. Tas nozīmē, ka audzēšanas procesā — ja vien uzņēmumam nav kādi citi ar PVN neapliekamie darījumi — visas PVN summas, kas ir piegādātāju rē- ķinos, atskaita kā priekšnodokli. Bet brīdī, kad izaudzētais tiek piegādāts atbalsta programmas ietvaros, tas vairs nav ar PVN aplie- kams darījums un no LAD tiek sa- ņemts atbalsts, kas PVN neietver. Ja reiz saražotais ir pārdots bez PVN, tas nozīmē, ka par šo produkcijas ra- žošanu tiesību uz priekšnodokli nav. VID uzdevu jautājumu par to, kā praktiski veikt priekšnodokļa neat- skaitīšanu tieši gadījumā, kad ražo- tājs saņem atbalstu (jautājumā vien- kāršības labad minēju tikai pienu, bet tas attiecināms arī uz augļiem un dārzeņiem). Te nederēs klasis- kais proporcijas aprēķins saskaņā ar PVN likumu, kas tiek izmantots ga- dījumos, kad ir ar PVN apliekami un neapliekami darījumi. Tāpat nevar nodrošināt atsevišķu priekšnodokļa uzskaiti apliekamajām piegādēm un tām, kas nav ar PVN apliekamas (tur- klāt šajā gadījumā nav pat runa par ar PVN neapliekamiem darījumiem; tie ir darījumi, uz kuriem PVN likums neattiecas). Atbildē VID skaidro, ka ražotājam kā atbalsta saņēmējam, par veikto piena nodošanu (izdali) bez atlīdzības nodokļa rēķins nav iz- rakstāms, kā arī priekšnodoklis par ražošanas izmaksām saistībā ar pie- na, kas tiks izdalīts skolēniem, ražo- šanu un nodošanu nav atskaitāms. Proti, sākot no brīža, kad LAD ir pie- ņēmis lēmumu par ražotāja kā atbal- sta pretendenta apstiprināšanu, pēc- taksācijas periodā iesniedzot PVN deklarāciju par taksācijas periodā (mēnesī/ceturksnī) radušajām izmak- sām, neatskaitāmais priekšnodoklis norādāms PVN deklarācijas 66. rin- dā. Savukārt, ja ražošanas izmaksas radušās iepriekšējos taksācijas perio- dos pirms LAD ir pieņēmis lēmumu par ražotāja kā atbalsta pretendenta apstiprināšanu, tad iepriekš atskaitī- tais priekšnodoklis, kurš nav atskai- tāms, norādāms pirmās iesniedza- mās taksācijas perioda pēc minētā lēmuma pieņemšanas PVN deklarā- cijas 57. rindā, kā arī PVN 1 pārskata I. daļā ar mīnusa zīmi. Skaidrs ir tas, ka augļu un dār- zeņu piegāde visticamāk būs gadī- jums, kad ir jāveic korekcijas PVN deklarācijas 57. rindā. Bet kādu summu tur norādīt? Visticamāk, ka ir jāaprēķina, cik tieši ir priekš- nodoklis, kas attiecināms uz prog- rammas ietvaros piegādāto augļu un dārzeņu pašizmaksu. Un šis nebūt nav vienkāršs aprēķins! Jo pašizmaksu veido arī izmaksas, par kurām priekšnodoklis netika atskai- tīts — piemēram, darba samaksa, iegādes no PVN nemaksātājiem u.c. Ieteiktu šos aprēķinus noteikti sa- glabāt, lai pamatotu PVN deklarā- cijā koriģēto priekšnodokļa summu. Tā kā no LAD saņemtā sum- ma tiek klasificēta kā valsts un ES atbalsts, tad saņemtā atbalsta summa netiek norādīta peļņas vai zaudējumu aprēķina neto apgrozī- jumā, bet