Uzņēmēju noskaņojums uzlabojas, ekonomiskā nenoteiktība valstī samazinās
CSP informācija
Uzņēmēju noskaņojums 2024. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, uzlabojās apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un mazumtirdzniecībā, bet pakalpojumu sektorā nedaudz pasliktinājās, tomēr paliekot pozitīvs, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu1 dati. Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pozitīvs Septembrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,9, un, salīdzinot ar augustu, tas ir pieaudzis par vienu procentpunktu. Pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums gan pārtikas, gan nepārtikas preču, kā arī degvielas mazumtirdzniecībā ir pozitīvs (attiecīgi 3,4, 2,9 un 3,5), taču, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, uzņēmēju noskaņojums raksturīgi sezonai visās šajās apakšnozarēs kļuvis pesimistiskāks. Automobiļu pārdošanā konfidences radītājs…
Uzņēmēju noskaņojums 2024. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, uzlabojās apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un mazumtirdzniecībā, bet pakalpojumu sektorā nedaudz pasliktinājās, tomēr paliekot pozitīvs, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu1 dati.
Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pozitīvs
Septembrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,9, un, salīdzinot ar augustu, tas ir pieaudzis par vienu procentpunktu. Pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums gan pārtikas, gan nepārtikas preču, kā arī degvielas mazumtirdzniecībā ir pozitīvs (attiecīgi 3,4, 2,9 un 3,5), taču, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, uzņēmēju noskaņojums raksturīgi sezonai visās šajās apakšnozarēs kļuvis pesimistiskāks. Automobiļu pārdošanā konfidences radītājs pēdējos trīs mēnešos nostabilizējies līmenī nedaudz zem nulles un septembrī ir - 0,5. Arī automobiļu rezerves daļu un piederumu tirdzniecībā, apkopē un remontā uzņēmēju noskaņojums septembrī ir negatīvs (-2,4), un, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pasliktinājies par 1,5 procentpunktiem.
Pakalpojumu sektorā noskaņojums pozitīvs lielākajā daļā apakšnozaru
Pakalpojumu sektorā septembrī pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija 2,9, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar augustu, ir pasliktinājies par 0,7 procentpunktiem. Optimistiskākie septembrī pēc sezonāli nekoriģētiem datiem bija uzņēmēji apdrošināšanā (24,5), biroju administratīvajās darbībās un citās uzņēmumu palīgdarbībās (15,0), kā arī pasta un kurjeru pakalpojumu sniegšanā, kur uzņēmēju noskaņojums šogad bijis ļoti svārstīgs, zemāko vērtību (- 29,2) sasniedzot aprīlī, bet septembrī ar augstu konfidences rādītāju 22,5 ierindojot to starp optimistiskākajām pakalpojumu sektora nozarēm. No 30 apsekotajām pakalpojumu nozarēm septembrī negatīvi noskaņojuma rādītāji fiksēti tikai sešās. Pesimistiskākie ir uzņēmēji gaisa transportā (- 26,1) un apsardzes pakalpojumos (- 10,9).
Būvniecībā noskaņojums uzlabojas vispesimistiskākajiem – ēku būvniekiem
Būvniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs septembrī bija - 12,7, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir uzlabojies par 2,8 procentpunktiem.
Galvenais uzlabojuma iemesls meklējams ēku būvniecībā, kur uzņēmēju noskaņojums kopš šī gada sākuma ir vispesimistiskākais. Septembrī šajā apakšnozarē pēc sezonāli nekoriģētiem datiem konfidences rādītājs, salīdzinot ar augustu, sezonai neraksturīgi pieaudzis par 3,1 procentpunktu. Savukārt inženierbūvniecībā un specializētajos būvdarbos vērojams sezonai raksturīgs samazinājums (attiecīgi par 7,3 un 7,2 procentpunktiem).
