0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKOMERCPRAKSEAicina laikus gatavoties Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojekta pieņemšanai

Aicina laikus gatavoties Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojekta pieņemšanai

Zvērinātu advokātu biroja Sorainen juristi informē par 2014. gada 7. janvārī Ministru kabinetā apstiprināto Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu (likumprojekts). Vispārīgais likumprojekta princips nosaka, ka par aizliegtām tiek uzskatītas darbības, ar kurām mazumtirgotāju risks tiek uzlikts piegādātājiem, nosakot tiem papildu pienākumus vai ierobežotas to iespējas brīvi darboties tirgū. Pēc izskatīšanas un apstiprināšanas Saeimā, likumprojekts aizstās līdzšinējo Konkurences likuma 13. panta otrajā daļā ietverto dominējošā stāvokļa mazumtirdzniecībā (DSM) regulējumu. Juristi sagatavojuši nelielu ieskatu likumprojektā, cerot, ka tas ļaus laikus gatavoties gaidāmajam regulējumam, kā arī izvērtēt un precizēt līdz šim izmantoto iepirkumu un piegādes līgumu noteikumus. Ar likumprojektu ir plānots attiecībā uz…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Zvērinātu advokātu biroja Sorainen juristi informē par 2014. gada 7. janvārī Ministru kabinetā apstiprināto Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu (likumprojekts). Vispārīgais likumprojekta princips nosaka, ka par aizliegtām tiek uzskatītas darbības, ar kurām mazumtirgotāju risks tiek uzlikts piegādātājiem, nosakot tiem papildu pienākumus vai ierobežotas to iespējas brīvi darboties tirgū. Pēc izskatīšanas un apstiprināšanas Saeimā, likumprojekts aizstās līdzšinējo Konkurences likuma 13. panta otrajā daļā ietverto dominējošā stāvokļa mazumtirdzniecībā (DSM) regulējumu. Juristi sagatavojuši nelielu ieskatu likumprojektā, cerot, ka tas ļaus laikus gatavoties gaidāmajam regulējumam, kā arī izvērtēt un precizēt līdz šim izmantoto iepirkumu un piegādes līgumu noteikumus. Ar likumprojektu ir plānots attiecībā uz pārtikas mazumtirgotājiem un tirgotāju iepirkumu korporācijām, kā arī uz mazumtirgotājiem ar būtisku ietekmi nepārtikas preču tirdzniecībā piemērot prasības, kas jau pašreiz ir noteiktas DSM regulējumā. Būtiski, ka salīdzinot ar pašreizējo DSM regulējumu, likumprojektā ir ietverti arī papildu ierobežojumi pārtikas mazumtirgotājiem sadarbības noteikumos ar piegādātāju, proti, pārtikas mazumtirgotājam attiecībās ar piegādātāju aizliegts pieprasīt:
  • kompensēt mazumtirgotāja negūto peļņu, vai arī peļņu, kas ir mazāka par gaidīto attiecībā uz piegādātāja piegādāto preču pārdošanu,
  • iegādāties preces, pakalpojumus vai īpašumu no mazumtirgotāja norādītās trešās personas (izņēmums: vienošanās ir pieļaujama, ja tai ir objektīvs pamatojums un noslēgta atsevišķa rakstiska vienošanās par šo pakalpojumu vai preču pirkšanu),
  • nodrošināt zemāko cenu, ierobežojot piegādātāja tiesības vienoties ar konkurējošiem mazumtirgotājiem par zemāku cenu,
  • mainīt preču specifikācijas, tai skaitā sortimentu, termiņā, kas īsāks par 10 dienām,
  • maksāt vai citādi atlīdzināt daļu vai visas mazumtirgotāja pārdošanas veicināšanas izmaksas (izņēmums: pastāv iepriekš noslēgta mazumtirgotāja un piegādātāja rakstiska vienošanās par pārdošanas veicināšanas pasākumiem),
  • kompensēt izmaksas, kas tiek ciestas, izskatot patērētāju sūdzības (izņēmums: kompensācija ir pamatota, ja patērētāja sūdzība ir pamatota un to ir ietekmējuši apstākļi, par kuriem atbildīgs ir piegādātājs),
  • veikt netaisnīgus un nepamatotus maksājumus (atlaides) mazumtirgotājam (mazumtirgotājs ir tiesīgs vienoties ar piegādātāju par (1) apjoma atlaidi, kas būs piemērojama atkarībā no pasūtīto pārtikas preču apjoma vērtības izteiksmē, un (2) akcijas atlaidi, kas piemērojama ierobežotā un norādītā laikposmā preču pārdošanas veicināšanai; akcijas atlaidi nedrīkstēs piemērot preču pārdošanas veicināšanas laikā nerealizētām precēm),
  • piemērot netaisnīgus un nepamatoti garus norēķinu termiņus:
    • par piegādātajiem svaigajiem dārzeņiem, kuru derīguma termiņš nav ilgāks par 10 dienām, norēķinu termiņš nedrīkst pārsniegt 20 dienas no preču piegādes dienas,
    • par piegādātajām pārtikas precēm, kuru derīguma termiņš ir līdz 20 dienām, norēķinu termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas no preču piegādes dienas.
Likumprojekts kā jaunu prasību, salīdzinot ar DSM regulējumu, paredz arī mazumtirgotāja pienākumu pieņemt piegādātāja pārtikas preces, kas ir derīgas lietošanai vismaz 2/3 no noteiktā derīguma termiņa un kuru derīguma termiņš pārsniedz 30 dienas. Tāpat mazumtirgotājam būs noteikts pienākums informēt piegādātāju par pārtikas preču pasūtījuma izmaiņām, brīdinot to ne vēlāk kā 24 stundas pirms preces piegādes. Ir plānots, ka Konkurences padome izstrādās vadlīnijas, kurās tiks sniegts skaidrojums virknei likumprojektā lietotajiem jēdzieniem. Piemēram, jēdzienam "objektīvs pamatojums", kas izņēmuma gadījumos ļautu mazumtirgotājam vienoties ar piegādātāju par noteiktu preču vai pakalpojumu iegādi no mazumtirgotāja norādītās trešās personas. Līdzīgi saistībā ar akcijas atlaides piemērošanu vadlīnijās plānots skaidrot jēdzienu "ierobežotā un norādītā laikposmā". Šobrīd ne likumprojekts, ne tā anotācija nesniedz skaidrojumu, kā tiks noteikta "mazumtirgotāja ar būtisku ietekmi nepārtikas preču tirdzniecībā" iepirkuma vara un piegādātāja atkarība konkrētajā tirgū. Ir būtiski, lai jaunajās vadlīnijās atšķirībā no esošās DSM piemērošanas prakses, tiktu norādīti skaidri un objektīvi kritēriji, kas ļautu gan mazumtirgotājam, gan piegādātājam vienkārši identificēt, vai attiecīgajam mazumtirgotājam ir būtiska ietekme nepārtikas preču tirdzniecībā, kā arī izprast minētos un līdzīgus jēdzienus, kas jāpiemēro ikdienas darbībā. Sorainen juristi aicina aktīvi iesaistīties vadlīniju gatavošanā un komentēšanā, sniedzot savu viedokli un priekšlikumus Konkurences padomei. Tāpat tiek aicināts laicīgi novērtēt esošos mazumtirgotāju un piegādātāju sadarbības noteikumus kontekstā ar paredzamajām izmaiņām.