0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTITiesiskās aizsardzības process — soli pa solim (turpinājums)

Tiesiskās aizsardzības process — soli pa solim (turpinājums)

Laila Kelmere, praktizējoša grāmatvede, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes vieslektore, Grāmatvedības un finanšu koledžas docente

Par tiesiskās aizsardzības procesa (turpmāk — TAP) plānu, par nepieciešamību pārbaudīt un saskaņot saistību apmērus ar kreditoriem, lai TAP plānā uzrādītu korektu informāciju, par TAP plāna saskaņošanu. Darbības pēc TAP lietas ierosināšanas Pirmā lieta, ko iegūst uzņēmums, ir divu mēnešu aizsardzības periods ar iespēju to pagarināt par vienu mēnesi. Šis laika periods jāizmanto, lai izstrādātu TAP plānu, to saskaņotu ar kreditoriem un iesniegtu tiesā apstiprināšanai. TAP plānā grūtībās nonākušajam uzņēmumam ir…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCE par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BILANCE abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Tiesiskās aizsardzības process — soli pa solim
Ilustrācija: © hvostik16 – stock.adobe.com
Laila Kelmere, praktizējoša grāmatvede, Latvijas Lauksaimniecības universitātes vieslektore, Grāmatvedības un finanšu koledžas docente
Laila Kelmere,
praktizējoša grāmatvede, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes vieslektore, Grāmatvedības un finanšu koledžas docente
Foto: Aivars Siliņš

Par tiesiskās aizsardzības procesa (turpmāk — TAP) plānu, par nepieciešamību pārbaudīt un saskaņot saistību apmērus ar kreditoriem, lai TAP plānā uzrādītu korektu informāciju, par TAP plāna saskaņošanu.

Darbības pēc TAP lietas ierosināšanas

Pirmā lieta, ko iegūst uzņēmums, ir divu mēnešu aizsardzības periods ar iespēju to pagarināt par vienu mēnesi. Šis laika periods jāizmanto, lai izstrādātu TAP plānu, to saskaņotu ar kreditoriem un iesniegtu tiesā apstiprināšanai.

TAP plānā grūtībās nonākušajam uzņēmumam ir jāatspoguļo faktiskā finansiālā situācija un jāsniedz redzējums, kā no šīs situācijas izkļūt — ar kādām metodēm, norādot, kā šo metožu pielietojums veicinās naudas plūsmas uzlabošanos un attiecīgi parādu nokārtošanu.

Lai sagatavotu kvalitatīvu plānu, ir jābūt sakārtotiem uzņēmuma grāmatvedības datiem. Šeit ir svarīga komunikācija starp uzņēmuma vadību un grāmatvedi, piemēram, lai pirms plāna izstrādes veiktu salīdzināšanos gan ar kreditoriem, gan ar debitoriem.

Pēc TAP lietas ierosināšanas parādnieks nekavējoties nosūta visiem kreditoriem aktuālo kreditoru sarakstu, norādot katra kreditora prasījuma apmēru un kontaktinformāciju, kā arī izstrādā TAP plānu, ko saskaņo ar kreditoriem Maksātnespējas likumā noteiktajā kārtībā.

Ir tikai divi mēneši kopš dienas, kad tiesa ierosinājusi TAP lietu, lai izstrādātu un saskaņotu TAP plānu ar kreditoriem. Šī plāna izstrādes un saskaņošanas termiņu var pagarināt par vienu mēnesi, ja tam piekrīt noteiktais kreditoru vairākums, kas veidojas sekojoši:

  • nodrošināto kreditoru grupā — tie nodrošinātie kreditori, kuru galvenie prasījumi kopumā veido divas trešdaļas no kopējās nodrošināto kreditoru galveno prasījumu summas, ar parakstu apliecinot savu piekrišanu;
  • nenodrošināto kreditoru grupā — tie nenodrošinātie kreditori, kuru galvenie prasījumi kopumā veido vairāk nekā pusi no kopējās nenodrošināto kreditoru galveno prasījumu summas, ar parakstu apliecinot savu piekrišanu, un par to nekavējoties tiek informēta tiesa.

Nodrošinātais kreditors ir kreditors, kura prasījuma tiesības pret parādnieku vai trešo personu ir nodrošinātas ar komercķīlu, zemesgrāmatā vai kuģu reģistrā reģistrētu hipotēku uz parādnieka mantu.