gan kā pārējie saimnie- ciskās darbības ieņēmumi. Tas gan ļauj uzņēmumu ieņēmumu nodok- ļa deklarācijā samazināt UIN bāzi par 50 procentiem no šī atbalsta. Tiem, kas sagatavo gada ienākumu deklarācijas, šis saņemtais atbalsts jānorāda nevis kā ieņēmumi no lauksaimniecības, bet kā ieņēmumi no atbalsta maksājumiem. Līdz ar to gadījumos, kad ražotājs ir atbal- sta pretendents, ieņēmumi, kas pēc savas būtības ir no lauksaimniecī- bas produkcijas pārdošanas, netiek ieskaitīti lauksaimniecības ieņēmu- mos. Tas savukārt lauksaimniekam nozīmē to, ka samazinās atbalsta veidi, kas ir atkarīgi no lauksaim- niecības ieņēmumu apmēra (piemē- ram, marķētās degvielas daudzums, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojums). Šīs problē- mas ir aktuālas tieši augļu un dārze- ņu ražotājiem, jo piena pārstrādes uzņēmumiem, visticamāk, nav bū- tiski, vai saņemtais atbalsts tiek no- rādīts neto apgrozījumā vai pārējos saimnieciskās darbības ieņēmumos. Rezumējot visu iepriekš rakstīto, uzskatu, ka šai programmai vienīgais loģiskais risinājums ir turpmāk ļaut uz atbalstu pieteikties tikai ēdinātā- jiem vai pašvaldībai. Tas novērsīs visas neskaidrības un arī nodokļu riskus, kas rodas gadījumā, kad tiek veiktas PVN korekcijas par atbalsta program- mā piegādātajiem produktiem un ir veicamas priekšnodokļa korekcijas.KĀ NORĀDA VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (VID), ALGAS NODOKĻA GRĀMATIŅA (TURPMĀK — ANG) IR TIKAI ELEKTRONISKĀ FORMĀ PIEEJAMA INFORMĀCIJAS KRĀTUVE PAR IEDZĪVOTĀJU IENĀKUMA NODOKĻA (IIN) UN TĀ ATVIEGLOJUMU PIEMĒROŠANU. ANG DATI IR ATRODAMI VID ELEKTRONISKĀS DEKLARĒŠANAS SISTĒMĀ (EDS), TĀ IR PIEEJAMA IKVIENAM LATVIJAS IEDZĪVOTĀJAM. TĀS IZMANTOŠANU REGULĒ MINISTRU KABINETA 2013. GADA 4. JŪNIJA NOTEIKUMI NR. 304 «KĀRTĪBA, KĀDĀ PIEŠĶIRAMA ALGAS NODOKĻA GRĀMATIŅA» UN LIKUMS «PAR IEDZĪVOTĀJU IENĀKUMA NODOKLI». 36 NR. 3 (519) 2025. GADA MARTS nodokļi ALGAS NODOKĻA GRĀMATIŅAS JAUNĀ LOMA. KĀ NEKĻŪDĪTIES, APRĒĶINOT DARBA SAMAKSU? MAIJA GREBENKO Mg. sci. oec., praktiskās grāmatvedības speciāliste ANG ir nepieciešama, lai: iedzīvotāji paši varētu izvēlēties, kādus no- dokļa atvieglojumus izmantot; vecāki varētu informēt darba devēju, kurš no vecākiem algai piemēros atvieglojumu par bērniem; VID darba devēju informētu par mēneša neapliekamā minimuma apmēru un apgādājamo personu skaitu, kā arī par izmaiņām šajos datos; VID varētu informēt pen- siju izmaksātāju (VSAA) par pensijai piemērojamajiem atvieglojumiem. Darba devējam elektroniski ir pieejama informācija (pārskats «Iesniegto algas nodokļa grāmatiņu dati») par saviem darbiniekiem (tiem, kuri izvēlē- jušies nodokļa atvieglojumus piemērot pie konkrētā darba devēja) aktuāli piemērojamiem nodokļa atvieglojumiem. Piedāvājam aprēķinu analīzi, kas