0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻIPVN: jauni e-komercijas noteikumi ES spēkā no 1. jūlija

PVN: jauni e-komercijas noteikumi ES spēkā no 1. jūlija

Eiropas komisijas informācijas birojs atgādina, ka 1. jūlijā stāsies spēkā jauni noteikumi par pievienotās vērtības nodokli (PVN), ko piemēro, iepērkoties tiešsaistē. To mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgākus konkurences apstākļus visiem uzņēmumiem, vienkāršot e-komercijas pārrobežu darījumus un pircējiem visā ES palīdzēt labāk saprast cenu uzbūvi un veikt savu izvēli kā patērētājiem. ES PVN sistēma pēdējoreiz tika pārstrādāta 1993. gadā, un pēdējos gados tai nav izdevies neatpalikt no pārrobežu e-komercijas pieauguma, kas ir krietni mainījis ainu mazumtirdzniecības jomā. Koronavīrusa pandēmija vēl vairāk kāpināja tiešsaistes mazumtirdzniecības apjoma pieauguma tempu un apliecināja, ka vajadzīga reforma, lai…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Andrea Piacquadio from Pexels

Eiropas komisijas informācijas birojs atgādina, ka 1. jūlijā stāsies spēkā jauni noteikumi par pievienotās vērtības nodokli (PVN), ko piemēro, iepērkoties tiešsaistē. To mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgākus konkurences apstākļus visiem uzņēmumiem, vienkāršot e-komercijas pārrobežu darījumus un pircējiem visā ES palīdzēt labāk saprast cenu uzbūvi un veikt savu izvēli kā patērētājiem.

ES PVN sistēma pēdējoreiz tika pārstrādāta 1993. gadā, un pēdējos gados tai nav izdevies neatpalikt no pārrobežu e-komercijas pieauguma, kas ir krietni mainījis ainu mazumtirdzniecības jomā. Koronavīrusa pandēmija vēl vairāk kāpināja tiešsaistes mazumtirdzniecības apjoma pieauguma tempu un apliecināja, ka vajadzīga reforma, lai PVN par tirdzniecību tiešsaistē tiktu maksāts patērētāja valstī. Jaunie noteikumi arī nodrošina gan pircējiem, gan pārdevējiem vienkāršāku sistēmu.

Šie noteikumi skars tiešsaistē strādājošus pārdevējus un platformas (jeb tirdzniecības vietas) gan Eiropas Savienībā, gan ārpus tās, pasta un kurjerpasta operatorus, muitas iestādes un nodokļu pārvaldes, kā arī patērētājus.

Kas mainās?

No 2021. gada 1. jūlija tiks ieviestas vairākas izmaiņas. Tās skars to, kā tirdzniecībai tiešsaistē piemēro PVN, – neatkarīgi no tā, vai patērētāji preci ir iegādājušies no tirgotāja Eiropas Savienībā vai no citurienes.

  • Pašreizējā sistēmā bija noteikts, ka preces vērtībā līdz 22 eiro, kuras no valstīm ārpus ES importē ārpussavienības uzņēmumi, ir atbrīvotas no PVN.
  • Šis atbrīvojums tiks atcelts un PVN būs jāmaksā par visām Eiropas Savienībā nonākušajām precēm tieši tāpat kā par ES uzņēmumu pārdotajām precēm. Pētījumi un pieredze liecina, ka šis atbrīvojums tiek izmantots kaitniecīgi – negodprātīgi tirgotāji no ārpussavienības valstīm uz preču, piemēram, viedtālruņu, sūtījumiem izvieto nepareizus apzīmējumus, lai varētu izmantot atbrīvojumu. Šī viltība ļauj attiecīgajiem uzņēmumiem piedāvāt cenu, kas ir zemāka nekā to ES konkurentiem, un ES valstu nodokļu iestādes krāpšanas dēļ zaudē apmēram 7 miljardus eiro gadā. Tādējādi pārējiem nodokļu maksātājiem rodas lielāks nodokļu slogs.
  • Pašlaik e-komercijas noteikumi ir tādi, ka pārdevējiem jāreģistrējas kā PVN maksātājiem ikvienā dalībvalstī, kurā viņu apgrozījums pārsniedz noteiktu robežvērtību, kas dažādās dalībvalstīs atšķiras.
No 1. jūlija šīs dažādās vērtības aizstās visai ES vienāda robežvērtība: 10 000 eiro. Pārsniedzot to, PVN būs jāmaksā preču piegādes dalībvalstī.
  • Lai atvieglotu darbu šiem uzņēmumiem un radītu apstākļus, kuros ir vienkāršāk pārdot preces uz citu dalībvalsti, tiešsaistē strādājoši tirgotāji tagad varēs reģistrēties elektroniskā portālā, tā sauktajā vienas pieturas aģentūrā, kurā varēs nokārtot visas PVN saistības, kas izriet no pārdošanas ES teritorijā. Šī 10 000 eiro robežvērtība kopš 2019. gada jau attiecas uz tiešsaistē tirgotajiem elektroniskajiem pakalpojumiem.

