Ko paredz tiesību aktu pakete «PVN digitālajā laikmetā»
Vineta Vizule
Eiropas Savienības Padomē regulāri tiekas visu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu ministri, lai apspriestu, grozītu un pieņemtu tiesību aktus un koordinētu politiku. Šā gada novembrī Padome panāca vienošanos par tiesību aktu paketi par pievienotās vērtības nodokli (PVN) digitālajā laikmetā. Latviju šai sanāksmē pārstāvēja finanšu ministrs. Eiropas Savienības Padome vienojusies par jauniem pasākumiem, kas veicami, lai ES dalībvalstu PVN noteikumi atbilstu digitālā laikmeta prasībām. Jaunie noteikumi par elektroniskajiem rēķiniem (e–rēķiniem) un reāllaika datu ziņošanu, kā arī par uzņēmējdarbību, ko veic, izmantojot digitālās platformas, palīdzēs apkarot krāpšanu nodokļu jomā, atvieglos mazo uzņēmumu un individuālo pakalpojumu…
Eiropas Savienības Padomē regulāri tiekas visu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu ministri, lai apspriestu, grozītu un pieņemtu tiesību aktus un koordinētu politiku. Šā gada novembrī Padome panāca vienošanos par tiesību aktu paketi par pievienotās vērtības nodokli (PVN) digitālajā laikmetā. Latviju šai sanāksmē pārstāvēja finanšu ministrs.
Eiropas Savienības Padome vienojusies par jauniem pasākumiem, kas veicami, lai ES dalībvalstu PVN noteikumi atbilstu digitālā laikmeta prasībām. Jaunie noteikumi par elektroniskajiem rēķiniem (e–rēķiniem) un reāllaika datu ziņošanu, kā arī par uzņēmējdarbību, ko veic, izmantojot digitālās platformas, palīdzēs apkarot krāpšanu nodokļu jomā, atvieglos mazo uzņēmumu un individuālo pakalpojumu sniedzēju administratīvos pienākumus un veicinās digitalizāciju.
1 Tiesību aku paketi «PVN digitālajā laikmetā» veido trīs priekšlikumi: Padomes Direktīva, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz PVN noteikumiem digitālajā laikmetā; Padomes Regula, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 904/2010 attiecībā uz PVN administratīvās sadarbības pasākumiem, kas vajadzīgi digitālajam laikmetam; Padomes Īstenošanas regula, ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) Nr. 282/2011 attiecībā uz informācijas prasībām konkrētiem PVN režīmiem.
Vienošanās aptver trīs tiesību aktus — direktīvu, regulu un īstenošanas regulu —, kas kopā ievieš izmaiņas trīs dažādos PVN sistēmas aspektos1.
Jaunie noteikumi paredz:
līdz 2030. gadam pilnībā digitalizēt PVN ziņošanas pienākumus attiecībā uz pārrobežu darījumiem,
prasību tiešsaistes platformām maksāt PVN par īstermiņa izmitināšanas un pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem vairumā gadījumu, kad individuālie pakalpojumu sniedzēji neiekasē PVN,
uzlabot un paplašināt PVN tiešsaistes vienas pieturas aģentūras, lai uzņēmumiem nebūtu jāveic dārga PVN reģistrācija katrā dalībvalstī, kurā tie veic uzņēmējdarbību.
PVN digitālā ziņošana
Patlaban uzņēmumiem ik pēc dažiem mēnešiem savas valsts nodokļu iestādēm ir jāiesniedz kopsavilkuma paziņojumi par precēm un pakalpojumiem, kas pārdoti uzņēmumiem citās ES dalībvalstīs un kas šajās dalībvalstīs ir apliekami ar nodokli. Tas paver iespēju krāpniekiem izmantot to, ka iestādēm ir grūti ātri atklāt aizdomīgus vai krāpnieciskus darījumus, jo dati ir nepilnīgi un nav pieejami reāllaikā.
ES Padome ir vienojusies, ka PVN vajadzībām tiks izveidota reāllaika digitālā ziņošanas sistēma, izmantojot e–rēķinus. Uzņēmumi izrakstīs e–rēķinus par pārrobežu darījumiem starp uzņēmumiem (B2B) un automātiski paziņos datus savas valsts nodokļu administrācijai. Tā pamatā būs spēkā esošais Eiropas e–rēķinu sagatavošanas standarts publisko iepirkumu jomā. Pēc tam valstu nodokļu administrācijas šos datus kopīgos, izmantojot jaunu IT sistēmu, kas spēs analizēt aizdomīgas darbības. Valsts līmeņa regulējums nodrošinās e–rēķinos iekļauto datu kvalitāti, paredzot dalībvalstīm elastību minētās sistēmas darbībā.
Jaunā ziņošanas sistēma nodrošinās dalībvalstīm ātru un pilnīgu informāciju par pārrobežu darījumiem, ko tās varēs izmantot cīņā pret krāpšanu PVN jomā.
ES Padome vienojās, ka jaunajai sistēmai vajadzētu būt ieviestai 2030. gadā un ka visām esošajām valstu sistēmām līdz 2035. gadam vajadzētu būt sadarbspējīgām ar ES sistēmu.
PVN platformu ekonomikai
Patlaban daudzi izmitināšanas vietu īres un pasažieru pārvadājumu tiešsaistes pakalpojumu sniedzēji nemaksā PVN. Tas galvenokārt ir tāpēc, ka tie parasti ir individuāli pakalpojumu sniedzēji (piemēram, autovadītājs vai persona, kas izīrē savu dzīvokli) vai mazie uzņēmumi, kuriem parasti nav jāreģistrējas kā PVN maksātājiem, vai tādi, kuri bieži vien nezina par saviem pienākumiem vai par nodokļu saistību izpildes noteikumiem citās dalībvalstīs.
Rezultātā netiek iekasētas lielas PVN summas un dažkārt rodas negodīga konkurence starp tradicionālajiem izmitināšanas un transporta pakalpojumiem un tiem, kas darbojas ar interneta platformu starpniecību.
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem platformu ekonomikas operatori būs atbildīgi par PVN iekasēšanu un pārskaitīšanu gadījumos, kad to pakalpojumu sniedzēji paši nemaksā PVN (saskaņā ar tā dēvēto «domājamā piegādātāja» modeli). Platforma iekasēs PVN tieši no klienta un pārskaitīs to nodokļu iestādēm.
ES Padome paredzēja dalībvalstīm lielāku elastību, nodokļu vajadzībām paplašinot izmitināšanas vietas īstermiņa īres definīciju un dodot dalībvalstīm iespēju atbrīvot mazos un vidējos uzņēmumus (MVU) no domājamā piegādātāja noteikumiem. Padome arī vienojās par īsu pārejas periodu attiecībā uz domājamā piegādātāja noteikumu piemērošanu.
Vienas pieturas aģentūra PVN reģistrācijai
Pašlaik «vienas pieturas aģentūru» sistēma ļauj uzņēmumiem deklarēt un pārskaitīt PVN, kas maksājams par preču un pakalpojumu pārdošanu patērētājiem no vienas ES valsts uz citu, izmantojot vienas dalībvalsts administrāciju un vienā valodā. Tomēr uzņēmumiem, kas vēlas pārdot preces patērētājiem dalībvalstī, kas nav to dalībvalsts (t.i., no noliktavas vai iknedēļas tirgus attiecīgajā dalībvalstī), PVN nolūkā joprojām ir jāreģistrējas divreiz.
Tāpēc jaunie noteikumi tagad paplašinās pašreizējo «vienas pieturas aģentūru» darbības jomu, attiecinot to ne tikai uz pārrobežu piegādēm, bet arī uz konkrētu preču, piemēram, elektroenerģijas vai gāzes, pārdošanu starp uzņēmumiem un patērētājiem, ko veic dalībvalstī, kura nav uzņēmuma dalībvalsts. Tas attieksies arī uz gadījumiem, kad uzņēmumi vēlas pārvietot krājumus uz citu dalībvalsti, lai vēlāk tos tur pārdotu tieši patērētājiem. Tādējādi paplašinātā vienas pieturas aģentūra ļaus vēl lielākam skaitam uzņēmumu izpildīt savus PVN pienākumus, izmantojot vienu tiešsaistes portālu un vienā valodā.
ES Padome arī vienojās atbildību par PVN nomaksu darījumos starp uzņēmumiem pārcelt no preču piegādātāja vai pakalpojuma sniedzēja uz pircēju, ja minētais piegādātājs nav iedibināts dalībvalstī, kurā PVN ir maksājams (saskaņā ar tā saukto «apgrieztās maksāšanas sistēmu»). Dažās situācijās tas jau ir bijis iespējams, taču nākotnē šī prasība kļūs obligāta.
Pretēji Eiropas Komisijas priekšlikumam ES Padome nolēma nepaplašināt spēkā esošo domājamā piegādātāja noteikumu, saskaņā ar kuru atbildība par PVN iekasēšanu tiek noteikta darījumu veicinātājām platformām, nevis pamatā esošajiem piegādātājiem vai pakalpojumu sniedzējiem, to attiecinot uz visām precēm, kas tiek piegādātas ar tiešsaistes platformu starpniecību, kā arī uz pašiem savu preču pārvietošanu. Padome arī vienojās nemainīt noteikumus par mākslas darbiem un senlietām.
Padome arī nolēma apspriest priekšlikumu noteikt par obligātu vienas pieturas aģentūru importam saistībā ar PVN aspektiem priekšlikumā par Savienības Muitas kodeksa reformu, ko patlaban apspriež Padomē.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.