aktuāla 2025. gadā. Lūdzu pievērsiet īpašu uzmanību VSAOI likmēm! Kaut arī parastais ne- apliekamais minimums tikai mazliet atšķiras no pensionāra neapliekamā minimuma, jāatceras, ka, gadam beidzoties, paziņojumā tos būs jāuzrāda dažādās rindās. Turklāt fiziskās personas gada ienākuma deklarācijā dalīto minimuma «savienos» ar to pusīti, kuru piemēroja pensijas izmaksātājs. Ienākuma nodokļa likme 25,5% darba samaksas aprēķinos tiek piemē- rota visa gada garumā neatkarīgi no ANG atzīmēšanas VID EDS, darba vietu skaita un bruto algas apmēra. Progresīvā likme 33% tiks piemērota, iesniedzot gada ienākuma deklarāciju. BRĪDINĀJUMS STRĀDĀJOŠAJIEM SENIORIEM: tā kā pensija par mē- nesi tiek izmaksāta tieši šajā mēnesī, bet alga (parasti) par to pašu mēnesi tikai nākamajā mēnesī, dalītā neapliekamā minimuma piemērošanas (ne- piemērošanas) «efektivitāti» jāvērtē, apvienojot abas summas par mēnesi. Foto: Aiv ars Siliņš Ilustr ācija: Arvis Villa, izmantojot MI rīku ideo gr am.ai37 2025. gads Bruto ieņēmumi, piemēram, alga ir 740 eiro IIN aprēķins — likme — 25,5% piemēro visiem 2025. gada laikā Aprēķinu rezultāti noapaļoti (↑↓) Neto summa (eiro) Iesniegta ANG, darbinieks nesasniedza pensijas vecumu [(740 – 78 (10,5%) – 510] × 0,255 ≈ 39 ≈ 623 VSAOI likme, ja darbinieks ir jaunāks par 65 gadiem — 34,09% (darbinieka daļa — 10,5%). ANG nodrošina darba devējam tiesības neapliekamā minimuma un visu IIN atvieglojumu piemērošanu. Nav iesniegta ANG, darbinieks nesasniedza pensijas vecumu (740 – 78 (10,5%)) × 0,255 ≈ 169≈ 493 Šāda situācija veidojas otrajā–trešajā darbavietā. Nodokļu likmes (10,5%, 25,5%) nemainās, bet vairs nav tiesību piemērot neapliekamo minimumu un IIN atvieglojumus. Iespējams, cilvēks vienkārši negrib reģistrēt ANG un cer izmantot tiesības atgūt IIN pārmaksu, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju. Ļoti ceru, ka IIN likums tiks «pielabots» un tiks paredzēta iespēja grāmatvedim nepiemērot neapliekamo minimumu, ja tāda ir darbinieka izvēle (arī tad, ja minimums tiks uzrādīts VID EDS). Darba devēja paziņojumā par darbinieka ienākumu un nodokli gadā minimums netiks uzrādīts, IIN summa būs lielāka, toties iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā minimums «uzpeldēs» (deklarācijas mums ir gudras un «zina», ka minimums pienākas). Rezultātā IIN pārmaksa tiks atmaksāta, jo izveidojās gada laikā minimuma nepiemērošanas dēļ. ANG iesniegta, ir 1 apgādājamais, nav pensionārs[(740 – 78 (10,5%) – 510 – 152] × 0,255 ≈ 0≈ 662 Iesniegtā grāmatiņa darba devējam dod tiesības piemērot neapliekamo minimumu (510 eiro) un IIN atvieglojumus (250, 120, 154 eiro). Nodokļu likmes (10,5%, 25,5%) nemainās. Atvieglojums par apgādājamo personu izmantots daļēji. Atvieglojumu būtu iespējams izmantot pilnā summā, ja