Nodrošinātais kreditors prasījuma nenodrošinātās daļas apmērā uzskatāms par nenodrošināto kreditoru, izņemot gadījumu, kad nodrošinājums ir par trešās personas saistību. 

Nodrošinātais kreditors ir tiesīgs jebkurā procesa stadijā pilnībā vai daļēji atteikties no prasījuma tiesību nodrošinājuma, izdarot attiecīgus grozījumus publiskajos reģistros.

TAP plāns un tajā iekļaujamā informācija

TAP plānā iekļaujamā informācija ir noteikta Maksātnespējas likumā (40. p.).

Maksātnespējas likuma 40. pants Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns

(4) Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā norāda:
  1. visas parādnieka maksājumu saistības un to pamatu, atsevišķi norādot parādnieka maksājumu saistības pret saistītajiem uzņēmumiem Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma izpratnē, kā arī parādnieka maksājumu saistības pret nodrošinātajiem kreditoriem;
  2. tās parādnieka maksājumu saistības, kuru atmaksas vai izpildes termiņš iestājies pirms TAP uzsākšanas vai iestāsies tiesiskās aizsardzības procesa laikā, atsevišķi norādot parādnieka saistības, kuru izpildei kreditori ir cēluši prasību tiesā, un maksājumu saistības, par kurām parādnieks sniedzis galvojumus;
  3. parādnieka saistības, kuras nav maksājuma saistības, bet kuru rezultātā mainās parādnieka aktīvu sastāvs;
  4. to parādnieka maksājumu saistību izpildes grafiku attiecībā uz katru kreditoru, kuru atmaksas vai izpildes termiņš iestājies pirms tiesiskās aizsardzības procesa uzsākšanas vai iestāsies tiesiskās aizsardzības procesa laikā;
  5. plānoto parādnieka ieņēmumu kopsummu tiesiskās aizsardzības procesa laikā un plānoto ieņēmumu prognozes pamatojumu, raksturojot pieņēmumus, ar kuriem pamatoti plānotie ieņēmumi, kā arī plānotās darbības parādnieka izmaksu samazināšanai;
  6. plānoto parādnieka izdevumu kopsummu tiesiskās aizsardzības procesa laikā un plānoto izdevumu prognozes pamatojumu, raksturojot pieņēmumus, ar kuriem pamatoti plānotie izdevumi, kā arī plānotās darbības parādnieka izdevumu samazināšanai;
  7. tiesiskās aizsardzības procesā piemērojamās metodes (skatīt tālāk), kā arī pamatojumu izraudzītās metodes nepieciešamībai, lai panāktu tiesiskās aizsardzības procesa plāna izpildi;
  8. parādnieka esošos un plānotos pamatdarbības veidus;
  9. tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas termiņu;
  10. to darījumu veidus, kurus parādnieks drīkst veikt, nesaskaņojot ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu, un šo darījumu apmēru;
  11. kārtību, kādā kreditori tiks informēti par parādnieka darbības rezultātiem tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanas laikā;
  12. ziņas par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu,ja ir panākta vienošanās; 121) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidāta apliecinājumu,ka uz viņu neattiecas Maksātnespējas likumā noteiktie ierobežojumi;
  13. tās parādnieka ieķīlātās mantas sarakstu, kura ir nepieciešama TAP pasākumu plāna īstenošanai un uz kuru attiecināmi ierobežojumi, saskaņā ar kuriem nodrošinātie kreditori nedrīkst īstenot savas tiesības attiecībā uz parādnieka mantu, kas kalpo par nodrošinājumu viņu prasījumiem, līdz TAP izbeigšanai;
  14. atlīdzību nodrošinātajam kreditoram par viņa tiesību ierobežošanu TAP laikāun nodrošinātā kreditora prasījuma segšanas maksājumus, kā arī šo atlīdzības veidu izmaksas kārtību;
  15. pamatojumu tam, ka TAP plānu nesaskaņojušo kreditoru ieguvums, īstenojot tiesiskās aizsardzības procesu, ir vismaz tikpat liels kā gadījumā, ja minētā plāna apstiprināšanas brīdī parādniekam tiktu pasludināts maksātnespējas process;
  16. apliecinājumu tam, ka TAP pasākumu plānā norādītā informācija ir patiesaun pievienotie dokumentu atvasinājumi atbilst oriģinālajiem dokumentiem.

