0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻILIKUMDOŠANAVarēs lūgt atlikt vai sadalīt nodokļu maksājumus, ja ārkārtējās situācijas laikā bija jāpārtrauc uzņēmuma pamatdarbība

Varēs lūgt atlikt vai sadalīt nodokļu maksājumus, ja ārkārtējās situācijas laikā bija jāpārtrauc uzņēmuma pamatdarbība

Sagatavots pēc likumprojekta informācijas

Foto: pexels.com

Saeimas 25. novembra ārkārtas sēdes laikā steidzamajā otrajā lasījumā tika pieņemti grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā, kas attiecas uz nodokļu maksātājiem, kuri no 2021. gada 11. oktobra nevar veikt to saimniecisko darbību, kas ir to pamatdarbības veids, valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas noteikto aizliegumu dēļ. Šie nodokļu maksātāji būs tiesīgi lūgt Valsts ieņēmumu dienestu (VID) sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz 2023. gada 30. jūnijam, skaitot no iesnieguma iesniegšanas dienas, VID administrētos nodokļu maksājumus:

  • kuru samaksas termiņš ir iestājies valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā vai mēnesī, kad ārkārtējā situācija beigusies,
  • vai nākamajā mēnesi pēc tās beigām,
  • kā arī lūgt piešķirt nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu tiem nokavētajiem nodokļu maksājumiem, kuru samaksas termiņš ir pagarināts saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24. pantu.

VID gan pieņems lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija būs pieņēmusi lēmumu par paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības (ES) iekšējo tirgu.

Lai pieteiktos minētajam atbalstam, nodokļu maksātājam 15 dienu laikā pēc maksājuma termiņa iestāšanās vai 30 dienu laikā pēc šā panta spēkā stāšanās elektroniski būs jāiesniedz pamatotu iesniegumu VID, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).

Grozījumi arī paredz, ka minēto atbalstu nepiešķirs:

  • 1) kredītiestādēm un finanšu iestādēm;
  • 2) nodokļu maksātājiem, kuru finansiālais stāvoklis neliecina par nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma nepieciešamību vai neļaus izpildīt nodokļu samaksas termiņa
    pagarinājuma nosacījumus;
  • 3) nodokļu maksātājiem, kuri neievēro kārtējo nodokļu maksājumu samaksas termiņus un VID agrāk pieņemtajos lēmumos noteikto nodokļu maksājumu samaksas kārtību;
  • 4) nodokļu maksātājiem, kuri nav sadarbojušies ar VID.

Šo komercdarbības atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkstēs apvienot ar citu komercdarbības atbalstu, izņemot ar atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.

Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiks uzskatīta diena, kurā VID pieņēmis lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu piešķiršanu. Šajos grozījumos noteiktā komercdarbības atbalsta piešķiršana pēc 2022. gada 30. jūnija būs aizliegta.

Pagarinātajiem vai atliktajiem nodokļu maksājumiem piemēros šā likuma 4. panta otrajā, 2.3, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minētos nosacījumus.

Nodokļu maksātājam būs jānodrošina to dokumentu, kas attiecas uz piešķirto komercdarbības atbalstu, glabāšanu 10 gadus no dienas, kad VID pieņēmis lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarināšanu. Nelikumīgi piešķirtā komercdarbības atbalsta atgūšanu nodrošinās VID.

Savukārt uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) maksātājiem likuma grozījumi paredz, ka par veiktajiem procentu maksājumiem pārskata gadā, kas sākas 2021. un 2022. gadā, nepiemēros Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 10. panta pirmo daļu.

Grozījumi arī noteic, ka Ministru kabineta noteiktā komercdarbības atbalsta ietvaros izmaksātais atbalsts algu subsīdijai, ko izmaksā nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas reģistrējusies VID kā saimnieciskās darbības veicēja, individuālajam komersantam vai patentmaksas maksātājam – ienākumu kompensēšanai, būs ietverams saimnieciskās darbības ieņēmumos (apgrozījumā).

Arī izmaksātais atbalsts algu subsīdijai, ko izmaksā nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas saņem autoratlīdzību, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicēja, – būs jāietver taksācijas gada ar nodokli apliekamajā ienākumā (ieņēmumos). VID, izmaksājot atbalstu algu subsīdijai nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas saņem autoratlīdzību, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicēja, – ieturēs iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), piemērojot 25% likmi, un vienotajā nodokļu kontā to attiecinās un ieskaitīs likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pārejas noteikumu 171. punktā noteiktajā sadalījumā

Ar grozījumiem arī noteikts: ja mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātājam, kuram piešķirts Ministru kabineta noteiktais valsts atbalsts, rodas pienākums atmaksāt šo valsts atbalstu, MUN maksātājs ir tiesīgs par atmaksātā valsts atbalsta apmēru precizēt attiecīgo MUN ceturkšņa deklarāciju, kurā uzrādīts minētais valsts atbalsts, neatkarīgi no Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta piektajā un sestajā daļā minētajiem nosacījumiem.”

