Būvniecības un pakalpojumu nozarē uzņēmējiem noskaņojums neuzlabojas
Uzņēmēju noskaņojums 2023. gada jūlijā pasliktinājies gan rūpniecībā un būvniecībā, gan pakalpojumu sektorā un mazumtirdzniecībā. Tomēr mazumtirdzniecība ir vienīgā uzņēmējdarbības joma, kurā konfidences rādītājs, lai arī samazinājies, joprojām ir pozitīvs, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati. Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus1. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums. Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pasliktinās, bet saglabājas pozitīvs Jūlijā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,2, un, salīdzinot…
Uzņēmēju noskaņojums 2023. gada jūlijā pasliktinājies gan rūpniecībā un būvniecībā, gan pakalpojumu sektorā un mazumtirdzniecībā. Tomēr mazumtirdzniecība ir vienīgā uzņēmējdarbības joma, kurā konfidences rādītājs, lai arī samazinājies, joprojām ir pozitīvs, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.
Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus1. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.
Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pasliktinās, bet saglabājas pozitīvs
Jūlijā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,2, un, salīdzinot ar jūniju, tas samazinājās par diviem procentpunktiem, sasniedzot šī gada zemāko vērtību. Lai arī kopš marta uzņēmēju noskaņojums visās mazumtirdzniecības apakšnozarēs ir pozitīvs, jūlijā konfidences rādītājs ir samazinājies par 3,9 procentpunktiem pārtikas preču mazumtirdzniecībā un par 10,9 procentpunktiem degvielas mazumtirdzniecībā.
Vienīgi nepārtikas preču mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums ir uzlabojies par 0,4 procentpunktiem.
Arī automobiļu un to detaļu un piederumu pārdošanā, kā arī automobiļu remontā uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar jūniju, ir pasliktinājies par attiecīgi 4,4 un 8,8 procentpunktiem.
Jūlijā 23% mazumtirgotāju atzīmēja, ka neizjūt nekādus ierobežojošus faktorus savai saimnieciskajai darbībai, un tas ir par četriem procentpunktiem mazāk nekā jūnijā. Vislielākais mazumtirgotāju īpatsvars (49%) kā ierobežojošu faktoru norāda konkurenci savā tirdzniecības sektorā. Salīdzinot ar jūniju, šis rādītājs pieaudzis par trīs procentpunktiem. 19% mazumtirgotāju kā ierobežojošu faktoru norādīja darbaspēka trūkumu, bet 28% – nepietiekamu pieprasījumu. 12% mazumtirgotāju atzīmēja, ka to darbību ierobežo dažādi citi faktori, piemēram, preču pieejamība, augstās energoresursu cenas, ģeopolitiskā situācija.
Pakalpojumu sektorā noskaņojums jau trešo mēnesi pēc kārtas negatīvs
Pakalpojumu sektorā jūlijā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija - 4,2, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar jūniju, ir pasliktinājies par vienu procentpunktu. Kā ierasts, noskaņojuma rādītāji dažādās pakalpojumu nozarēs būtiski atšķiras un arī to izmaiņu tendences ir dažādas atkarībā no nozares specifikas un sezonas ietekmes. Optimistiskākie atbilstoši sniegto pakalpojumu raksturīgajai sezonalitātei ir ceļojumu biroju un tūrisma operatoru rezervēšanas (32,2), gaisa transporta (47,4) un izmitināšanas pakalpojumu sniedzēji (22,2). No nozarēm, kuras nav tieši saistītas ar pieprasījuma pieaugumu vasaras sezonā, augstākie noskaņojuma rādītāji ir finanšu pakalpojumus un apdrošināšanu papildinošos pakalpojumos (16,4), kā arī datorprogrammēšanā (16,2). Savukārt zemākie noskaņojuma rādītāji jūlijā ir uzglabāšanas un transporta palīgdarbību nozarē (-13,9), apsardzes pakalpojumos un izmeklēšanā (-9,9), kā arī darbaspēka meklēšanā un nodrošināšanā ar personālu (-9,9). Kopumā jūlijā no 30 apsekotajām pakalpojumu apakšnozarēm 14 uzņēmēju noskaņojums ir pozitīvs, 15 – negatīvs, bet vienā (ēku uzturēšanas un ainavu arhitektūras pakalpojumi) konfidences rādītājs ir nulle.
Jūlijā 41% pakalpojumu sektora uzņēmēju neizjūt nekādus saimniecisko darbību ierobežojošus faktorus, un šis rādītājs ir sasniedzis augstāko vērtību kopš 2020. gada aprīļa, kad strauji samazinājās, izplatoties Covid-19 pandēmijai.
15% uzņēmēju darbību būtiski ierobežo darbaspēka trūkums, savukārt nepietiekamu pieprasījumu kā ierobežojošu faktoru atzīmē 30%, un šis rādītājs, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir samazinājies.
14% pakalpojuma sektora uzņēmēju darbību ierobežo dažādi citi faktori (piemēram, ģeopolitiskā situācija un energoresursu cenas).
Būvniecībā uzņēmēju noskaņojums turpina pasliktināties
Būvniecībā jūlijā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija - 13,8, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir par 1,1 procentpunktu zemāks.
