0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTIAutomašīna kā pamatlīdzeklis un likvidācijas vērtība

Automašīna kā pamatlīdzeklis un likvidācijas vērtība

Laila Kelmere, grāmatvede, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes viesdocente, Ekonomikas un kultūras augstskolas viesdocente, Grāmatvedības un finanšu koledžas docente

Kad sākam domāt par uzņēmuma pamatlīdzekļiem, viens no tradicionālajiem objektiem, ko iedomājamies, ir automašīna. Automašīna ir noderīga dažādu saimniecisko darbību nodrošināšanai, dažkārt šāds pamatlīdzekļa izvēle var būt prestiža jautājums vai kalpo sabiedrisko attiecību veidošanai. Rakstā aicināšu padomāt par likvidācijas vērtību, pieņemot automašīnu uzskaitē kā pamatlīdzekli. Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 775 «Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi» (turpmāk — MK noteikumi) paredz, ka pamatlīdzekļa nolietojamo vērtību nosaka, no iegādes vērtības…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Automašīna kā pamatlīdzeklis un likvidācijas vērtība
Foto: © areyouben — stock.adobe.com

Kad sākam domāt par uzņēmuma pamatlīdzekļiem, viens no tradicionālajiem objektiem, ko iedomājamies, ir automašīna. Automašīna ir noderīga dažādu saimniecisko darbību nodrošināšanai, dažkārt šāds pamatlīdzekļa izvēle var būt prestiža jautājums vai kalpo sabiedrisko attiecību veidošanai. Rakstā aicināšu padomāt par likvidācijas vērtību, pieņemot automašīnu uzskaitē kā pamatlīdzekli.

Laila Kelmere, grāmatvede, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes viesdocente, Ekonomikas un kultūras augstskolas viesdocente, Grāmatvedības un finanšu koledžas docente
Laila Kelmere,
grāmatvede,
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes viesdocente,
Ekonomikas un kultūras augstskolas viesdocente,
Grāmatvedības un finanšu koledžas docente
Foto: Aivars Siliņš

Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 775 «Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi» (turpmāk — MK noteikumi) paredz, ka pamatlīdzekļa nolietojamo vērtību nosaka, no iegādes vērtības atskaitot likvidācijas vērtību.

Likvidācijas vērtība ir aplēstā vērtība, kuru uzņēmums varētu iegūt, pārdodot pamatlīdzekli tā lietderīgās lietošanas laika beigās, un no kuras atskaitītas gaidāmās atsavināšanas izmaksas. Bet, ja pamatlīdzekļa likvidācijas vērtība ir nebūtiska, to neņem vērā nolietojamās vērtības aprēķināšanā.

MK noteikumi arī nosaka, ka uzņēmums sagatavo pamatlīdzekļa lietderīgās lietošanas laika un tā likvidācijas vērtības (ja tāda paredzama) grāmatvedības aplēses un izvēlas nolietojuma aprēķināšanas metodi. Minētās aplēses regulāri pārskata un, ja nepieciešams, maina.

Praksē esmu novērojusi, ka lielākā daļa uzņēmumu grāmatvedības izmanto iespēju likvidācijas vērtību noteikt nulles vērtībā. Kā viens no saprotamiem un akceptējamiem argumentiem ir tas, ka brīdī, kad automašīnu pieņem ekspluatācijā, nevar skaidri pateikt, kad automašīnu pārdos un kāda varētu būt tās vērtība brīdī, kad tā tiks pārdota.

Tomēr paskatīsimies uz šo jautājumu no citas puses — uzņēmums var nonākt situācijā, kad automašīna saskaņā ar grāmatvedības datiem ir nolietojusies un bilancē tās vērtība ir nulle, bet faktiski automašīna dabā ir un tai ir vērtība. 

Lai šādas automašīnas vērtību atkal uzrādītu bilancē, var veikt pārvērtēšanu. Tomēr pārvērtēšanas izmantošana kādai pamatlīdzekļu kategorijai uzliek papildu pienākumus, t.i., pārvērtēšana jāveic visai pamatlīdzekļu kategorijai, nevar pārvērtēt tikai vienu automašīnu no trim, un pārvērtēšana ir jāveic regulāri. Tas ne vienmēr ir ērti, tāpēc šis jau ir viens no argumentiem, kāpēc noteikt likvidācijas vērtību.

Nākamais arguments — likvidācijas vērtība būtu nosakāma arī tāpēc, lai finanšu pārskats sniegtu patiesu un skaidru priekšstatu par sabiedrības aktīviem. 

Vēl viena lieta — ja uzņēmums iegādājas pilnīgi jaunu automašīnu, tad par 99% ir skaidrs, ka automašīna tiks pārdota. Citāda situācija, ja ir ļoti veca automašīna, kuru pēc lietošanas varētu nodot likvidēšanai. Lai gan arī šādā situācijā varētu vērtēt metāla vērtību un to noteikt kā likvidācijas vērtību.

