0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESEksperta viedoklis: mikrouzņēmumiem – vienkāršā ieraksta grāmatvedību!

Eksperta viedoklis: mikrouzņēmumiem – vienkāršā ieraksta grāmatvedību!

Vienkāršā ieraksta grāmatvedība pagaidām ir neiespējamā, bet nepieciešamā alternatīva sabiedrībām ar ierobežotu atbildību (SIA), kuras ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātājas, uzskata Kārlis Urbāns, SIA "VGP" valdes loceklis, vienkāršā ieraksta grāmatvedības programmas un vortāla www.vadipats.lv idejas autors un vadītājs. K. Urbāns atgādina, ka ar Ministru kabineta 2009. gada 30. oktobra rīkojumu Nr. 748 apstiprinātajā Koncepcijā par mikrouzņēmumu atbalsta pasākumiem norādīts, ka mikrouzņēmumiem grāmatvedības kārtošana ir pietiekami sarežģīta un laikietilpīga, kā rezultātā mikrouzņēmuma īpašniekam pašam ievērot pilnīgi visas prasības ir gandrīz neiespējami, bet pieņemt darbā grāmatvedi vai pirkt ārpakalpojumu ir dārgi. Līdz ar to koncepcijas autoru mērķis bija panākt, lai mikrouzņēmējs pats spētu…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Praktiskais Likumdošanas ZiņnesisVienkāršā ieraksta grāmatvedība pagaidām ir neiespējamā, bet nepieciešamā alternatīva sabiedrībām ar ierobežotu atbildību (SIA), kuras ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātājas, uzskata Kārlis Urbāns, SIA "VGP" valdes loceklis, vienkāršā ieraksta grāmatvedības programmas un vortāla www.vadipats.lv idejas autors un vadītājs. K. Urbāns atgādina, ka ar Ministru kabineta 2009. gada 30. oktobra rīkojumu Nr. 748 apstiprinātajā Koncepcijā par mikrouzņēmumu atbalsta pasākumiem norādīts, ka mikrouzņēmumiem grāmatvedības kārtošana ir pietiekami sarežģīta un laikietilpīga, kā rezultātā mikrouzņēmuma īpašniekam pašam ievērot pilnīgi visas prasības ir gandrīz neiespējami, bet pieņemt darbā grāmatvedi vai pirkt ārpakalpojumu ir dārgi. Līdz ar to koncepcijas autoru mērķis bija panākt, lai mikrouzņēmējs pats spētu kārtot sava mikrouzņēmuma SIA grāmatvedību. Kā atzinuši gan Finanšu ministrijas speciālisti, gan ar uzņēmējdarbību un grāmatvedību saistītās profesionālās organizācijas, tradicionālo divkāršā ieraksta metodes grāmatvedību uzņēmējs nespēs pats kārtot bez grāmatvedības priekšzināšanām vai speciālas izglītības. Koncepcijā par mikrouzņēmumu atbalsta pasākumiem norādīts, ka spēkā esošais Gada pārskatu likums ir saskaņots ar Padomes 1978. gada 25. jūlija Ceturto Direktīvu 78/660/EEK par noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem. Līdz šim Ceturtā direktīva nepieļāva SIA gadījumā atteikties no grāmatvedības kārtošanas divkāršā ieraksta sistēmā, taču 2012. gada 14. martā pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2012/6/ES, ar ko attiecībā uz saimnieciskām mikrovienībām groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK par noteiktu veidu sabiedrību gada pārskatiem. Līdz ar to patlaban ir īstais laiks, lai rosinātu arī Latvijas likumdošanā attiecīgas izmaiņas, atvieglojot mikrouzņēmumu nodokļa maksātājām (MUN ) SIA administratīvo slogu, ko uzliek sarežģītā divkāršā ieraksta grāmatvedības kārtošana. Arī Padomes Direktīvā 78/660/EEK uzsvērts, ka grāmatvedība ir atzīta par vienu no svarīgākajām jomām, kurā ir iespējams samazināt administratīvo slogu Savienības sabiedrībām. Minētajā direktīvā arī atzīts, ka grāmatvedībā paredzētie apjoma kritēriji attiecībā uz mikrouzņēmumiem ir pārāk augsti, tāpēc būtu jāievieš mikrouzņēmumu apakšgrupa, tā sauktās “saimnieciskās mikrovienības”, lai iekļautu sabiedrības ar tādiem bilances kopsummas un neto apgrozījuma apjoma kritērijiem, kas ir mazāki par