0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSFINANSESAtgūta trešā daļa no OCTA Garantiju fonda izmaksātās naudas

Atgūta trešā daļa no OCTA Garantiju fonda izmaksātās naudas

Kopš 2007. gada apdrošinātāji atguvuši aptuveni trešo daļu jeb 2,2 miljonus no par autoavārijām izmaksātajiem 6,8 miljoniem latu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati. Parādu piedziņa notiek gan par tikko notikušām avārijām, gan 15 gadus vecām lietām, un pēdējos gados LTAB ir dažādojis naudas līdzekļu atgūšanas metodes, izmantojot šajā procesā ne tikai iekšējos resursus. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (turpmāk - OCTA likums) nosaka - ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

9 € / mēnesī*

Pirmās 15 dienas bez maksas

Abonēt

*Abonements tiek atjaunots automātiski, līdz izvēlaties to pārtraukt
 Esi BilancePLZ abonents?
Pieslēgties

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kopš 2007. gada apdrošinātāji atguvuši aptuveni trešo daļu jeb 2,2 miljonus no par autoavārijām izmaksātajiem 6,8 miljoniem latu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati. Parādu piedziņa notiek gan par tikko notikušām avārijām, gan 15 gadus vecām lietām, un pēdējos gados LTAB ir dažādojis naudas līdzekļu atgūšanas metodes, izmantojot šajā procesā ne tikai iekšējos resursus. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (turpmāk - OCTA likums) nosaka - ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja. "Vainīgajai pusei vienmēr tiek piedāvāts sākotnēji atrisināt jautājumu pirmstiesas ceļā, abpusēji vienojoties par parāda atmaksas kārtību. Tomēr, ja vainīgā puse atsakās labprātīgi atlīdzināt parādu, lieta, saskaņā ar OCTA likumu, tiek izskatīta tiesā, un šie līdzekļi tiek atgūti piespiedu kārtā, ieturot daļu no ienākumiem, vai ar tiesu izpildītāju starpniecību, apķīlājot mantu", skaidro Juris Stengrevics. Saskaņā ar LTAB 2011. un 2012.gadu datiem, no atgūtās summas gandrīz puse parādnieku parāda atmaksu Garantijas fondā ir veikuši labprātīgi, 28% gadījumu ir noslēgtas vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā, savukārt 24% gadījumos parāds ir atgūts jau ar zvērināto tiesu izpildītāju (ZTI) palīdzību. Tomēr, kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, kaut arī autovadītāji apzinīgāk sākuši attiekties pret parāda saistībām, cenšoties atrast veidu kā regulāri veikt maksājumus, nereti tomēr jāsastopas ar uzskatu, ka parādu piedziņa tiek attiecināta tikai uz neseniem ceļu satiksmes negadījumiem. "Šobrīd pielietojam visus iespējamos parādu piedziņas veidus. Ar parādu piedziņu nodarbojas gan birojs, gan apdrošināšanas sabiedrības un parādu piedziņas kompānijas, kā arī pēdējā gadā esam veiksmīgi uzsākuši cedēšanu jeb parādu pārdošanu. 2012.gadā tika cedētas regresa lietas par kopējo summu 140 000 latu, bet tas ir tikai sākuma posms, un šogad plānojam cesijai pievērsties vēl aktīvāk. Visu iepriekš pieminēto metožu kopums, kā arī mūsu kā Garantijas fonda administratora intensīvāka darbība līdzekļu atgūšanā, ļāvusi aktivizēt darbību regresa prasību jomā. Tāpēc gribētu uzsvērt, ka parādi netiek norakstīti, un, piemēram, 2012.gadā regresa kārtībā ir atgūti līdzekļi pat par 1997.gadā izmaksātajām apdrošināšanas atlīdzībām no Garantijas fonda. Tādējādi varu apgalvot, ka tiem autoīpašniekiem, kas bez OCTA piedalās satiksmē un izraisa avārijas, zaudējumi, kas nodarīti citām personām, jebkurā gadījumā būs jāatlīdzina no savas kabatas. Un tas, vai būs jāmaksā tikai parāda pamatsumma, jeb arī vēl parādu piedziņas un tiesu izdevumi, paliek paša parādnieka ziņā," informē Juris Stengrevics. Saskaņā ar OCTA likumu arī apdrošinātājs ir tiesīgs vērsties ar regresa prasību pret transportlīdzekļa īpašnieku vai vadītāju gadījumā, ja ceļu satiksmes negadījums (CSNg) izraisīts, vadot transportlīdzekli alkohola reibumā, pēc CSNg tiek atstāta notikuma vieta vai transportlīdzeklis atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam nav bijis aprīkots ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, vai transportlīdzeklim nav noteiktajā kārtībā izdarīta valsts tehniskā apskate un CSNg nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar transportlīdzekļa tehnisko stāvokli.

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: