Aicinās izvērtēt īpašu nodokļu režīmu un IIN atmaksu mazajos būvdarbos
LETA
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Ēnu ekonomikas apkarošanas apakškomisija 20. maija komisijas sēdē lēma aicināt Finanšu ministriju (FM) izvērtēt iespēju mazajos būvdarbos piemērot īpašu nodokļu režīmu un iespēju saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) daļēju atmaksu par privātpersonas pasūtītajiem būvdarbiem. Ekonomikas ministrijas (EM) Būvniecības politikas departamenta direktora vietnieks Gusts Sproģis apakškomisijas sēdē skaidroja, ka ēnu ekonomikas līmenis būvniecības nozarē no 2015. gada līdz 2020. gadam tika ievērojami samazināts, bet pēc tam globālie satricinājumi atkal izraisīja pieaugumu līdz aptuveni 34%. Ēnu ekonomika būvniecības nozarē ir ļoti segmentēta - tās praktiski nav lielajos objektos, kā…
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Ēnu ekonomikas apkarošanas apakškomisija 20. maija komisijas sēdē lēma aicināt Finanšu ministriju (FM) izvērtēt iespēju mazajos būvdarbos piemērot īpašu nodokļu režīmu un iespēju saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) daļēju atmaksu par privātpersonas pasūtītajiem būvdarbiem.
Ekonomikas ministrijas (EM) Būvniecības politikas departamenta direktora vietnieks Gusts Sproģis apakškomisijas sēdē skaidroja, ka ēnu ekonomikas līmenis būvniecības nozarē no 2015. gada līdz 2020. gadam tika ievērojami samazināts, bet pēc tam globālie satricinājumi atkal izraisīja pieaugumu līdz aptuveni 34%.
Ēnu ekonomika būvniecības nozarē ir ļoti segmentēta - tās praktiski nav lielajos objektos, kā arī tajos, kur pasūtītājs ir publiskais sektors. Savukārt mazajos būvdarbos ir grūti izkontrolēt, vai darbus veic cilvēks pats vai piesaista meistarus un brigādes.
Līdz ar to EM ieskatā galvenā uzmanība ēnu ekonomikas apkarošanā jāpievērš mazajiem objektiem, vienlaikus ministrijas pārstāvis uzsvēra, ka mazajos objektos EM negrib palielināt administratīvo slogu, ieviešot stingrus kontroles pasākumus. Galvenā uzmanība tikšot pievērsta motivēšanas pasākumiem.
"Privātpersonas joprojām uzskata, ka ietaupa, samaksājot remontdarbu veicējam aploksnē, lai gan nereti tas tieši rada papildu izdevumus - meistars pazūd ar avansu, vai viņu nav iespējams sadzīt rokā par nekvalitatīvi paveiktu darbu," teica G. Sproģis.
Kā iespējamos motivēšanas pasākumus varētu ieviest daļēju iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atmaksu kā attaisnotos izdevumus par legāli nolīgtā darbaspēka izmaksām, kas EM ieskatā veicinātu par būvdarbiem iztērēto summu deklarēšanu. Savukārt individuālo darbu veicējiem EM ieskatā varētu piemērot īpašu vienkārši administrējamu zemāku nodokļu režīmu.
Tāpat iecerēts samazināt apjomu, ko privātpersona var būvēt saviem spēkiem no 400 līdz 170 kvadrātmetriem.
Šis jautājums jau virzīts izskatīšanai valdības sēdē, bet pēdējā brīdī Ministru kabinets nolēma vēl diskutēt par šo jautājumu, un apņēmās to pieņemts līdz gada beigām. Pienākums privātpersonai sniegt informāciju par veikto būvdarbu finansējuma izcelsmi jau ir pieņemts.
Savukārt FM Nodokļu administrēšanas un sabiedrības interešu politiku departamenta direktore Jana Salmiņa apakškomisijas sēdē vērsa uzmanību, ka patlaban Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ieskatā nevajadzētu paplašināt attaisnoto izdevumu skaitu. Tāpat J. Salmiņa atgādināja, ka individuālo darbu veicēji jau tagad var izmantot mikrouzņēmumu nodokļa režīmu.
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš sacīja, ka LTRK neizprot, kāpēc atlikts jautājums par pašu spēkiem veiktās būvniecības apjoma samazināšanu līdz 170 kvadrātmetriem, un aicināja to izskatīt un ieviest pēc iespējas ātrāk.
LTRK ieskatā būtu atbalstāms īpašs nodokļu režīms mazajiem būvdarbiem, bet par tā likmi varētu diskutēt. Ja 25% ir par daudz, bet 10% par maz, tad, iespējams, varētu vienoties par kādu vidējo likmi, piemēram, 15-18% apmērā.
"Motivējošo pasākumu stratēģija šobrīd strādātu labāk, vismaz kāds simbolisks "burkāns" nodokļu atmaksās vai atvieglojumos. Dzīvokļu remonti būvniecības kopējā apjomā ir ļoti liela masa un ar "pātagas" elementiem to kontrolēt nav iespējams," sacīja G. Āboltiņš-Āboliņš.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.