mikrouzņēmumiem noteiktajiem kritērijiem. Latvijā mikrouzņēmuma kritēriji ir ievērojami zemāki par Eiropas Savienībā pieņemtajiem, tāpēc jau tagad daudzus mikrouzņēmumus var uzskatīt par mikrovienībām. Kā liecina statistika, laikā no 2010. gada 1. septembra līdz 2012. gada 1. maijam Latvijā reģistrēti 22 000 MUN maksātāji (no tiem tikai 37 % ir saimnieciskās darbības veicēji un individuālie komersanti). Kā norādīts direktīvā, grāmatvedības prasību atvieglojums varētu īpaši attiekties uz tām mikrovienībām, kas iesaistītas uzņēmējdarbībā vietējā vai reģionālā līmenī un neveic pārrobežu darbības, vai arī šīs darbības ir ierobežotas, taču šiem mikrouzņēmumiem ir svarīga loma, radot jaunas darbavietas, sekmējot pētniecību un attīstību, kā arī radot jaunas ekonomiskās darbības. Šādu mikrovienību resursi apjomīgo regulatīvo prasību izpildei ir ierobežoti, un pašreizējie grāmatvedības kārtošanas noteikumi šādiem uzņēmumiem rada slogu, kurš nav samērīgs ar to lielumu, tāpēc tas ir nesamērīgi liels mazākajiem uzņēmumiem salīdzinājumā ar lielākajiem. Jāparedz mikrovienības atbrīvot no dažiem pienākumiem, kuri var radīt nevajadzīgi apgrūtinošu administratīvo slogu, vienlaikus saglabājot pienākumu kārtot saimniecisko darījumu un finanšu stāvokļa uzskaiti. K. Urbāns vērš uzmanību, ka pirms gandrīz diviem gadiem Latvijā pieņemtais Mikrouzņēmumu nodokļa likums neparedz grāmatvedības pienākumu administratīvā sloga samazinājumu, kā rezultātā minētie nodokļu maksāšanas atvieglojumi ir izraisījuši apzinātu nodokļu optimizēšanu, atstājot ar nodokļa atvieglojumiem paredzēto uzņēmējdarbības attīstības stimulēšanu otrajā plānā. EP Direktīva 2012/6/ES mikrovienībām rosina ievērojamas izmaiņas, piemēram, atcelt naudas kustības un pašu kapitāla kustības pārskatus, atcelt prasību gatavot vadības ziņojumu, peļņas vai zaudējuma formu saīsināt un noteikt atbilstoši perioda izmaksu metodei u.c. K. Urbāns gan kritiskāk vērtē rosinājumu neprasīt finanšu pārskatu iesniegšanu. Latvijā ieviestā elektroniskā deklarēšanas sistēma (EDS) ir piemērots risinājums mikrouzņēmumiem, vienīgi ar nosacījumu, ka nodokļu administrācija nodrošina pārskatu augšupielādi no XML formām. Saglabājama būtu arī svarīgākā uzņēmumu raksturojošās informācijas norādīšana un lielāko pozīciju atšifrējums finanšu pārskatu pielikumos. Savukārt vismaz uz pusi būtu saīsināma bilance, salīdzinot ar pašreizējo Gada pārskata likuma 10. pantā noteikto. Vienīgā alternatīva, kas mikrouzņēmējam būtu saprotama, ir grāmatvedībā izmantot vienkāršā ieraksta metodes uzskaites principu. Vienkāršā ieraksta grāmatvedības uzskaite ir pamatota uz naudas plūsmu un uzskaitē nepastāv grāmatvedības organizācijas, dubultā ieraksta prasības. Viss balstās uz naudas ieņēmumiem un izmaksām. To ir daudz vienkāršāk apgūt, līdz ar to uzņēmējs, atsakoties no grāmatveža algošanas, gūs reālu ietaupījumu. Jau patlaban virknē ES valstu vienkāršā ieraksta metode ir atļauta jebkuram uzņēmumam neatkarīgi no tā juridiskās formas. K. Urbāns arī norāda, ka grāmatvedības uzskaites metodi nevajadzētu jaukt ar atskaišu un pārskatu sagatavošanu, kurus mikrouzņēmēji spēj pilnvērtīgi sagatavot, neraugoties uz to, vai grāmatvedībā izmantota vienkāršā vai divkāršā ieraksta sistēma. To apliecina kaut vai fakts, ka, sākot ar 2012. gada 1. janvāri, vienkāršā ieraksta grāmatvedības uzskaiti var veikt biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā nepārsniedz 25 tūkstošus latu. Arī šim statusam atbilstošām organizācijām ir jāiesniedz gada pārskati. Materiālu sagatavojusi Vineta Vizule, žurnāla Praktiskais Likumdošanas Ziņnesis redaktore.