Normatīvais regulējums uzliek parādniekam rūpīgi pārdomāt savu uzņēmējdarbību un izplānot, kā arī pamatot, kā divu gadu laikā iziet no šīs situācijas. Divi gadi — tas ir TAP realizācijas laiks, ko var pagarināt vēl par diviem gadiem, ja tam piekrīt kreditoru vairākums. Šādā gadījumā TAP plāns ir jāgroza, jāsaskaņo ar kreditoru vairākumu un jāiesniedz apstiprināšanai tiesā. 

TAP plānam klāt pievieno vēl šādus dokumentus:

  1. pārskatu par plānotās naudas plūsmas prognozēm pirmajā procesa gadā, paskaidrojot pārskata posteņus viena mēneša intervālā, bet nākamajiem gadiem — triju mēnešu intervālā;
  2. kreditoru iesniegtos un vērā neņemtos iebildumus attiecībā uz TAP pasākumu plānu, kā arī pierādījumus tam, ka TAP plāns ir nodots visiem kreditoriem;
  3. zvērināta revidenta atzinumu, ja tāds ir sagatavots. Zvērināts revidents ir jāpiesaista, ja parādnieks nav ņēmis vērā kreditoru izteiktos iebildumus par TAP pasākumu plānu. Šādā situācijā zvērināts revidents izvērtē kreditoru izteiktos iebildumus un sniedz savu atzinumu. Atzinumu drīkst sniegt tāds zvērināts revidents, kurš nav TAP uzraugošā persona;
  4. dokumentu, kurā norādītas ziņas par kreditoru izvirzītajiem TAP uzraugošās personas kandidātiem, ja nav panākta vienošanās par TAP uzraugošās personas kandidātu (vienu).

Salīdzinājumā ar citiem kreditoriem būtiski nelabvēlīgākus noteikumus TAP pasākumu plānā attiecībā uz atsevišķu kreditoru var paredzēt tikai ar attiecīgā kreditora piekrišanu. Piemēram, uzņēmuma īpašnieks arī ir kreditora statusā, jo ir aizdevis līdzekļus, tad attiecīgi viņš var sev noteikt sliktākus parāda atmaksas nosacījumus un, iespējams, tādējādi parādot citiem kreditoriem savu labo vēlmi risināt uzņēmuma sarežģīto finanšu situāciju.

Nodrošinātais kreditors ar iepriekš veiktajām darbībām attiecībā pret parādnieku jau ir izveidojis sev atšķirīgu situāciju vai nodrošinājis pret sevi atšķirīgu attieksmi, kas ir noteikta normatīvajā regulējumā.

Ja vien nodrošinātais kreditors nav atteicies, attiecībā uz viņu TAP plānā paredz:

  1. kārtību, kādā tiks izpildītas no līguma izrietošās parādnieka saistības pret nodrošināto kreditoru, kuras parādnieks nav izpildījis pirms TAP uzsākšanas;
  2. kārtējos no līguma izrietošos maksājumus.

TAP uzraugošā persona

Iepazīstoties ar TAP plānā uzrādāmo informāciju, redzam, ka TAP procesā ir jāieceļ konkrētā procesa uzraugošā persona.

Sākot ar 2017. gada 1. jūliju, TAP uzrauga TAP uzraugošā persona — jebkura rīcībspējīga fiziskā persona, kurai ir tiesības uzturēties un tikt nodarbinātai Latvijā, ja par šo personu vienojas kreditoru vairākums.

Maksātnespējas likumā (12.3 p.) ir noteikts, kādas personas nedrīkst būt par TAP uzraugošo personu, piemēram, par TAP uzraugošo personu nevar būt persona,

  • kura ir sodīta par tīšu nodarījuma izdarījumu; 
  • kurai pasludinās fiziskās personas maksātnespējas process un no tā izbeigšanās dienas nav pagājuši pieci gadi;
  • kura ir bijusi juridiskās personas pārvaldes institūcijas loceklis un savas nolaidības dēļ vai tīši novedusi šo juridisko personu līdz juridiskās personas maksātnespējas procesam;
  • kura ir piedalījusies parādnieka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādē.

Un Maksātnespējas likumā ir noteiktas vēl vienpadsmit situācijas vai notikumi, kuru rezultātā persona nevar veikt TAP uzraudzību.

