0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAVID skaidro par normatīvo aktu piemērošanu pašvaldībām, iekasējot nodokļu un nodevu maksājumus skaidrā naudā

VID skaidro par normatīvo aktu piemērošanu pašvaldībām, iekasējot nodokļu un nodevu maksājumus skaidrā naudā

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu pašvaldībām, kurā skaidro normatīvo aktu piemērošanu, iekasējot nodokļu un nodevu maksājumus. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 “Kases operāciju uzskaites noteikumi”1 (turpmāk – Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumi Nr.584) 8.punktu, ja uzņēmums saņem no personas tādu skaidrās naudas maksājumu, uz kuru neattiecas normatīvajos aktos, kas nosaka nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanu, minētās prasības (piemēram, darbinieks iemaksā uzņēmuma kasē skaidro naudu kā saņemtā avansa pārpalikumu), katram šādam maksājumam sagatavo atsevišķu kases ieņēmumu orderi, ar kuru saskaņā iemaksā naudu kasē un izdara ierakstu kases grāmatā. Savukārt atbilstoši Ministra…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu pašvaldībām, kurā skaidro normatīvo aktu piemērošanu, iekasējot nodokļu un nodevu maksājumus.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 “Kases operāciju uzskaites noteikumi”1 (turpmāk – Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumi Nr.584) 8.punktu, ja uzņēmums saņem no personas tādu skaidrās naudas maksājumu, uz kuru neattiecas normatīvajos aktos, kas nosaka nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanu, minētās prasības (piemēram, darbinieks iemaksā uzņēmuma kasē skaidro naudu kā saņemtā avansa pārpalikumu), katram šādam maksājumam sagatavo atsevišķu kases ieņēmumu orderi, ar kuru saskaņā iemaksā naudu kasē un izdara ierakstu kases grāmatā.

Savukārt atbilstoši Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 8.1punktam iestāde, kura tiek finansēta no pašvaldības budžeta, var nepiemērot šo noteikumu 8.punktā minēto prasību par atsevišķa kases ieņēmumu ordera sagatavošanu, ja, saņemot skaidrās naudas maksājumu par attiecīgās iestādes administrētu nodokli, nodevu vai maksas pakalpojumu, ievēro 8.1 1.apakšpunktā noteiktos nosacījumus, proti, kases ieņēmumu ordera vietā sagatavo citu attiecīgās iestādes vadītāja izvēlētu dokumentu, kas apliecina skaidrās naudas maksājumu un kurā norādīti šo noteikumu 14.punktā (izņemot 14.8.apakšpunktu) minētie rekvizīti. Fiziskai personai, kura neveic saimniecisko darbību, šo noteikumu 14.3.apakšpunktā minētos rekvizītus dokumentā norāda pēc tās pieprasījuma.

Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 36.punktā noteikts, ka šo noteikumu 8.punktā un 8.1 1.apakšpunktā minētajā gadījumā par saņemto skaidrās naudas maksājumu kasieris maksātājam izsniedz kases ieņēmumu ordera (iestādē, kura tiek finansēta no pašvaldības budžeta, – kases ieņēmumu ordera vietā sagatavota cita dokumenta, kas apliecina skaidrās naudas maksājumu) kopiju, norakstu vai kvīti, kurā norādīti attiecīgi šo noteikumu 14.punktā vai 8.1 1.apakšpunktā minētie rekvizīti un kuru apliecina ar zīmogu (spiedogu, kurā norādīts uzņēmuma vai iestādes nosaukums).

VID informē, ka iestādes, kuras tiek finansētas no pašvaldības budžeta (turpmāk – pašvaldības budžeta iestādes), saņemot no personām skaidrās naudas maksājumus par iestādes administrēto nodokli un/vai nodevu (piemēram, nekustamā īpašuma nodokli, bāriņtiesas valsts nodevas, pašvaldības nodevu par ielu tirdzniecību u.c.) var atkāpties no Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 8.punktā noteiktās prasības, proti, var nesagatavot skaidrās naudas maksājumu, bet tā vietā var sagatavot iestādes noteiktu skaidrās naudas maksājumu apliecinošu dokumentu

Uzņēmuma vadītājs, ievērojot attaisnojuma dokumentiem normatīvajos aktos noteiktās prasības, patstāvīgi izvēlas šo dokumentu formu un sagatavošanas veidu, izņemot gadījumus, ja attiecīga attaisnojuma dokumenta noformēšanu vai saturu reglamentē konkrēts normatīvais akts.2

Uzņēmuma vadītājs iestādē, kura tiek finansēta no valsts budžeta vai pašvaldības budžeta, valsts vai pašvaldības aģentūrā ir tās vadītājs.3

Tādējādi, lai nodrošinātu izsekojamību par katru saņemto skaidrās naudas maksājumu, katras konkrētās pašvaldības budžeta iestādes vadītājam jānosaka savā grāmatvedības uzskaites kārtībā šī cita skaidrās naudas maksājumu apliecinoša dokumenta forma un sagatavošanas veids, kuru, saņemot skaidrās naudas maksājumu (piemēram, maksājumu par nekustamā īpašuma nodokli), sagatavo kases ieņēmumu ordera vietā. Kā arī pašvaldības budžeta iestādes vadītājam jānosaka, kādu veiktās samaksas apliecinājumu izsniegt maksātājam, proti, šī cita skaidrās naudas maksājumu apliecinoša dokumenta kopiju vai norakstu, vai kvīti (piemēram, maksātājam kā vienu no dokumetiem, kas apliecina maksājuma saņemšanu, varētu izsniegt kvīti papīra veidā, kuru reģistrē pašvaldības dokumentu reģistrā, ievērojot secīgu numerāciju).

Ņemot vērā minēto, pašvaldības budžeta iestādes kasieris vai pilnvarotais pārstāvis, saņemot skaidrās naudas maksājumu par iestādes administrētu nodokli un/vai nodevu ārpus iestādes pastāvīgās darbības vietas (struktūrvienības) (piemēram, klientu dzīvesvietās u.tml.), maksātājam var izsniegt kases ieņēmumu ordera vietā sagatavota cita pašvaldības budžeta iestādes noteikta skaidrās naudas maksājumu apliecinoša dokumenta (kurā norādīti attiecīgi Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 14.punktā vai 8.1 1.apakšpunktā minētie rekvizīti un kuru apliecina ar zīmogu (spiedogu, kurā norādīts uzņēmuma vai iestādes nosaukums)) kopiju, norakstu vai kvīti.4

Vienlaikus norādām, ka Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” noteiktās prasības neregulē nodokļu un nodevu maksājumu iekasēšanu valsts vai pašvaldību budžeta iestādēs, ko šīs iestādes saņem kā nodokļu vai nodevu maksājumus administrējošās valsts vai pašvaldību institūcijas. Tādējādi pašvaldības budžeta iestādēm, saņemot skaidrās naudas maksājumu par nodokļu un/vai nodevu maksājumu, ir jāizsniedz maksātājam dokuments atbilstoši Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.584 noteiktajām prasībām.

1 Ministru kabineta 2018.gada 7.augusta noteikumi Nr.490 “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.584 “Kases operāciju uzskaites noteikumi””, kas publicēti 2018.gada 9.augustā oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” Nr.157 (6243) un stājās spēkā 2018.gada 10.augustā. 2 Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.585 “Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju” 7.punkts. 3 Likuma “Par grāmatvedību” 2.panta ceturtās daļas 6.punkts. Ministra kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumu Nr.584 8. un 36.punkts, 8.1 1.apakšpunkts.