Kriminālprocesi, kas saistīti ar izvairīšanos no nodokļu nomaksas, sarūk, bet cīņa ar ļaunprātīgiem nemaksātājiem turpinās
Pēc LR Prokuratūras informācijas
Latvijas Republikas ģenerālprokurora ziņojumā par 2023. gadā paveikto un 2024. gada darbības prioritātēm uzsvērts, ka viena no prokuratūras darbības stratēģijā noteiktajām prioritātēm definēta efektīva un kvalitatīva cīņa ar noziedzīgajiem nodarījumiem, kas saistīti ar izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Tādēļ uzmanība pievēršama to kriminālprocesu virzības vērtējumam, kuros konstatēts Krimināllikuma (KL) 218. pantā paredzētā noziedzīgā nodarījuma sastāvs – izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas. Ja vērtē tendenci par uzsāktajiem kriminālprocesiem pēc KL 218. panta pēdējo trīs gadu periodā, tad redzama šāda aina. Kā redzams diagrammā, ar izvairīšanos no…
Latvijas Republikas ģenerālprokurora ziņojumā par 2023. gadā paveikto un 2024. gada darbības prioritātēm uzsvērts, ka viena no prokuratūras darbības stratēģijā noteiktajām prioritātēm definēta efektīva un kvalitatīva cīņa ar noziedzīgajiem nodarījumiem, kas saistīti ar izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Tādēļ uzmanība pievēršama to kriminālprocesu virzības vērtējumam, kuros konstatēts Krimināllikuma (KL) 218. pantā paredzētā noziedzīgā nodarījuma sastāvs – izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas.
Ja vērtē tendenci par uzsāktajiem kriminālprocesiem pēc KL 218. panta pēdējo trīs gadu periodā, tad redzama šāda aina.
Avots: LR Prokuratūra
Kā redzams diagrammā, ar izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas saistītu kriminālprocesu skaitam ir tendence samazināties. Lai arī nav novērojams būtisks kriminālprocesu skaita kritums, tomēr lejupejoša tendence saglabājas.
Tajā pašā laikā nav pamata uzskatīt, ka izvairīšanās no nodokļu nomaksas kā problēma valsts mērogā mazinātos.
Tāpat nav pamata secinājumam, ka kompetentas iestādes izdarījušas visu, lai maksimāli efektīvi izvērstu cīņu pret ļaunprātīgiem nodokļu nemaksātājiem.
Kā norādīts ziņojumā, viens no risinājumiem ir ģenerālprokurora iniciētās reformas Valsts ieņēmumu dienestā, Nodokļu un muitas pārvaldes padotību uzticot īstenot Finanšu ministrijai. Arī prokuratūrā nolūkā nodrošināt efektīvāku cīņu ar noziedzīgajiem nodarījumiem nodokļu jomā veiktas reformas, uzdodot Nodokļu un muitas lietu prokuratūrai realizēt prokurora pilnvaras kriminālprocesu uzraudzībā, kriminālvajāšanā un valsts apsūdzības uzturēšanā tiesā visā valsts teritorijā, tādējādi konsolidējot kvalificētākos prokurorus finanšu un ekonomisko noziegumu apkarošanas jomā darbam ar noziedzīgiem nodarījumiem, kas vērsti pret valsts finanšu sistēmas kvalitatīvu funkcionēšanu.
Minētās reformas prokuratūrā jau devušas rezultātu, pausts ziņojumā. Lai gan kriminālprocesu par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas skaitam ir tendence samazināties, gluži pretējo var teikt par prokuroru iesaisti šādas kategorijas kriminālprocesu uzraudzībā. Piemēram, Nodokļu un muitas lietu prokuratūras prokuroru iesaistes intensitāte kriminālprocesu par noziedzīga nodarījuma, kas paredzēts KL 218. pantā, izmeklēšanas uzraudzībā ik gadu pieaug.
Prokurori ar katru gadu vairāk izmanto KPL noteiktās pilnvaras, dodot izmeklēšanas iestādēm norādījumus par kriminālprocesa efektīvu virzību un nepieciešamajām izmeklēšanas darbībām. Taču, kā norāda ģenerālprokurors, joprojām aktuāls ir jautājums par izmeklēšanas iestādes kapacitātes stiprināšanas nepieciešamību. Ir svarīgi nodrošināt, ka darbam ar kriminālprocesiem, kuros izmeklējamais noziedzīgais nodarījums skar valsts finanšu intereses, tiek piesaistīts atbilstošs izmeklētāju resurss, kam ir atbilstoša kvalifikācija, pieredze un atalgojums.
Jāatgādina, ka KL noteic, ka par izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas vai par ienākumu, peļņas vai citu ar nodokli apliekamo objektu slēpšanu vai samazināšanu, ja ar to nodarīti zaudējumi valstij vai pašvaldībai lielā apmērā, — soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas un atņemot tiesības uz noteiktu vai visu veidu komercdarbību vai uz noteiktu nodarbošanos vai tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem.
Savukārt, ja to izdarījusi organizēta grupa, — soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas un atņemot tiesības uz noteiktu vai visu veidu komercdarbību vai uz noteiktu nodarbošanos vai tiesība ieņemt noteiktu amatu uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem, un ar probācijas uzraudzību uz laiku līdz trim gadiem.
Par izvairīšanos no nodokļu nomaksas lielā apmērā - reāla brīvības atņemšana
Tā, piemēram, 4. oktobrī Rīgas pilsētas tiesa, izskatot lietu, kurā pie kriminālatbildības saukta kāda SIA atbildīgā amatpersona par to, ka tā izvairījās no nodokļu nomaksas, nodarot zaudējumu valstij 64 247,74 eiro apmērā, pasludināja saīsināto spriedumu, ar kuru atzina apsūdzēto amatpersonu par vainīgu minētā noziedzīgā nodarījuma izdarīšanā un piesprieda tai brīvības atņemšanu uz desmit mēnešiem, atņemot tiesības nodarboties ar visa veida komercdarbību uz trīs gadiem.
Saskaņā ar apsūdzību persona, būdama SIA amatpersona – vienīgais valdes loceklis un faktiskais vienīgais uzņēmuma saimnieciski finansiālās darbības veicējs –, ar grāmatvedes starpniecību aprēķināja un norādīja valsts budžetā maksājamo nodokļu kopsummu, no kuras valsts budžetā samaksāja tikai nelielu daļu. Neskatoties uz to, ka SIA rīcībā bija pietiekami naudas līdzekļi, kurus bija iespējams novirzīt nodokļu nomaksai, apsūdzētais savlaicīgi un pilnā apmērā to neveica, tādējādi izveidojot nodokļu parādus lielā apmērā. Naudas līdzekļus, kurus varēja novirzīt pilnīgai nodokļu nomaksai, apsūdzētais izvēlējās izlietot citiem mērķiem, tādējādi apzināti izvairoties no nodokļu nomaksas.
Nodokļu un muitas lietu prokuratūras prokurore neplāno lūgt tiesu sagatavot pilnu spriedumu, jo uzskata, ka apsūdzētajai personai piespriestais soda veids un mērs ir samērīgs ar valstij nodarīto kaitējumu un izdarītā noziedzīgā nodarījuma raksturu.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.