2017. gada izmaiņas normatīvajā regulējumā palielina kreditoru lomu TAP, kā arī paredz iespēju brīvi izvēlēties personu TAP uzraudzības pasākumu veikšanai. Tādējādi TAP norises atbilstību tiesas apstiprinātajam TAP pasākumu plānam nodrošinās kreditoru vairākuma izvēlētā un tiesas apstiprinātā uzraugošā persona. Kreditoru vairākumam ir tiesības jebkurā brīdī mainīt uzraugošo personu. Lai dotu iespēju parādniekam atjaunot maksātspēju, gadījumā ja kreditori nevar vienoties par uzraugošās personas kandidātu, no izvirzītajiem kandidātiem to izvēlēsies tiesa.

TAP procesā piemērojamās metodes finansiālā stāvokļa uzlabošanai

TAP piemēro vienu vai vairākas metodes:

  1. maksājumu saistību izpildes atlikšana;
  2. kustamās mantas vai nekustamā īpašuma atsavināšana vai apgrūtināšana ar lietu tiesībām, lai panāktu kreditoru prasījumu izpildes termiņa pagarināšanu vai kreditoru prasījumu apmierināšanu;
  3. parādnieka — kapitālsabiedrības — pamatkapitāla palielināšana, arī ieguldot pamatkapitālā kreditoru prasījumu tiesības pret parādnieku;
  4. parādnieka — komercsabiedrības — reorganizācija saskaņā ar Maksātnespējas likuma prasībām (46. p.);
  5. citas metodes, kas atbilst tiesiskās aizsardzības procesa mērķim.

TAP pasākumu plānā kreditoru grupas ietvaros un katram kreditoru prasījuma veidam (pamatparādam, līgumsodam vai procentiem) var paredzēt tikai proporcionālu pamatparāda, līgumsoda vai procentu dzēšanu vai samazināšanu.

TAP metodes nav piemērojamas attiecībā uz TAP izdevumiem, kā arī administratīvo pārkāpumu procesā piemērotajiem un Krimināllikumā paredzētajiem sodiem.

Darbinieki

Ja ir bijusi pieredze ar maksātnespējas procesu, tad jau būs zināms, ka darbinieks kā kreditors ir īpaša kategorija. Tāpat ir arī TAP procesā.

TAP piemērojamās metodes var attiecināt uz darbinieka darba samaksas prasījumiem, ja tam piekrīt attiecīgais darbinieks. 

Tas nozīmē, ka gadījumā, ja nav saņemta darbinieka piekrišana atlikt nesamaksātās darba samaksas izmaksāšanu, sadalīt maksāšanu termiņos vai samazināt darba samaksas prasījuma summu, TAP plānā ir jāparedz, ka nesamaksātā darba samaksa darbiniekiem jāizmaksā nekavējoties pēc TAP īstenošanas. 

Parādnieka darbiniekam TAP nav piemērojams kreditora statuss. 

Saistības par nodokļiem

Noteiktais proporcionalitātes princips nav attiecināms uz nodokļu samaksas prasījumiem, ja nav saņemta nodokļu administrācijas piekrišana.

Nodokļu prasījumiem bez nodokļu administrācijas piekrišanas nav atļauta:

  • nodokļu pamatparāda dzēšana vai samazināšana;
  • nodokļu pamatparāda samaksas sadalīšana termiņos, termiņa pagarināšana vai termiņa atlikšana uz laiku, ilgāku par sešiem mēnešiem;
  • nokavējuma naudas samazināšana vairāk par 50% vai dzēšana;
  • soda naudas samazināšana vairāk par 65% vai dzēšana;
  • kārtējo nodokļu maksājumu summu sadalīšana termiņos, termiņa pagarināšana vai atlikšana uz laiku.

Saskaņā ar likumu ´Par nodokļiem un nodevāmª, ja nodokļu maksātājam TAP pasākumu plāna īstenošanai vai tā grozīšanai nepieciešams saņemt nodokļu administrācijas rakstveida piekrišanu, nodokļu maksātājs 10 dienu laikā no dienas, kad tiesā ierosināta TAP lieta, iesniedz nodokļu administrācijai iesniegumu, kurā norādīta šāda informācija (24.2 p.):

  • komersanta nosaukums, reģistrācijas numurs un juridiskā adrese;
  • apstākļi, kuru dēļ komercsabiedrība nav spējīga izpildīt saistības;
  • visu komercsabiedrības aktīvu kopējā summa.

Šim iesniegumam jāpievieno TAP plāns, kas sagatavots atbilstoši Maksātnespējas likumam, kā arī bilance un peļņas vai zaudējuma aprēķins ar paskaidrojumiem par katru posteni, kuros ietverta informācija par laikposmu no gada sākuma un kuri sastādīti ne vēlāk kā mēnesi pirms TAP pieteikuma iesniegšanas tiesā.