Ja pamatlīdzekļa — automašīnas — vērtība pēc grāmatvedībā noteiktās uzskaites politikas būs jau norakstījusies, tad bilancē būs likvidācijas vērtība, kas parādīs to, ka uzņēmumam ir aktīvs. Tas uzlabos arī kopējo bilances vērtību.

Vērsīšu uzmanību, ka likvidācijas vērtība ir aplēse. Tas nozīmē, ka tā ir neprecīza, tā var mainīties, un arī faktiskajā pārdošanas brīdī var būt pavisam citi automašīnas pārdošanas ieņēmumi, kas atšķirsies no veiktās aplēses. Ar šo vēlos pateikt, ka vadība to var noteikt, pat saprotot, ka tā ir neprecīza un ka tā ir tikai aplēse.

Likvidācijas vērtības noteikšanā var paskatīties aktuālos automašīnu pārdošanas sludinājumus. Gadījumā, ja pērk pilnīgi jaunu automašīnu, var apjautāties dīleriem par to, kā viņi vērtē, par cik procentiem var samazināties labi uzturētas automašīnas vērtība piecu gadu laikā vai ilgākā laika periodā atkarībā no tā, kādu lietderīgo lietošanas laiku automašīnai noteiks uzņēmuma vadība. Automašīnu dīleri piedāvā iespēju atpirkt veco automašīnu un to izmantot kā pirmo iemaksu par jauno automašīnu, vecās automašīnas vērtība tiek noteikta. Tātad viņi var būt padomdevēji šajā lietā. Vēl var aprunāties ar apdrošinātājiem.

Kā uzņēmuma vadība noteiks likvidācijas vērtību — tā ir brīva izvēle. MK noteikumi nenosaka precīzu metodiku, kā to aprēķināt un noteikt.

Ieteicams iekšējā attaisnojuma dokumentā (nodošanas–pieņemšanas aktā vai grāmatvedības izziņā, vai grāmatvedības politikā) aprakstīt veidu, kā likvidācijas vērtība ir noteikta. Tas nepieciešams, lai ikgadējās inventarizācijas laikā, izmantojot to pašu metodi, varētu novērtēt, vai likvidācijas vērtība ir maināma (palielināma vai samazināma).

Var noderēt arī dažādi pētījumi vai pat kalkulatori automašīnas tirgus vērtības noteikšanai.

Karolis Bareckas, auto nozares rakstnieks (carvertical.com)
Karolis Bareckas, auto nozares rakstnieks (carvertical.com)
Publicitātes foto

Karolis Bareckas (carvertical.com) ir auto nozares rakstnieks, un savā pētījumā «Kurām automašīnām novērojams lielākais vērtības samazinājums» (publicēts 2022. gadā) viņš analizējis vairāk nekā 72 miljonus datu vienību laikā no 2019. līdz 2022. gadam ASV, Eiropā un Austrālijā, lai noteiktu, kuru ražotāju automašīnas savu vērtību zaudē visstraujāk. Pētījumā secināts, ka vidējais vecums, kad transportlīdzekļi sasniedz savu zemāko atlikušo vērtību, ir 20 līdz 23 gadi. Tomēr dažādu ražotāju automašīnām tas ievērojami atšķiras.

Atsevišķi eksperti norāda, ka jaunai automašīna vērtības samazinājums vidēji ir 50% apmērā pirmo trīs gadu laikā. Bet ir daudz nianšu, kas var ietekmēt kā vērtības samazināšanos, tā arī vērtības saglabāšanos, piemēram, ja ir iegādāts kāds īpašs automašīnas modelis.

Normatīvais regulējums uzliek uzņēmuma vadībai pienākumu atrast risinājumu, kā noteikt automašīnas likvidācijas vērtību, un tāpēc pāriesim tālāk pie uzskaites niansēm, kad grāmatvedībā ir nodoti visi dati, lai notikumu uzskaitītu un iegrāmatotu.

Piemērs

Uzņēmums, nav pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātājs, 2024. gada martā nopircis vieglo automašīnu X, kuras iegādes vērtība ir 17 500,00 EUR. Automašīnas izlaiduma gads ir 2019. Automašīnas pārreģistrācijas izdevumi — 50,00 EUR

Uzņēmuma vadība plāno automašīnu izmantot 5 gadus un nosaka lietderīgo lietošanas laiku 5 gadi.

Izvērtējot pieejamo informāciju, tiek secināts, ka pēc 5 gadiem šīs automašīnas aplēstā pārdošanas vērtība varētu būt 9500,00 EUR (iespējamā pārdošanas cena, no kuras atskaitītas gaidāmās atsavināšanas izmaksas — izmaksas par sludinājumu publicēšanu). Šo vērtību nosaka kā likvidācijas vērtību.

