Konferencē akcentē nozaru kopīgumu nozīmi ēnu ekonomikas izskaušanā
Lai aktualizētu pozitīvo pieredzi, ko var sniegt darba devēju un darba ņēmēju sadarbība nozaru līmenī, 15. decembrī notika Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) organizēta konference "Nozares koplīgumi – kvalitātes zīme", kurā eksperti, ministri, amatpersonas, arodbiedrību un uzņēmumu pārstāvji diskutēja par ceļu uz nozares koplīgumu slēgšanu. Latvijā nozaru koplīgumi atsevišķās nozarēs ir bijuši un pašlaik pastāv - tos noslēguši, piemēram, dzelzceļa, vieglo taksometru un būvmateriālu ražošanas nozaru darba devēji un arodbiedrības. Nozares ģenerālvienošanās ir visām pusēm izdevīgs instruments. Tas būtiski paaugstinās minimālo darba samaksu nozarē un sociālās garantijas…
Lai aktualizētu pozitīvo pieredzi, ko var sniegt darba devēju un darba ņēmēju sadarbība nozaru līmenī, 15. decembrī notika Latvijas Darba devēju konfederācijas(LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) organizēta konference "Nozares koplīgumi – kvalitātes zīme", kurā eksperti, ministri, amatpersonas, arodbiedrību un uzņēmumu pārstāvji diskutēja par ceļu uz nozares koplīgumu slēgšanu. Latvijā nozaru koplīgumi atsevišķās nozarēs ir bijuši un pašlaik pastāv - tos noslēguši, piemēram, dzelzceļa, vieglo taksometru un būvmateriālu ražošanas nozaru darba devēji un arodbiedrības. Nozares ģenerālvienošanās ir visām pusēm izdevīgs instruments. Tas būtiski paaugstinās minimālo darba samaksu nozarē un sociālās garantijas darbiniekiem. Nozares ģenerālvienošanās būtiski samazinās ēnu ekonomiku un rezultātā padarīs godīgāku konkurētspēju starp darba devējiem un uzlabos nozaru prestižu. Valstij un pašvaldībām nozares ģenerālvienošanās nozīmē ekonomikas ilgtspējīgu attīstību un nepieciešamās iemaksas budžetā.
Skat. LBAS sagatavoto skaidrojošo materiālu: Soli pa solim līdz koplīgumam.
Nozaru koplīgums ir plaši izplatīts Eiropas Savienībā un īpaši Skandināvijā, un tam ir pozitīva ietekme gan uz valsts labklājību, gan ekonomikas ilgtspēju, gan arī uz darba ņēmēju sociālo aizsargātību un apmierinātību. To konferencē akcentēja Saeimas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece. Ja ar šiem koplīgumiem paaugstinātu minimālo darba samaksu nozarē, darbinieku sociālās garantijas un uzlabotu darba apstākļus, darba ņēmējiem tas būtu nozīmīgs faktors, lai strādātu attiecīgajā nozarē. Darba devējiem tas nozīmētu negodīgas konkurences mazināšanu savā starpā un sadarbības attīstīšanu ar darba ņēmējiem. Nozarei, kas ieviesusi nozares koplīgumu, tas nozīmētu prestiža paaugstināšanos sabiedrībā, un šādam prestižam noteikti ir arī ekonomiskais efekts un pievienotā vērtība, uzsvēra Saeimas priekšsēdētāja.
LDDK ģenerāldirektore Līga Meņģelsone: "Ģenerālvienošanās ir kvalitātes zīme un iespēja rast priekšrocības nozaru koplīguma dalībniekiem. Tādēļ svarīga ir saruna starp visām iesaistītajām pusēm un vienota sapratne par to, ka nozaru koplīgums sniedz iespējas ne tikai uzņēmumu, bet arī valstiskā līmenī, piemēram, mazinot ēnu ekonomiku."
LBAS priekšsēdētājs Egils Baldzēns: "Visos līmeņos mums jādomā par to, lai cilvēki šeit gribētu dzīvot un strādāt. Lai to panāktu, viens no instrumentiem ir noslēgt ģenerālvienošanās tajās nozarēs, kur tādu vēl nav. Tādēļ ārkārtīgi svarīgi, lai valsts un pašvaldību iestādes nāktu pretī tiem darba ņēmējiem un darba devējiem, kuri vēlas noslēgt nozaru koplīgumus."
Konferences laikā notika arī diskusija par pieredzi nozares koplīgumu noslēgšanā. Latvijā ģenerālvienošanās noslēguši dzelzceļa nozares darba devēji un arodbiedrības.
Vistuvākajā laikā nozares koplīgumu labo praksi plāno pārņemt arī būvniecības nozare. "Lielākais izaicinājums ceļā uz būvniecības nozares koplīguma noslēgšanu ir radīt sapratni, ka ģenerālvienošanās visām iesaistītajām pusēm ir iespēja, nevis drauds", uzsver Latvijas Būvuzņēmēju partnerības vadītāja Baiba Fromane.
Tāpat par izaicinājumiem un iespējamiem risinājumiem nozares koplīgumu pārrunu procesā stāstīja Latvijas Celtnieku arodbiedrības valdes loceklis Mārtiņš Dunskis: "Nozares koplīgums ir instruments, lai nodrošinātu pietiekamu darbaspēku būvniecības nozarē. Lai jaunieši ietu mācīties būvniecību, nozare ir jāparāda kā simpātiska - legāla un prestiža. Panākot šādu priekšstatu, pēc pāris gadiem mēs piesaistīsim jaunus darbiniekus nozarei."
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.