Patieso labuma guvēju neatklāšana var beigties ar uzņēmuma likvidāciju
Viena no ar cīņu pret finanšu noziegumiem saistītajām normatīvo aktu prasībām, kas pēdējā laikā kļuvusi aktuāla uzņēmumiem, ir pienākums paziņot Uzņēmumu reģistram uzņēmuma patiesos labuma guvējus. Iespējams, ka vēl aizvien ne visi komersanti šo prasību uztver pietiekami nopietni, bet būtu pēdējais laiks - Uzņēmumu reģistra uzmanības lokā nonākušas 660 sabiedrības ar ierobežotu atbildību - reāli, strādājoši uzņēmumi - kuriem šī pienākuma neizpildes gadījumā jau pavisam drīz draud strauja likvidācija. Par to un visām pārējām niansēm saistībā ar patieso labuma guvēju atklāšanu, žurnāla "Bilance" augusta numurā publicēta intervija ar Uzņēmumu reģistra galveno valsts notāri…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Viena no ar cīņu pret finanšu noziegumiem saistītajām normatīvo aktu prasībām, kas pēdējā laikā kļuvusi aktuāla uzņēmumiem, ir pienākums paziņot Uzņēmumu reģistram uzņēmuma patiesos labuma guvējus. Iespējams, ka vēl aizvien ne visi komersanti šo prasību uztver pietiekami nopietni, bet būtu pēdējais laiks - Uzņēmumu reģistra uzmanības lokā nonākušas 660 sabiedrības ar ierobežotu atbildību - reāli, strādājoši uzņēmumi - kuriem šī pienākuma neizpildes gadījumā jau pavisam drīz draud strauja likvidācija. Par to un visām pārējām niansēm saistībā ar patieso labuma guvēju atklāšanu, žurnāla "Bilance" augusta numurā publicēta intervija ar Uzņēmumu reģistra galveno valsts notāri Gunu Paideri, no kuras fragmentu iespējams lasīt šeit:
Lai gan atbilstošās likuma normas stājušās spēkā jau pirms krietna laika, varbūt tomēr ne visiem uzņēmējiem ir pilnīga skaidrība - uz kuriem komersantiem attiecas prasība par patieso labuma guvēju atklāšanu Uzņēmumu reģistram?
Šī prasība attiecas uz visām juridiskām personām. Tie ir ne tikai uzņēmumi, bet arī zemnieku saimniecības, biedrības, nodibinājumi, politiskās partijas - visas juridiskās personas, kas Uzņēmumu reģistrā tiek reģistrētas. Pienākums atklāt patiesos labuma guvējus ir jau no 2017. gada 1. decembra.
Bet kā ir ar individuālajiem komersantiem, par kuriem reģistrējušās fiziskas personas kā saimnieciskās darbības veicējas?
Individuālajam komersantam šī informācija nav jāsniedz, jo individuālais komersants ir fiziska persona, viņam nav ierobežotā atbildība, viņš tāpat atbild par savu saimniecisko darbību ar visu mantu.
Ko rāda statistika - cik liels īpatsvars juridisko personu ir izpildījušas savu pienākumu un iesniegušas Uzņēmumu reģistram informāciju par patiesajiem labuma guvējiem?
Populārākā uzņēmējdarbības forma Latvijā ir sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA), akciju sabiedrību ir ļoti maz - kopumā tikai ap 1000. Skaitot kopā gan tos, kuriem bija pašiem jāatnāk un jāpaziņo par patiesajiem labuma guvējiem, gan tos likumā paredzētos izņēmuma gadījumus, kuriem mēs reģistrējām patiesos labuma guvējus pēc noklusējuma, kopumā ap 97% komersantu patiesie labuma guvēji ir atklāti. Pagaidām joprojām īpašu uzmanību pievēršam augstākajai riska grupai - SIA, kuru īpašnieki ir ārvalstīs reģistrēti uzņēmumi. Patlaban no apmēram 5000 šādiem uzņēmumiem informāciju par patiesajiem labuma guvējiem aizvien nav snieguši 660. Tiem visiem ir nosūtīti oficiāli brīdinājumi un dots mēnesis laika, lai iesniegtu informāciju. Ja viņi to neizdarīs, tiks uzsākta vienkāršās likvidācijas procedūra. Daļai no iepriekš brīdinātajiem SIA likvidācijas procedūra jau ir uzsākta. Vēl ir arī tādi komersanti, kas it kā ir “pa vidu” - uz tiem neattiecas noklusējums un viņi nav atbrīvoti no pašu veiktas paziņošanas pienākuma, vienlaikus šie komersanti netiek uzskatīti par īpaši riskantiem. Tās, pirmkārt, ir akciju sabiedrības, kurām drīzumā sāksim pievērsties, jo UR nav informācijas par šo sabiedrību akcionāriem, tāpēc mēs nevaram automātiski pieņemt un reģistrēt patiesos labuma guvējus. Tad vēl ir uzņēmumi, kuri, piemēram, pieder vienādās daļās četriem īpašniekiem, un nav iespējams pateikt, kurš būtu galvenais patiesais labuma guvējs, ko varētu reģistrēt automātiski. Kopumā šādu uzņēmumu nav pārāk daudz - pāris tūkstoši, ne vairāk.
Pilnu interviju ar Uzņēmumu reģistra galveno valsts notāri Gunu Paideri lasiet žurnāla "Bilance" augusta numurā.
Abonentiem ir iespēja lasīt VISUS līdz šim izdotos žurnāla BILANCE numurus ELEKTRONISKI!
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.