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: pexels.com

Saeimas 25. novembra ārkārtas sēdes laikā steidzamajā otrajā lasījumā tika pieņemti grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā, kas attiecas uz nodokļu maksātājiem, kuri no 2021. gada 11. oktobra nevar veikt to saimniecisko darbību, kas ir to pamatdarbības veids, valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas noteikto aizliegumu dēļ. Šie nodokļu maksātāji būs tiesīgi lūgt Valsts ieņēmumu dienestu (VID) sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz 2023. gada 30. jūnijam, skaitot no iesnieguma iesniegšanas dienas, VID administrētos nodokļu maksājumus:

  • kuru samaksas termiņš ir iestājies valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā vai mēnesī, kad ārkārtējā situācija beigusies,
  • vai nākamajā mēnesi pēc tās beigām,
  • kā arī lūgt piešķirt nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu tiem nokavētajiem nodokļu maksājumiem, kuru samaksas termiņš ir pagarināts saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. pantu.

VID gan pieņems lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija būs pieņēmusi lēmumu par paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības (ES) iekšējo tirgu.

Lai pieteiktos minētajam atbalstam, nodokļu maksātājam 15 dienu laikā pēc maksājuma termiņa iestāšanās vai 30 dienu laikā pēc šā panta spēkā stāšanās elektroniski būs jāiesniedz pamatotu iesniegumu VID, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).

Grozījumi arī paredz, ka minēto atbalstu nepiešķirs:

  • 1) kredītiestādēm un finanšu iestādēm;
  • 2) nodokļu maksātājiem, kuru finansiālais stāvoklis neliecina par nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma nepieciešamību vai neļaus izpildīt nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma nosacījumus;
  • 3) nodokļu maksātājiem, kuri neievēro kārtējo nodokļu maksājumu samaksas termiņus un VID agrāk pieņemtajos lēmumos noteikto nodokļu maksājumu samaksas kārtību;
  • 4) nodokļu maksātājiem, kuri nav sadarbojušies ar VID.

Šo komercdarbības atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkstēs apvienot ar citu komercdarbības atbalstu, izņemot ar atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.

Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiks uzskatīta diena, kurā VID pieņēmis lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu piešķiršanu. Šajos grozījumos noteiktā komercdarbības atbalsta piešķiršana pēc 2022. gada 30. jūnija būs aizliegta.

Pagarinātajiem vai atliktajiem nodokļu maksājumiem piemēros šā likuma 4. panta otrajā, 2.3, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minētos nosacījumus.

Nodokļu maksātājam būs jānodrošina to dokumentu, kas attiecas uz piešķirto komercdarbības atbalstu, glabāšanu 10 gadus no dienas, kad VID pieņēmis lēmumu par nodokļu samaksas termiņa pagarināšanu. Nelikumīgi piešķirtā komercdarbības atbalsta atgūšanu nodrošinās VID.

Savukārt uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) maksātājiem likuma grozījumi paredz, ka par veiktajiem procentu maksājumiem pārskata gadā, kas sākas 2021. un 2022. gadā, nepiemēros Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 10. panta pirmo daļu.

Grozījumi arī noteic, ka Ministru kabineta noteiktā komercdarbības atbalsta ietvaros izmaksātais atbalsts algu subsīdijai, ko izmaksā nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas reģistrējusies VID kā saimnieciskās darbības veicēja, individuālajam komersantam vai patentmaksas maksātājam – ienākumu kompensēšanai, būs ietverams saimnieciskās darbības ieņēmumos (apgrozījumā).

Arī izmaksātais atbalsts algu subsīdijai, ko izmaksā nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas saņem autoratlīdzību, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicēja, – būs jāietver taksācijas gada ar nodokli apliekamajā ienākumā (ieņēmumos). VID, izmaksājot atbalstu algu subsīdijai nodokļa maksātājam – fiziskajai personai, kas saņem autoratlīdzību, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicēja, – ieturēs iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), piemērojot 25% likmi, un vienotajā nodokļu kontā to attiecinās un ieskaitīs likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 171. punktā noteiktajā sadalījumā

Ar grozījumiem arī noteikts: ja mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātājam, kuram piešķirts Ministru kabineta noteiktais valsts atbalsts, rodas pienākums atmaksāt šo valsts atbalstu, MUN maksātājs ir tiesīgs par atmaksātā valsts atbalsta apmēru precizēt attiecīgo MUN ceturkšņa deklarāciju, kurā uzrādīts minētais valsts atbalsts, neatkarīgi no Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta piektajā un sestajā daļā minētajiem nosacījumiem."