Lai arī internetu Latvijā lieto visos uzņēmumos, e-komerciju izmanto mazāk par piekto daļu
Pēc CSP informācijas
Latvijā internetu 2024. gadā lieto praktiski visos uzņēmumos1 (100%), un šis rādītājs ir nemainīgs jau piekto gadu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) ikgadējā aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu un e-komerciju uzņēmumos. Aptauja, lai iegūtu kvalitatīvu un starptautiski salīdzināmu informāciju par IKT lietošanu un e–komercijas attīstību uzņēmumos ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk, tika veikta 2024. gada sākumā ar Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu. Fiksēto internetu lieto 81,5% uzņēmumu, tai skaitā – 98,2% lielo, 89% – vidējo un 79,7% – mazo uzņēmumu2. Darba vajadzībām internetu lieto 61,9% no visiem uzņēmumu darbiniekiem, un tas ir…
Latvijā internetu 2024. gadā lieto praktiski visos uzņēmumos1 (100%), un šis rādītājs ir nemainīgs jau piekto gadu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) ikgadējā aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu un e-komerciju uzņēmumos. Aptauja, lai iegūtu kvalitatīvu un starptautiski salīdzināmu informāciju par IKT lietošanu un e–komercijas attīstību uzņēmumos ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk, tika veikta 2024. gada sākumā ar Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu.
Fiksēto internetu lieto 81,5% uzņēmumu, tai skaitā – 98,2% lielo, 89% – vidējo un 79,7% – mazo uzņēmumu2. Darba vajadzībām internetu lieto 61,9% no visiem uzņēmumu darbiniekiem, un tas ir par 0,8 procentpunktiem vairāk nekā pirms gada.
Portatīvās ierīces, kas ļauj lietot mobilo interneta tīklu darba vajadzībām, nodrošina 91,1% uzņēmumu, un, salīdzinot ar 2022. gadu, pieaugums ir par 3 procentpunktiem. Lielo uzņēmumu grupā šis rādītājs ir 99,1%, vidējo – 94,8%, bet mazo – 90,1%.
Gandrīz piektā daļa jeb 18% uzņēmumu nodarbina savus IKT speciālistus, tai skaitā 82,4% lielo, 37,7% vidējo un 12,5% mazo uzņēmumu.
Attālinātās pieejas
No visiem uzņēmumiem 75,3% nodrošina attālināto pieeju uzņēmuma e-pastam, dokumentiem vai programmatūrai. No lielajiem uzņēmumiem to nodrošina 96,4%, vidējiem – 88,5%, bet mazajiem – 72,3%. Salīdzinot ar 2022. gadu, šis rādītājs ir samazinājies par 2,3 procentpunktiem, kas skaidrojams ar daļas darbinieku atgriešanos pie darba klātienē.
Attālinātās pieejas uzņēmumos 2024. gadā (% no uzņēmumu kopskaita attiecīgajā grupā)
Avots: CSP
Attālinātās sanāksmes rīko 34% uzņēmumu, un šādu iespēju visvairāk izmanto lielajos uzņēmumos – 86%, vidējos – 57,3%, bet mazajos – tikai 28,2%. Salīdzinot ar 2022. gadu, šis rādītājs ir samazinājies par 4,6 procentpunktiem.
Reklāma internetā
Par reklāmas pakalpojumiem internetā maksā 33,9% uzņēmumu, un, salīdzinot ar 2023. gadu, ir vērojams nozīmīgs šī rādītāja pieaugums – par 5,1 procentpunktu. Lielajos uzņēmumos tas ir 61,3%, vidējos – 42,1%, bet mazajos 31,6%.
Daļa no uzņēmumiem, kuri maksā par reklāmas pakalpojumiem internetā, izmanto mērķtiecīgās reklāmas metodes, un vismaz vienu no tām lieto 27,8% uzņēmumu.
E-komercija
Viens no e-komercijas3 attīstību raksturojošiem rādītājiem ir uzņēmumu īpatsvars, kas preces vai pakalpojumus pārdod internetā vai citos datortīklos. 2023. gadā to veica 19,5% uzņēmumu. Salīdzinot ar 2022. gadu, šis rādītājs nav būtiski mainījies. Pieaugums – par 1,7 procentpunktiem – bija lielo uzņēmumu grupā, kur pārdošanu internetā veica 43,7%. Mazo uzņēmumu grupā rādītājs saglabājies bez būtiskām izmaiņām (17,2%), bet vidējo uzņēmumu grupā preču vai pakalpojumu pārdošana internetā samazinājās par 2,4 procentpunktiem līdz 28,3%.
17% no uzņēmumiem 2023. gadā saņēma pasūtījumus internetā no klientiem (preču vai pakalpojumu pircējiem) Latvijā, 8,5% – no klientiem citās ES dalībvalstīs un 3,6% – no klientiem citur pasaulē.
Mākslīgais intelekts
2024. gadā 8,8% uzņēmumu izmanto vismaz vienu no mākslīgā intelekta (MI) risinājumiem, un tas ir par 4,3 procentpunktiem vairāk nekā 2023. gadā (33,3 % lielo, 13,6% vidējo un 7,2% mazo uzņēmumu). Populārākie ir – rakstiskās valodas analīze (pārvērš runas valodu mašīnlasāmā formātā, rada rakstītu vai runātu valodu), lieto 5,8% uzņēmumu un tehnoloģijas, kas, atpazīstot attēlus, identificē objektus vai personas, izmanto 2,8% uzņēmumu. Savukārt iespēju izmantot kādu no MI nākotnē ir apsvēruši 7,1% uzņēmumu, bet kā galvenais iemesls, kāpēc tas līdz šim nav izdevies, tiek minēts atbilstošas kompetences trūkums (67,3% no uzņēmumiem).
1 Aptaujā iekļauti uzņēmumi ar nodarbināto skaitu, sākot no 10, šādās saimnieciskās darbības jomās: apstrādes rūpniecība, elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana, ūdensapgāde, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošana un sanācija, būvniecība, tirdzniecība, viesnīcas un restorāni, transports un uzglabāšana, informācijas un komunikācijas pakalpojumi, operācijas ar nekustamo īpašumu, profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi, administratīvo un apkalpojošo dienestu darbība, datoru un sakaru iekārtu remonts.
2 Lielie – ar darbinieku skaitu 250 un vairāk, vidējie – no 50 līdz 249, mazie uzņēmumi – ar darbinieku skaitu no 10 līdz 49.
3 E–komercija ir preču vai pakalpojumu pārdošana internetā uzņēmuma tīmekļa vietnē, e – komercijas tīmekļa vietnēs, ko lieto vairāki uzņēmumi, kā arī pārdošana, izmantojot elektronisko datu apmaiņu (uzņēmējdarbības dokumentu apmaiņa standarta elektroniskā formātā starp biznesa partneriem, kas piemērota automātiskai pasūtījuma apstrādei).
€59.29 – €71.39Izvēlieties
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.