0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSTIRDZNIECĪBAPreču un pakalpojumu piekļūstamības prasības būs jāievēro, sagatavojot lietošanas pamācību un iepakojumu

Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības būs jāievēro, sagatavojot lietošanas pamācību un iepakojumu

Pēc Labklājības ministrijas informācijas un noteikumu anotācijas

No 2025. gada 28. jūnija stāsies spēkā prasības, kas  cilvēkiem ar ierobežotām kādām no sensorajām spējām preci vai pakalpojumu ļaus lietot, izmantojot citu sensoro kanālu. To paredz 27. februārī valdībā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi Nr. 128 "Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības”. Labklājības ministrs Uldis Augulis atzīmē: “Cilvēkiem ar ilgstošiem un pastāvīgiem funkcionēšanas ierobežojumiem piekļūstamības prasību ievērošana ir izšķiroši nozīmīga to neatkarīgai dzīvei un funkcionēšanai. Vienlaikus piekļūstamības prasību ievērošana atvieglos ikdienu ne tikai cilvēkiem ar invaliditāti, bet daudz plašākam personu lokam, piemēram, vecāka gadagājuma cilvēkiem, cilvēkiem ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Iepakojums
Foto: Unsplash.com

No 2025. gada 28. jūnija stāsies spēkā prasības, kas  cilvēkiem ar ierobežotām kādām no sensorajām spējām preci vai pakalpojumu ļaus lietot, izmantojot citu sensoro kanālu. To paredz 27. februārī valdībā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi Nr. 128 "Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības”.

Labklājības ministrs Uldis Augulis atzīmē: “Cilvēkiem ar ilgstošiem un pastāvīgiem funkcionēšanas ierobežojumiem piekļūstamības prasību ievērošana ir izšķiroši nozīmīga to neatkarīgai dzīvei un funkcionēšanai. Vienlaikus piekļūstamības prasību ievērošana atvieglos ikdienu ne tikai cilvēkiem ar invaliditāti, bet daudz plašākam personu lokam, piemēram, vecāka gadagājuma cilvēkiem, cilvēkiem ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēkiem ar viegliem vai pārejošiem  funkcionēšanas ierobežojumiem.”

Piekļūstamības prasības attieksies uz šādām preču un pakalpojumu grupām kā datori, planšetes, viedtālruņi un to operētājsistēmas, pašapkalpošanās termināļi (piem., bankomāti, biļešu automāti, rindas kārtas numuriņu automāti u.c.), elektroniskās grāmatas, finanšu pakalpojumi, elektroniskā tirdzniecība, "112" tālrunis, publiskie iepirkumi, pasažieru pārvadājumu pakalpojumu tīmekļvietnes, mobilās lietotnes, reāllaika ceļošanas informācija un elektronisko biļešu iegāde,  televīzijas pakalpojumi, elektronisko sakaru pakalpojumi.

Viena no noteikumu prasībām ir attiecināma arī uz preces lietošanas informācijas (instrukcijas) sagatavošanu un izvietošanu, tāpat arī attiecībā uz preces iepakojumu.

Precēm būs jānorāda tajā skaitā informāciju par iepakojuma atvēršanu, aizvēršanu, lietošanu un likvidēšanu, kā arī informāciju par preces piekļūstamības īpašībām. Ja iespējams, minēto informāciju jānorāda uz iepakojuma.

Ja preces uzstādīšanas, uzturēšanas, glabāšanas un likvidēšanas instrukcija nav sniegta uz pašas preces, bet ir pieejama, piemēram, ar tīmekļvietnes starpniecību, būs jānodrošina, lai tā būtu publiski pieejama pirms preces laišanas tirgū un tā būtu pieejama, izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu; būtu lietotājam saprotama un uztverama; sagatavota, izmantojot atbilstoša lieluma un piemērotas formas burtus, ņemot vērā paredzamos lietošanas apstākļus un izmantojot pietiekamu kontrastu, kā arī pielāgojamus attālumus starp burtiem, rindām un rindkopām; instrukcijas saturs ir pieejams tādos teksta formātos, no kuriem var ģenerēt alternatīvus palīgformātus, kurus var attēlot dažādos veidos un izmantojot vairāk nekā vienu sensoro kanālu; instrukciju, kas satur netekstuālu saturu, papildina ar šā satura alternatīvu attēlojumu.

Patērētājam paredzētam finanšu pakalpojumam būs jāpiemēro šādas piekļūstamības prasības:

  • piedāvā identifikācijas metodes, elektroniskos parakstus, drošību un maksājumu pakalpojumus, kas ir uztverami, izmantojami, saprotami un skaidri;
  • nodrošina, ka informācija ir saprotama personām, kurām nav speciālu zināšanu tieslietās vai finanšu pakalpojumos, izvairās no specifiskiem terminiem, sarežģītām teikuma konstrukcijām un garām teksta rindkopām, kā arī dod priekšroku ikdienā lietojamiem vārdiem, uz lasītāju vērstam, vienkārši normētam, darāmajā kārtā izteiktam un no pirmās izlasīšanas reizes uztveramam tekstam.

Savukārt elektroniskās tirdzniecības pakalpojumam jānodrošina:

  • informāciju par pārdodamo preču un pakalpojumu piekļūstamību, ja šādu informāciju ir sniedzis atbildīgais saimnieciskās darbības veicējs;
  • identifikācijas, drošības un maksājumu funkciju piekļūstamību, ja tā ir daļa no pakalpojuma, nevis daļa no pārdodamās preces, vienlaikus nodrošinot, ka šīs funkcijas ir uztveramas, izmantojamas, saprotamas un skaidras;
  •  identifikācijas metodes, elektroniskos parakstus un maksājumu pakalpojumus, kas ir uztverami, izmantojami, saprotami un skaidri.

Šo noteikumu VI nodaļa, kas attiecas uz piekļūstamības prasībām vienotajam ārkārtas palīdzības izsaukuma numuram "112", stāsies spēkā 2027. gada 28. jūnijā.

Līdz ar šiem noteikumiem būs pilnībā noslēgta Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa direktīvas 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām (Piekļūstamības direktīvas) ieviešana.