taksācijas periodā darbinieks gūtu ar IIN apliekamos ienākumus (iesniedzot deklarāciju). ANG, invaliditātes III gr., invaliditātes pensija, jaunāks par 65 g. [(740 – 78 (10,5%) – 500 – 120] × 0,255 ≈ 11 ≈ 651 Darbinieks, kas nesasniedza pensijas vecumu, ir apdrošināts pēc standarta likmes 34,09% (DŅ — 10,5%). Darbavietā atzīmētā ANG,nozīmē, ka pensionāra minimums tiek piemērots daļēji (500 eiro) un vienlaikus drīkst piemērot IIN atvieglojumu (120). Otro pensijas pusi (500 eiro) piemēros pensijas izmaksātājs (biežāk Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA)). Kā redzam, gan minimums, gan atvieglojums krietni samazināja IIN no algas. Nav zināma pensijas summa: vai tā ir lielāka vai mazāka par pusi no pensionāra neapliekamā minimuma. Pastāv lielāka varbūtība, ka rezultāts ir labvēlīgs saņēmējam. NB! Ja pensijas summa sasniegs vai mazliet pārsniegs 500 eiro, tas nozīmētu, ka minimums šajā mēnesī ir pilnīgi izmantots. Ja pensijas summa ir 1000 eiro un vairāk, tad zūd pamats piemērot pensiju dalīti. ANG, invaliditātes III gr., invalid. pabalsts, jaunāks par 65 g. [(740 – 78 (10,5%) – 510 – 120] × 0,255 ≈ 8≈ 654 Ja cilvēkam nav tiesību uz invaliditātes pensiju (piemēram, trūkst apdrošināšanas stāža), viņam tiek piešķirts pabalsts, kuram netiek piemērots IIN, un tad ir spēkā parastais, nevis pensionāra minimums. Protams, norma piemērojama tur, kur iesniegta ANG (darbavietā). Nav ANG I–II–III gr. inval., invaliditātes pensija* nav pensijas vec. (740 – 78 (10,5%)) × 0,255 ≈ 169≈ 493 Ja grāmatiņa nav atzīmēta darbavietā, tad, acīmredzot, pensiju izmaksā un atvieglojumu piemēro pensijas izmaksātājs. IIN aprēķina pēc formulas: (PENSIJA – MINIMUMS – ATVIEGLOJUMS) × 25,5%, (ja pensijas summa to pieļauj). Darbavietā algai piemēro tikai 10,5% un 25,5%. Ir ANG, III gr. invaliditāte, saņem valsts speciālo pensiju* [(740 – 72 (9,76%) – 500 – 120] × 0,255 ≈ 12≈ 656 Grāmatiņas atzīmēšana darbavietā nozīmē, ka minimums tiek piemērots dalīti un ir tiesības piemērot IIN atvieglojumus (250, 120, 154) kā arī pusi no pensionāra neapliekamā minimuma. Būtiskais ir tas, ka personai ar invaliditāti, kas saņem valsts speciālo pensiju, ir cita VSAOI likme — 9,76%. Minimuma otro daļu (500 eiro) piemēros pensijas izmaksātājs. Nav ANG, invaliditāte, saņem valsts speciālo pensiju* [740 – 72 (9,76%)] × 0,255 ≈ 170≈ 498 Darba devējs ir tiesīgs aprēķinos piemērot tikai VSAOI un IIN likmi. Pensijas neapliekamo minimumu pilnā summā piemēros pensijas izmaksātājs. Nav ANG, sasniegts vecums, kas dod tiesības uz vec. pensiju* [(740 – 68 (9,25%)] × 0,255 ≈ 171≈ 501 Ja strādājošam pensionāram pensijas summa pietuvojas minimuma summai (≈ 900 — 1000 eiro vai vairāk), nav nekādas īpašas vajadzības minimumu piemērot dalīti. Grāmatiņu VID EDS jāatzīmē VSAA, kur to regulāri izmantos, nosakot ienākuma nodokli. Tādējādi gada laikā viss neapliekamais minimums tiks «izmantots». Darba devējam darbavietā nav ko piemērot, izņemot 9,25% un 25,5%. Ir ANG pensijas vecums sasniegts un + ½ no pensijas minimuma [(740 – 68 (9,25%) – 500] × 0,255 ≈ 44≈ 628 Grāmatiņa ir darbavietā, tātad izvēlēta dalīta pensijas minimuma piemērošana. Gan darba devējam, gan VSAA pirms IIN noteikšanas atļauts samazināt ienākumus (algu un pensiju) par 500 eiro, ja vien to pieļauj algas un pensijas summa. Ja to neizdodas paveikt gada laikā (kādā no mēnešiem), jāiesniez VID gada ienākumu deklarācija. Ir ANG, II invalid. gr., invaliditātes pensija (< 65) + ½ no pens. minimuma [(740 – 78 (10,5%) – 500 – 154] × 0,255 ≈ 2≈ 660 Personas ar invaliditāti, kas nav sasniegušas vecumu, kas dod tiesības uz valsts vecuma pensiju, ir apdrošinātas visiem riskiem pēc standarta likmes 34,09% (DŅ daļa — 1,5%). ANG, kas atzīmēta darbavietā, nozīmē darbinieka vēlmi piemērot pensionāra neapliekamo minimumu dalīti (500 + 500) un vienlaikus grāmatiņa dod tiesības piemērot IIN atvieglojumus. Kas izmaksā pensijas: Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Aizsardzības ministrija, Satversmes aizsardzības birojs, Militārās izlūkošanas un drošības dienests. * Pensionāra neapliekamo minimumu (1000 eiro, 500 eiro, bet ne vairāk par piešķirtās pensijas summu) piemēro tā institūcija, kas pensiju izmaksā, ja ANG atzīmēta VSAA, nevis darbavietā.38 NR. 3 (519) 2025. GADA MARTS nodokļi KĀ APRĒĶINĀT SOLIDARITĀTES NODOKLI Ilustr ācija: © Uncann y V alle y — stock.adobe.com INESE HELMANESolidaritātes nodokļa maksātāji ir darba devē- ji, darba ņēmēji, iekšzemes darba ņēmēji pie dar- ba devēja — ārvalstnieka, ārvalstu darba ņēmēji pie darba devēja — ārvalstnieka un pašnodarbi- nātie, kuri pakļauti valsts sociālajai apdrošināša- nai un kuru ienākumi kalendāra gadā pārsniedz sociālo iemaksu maksimālo apmēru. Tiesību akti, kas nosaka solidaritātes nodok- ļa maksātājus, taksācijas periodu, solidaritātes nodokļa objektu, solidaritātes nodokļa likmi, kā arī solidaritātes nodokļa maksāšanas kārtību un regulē citus ar šā nodokļa aprēķināšanu, mak- sāšanu un administrēšanu saistītus jautājumus, ir Solidaritātes nodokļa likums, kā arī saskaņā ar likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» un Solidaritātes nodokļa likumu izdotie Ministru ka- bineta 2000. gada 2. maija noteikumi Nr. 164 «Kārtība, kādā tiek aprēķinātas un atmaksātas pārmaksātās valsts sociālās apdrošināšanas ie- maksas un aprēķināts un pārskaitīts solidaritātes nodoklis». Solidaritātes nodokļa likuma mērķis ir mazi- nāt nodokļu regresivitāti darba ņēmējiem, iekš- zemes darba ņēmējiem pie darba devēja — ār- valstnieka, ārvalstu darba ņēmējiem pie