0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKOMERCPRAKSEValdība konceptuāli atbalsta Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu

Valdība konceptuāli atbalsta Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju izstrādāja likumprojektu "Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums" nolūkā līdzsvarot piegādātāju un mazumtirgotāju intereses, sekmējot attiecību veidošanos starp mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu, prognozējamu attiecību pamata, respektējot pušu ekonomiskās intereses un panākot lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā. Š.g. 30.septembrī Ministru kabineta komitejas sēdē ministri konceptuāli atbalstīja likumprojektu. Pirms likumprojekta izskatīšanas Ministru kabineta sēdē, Ekonomikas ministrijai uzdots precizēt likumprojektu, skaidrāk atrunājot sodu piemērošanas politiku par saimnieciskās darbības veicēju apvienības un tās atsevišķu dalībnieku darbībā īstenotajiem likumprojekta pārkāpumiem, kā arī precizēt…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Ekonomikas ministrija. Foto: Ikars Kubliņš, Plz.lv, PhotoRiga.com
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju izstrādāja likumprojektu "Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums" nolūkā līdzsvarot piegādātāju un mazumtirgotāju intereses, sekmējot attiecību veidošanos starp mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu, prognozējamu attiecību pamata, respektējot pušu ekonomiskās intereses un panākot lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā. Š.g. 30.septembrī Ministru kabineta komitejas sēdē ministri konceptuāli atbalstīja likumprojektu. Pirms likumprojekta izskatīšanas Ministru kabineta sēdē, Ekonomikas ministrijai uzdots precizēt likumprojektu, skaidrāk atrunājot sodu piemērošanas politiku par saimnieciskās darbības veicēju apvienības un tās atsevišķu dalībnieku darbībā īstenotajiem likumprojekta pārkāpumiem, kā arī precizēt likumprojektā noteikto tiesisko regulējumu attiecībā uz akcijas atlaides piemērošanu preču pārdošanas veicināšanas laikā nerealizētām precēm. Likumprojekts attieksies uz mazumtirgotājiem*, nosakot negodīgu darbību aizliegumu, norēķinu termiņus par piegādātajām precēm, atbildību par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī Konkurences padomes lomu likumā noteikto prasību uzraudzības pasākumu īstenošanā. Likumprojektā noteikts, ka mazumtirgotājam ir aizliegts veikt darbības, kas ir pretrunā ar godīgu saimnieciskās darbības praksi un ar kurām mazumtirgotāja darbības risks tiek uzlikts piegādātājiem, piegādātājiem tiek noteikti papildu pienākumi vai ierobežotas piegādātāju iespējas brīvi darboties tirgū. Tāpat, likumprojektā definētas konkrētas prasības, kuras mazumtirgotājs nav tiesīgs izvirzīt un piemērot. Vienlaikus likumprojektā noteikts netaisnīgu un nepamatoti garu norēķinu termiņu piemērošanas vai uzspiešanas par piegādātajām pārtikas precēm aizliegums. Norēķinu termiņš par piegādātajām pārtikas precēm, kuru derīguma termiņš nav ilgāks par 20 dienām, ir netaisnīgs un nepamatoti garš, ja tas pārsniedz 30 dienas no preču piegādes dienas. Ministrija uzskata, ka šobrīd spēkā esošais LR tiesiskais regulējums kopumā nodrošina vispārējās prasības tirdzniecības organizēšanai, kā arī aizsargā un veicina godīgas un vienlīdzīgas konkurences veidošanos starp tirgus dalībniekiem. Vienlaikus ir konstatēts, ka attiecībās starp mazumtirdzniecības procesā iesaistītajām pusēm - mazumtirgotājiem un piegādātājiem ik pa laikam (jo īpaši pārtikas nozarē) ir vērojami saasinājumi, proti, attiecīgi mazumtirgotāji ar būtisku ietekmi īsteno darbības, kas ir pretrunā ar godīgu saimnieciskās darbības praksi un ar kurām mazumtirgotāja darbības risks ir uzlikts piegādātājiem, uzspiežot piegādātājam netaisnīgus un ekonomiski neizdevīgus (nepamatotus) piegādes līguma nosacījumus (piemēram, nosaka "ieejas maksas" un "plauktu maksas" par preču izvietošanu tirdzniecības vietā, prasības tiešā vai netiešā veidā maksāt vai citādi atlīdzināt visu vai daļu no mazumtirgotāja veiktajām pārdošanas veicināšanas izmaksām, kā arī veikt citus netaisnīgus un nepamatotus maksājumus mazumtirgotājam). Lai sekmētu attiecību veidošanos starp lielajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu un prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses, un panāktu lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā, kopš 2008.gada 1.oktobra ir stājies spēkā un Konkurences likuma 13.panta otrajā daļā noteikts tiesiskais regulējums, kas paredz ierobežot iespēju mazumtirdzniecības uzņēmumu, kas atrodas dominējošā stāvoklī, un piegādātāju starpā piemērot noteiktus netaisnīgus un nepamatotus maksājumus, nepamatoti garus norēķinu termiņus un noteiktas sankcijas, kā arī kontrolēt riska sadali starp darījuma pusēm attiecībā uz preču atdošanu atpakaļ. Tomēr, vērtējot pārtikas ražotāju nozares aktualizētos problēmjautājumus un konfliktsituācijas piegādātāju un mazumtirgotāju attiecībās, jāsecina, ka Konkurences likuma 13.panta otrajā daļā ietvertais tiesiskais regulējums nav pietiekams un ir nepieciešams detalizētāk reglamentēt mazumtirgotāju un piegādātāju (ražotāju) sadarbības principus, lai ierobežotu mazumtirgotāju iepirkuma varas izmantošanu attiecībā pret piegādātājiem un līdzsvarotu piegādātāju un mazumtirgotāju intereses. Prognozējams, ka tas varētu arī veicināt Latvijā ražoto pārtikas produktu patēriņu. Tāpēc 2011.gada 29.decembrī tika izveidota darba grupa, lai nodrošinātu likumprojekta izstrādi vienlīdzīgas un godīgas konkurences aspektu reglamentēšanai pārtikas mazumtirdzniecības sektorā, jo īpaši, lai ierobežotu negodīgas tirdzniecības prakses īstenošanu starp tirdzniecības procesā iesaistītajām pusēm un mazumtirdzniecības uzņēmumu iepirkumu varas izmantošanu attiecībā pret piegādātājiem. Likumprojekta saskaņošanā piedalījās Zemkopības ministrija, Konkurences padome, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija, Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome. *šā likuma izpratnē mazumtirgotājs ir pārtikas preču mazumtirgotājs vai mazumtirgotājs ar būtisku ietekmi nepārtikas preču tirdzniecībā:
  • pārtikas preču mazumtirgotājs - saimnieciskās darbības veicējs, kas pastāvīgajā tirdzniecības vietā mazumtirdzniecībā pārdod pārtikas preces, vai saimnieciskās darbības veicēju apvienība, kas pārdod pārtikas preces;
  • mazumtirgotājs ar būtisku ietekmi nepārtikas preču tirdzniecībā - saimnieciskās darbības veicējs vai vairāki saimnieciskās darbības veicēji, kas, ņemot vērā savu iepirkuma varu pietiekami ilgā laika posmā un piegādātāju atkarību konkrētajā tirgū, spēj tieši vai netieši piemērot vai uzspiest piegādātājiem netaisnīgus un nepamatotus noteikumus, nosacījumus vai maksājumus un var kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā nepārtikas preču tirgū mazumtirdzniecībā Latvijas teritorijā.