Jūlijā, salīdzinot ar jūniju, pēc sezonāli nekoriģētiem datiem par 8,6 procentpunktiem samazinājies uzņēmēju novērtējums gaidāmajām nodarbinātības izmaiņām turpmākajos trīs mēnešos, savukārt novērtējums par pašreizējo kopējo pasūtījumu līmeni pieaudzis par 1,1 procentpunktu. Konfidences rādītājs jūlijā, salīdzinot ar jūniju, samazinājās ēku būvniecībā un inženierbūvniecībā (attiecīgi par 1,6 un 7,7 procentpunktiem), bet specializētajos būvdarbos tas palicis nemainīgs.
Būvniecības aktivitāti jūlijā visvairāk ierobežoja darbaspēka trūkums un nepietiekams pieprasījums (norādīja attiecīgi 26% un 25% respondentu). Finansiālas grūtības un materiālu vai iekārtu trūkumu kā ierobežojošu faktoru norādīja attiecīgi 15% un 4% būvuzņēmēju. Laika apstākļu ierobežojošo ietekmi norādīja 7%, bet dažādus citus faktorus – 5% respondentu. 40% aptaujāto uzņēmēju neizjūt nekādus būvaktivitāti ierobežojošus faktorus, un tā ir augstākā šī rādītāja vērtība kopš 2019. gada rudens.
Apstrādes rūpniecībā uzņēmēju noskaņojums ilgstoši negatīvs
Apstrādes rūpniecībā jūlijā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija - 8,8. Salīdzinot ar jūniju, tas samazinājies par 0,4 procentpunktiem.
Pēc sezonāli nekoriģētiem datiem, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, konfidences rādītāji pieauga pēc īpatsvara lielākajās apstrādes rūpniecības nozarēs: datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā (par 0,7 procentpunktiem) un mēbeļu ražošanā (par 0,7 procentpunktiem). Uzņēmēju noskaņojums pasliktinājās gatavo metālizstrādājumu, izņemot mašīnas un iekārtas, ražošanā (par 6,3 procentpunktiem), pārtikas produktu ražošanā (par 2,5 procentpunktiem) un koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošanā (par 2,8 procentpunktiem).
Apstrādes rūpniecībā konfidences rādītājs tiek aprēķināts 23 nozarēm. No tām jūlijā, salīdzinot ar jūniju, astoņās vērojams pieaugums, 14 nozarēs – kritums, bet vienā uzņēmēju noskaņojums nav mainījies.
Nepietiekamu pieprasījumu kā ierobežojošu faktoru jūlijā minēja 47% uzņēmēju apstrādes rūpniecībā. Darbaspēka trūkumu un materiālu vai iekārtu trūkumu atzīmēja attiecīgi 20% un 11% respondentu, finansiālas grūtības minēja 11%. Citu faktoru ietekmi norādīja 8% uzņēmēju (galvenokārt tiek minēta inflācija un kara Ukrainā ietekme). 26% uzņēmēju apstrādes rūpniecībā jūnijā neizjuta nekādus saimniecisko darbību ierobežojošus faktorus.
2023. gada jūlijā ekonomikas sentimenta rādītājs2 Latvijā bija 93,5 (iepriekšējā mēnesī 93,0). Šis rādītājs raksturo kopējo sociāli ekonomisko situāciju valstī noteiktā periodā (mēnesī), un to visām ES valstīm pēc vienotas metodoloģijas aprēķina Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāts, par pamatu ņemot 15 dažādas sezonāli izlīdzinātas rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru, kā arī patērētāju konfidences rādītājā3 ietvertās komponentes.
Jūlijā ekonomikas sentimenta rādītāja pieaugumu Latvijā sekmējis tieši patērētāju konfidences rādītāja pieaugums. Lietuvā un Igaunijā ekonomikas sentimenta rādītāji jūlijā bija attiecīgi 93,7 un 79,8. Igaunijā šim rādītājam jau gandrīz divus gadus ir izteikta lejupejoša tendence, un arī jūlijā gan patērētāju noskaņojums, gan konfidences rādītāji visās uzņēmējdarbības jomās ir zemāki nekā pārējās Baltijas valstīs.
Plašāka informācija par konjunktūras rādītājiem pieejama oficiālās statistikas portāla sadaļā “Uzņēmējdarbības prognozes (konjunktūras rādītāji)”.
1 Uzņēmumu konjunktūras apsekojumus rūpniecībā, būvniecībā, mazumtirdzniecībā un pakalpojumu sektorā CSP ik mēnesi veic atbilstoši ES Kopīgās saskaņotās konjunktūras un patērētāju apsekojumu programmas metodoloģijai ar Eiropas Komisijas līdzfinansējumu.
2 Rādītāja vērtība, kas pārsniedz 100, norāda, ka ekonomiskās situācijas skaitliskais raksturojums pārsniedz ilgtermiņa (2000–2021. gada) vidējo vērtību. Savukārt rādītāja vērtība, kas ir mazāka par 100, parāda, ka ekonomiskās situācijas raksturojums ir zemāks par ilgtermiņa vidējo vērtību.
3 Patērētāju konjunktūras apsekojumu ik mēnesi atbilstoši ES Kopīgās saskaņotās konjunktūras un patērētāju apsekojumu programmas metodoloģijai ar Eiropas Komisijas līdzfinansējumu veic kompānija “Latvijas Fakti”.
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.