darba devēja — ārvalstnieka — un pašnodarbinātajiem ar augstāku ienākuma līmeni, vienlaikus nodroši- not valsts pamatbudžeta un pašvaldību budžetu ieņēmumus iedzīvotāju pieaugošo sociālās aiz- sardzības un nevienlīdzības mazināšanas vaja- dzību finansēšanai, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanai. MK noteikumi Nr. 164 nosaka kārtību, kādā uzskaita, aprēķina un pārskaita solidaritātes no- dokli, kā arī aprēķina pārmaksāto solidaritātes nodokli un veic tā atmaksu rezumējošā kārtībā. IEMAKSAS, KAS PĀRSNIEDZ MAKSIMĀLO APMĒRU Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) Pabalstu metodiskās vadības daļas vecākā eksperte VITA CINĪTE skaidro, ka VSAA solidaritātes nodokli aprēķina no sociālajām iemaksām, kas veik- tas no ienākumiem, kuri pārsniedz attiecīgā kalendāra gada sociālo ie- maksu objekta maksimālo apmēru. Darba ņēmējam sociālo iemaksu objekts ir darba devēja Valsts ieņē- mumu dienestā (VID) deklarētais ienākums. VSAA summē sociāli ap- drošinātai personai sociālo iemaksu objektu gada robežās, pamatojoties uz VID sniegto informāciju. Tas nozīmē, ka sociālās iemak- sas, kas veiktas no ienākumiem, kuri pārsniedz sociālo iemaksu ob- jekta maksimālo apmēru, proti, no summas, kas 2025. gadā pārsniedz 105 300 eiro, tiek novirzītas solida- ritātes nodoklim. VSAA veic uzskaiti kalendārajā gadā, lai noteiktu, kad konkrētam darba ņēmējam vai pašnodarbinā- tajam ir pārsniegts sociālo iemaksu objekta maksimālais apmērs un ir jāaprēķina solidaritātes nodoklis. APRĒĶINA REIZI MĒNESĪ VSAA solidaritātes nodokli aprēķina reizi mēnesī. Pēc solidaritātes nodokļa aprēķināša- nas VSAA veic pārrēķinu sociāli apdrošinātās personas kontā reģistrētajam sociālo iemaksu objektam, lai tas nepārsniegtu taksācijas gada sociālo iemaksu objekta maksimālo apmēru. VSAA uzskaita tikai faktiski veikto, t.i., faktiski samaksāto solidaritātes nodokli. VSAA, pamatojoties uz VID sniegto informā- ciju, summē sociāli apdrošinātajai personai so- ciālo iemaksu objektu, ņemot vērā arī sociālās iemaksas, kas veiktas par personu no valsts pa- matbudžeta un speciālajiem budžetiem, piemē- ram, valsts veiktās sociālās iemaksas par perso- nu, kura ir bērna kopšanas pabalsta saņēmēja, slimības vai bezdarbnieka pabalsta saņēmēja. 39 SOLIDARITĀTES NODOKLIS IR VALSTS SOCIĀLĀS APDROŠINĀŠANAS OBLIGĀTĀS IEMAKSAS (SOCIĀLĀS IEMAKSAS), KAS IR VEIKTAS NO IENĀKUMIEM, KAS PĀRSNIEDZ SOCIĀLO IEMAKSU OBJEKTA MAKSIMĀLO APMĒRU, PROTI, NO SUMMAS, KAS, SĀKOT NO 2025. GADA, PĀRSNIEDZ 105 300 EIRO GADĀ. SOLIDARITĀTES NODOKĻA LIKME IR 25%. VSAA VEIC UZSKAITI KALENDĀRAJĀ GADĀ, L AI NOTEIKTU, KAD KONKRĒTAM DARBA ŅĒMĒJAM VAI PAŠNODARBINĀTAJAM IR PĀRSNIEGTS SOCIĀLO IEMAKSU OBJEKTA MAKSIMĀLAIS APMĒRS UN IR JĀAPRĒĶINA SOLIDARITĀTES NODOKLIS. INESE HELMANENext >