Ja nodokļu maksātājam TAP pasākumu plāna īstenošanai vai tā grozīšanai nepieciešams saņemt nodokļu administrācijas rakstveida piekrišanu, nodokļu administrācija lemj par nodokļu prasījuma apmēra vai tā daļas samazināšanu vai nodokļu prasījuma samaksas sadalīšanu termiņos, termiņa pagarināšanu vai termiņa atlikšanu uz laiku, kā arī par kārtējo nodokļu maksājumu summu sadalīšanu termiņos, termiņu pagarināšanu vai termiņa atlikšanu uz laiku.

Lēmumu par iepriekš minēto nodokļu administrācija pieņem 21 dienas laikā no nodokļa maksātāja iesnieguma saņemšanas dienas.

Ieskaits

Ieskaits ir viens no risinājumiem, ko, iespējams, kreditors gribētu piedāvāt savam parādniekam jeb uzņēmumam, kurš nonācis grūtībās un vēlas izmantot TAP. 

Ieskaita veikšanas gadījumā normatīvajā aktā ir noteikts, ka ieskaits ir pieļaujams, ja parādnieka prasījuma tiesības pret kreditoru ir radušās vismaz trīs mēnešus pirms tiesas lēmuma par TAP lietas ierosināšanu.

TAP saskaņošana ar kreditoriem un TAP procesa uzraugošo personu

Kad TAP plāns ir sagatavots, parādnieks nodod visiem kreditoriem TAP pasākumu plānu, uzaicinot viņus dot piekrišanu šim plānam un norādot tā saskaņošanas termiņu.

Kreditoram, saņemot šo plānu, vispirms ir svarīgi iespējami īsākā laikā salīdzināt savas grāmatvedības uzskaites datus ar TAP plānā norādītajiem datiem. Praksē ir situācijas, ka parādnieks nav pirms plāna izstrādes veicis salīdzināšanos ar kreditoriem. Vērtīgi ir iespējami īsākā laikā uzsākt salīdzināšanās procesu, nonākt pie saskaņotiem atlikumiem un aicināt, lai parādnieks precizē datus TAP plānā.

Maksātnespējas likumā ir noteikta kārtība, kādā ir jāveic, lai TAP plānu varētu uzskatīt par saskaņotu.

Svarīgi ir termiņi.

Maksātnespējas likums nosaka, ka kreditoram ir tiesības iesniegt parādniekam rakstveida iebildumus attiecībā uz TAP pasākumu plānu piecu dienu laikā pēc tā saņemšanas. Atzīstot iesniegtos iebildumus par pamatotiem, parādnieks atbilstoši groza tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu.

Šajā likumā ir iekļauta norma, kas nosaka, ka kreditoram ir jāsniedz (jāuzraksta) sava piekrišana izstrādātajam TAP plānam, kā arī ir noteikts, ka, ja kreditors norādītajā TAP pasākumu plāna saskaņošanas termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, tad uzskatāms, ka attiecīgais kreditors nav devis piekrišanu TAP īstenošanai.

Klusēšana vai atbildes nesniegšana arī ir atbilde — noraidoša atbilde.

TAP uzraugošajai personai ir jāsniedz savs atzinums par izstrādāto plānu, pirms TAP plāns tiek iesniegts tiesā apstiprināšanai. Atzinumu par TAP pasākumu plānu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona parādniekam nodod vienlaikus ar tā iesniegšanu tiesā. 

Uzraugošajai personai ir jānovērtē, vai TAP plāns ir izstrādāts saskaņā ar Maksātnespējas likuma prasībām un vai sagatavotais plāns sasniegs šajā likumā noteikto tiesiskās aizsardzības procesa mērķi.

TAP izbeigšana

Tiesa izbeidz TAP pēc savas iniciatīvas vai pēc parādnieka pieteikuma, ja:

  • TAP plāns nav saskaņots ar kreditoru vairākumu Maksātnespējas likumā noteiktajā termiņā;
  • TAP plāns neatbilst Maksātnespējas likuma prasībām.

Likumdevējs ir noteicis ierobežojumu attiecībā uz to, cik reižu parādnieks var lūgt tiesu ierosināt TAP, proti, tiesa izbeidz TAP un pasludina juridiskās personas maksātnespējas procesu, ja parādniekam gada laikā otro reizi ierosināts TAP, bet tas nav pasludināts.

