0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

TIESĪBASTIESASNoskaidrots tiesu apmeklētāju viedoklis par tiesu darbu

Noskaidrots tiesu apmeklētāju viedoklis par tiesu darbu

Tieslietu padomes informācija

Tiesu administrācija un domnīca Providus Tieslietu padomei prezentēja tiesu klientu aptaujas rezultātus, kas liecina, ka tiesu darbs laikā no 2022. gada līdz 2023. gadam tiek vērtēts pozitīvi, atzinīgi vērtējot gan tiesneša darbu, gan tiesu darbinieku palīdzību un atbalstu tiesas procesa norisē. Visaugstāk novērtēta tiesu darbinieku attieksme un procesa norise tiesas zālē (4,6 balles no 5). Relatīvi zemākais vērtējums ir par to, cik ērti ir iepazīties ar lietas materiāliem (4,3 balles no 5). Atšķirībā no citām sabiedriskās domas aptaujām, kur respondenti izvēlēti izlases kārtā un kuriem pat nav bijusi saskarsme ar tiesu,…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: EKATERINA BOLOVTSOVA from Pexels

Tiesu administrācija un domnīca Providus Tieslietu padomei prezentēja tiesu klientu aptaujas rezultātus, kas liecina, ka tiesu darbs laikā no 2022. gada līdz 2023. gadam tiek vērtēts pozitīvi, atzinīgi vērtējot gan tiesneša darbu, gan tiesu darbinieku palīdzību un atbalstu tiesas procesa norisē. Visaugstāk novērtēta tiesu darbinieku attieksme un procesa norise tiesas zālē (4,6 balles no 5). Relatīvi zemākais vērtējums ir par to, cik ērti ir iepazīties ar lietas materiāliem (4,3 balles no 5).

Atšķirībā no citām sabiedriskās domas aptaujām, kur respondenti izvēlēti izlases kārtā un kuriem pat nav bijusi saskarsme ar tiesu, šī aptauja organizēta tieši mērķauditorijai – tiesu apmeklētājiem, lai noskaidrotu viņu viedokli par tiesu darbu. Aptauju kopumā aizpildīja 991 tiesu klients. Lai gan kopumā tiesu apmeklētāju anketēšana notika veiksmīga, tomēr no dažām tiesām netika saņemta neviena aptaujas anketa.

Aptauja notika katrā tiesu apgabalā trīs mēnešus, aptverot visas pirmās un otrās instances tiesas Latvijā.

Tiesas darba kvalitāte tika mērīta pēc astoņiem parametriem:

  • 1) ērtums tam, lai iepazītos ar lietas materiāliem,
  • 2) iespēja viegli saorientēties tiesā, saņemt informāciju,
  • 3) iespēja tiesu sazvanīt,
  • 4) darbinieku attieksme,
  • 5) saprotama kārtība
  • 6) tiesneša objektivitāte, neitralitāte,
  • 7) tiesneša attieksme,
  • 8) precīzs sēdes sākuma laiks.

Tiesu apmeklētāji pēc tiesas sēdes tika lūgti aizpildīt izsniegto anketu, kura veidota, lai varētu konstatēt problēmas, ja tādas ir, noskaidrot, kā vērtē tiesneša attieksmi un darbu tiesas sēdes laikā, vai saziņa ar tiesu ir pieejama un konstruktīva.

Tiesas darba kvalitāte tika noskaidrota pēc vairākiem parametriem: cik ērti iepazīties ar lietas materiāliem; vai viegli orientēties tiesas ēkā un saņemt informāciju; kāda bijusi darbinieku attieksme; vai saprotama tiesas sēdes kārtība; noskaidrota tiesneša objektivitāte, neitralitāte un attieksme; vai bijis precīzs sēdes sākuma laiks.

Tiesu apmeklētāji tiesnešu attieksmi novērtējuši ar 4,5 ballēm no 5, tāds pats vērtējums ir tiesnešu objektivitātei un neitralitātei. Tiesu apmeklētāji procesuālās kārtības un savu tiesību saprotamību novērtējuši ar 4,6 ballēm no 5.

Aptaujas rezultāti atklājuši arī dažus tiesu darba aspektus, kuri būtu jānovērš un jāuzlabo. Piemēram, neprecīzs tiesas sēdes sākšanas laiks.

Avots: Tieslietu padome
Vienu no augstākajiem novērtējumiem aptaujā saņēmusi Ekonomisko lietu tiesa.
Avots: Tieslietu padome

Aptaujas dalībniekiem bija iespēja brīvā formā sniegt rakstiskus komentārus par saskarsmi ar tiesu un tiesas procesa norisi, kuru tiesu apmeklētāji novērtējuši atzinīgi. Piemēram: “Process notika atbilstoši spēkā esošajam procesuālajam regulējumam. Tika ievērots sacīkstes princips. Tiesa neuzdeva lietas dalībniekiem nevajadzīgus un liekus jautājumus. Augsta tiesas profesionalitāte, neitralitāte un objektivitāte, laba nolēmuma kvalitāte.”

Negatīvajos komentāros tika norādīts uz problēmām lietot e-lietu, piemēram: "Nepatīk e-lieta, jo grūti orientēties pievienotajos dokumentos. Pievienotie dokumenti dažreiz atveras citā formātā”. Tāpat kritizēta lietu ilgā izskatīšana, piemēram: “Ļoti (pārāk) ilgs laiks no prasības iesniegšanas līdz lietas izskatīšanai tiesā, ņemot vērā faktu, ka lieta skar maza bērna uzturlīdzekļus un saskarsmes tiesības (prasītāja).” Daži no negatīvajiem komentāriem bija saistīti ar tiesas zāles aprīkojumu, piemēram: “Tiesas zāles, kas aprīkotas ar videokonferenču iekārtām, gan nav pārāk ērtas, jo ekrāna izvietojums neļauj labi redzēt citu procesa dalībnieku.”

Lasiet arī:

  • VID pārbaudes, 22.08.2023. – e-semināra videoieraksts

    71.39
    Izvēlieties