Uzņēmumiem vairs nebūs jākārto sarežģītas procedūras citās valstīs, tie varēs reģistrēties paši savā dalībvalstī, turklāt sev saprotamā valodā. Pēc reģistrēšanās tirgotājs tiešsaistē varēs paziņot un samaksāt PVN šajā vienas pieturas aģentūrā par visu Eiropas Savienībā pārdoto produkciju, ik ceturksni iesniedzot deklarāciju. Vienas pieturas aģentūra parūpēsies par to, lai PVN tiktu nodots attiecīgajai dalībvalstij.

  • Līdzīgā stilā darbosies jaunā importa vienas pieturas aģentūra: ārpussavienības valstu tirgotāji tajā vienkārši varēs reģistrēties kā PVN maksātāji ES teritorijā, un tā nodrošinās, ka dalībvalsts, kurai pienākas PVN, beigās saņem pareizo summu. Patērētājiem šī sistēma nozīmēs krietni lielāku skaidrību: ja iegādāsieties preci no vienas pieturas aģentūrā reģistrēta tirgotāja vai platformas, kas nav no ES, tirgotājam samaksātajā cenā jau vajadzētu būt iekļautam PVN. Līdz ar to muitai vai kurjerpastam pēc sūtījuma ierašanās jūsu valstī vairs nevajadzēs atsevišķi pieprasīt PVN samaksu, jo PVN jau būs samaksāts.

Uzņēmumi no citām pasaules valstīm, arī pasaules lielākās tirdzniecības platformas, jau tagad aktīvi reģistrējas importa vienas pieturas aģentūrā.

Pašreizējie ES noteikumi par PVN pēdējoreiz tika pārstrādāti 1993. gadā – krietni pirms digitālā laikmeta. Tie nav sevišķi piemēroti uzņēmumu, patērētāju un iestāžu vajadzībām apstākļos, kad tirdzniecība norit pāri robežām internetā. Pa to laiku tiešsaistes tirdzniecības uzplaukums ir ievērojami pārveidojis mazumtirdzniecību visā pasaulē, un pandēmijas laikā pārmaiņas vēl ir paātrinājušās.

Jaunie noteikumi ieviesīs lielas izmaiņas pieejā, kā ES tiešsaistē strādājošie uzņēmumi kārtos savas PVN saistības. Uzņēmējdarbība kļūs vienkāršāka, krāpšana samazināsies, un ES patērētāju pieredze, iepērkoties internetā, uzlabosies – tādas ir gaidāmās priekšrocības.

Līdzīga vienas pieturas aģentūra PVN jomā jau veiksmīgi darbojas kopš 2015. gada attiecībā uz elektronisko pakalpojumu pārrobežu tirdzniecību. Paplašinot tās darbības jomu attiecībā uz preču tirdzniecību tiešsaistē, ES pārdevējiem un patērētājiem radīsies vēl jaunas priekšrocības. Līdzīgas reformas jau ir ieviestas un lieliski darbojas tādās valstīs kā Norvēģija, Austrālija un Jaunzēlande.