Ja parādnieks ir izpildījis TAP plānu, tad viņš iesniedz tiesai pieteikumu par TAP izbeigšanu.

Ja tomēr neizdodas izpildīt TAP plānu, tad parādniekam ir pienākums iesniegt tiesai pieteikumu par TAP izbeigšanu kopā ar maksātnespējas pieteikumu.

TAP īstenošanas laiks

TAP īstenošanas termiņš ir divi gadi no dienas, kad tiesa apstiprinājusi TAP plānu. TAP īstenošanas termiņu var pagarināt vēl par diviem gadiem, ja tam piekrīt kreditoru vairākums. 

Šādā gadījumā TAP plāns ir jāgroza, jāsaskaņo ar kreditoru vairākumu un jāiesniedz apstiprināšanai tiesā.

Parādnieka jeb grūtības nonākušā uzņēmuma rīcības ierobežojumi TAP laikā

TAP īstenošanas laikā parādniekam ir aizliegts:

  1. slēgt jebkādus darījumus vai veikt darbības, kas var pasliktināt viņa finansiālo stāvokli vai kaitēt kreditoru kopuma interesēm;
  2. izsniegt aizdevumus (kredītus), izņemot gadījumus, kad aizdevumu (kredītu) izsniegšana ir parādnieka pamatdarbība un tas ierakstīts TAP pasākumu plānā;
  3. dot galvojumus, dāvināt vai ziedot, piešķirt parādnieka valdes un padomes locekļiem prēmijas vai citu mantisku papildu atlīdzību;
  4. atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts TAP pasākumu plānā;
  5. sadalīt un izmaksāt dividendēs peļņu;
  6. pildīt mantiskās saistības, kas nav ietvertas TAP pasākumu plānā.

Ja parādniekam rodas izdevumi, kurus ir nepieciešams samaksāt, bet tie nebija iepriekš paredzēti un netika iekļauti TAP plānā, tad parādniekam ir iespēja rakstveidā saskaņot šādu izdevumu segšanu ar TAP uzraugošo personu un neveikt grozījumus TAP pasākumu plānā, ja šie maksājumi TAP īstenošanas laikā kopā nepārsniedz 2% no kopējās kreditoru prasījumu summas TAP plāna apstiprināšanas brīdī.

Normatīvais regulējums nosaka arī noteiktus pienākumus, kuri parādniekam ir jāveic TAP īstenošanas laikā, un tie ir:

  1. pildīt TAP pasākumu plānu;
  2. visu peļņu novirzīt TAP īstenošanai;
  3. segt TAP izmaksas;
  4. ne retāk kā reizi mēnesī rakstveidā ziņot TAP uzraugošajai personai par plāna izpildi;
  5. pēc uzraugošās personas pieprasījuma nekavējoties rakstveidā sniegt viņam visas ziņas par plāna īstenošanu un nodrošināt iespēju klātienē pārbaudīt parādnieka saimniecisko darbību un dokumentus;
  6. nekavējoties ziņot uzraugošajai personai par jebkādiem apstākļiem, kuru dēļ parādnieks nespēs pildīt iepriekš saskaņoto plānu;
  7. paziņot uzraugošajai personai par savas juridiskās adreses maiņu un jebkurām citām izmaiņām, kas ierakstāmas publiskajos reģistros;
  8. ziņot uzraugošajai personai par katru būtisku notikumu parādnieka darbībā.

Ieskatoties statistikas datos, redzams, ka laika periodā no 2008. gada marta līdz 2022. gada augustam ir ierosinātas 1653 TAP lietas. Šajā pašā laika periodā ir izbeigtas 1567 TAP lietas, kur 870 gadījumos TAP lieta izbeigta, jo TAP plānu nav atbalstījis Maksātnespējas likumā noteiktais kreditoru vairākums, bet 157 gadījumos ir pasludināts maksātnespējas process, jo parādnieks ilgāk nekā 30 dienas nepilda TAP plānu un tiesai nav iesniedzis šā plāna grozījumus.

Statistika norāda uz to, ka ir rūpīgi jāpārdomā plāns, lai to pēc tam varētu īstenot. 

Ir arī labi piemēri — iepriekšminētajā periodā 80 gadījumos TAP lieta izbeigta, jo parādnieks ir izpildījis TAP plānu.

Publicēts žurnāla “Bilance” 2022. gada oktobra (490.) numurā.

Lasiet arī:

Tiesiskās aizsardzības process — soli pa solim