0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMIBJP RAKSTIBirokrātijai jācenšas nebremzēt jaunuzņēmumu izaugsmi

Birokrātijai jācenšas nebremzēt jaunuzņēmumu izaugsmi

Ikars Kubliņš

Viena no cerībām, kā Latvijā attīstīt augstas produktivitātes ekonomiku, ir jaunuzņēmumi. Kāda ir tā dēvēto startapu biznesa vide un juridiskais regulējums Latvijā un vai tos nesmacē ierēdniecības birokrātiskās prasības, par kurām nereti dzird sūkstāmies pieredzējušus uzņēmējus, saruna ar Jāni Gavaru, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneri, jaunuzņēmumu darījumu jomā specializējušos zvērinātu advokātu.  Ko no juridiskā aspekta saprot ar jaunuzņēmumu? Vai tas ir jebkurš „jauns uzņēmums”, vai arī tas nav īstais kritērijs? Piemērs pārdomām no manis paša prakses – ar partneri, zvērinātu advokātu Andri Lazdiņu, nesen esam izveidojuši…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMI par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BJP abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Viena no cerībām, kā Latvijā attīstīt augstas produktivitātes ekonomiku, ir jaunuzņēmumi. Kāda ir tā dēvēto startapu biznesa vide un juridiskais regulējums Latvijā un vai tos nesmacē ierēdniecības birokrātiskās prasības, par kurām nereti dzird sūkstāmies pieredzējušus uzņēmējus, saruna ar Jāni Gavaru, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneri, jaunuzņēmumu darījumu jomā specializējušos zvērinātu advokātu. 

Ko no juridiskā aspekta saprot ar jaunuzņēmumu? Vai tas ir jebkurš „jauns uzņēmums”, vai arī tas nav īstais kritērijs?

Piemērs pārdomām no manis paša prakses – ar partneri, zvērinātu advokātu Andri Lazdiņu, nesen esam izveidojuši jaunu advokātu biroju. Vai tas ir jaunuzņēmums? Manuprāt, nē. Jaunuzņēmums ir uzņēmums ar inovatīvām idejām, kam ir potenciāls izaugt pasaules līmenī, sasniegt lielu mērogu, tā sauktā „vienradža” statusu.

Tātad jaunuzņēmumam vienmēr jābūt saistītam ar inovācijām un augstu izaugsmes potenciālu? Kādi vēl ir kritēriji, kurus vērtē, piešķirot šāda uzņēmuma statusu un iespējas piekļūt īpaši jaunuzņēmumiem paredzētajam valsts atbalstam?

1 Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums stājās spēkā 2017. gada 1. janvārī.

Inovācijas ir obligāts noteikums, taču tām noteikti nav jābūt tehnoloģiskām inovācijām. Piemēram, ļoti stilīgs, neredzēts dizains arī varētu būt jaunuzņēmuma biznesa pamatā. Taču, ja runājam par jaunuzņēmuma kritērijiem Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma izpratnē, tad jāsaka, ka tie laika gaitā ir mainījušies. Sākotnēji šie kritēriji bija tik stingri, ka pirmajā likuma darbības gadā1 atbalstam kvalificējās tikai viens jaunuzņēmums. Viens! Līdz ar to nosacījumus nācās grozīt, lai varētu kvalificēties vairāk jaunuzņēmumu. Arī tagad šis skaits nav milzīgs.

Vai vaina aizvien ir pārāk stingros, izslēdzošos kritērijos vai arī uzņēmēju motivācijas trūkumā?

Likuma darbības gaitā neviens jaunuzņēmums gan nav vērsies pie manis pēc palīdzības šajā jautājumā, taču esmu dzirdējis apsvērumus, ka birokrātiskais slogs ir pārāk liels. Galvenās atbalsta formas bijušas nodokļu atlaides un atbalsts augsti kvalificētu darbinieku piesaistei. Lai arī no valsts bijis piedāvāts diezgan labs, to saņemt nav bijis vienkārši, jo par katru darbinieku nepieciešams iesniegt daudz sarežģītu dokumentu.