Apstrādes rūpniecībā noskaņojums nedaudz uzlabojas
Apstrādes rūpniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs septembrī bija - 7,5. Salīdzinot ar augustu, tas pieaudzis par 0,7 procentpunktiem.
No 23 apsekotajām apstrādes rūpniecības nozarēm septembrī pēc sezonāli nekoriģētiem datiem tikai divās konfidences rādītāji bija pozitīvi: tekstilizstrādājumu ražošanā (1,9) un poligrāfijā un ierakstu reproducēšanā (0,8), taču, salīdzinot ar augustu, uzņēmēju noskaņojums uzlabojās arī šādās pēc īpatsvara nozīmīgās apstrādes rūpniecības nozarēs: pārtikas produktu ražošanā (par 2,8 procentpunktiem), ķīmisko vielu un ķīmisko produktu ražošanā (par 1,4 procentpunktiem) un datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā (par 6,9 procentpunktiem). Savukārt pesimistiskāki nekā iepriekšējā mēnesī bijuši uzņēmēji koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošanā (par 3,3 procentpunktiem), metālizstrādājumu, izņemot mašīnas un iekārtas, ražošanā (par 5 procentpunktiem) un nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošanā (par 2,8 procentpunktiem).
2024. gada septembrī ekonomikas sentimenta rādītājs2 Latvijā bija98,4 (iepriekšējā mēnesī 97,3), savukārt nodarbinātības izmaiņu gaidu rādītājs pieaudzis līdz 97,7, bet joprojām ir zem ilgtermiņa vidējās vērtības.
Avots: CSP
Ekonomiskās nenoteiktības rādītājs, kas raksturo sociālekonomiskās situācijas prognozējamību valstī, septembrī bija 13,8. Ekonomiskajai nenoteiktībai samazinoties jau trešo mēnesi pēc kārtas, rādītājs ir sasniedzis zemāko vērtību kopš 2021. gada jūnija. Septembrī, salīdzinot ar augustu, nenoteiktība samazinājās būvniecībā un mazumtirdzniecībā (attiecīgi par 1,7 un 1.3 procentpunktiem), bet pieauga rūpniecībā un pakalpojumu sektorā (attiecīgi par 0,9 un 1,6 procentpunktiem). Kopējā nenoteiktības rādītāja samazinājumu visvairāk ietekmējis patērētāju3 vērtējums, kurš septembrī ir negatīvs (- 10,2), tātad sociālekonomiskā situācija patērētāju skatījumā kļuvusi vēl lielākā mērā prognozējama nekā augustā, kad rādītāja vērtība bija - 2,0.
Darbaspēka uzkrāšanas rādītājs raksturo uzņēmēju īpatsvaru, kuri, tuvākajā laikā paredzot uzņēmuma aktivitātes vai preču, vai pakalpojumu pieprasījuma samazināšanos, tomēr neplāno samazināt nodarbināto skaitu. Septembrī šī rādītāja vērtība bija 8,3, kas ir par 0,4 procentpunktiem vairāk nekā augustā.
1Uzņēmumu konjunktūras apsekojumus rūpniecībā, būvniecībā, mazumtirdzniecībā un pakalpojumu sektorā CSP ik mēnesi veic atbilstoši ES Kopīgās saskaņotās konjunktūras un patērētāju apsekojumu programmas metodoloģijai ar Eiropas Komisijas līdzfinansējumu.
2Ekonomikas sentimenta, nodarbinātības izmaiņu gaidu, ekonomikas nenoteiktības un darbaspēka uzkrāšanas kompozītos rādītājus, izmantojot dalībvalstu veikto konjunktūras apsekojumu rezultātus, pēc vienotas metodoloģijas aprēķina Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāts (ECFIN).
3Patērētāju konjunktūras apsekojumu ik mēnesi atbilstoši ES Kopīgās saskaņotās konjunktūras un patērētāju apsekojumu programmas metodoloģijai ar Eiropas Komisijas līdzfinansējumu veic kompānija “Latvijas Fakti”.
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.