Nolietojuma aprēķināšanai izmanto lineāro metodi. Nolietojumu sāk aprēķināt ar nākamā mēneša pirmo datumu.

Automašīna pieņemta — nodota ekspluatācijā 28.03.2024.

Grāmatojumi

1) iegādāta automašīna:

D 1240 Pamatlīdzekļa izveidošanas izmaksas 17 500,00 EUR
K 5310 Norēķini ar piegādātājiem un darbuzņēmējiem 17 500,00 EUR

2) avansa norēķinu persona samaksājusi automašīnas pārreģistrācijas izdevumus:

D 1240 Pamatlīdzekļa izveidošanas izmaksas 50,00 EUR
K 2380 Norēķini par prasībām pret avansa norēķinu personām 50,00 EUR

3) automašīna nodota ekspluatācijā

D 1230 Pārējie pamatlīdzekļi un inventārs 17 550,00 EUR
K 1240 Pamatlīdzekļa izveidošanas izmaksas 17 550,00 EUR

4) aprēķināts un iegrāmatots ikmēneša nolietojums

a) aprēķināta nolietojamā vērtība (uzskaites vērtība – likvidācijas vērtība)

17 550,00 EUR – 9500,00 EUR = 8050,00 EUR

b) aprēķināta ikmēneša nolietojuma summa

8050,00 EUR / 5 gadi / 12 mēneši = 134,17 EUR/mēnesī

D 7420 Pamatlīdzekļu nolietojums 134,17 EUR
K 1290 Pamatlīdzekļu nolietojums (pasīva konts) 134,17 EUR

Nolietojums par 2024. gadu aprēķināts un iegrāmatots 1207,53 EUR apmērā: 134,17 EUR x 9 mēneši (aprīlis–decembris).

Bilances vērtību nosaka sekojoši: uzskaites vērtība — nolietojums — vērtības samazinājums (ja tāds ir konstatēts un iegrāmatots).

Bilances vērtība uz 31.12.2024.:

17 550,00 EUR – 1207,53 EUR = 16 342,47 EUR

Bilancē norāda veselus skaitļus, bez divām zīmēm aiz komata, un tā būs 16 342 EUR.

Modelēsim šo situāciju tādā veidā, ka uzņēmuma vadība būtu noteikusi likvidācijas vērtību nulles vērtībā, bet pārējie nosacījumi paliek tādi paši, tad:

1) ikmēneša nolietojuma summa būtu:

17 550,00 EUR / 5 gadi / 12 mēneši = 292,50 EUR

2) nolietojums par 2024. gadu:

292,50 EUR × 9 mēneši = 2632,50 EUR

3) atlikusī vērtība jeb bilances vērtība:

17 550,00 EUR – 2632,50 EUR = 14 917,50 EUR

Salīdzinot rezultātus, redzam, ja ir noteikta likvidācijas vērtība, tad automašīnas atlikusī vērtība bilancē ir augstāka.

Manā ieskatā ikgadējā inventarizācijā likvidācijas vērtības aplēse būtu jāpārskata un jāpieņem lēmums, vai tā ir maināma vai saglabājama jau noteiktajā līmenī.

Piemēram, veicot 2024. gada inventarizāciju un pārskatot noteikto likvidācijas vērtību, secināts, ka likvidācijas vērtība ir jāsamazina un, sākot no 01.01.2025. jānosaka 9300,00 EUR apmērā.

Šādā situācijā 200,00 EUR nāk klāt pie nolietojamās vērtības. Mainās ikmēneša nolietojuma apmērs EUR.

  Uz 31.12.2024. Uz 01.01.2025.
Automašīnas uzskaites vērtība 17 550,00 EUR 17 550,00 EUR
Likvidācijas vērtība 9500,00 EUR 9300,00 EUR
Nolietojamā vērtība 8050,00 EUR (17 550,00 – 9500,00) 7042,47 ((17 550,00 – 9300,00) – 1207,53)
Atlikušais lietderīgais lietošanas laiks 51 mēnesis (60 mēneši – 9 mēneši) 51 mēnesis
Ikmēneša nolietojuma summa 134,17 EUR (8050,00 EUR / 60 mēneši) 138,09 EUR (7042,47 EUR / 51 mēnesis)

Koriģēto nolietojamo vērtību turpmāk noraksta atlikušajā lietderīgajā lietošanas laikā.

Iekšējā attaisnojuma dokumentā, piemēram, grāmatvedības politikā, jānosaka, cik bieži tiek pārskatīta likvidācijas vērtība un ar kuru periodu to sāk piemērot.

Manā ieskatā būtu ērti to darīt ikgadējās inventarizācijas laikā un piemērot ar nākamo finanšu gadu, lai visa gada ietvaros ikmēneša nolietojuma summa, piemērojot lineāro metodi, būtu vienāda.

Publicēts žurnāla “Bilance” 2025. gada marta (519.) numurā.

Lasiet arī: