0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSTIRDZNIECĪBAPTAC ir izstrādājis vadlīnijas godīgas komercprakses īstenošanai distances tirdzniecības jomā

PTAC ir izstrādājis vadlīnijas godīgas komercprakses īstenošanai distances tirdzniecības jomā

Turpinoties straujai elektroniskās tirdzniecības jomas attīstībai, joprojām nozīmīga loma ir tam, kādā veidā preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji elektroniskajā vidē organizē distances tirdzniecību un nodrošina normatīvo aktu prasību izpildi. Ar mērķi sniegt atbalstu komersantiem, kā arī realizējot  “Konsultē vispirms” principu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir izstrādājis vadlīnijas, kuras kalpos kā ceļvedis gan tiem komersantiem, kuriem jau ir interneta veikals, gan tiem, kuri tikai plāno to atvērt. Vadlīniju mērķis ir nodrošināt pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem skaidrojumu par būtiskākajām normatīvo aktu prasībām distances tirdzniecības jomā. Minēto prasību pārzināšana un izpildīšana ir svarīga, lai nodrošinātu patērētāju tiesiskajām interesēm atbilstošu elektroniskās komercijas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Turpinoties straujai elektroniskās tirdzniecības jomas attīstībai, joprojām nozīmīga loma ir tam, kādā veidā preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji elektroniskajā vidē organizē distances tirdzniecību un nodrošina normatīvo aktu prasību izpildi. Ar mērķi sniegt atbalstu komersantiem, kā arī realizējot  “Konsultē vispirms” principu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir izstrādājis vadlīnijas, kuras kalpos kā ceļvedis gan tiem komersantiem, kuriem jau ir interneta veikals, gan tiem, kuri tikai plāno to atvērt.
Vadlīniju mērķis ir nodrošināt pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem skaidrojumu par būtiskākajām normatīvo aktu prasībām distances tirdzniecības jomā. Minēto prasību pārzināšana un izpildīšana ir svarīga, lai nodrošinātu patērētāju tiesiskajām interesēm atbilstošu elektroniskās komercijas tirgus vidi, tai skaitā, nepieļaujot negodīgas komercprakses īstenošanu un netaisnīgu līguma noteikumu piedāvāšanu un piemērošanu patērētājiem.

Pirmslīguma informācija

Īpaša uzmanība vadlīnijās ir veltīta pirmslīguma informācijas un distances līguma noteikumu nodrošināšanas prasībām, netaisnīgiem līguma noteikumiem un tehnisko noteikumu izpildei. Komercprakses īstenotājam, proti, interneta veikala uzturētājam un pārdevējam interneta veikalā ir pienākums sniegt informāciju par sevi, preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām, galīgo cenu, preces piegādes, apmaksas un līguma izpildes noteikumiem un papildu izmaksām, atteikuma tiesībām, garantiju un atgādinājumu par patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem, kā arī sūdzību izskatīšanas kārtību. Komercprakses īstenotāja sniegtajai informācijai jābūt patiesai un pietiekošai tādā mērā, ka patērētājs, uz to pamatojoties, varētu izdarīt savām interesēm atbilstošu lēmumu par attiecīgās preces vai pakalpojuma pasūtīšanu. Šai informācijai interneta veikalā ir jābūt viegli pieejamai, un pēc distances līguma noslēgšanas, tai kļūstot par noslēgtā distances līguma noteikumiem, ir svarīgi to izsniegt patērētājam patstāvīgā informācijas nesējā.

 Atteikuma tiesības

Būtiska loma PTAC vadlīnijās ir veltīta arī atteikuma tiesībām, kuras ir piemērojamas, slēdzot distances līgumu un kuru piemērošanas noteikumi un veidlapa ir obligāti sniedzamā pirmslīguma informācija. Atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam 14 dienu laikā no atteikuma saņemšanas dienas ir jāatmaksā patērētāja veiktie maksājumi, tai skaitā preces piegādes maksa. Tomēr patērētājiem ir jāatceras, ka patērētājs iegādāto preci ir tiesīgs lietot nolūkā, lai noskaidrotu preces raksturu, īpašības un darbību tiktāl, ciktāl to būtu iespējams izdarīt parastā veikalā. Ja prece atteikuma tiesību izmantošanas laikā ir lietota vairāk, patērētājs atteikuma tiesības nezaudē, bet viņam jārēķinās ar to, ka pārdevējs varētu prasīt atlīdzinājumu. Savukārt, ja informācija par atteikuma tiesībām nav sniegta vai tās sniegšana neatbilst normatīvo aktu prasībām, patērētājs nav atbildīgs par preces neatbilstošu vai pārmērīgu lietošanu atteikuma tiesību termiņā, kā arī būtiski pagarinās atteikuma tiesību izmantošanas termiņš – līdz pat vienam gadam un 14 dienām. Pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji nav tiesīgi ierobežot patērētāju likumīgo atteikuma tiesību izmantošanu, taču, jāņem vērā, ka normatīvajos aktos ir noteikti izņēmumu gadījumi, kuros atteikuma tiesības nav izmantojamas.

Kolektīvās iepirkšanas portāli

Ņemot vērā līdzšinējo PTAC pieredzi, uzraugot kolektīvā iepirkšanās interneta veikalus, kā arī ar tiem saistītos patērētāju interešu aizskāruma riskus, vadlīnijās tiek pievērsta uzmanība arī kolektīvās iepirkšanās distances tirdzniecības modelim, uzsverot to, ka kuponu pārdevēji ir atbildīgi par būtiskās informācijas pārbaudīšanu un sniegšanu savās tīmekļvietnēs. Vienlaikus par konkrētu komerciālo piedāvājumu saturu un tā atbilstību ir atbildīgi arī attiecīgo preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji. Runājot par kolektīvo iepirkšanos, nozīmīgi ir norādīt ne tikai kuponu izmantošanas termiņu, bet arī sniegt skaidru un saprotamu informāciju, vai šajā termiņā ir jāsaņem attiecīgais pakalpojums, vai arī šis termiņa nosacījums netiks pārkāpts, ja patērētājs tajā tikai pieteiksies attiecīgā pakalpojuma saņemšanai. Savukārt ņemot vērā komplekso tūrisma pakalpojumu specifiku un speciālo regulējumu, komersantiem, piedāvājot patērētājiem kompleksos tūrisma pakalpojumus ir jāņem vērā vairākas būtiskas prasības attiecibā uz aģenta atbildību, pakalpojuma cenu norādīšanu, informācijas norādīšanu un līgumu saņemšanu.  Svarīgi, lai patērētājs netiktu maldināts par to, kas ietilpst piedāvātajā pakalpojumā, kāda ir cena par kompleksā tūrisma pakalpojumu un kādas ir citas cenas par tūrisma operatora papildus piedāvātajiem pakalpojumiem.
PTAC aicina komersantus un patērētājus rūpīgi iepazīties ar PTAC izstrādātajām “Vadlīnijām godīgas komercprakses īstenošanai distances  tirdzniecības jomā”, kā arī ņemt vērā arī citas PTAC izstrādātās vadlīnijas, piemēram, “Vadlīnijas par preču un pakalpojumu cenu norādīšanu”.