Kāda kopumā ir birokrātijas, valsts pārvaldes procedūru ietekme uz biznesa vidi Latvijā?
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Bieži tiek apgalvots, ka veids, kā padarīt konkurētspējīgāku ekonomiku, būtu samazināt birokrātiju. Taču – kā var samazināt birokrātiju? Birokrātija pamatā ir veids, kā tiek nodrošināta vienlīdzība uzņēmēju starpā. Ja nebūtu konkrētu soļu, kā nokārtot konkrētas lietas, katrs rīkotos pa savam, dažiem iegūstot negodīgas priekšrocības. Birokrātija ir vajadzīga, lai visiem būtu vienādas iespējas un noteikumi. Turklāt jāatceras, ka valsts iestādēs arī strādā tikai cilvēki, ne roboti (vismaz pagaidām). Manā praksē ir bijis tā – absolūtā vairumā gadījumu, ja tu ar šo darbinieku runā kā ar cilvēku, nevis sagaidi, ka viņam ir kaut kas obligāti jāizdara par tevis samaksāto nodokļu naudu, visu iespējams atrisināt trīsreiz ātrāk. 

Saistībā ar birokrātiju jautājums jau ir tikai par to, vai nav situācijas, kad kaut kas tiek pieprasīts pārmērīgi un bez jēgas. 

Protams, arī man reizēm nācies saskarties ar situācijām, kad tiek pieprasīts kas tāds, kas no veselā saprāta viedokļa šķiet bezjēdzīgs, bet tādās situācijās tomēr atceros, ka paši vien esam atbildīgi – neesam kaut kur atzīmējuši kādu ķeksīti vai laikus iesnieguši kādu dokumentu. 

Kā norit jaunuzņēmuma dibināšana? Kādu komersanta formu parasti izvēlas, kā piesakās valsts atbalstam?

Pieteikšanās valsts palīdzībai noteikti nav pirmais, ko jaunuzņēmuma dibinātāji dara. Parasti viss sākas ar ideju. Satiekas līdzīgi domājoši cilvēki, sāk izstrādāt preces vai pakalpojuma prototipu. Nākamais posms ir finansējuma meklēšana, kas sākumā parasti ir pašu veidotāju, viņu ģimenes locekļu, radu, draugu, paziņu investīcijas. No formālā viedokļa vide jaunuzņēmumu uzsākšanai Latvijā izveidota ļoti vienkārša. Sabiedrību ar ierobežotu atbildību (SIA) iespējams piereģistrēt 24 stundās, ja vien nav kādi specifiski sarežģījumi. Nav jāizmanto notāru pakalpojumi, viss notiek ar elektroniskā paraksta starpniecību, ļoti ātri un efektīvi. Ir arī dažādas nevalstiskās organizācijas, kas palīdz jaunuzņēmumiem, sagatavo investīciju līgumu un dažādu citu dokumentu paraugus. Tāpēc jaunuzņēmuma dibināšanas sākuma posmā juristi parasti netiek piesaistīti. Tiesa gan, kādā vēlākā uzņēmuma izaugsmes posmā tas var negatīvi atspēlēties. Bez jurista modrās acs iespējams pieļaut dažādas kļūdas, kas vēlāk var izrādīties par diezgan būtiskiem traucēkļiem.

Kādas ir tipiskākās šāda veida kļūdas? 

Mana pieredze ar jaunuzņēmumu pieļautajām kļūdām līdz šim pārsvarā ir izrietējusi no situācijām, kur esmu pārstāvējis investorus, kas vēlējušies ieguldīt jaunuzņēmumos, taču pirms tam nolēmuši veikt padziļināto izpēti. Vienas no biežākajām problēmām, kas parādās – nav ievēroti Darba likuma noteikumi par darbinieku pieņemšanu, atlaišanu. Tagad ļoti populāri jaunuzņēmumos ir piešķirt darbinieku opcijas, taču tās nemaz nevar tik vienkārši piešķirt – ir likumā noteikta kārtība, kas jāievēro, lai par darbinieku opcijām nebūtu jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis un sociālās apdrošināšanas iemaksas. Piemēram, jāpaziņo Valsts ieņēmumu dienestam par darbinieku opciju plānu, kas ieviests uzņēmumā, jāpaziņo par brīdi, kad opcijas piešķirtas konkrētam darbiniekam, tāpat jāatceras, ka uzņēmuma daļas darbiniekam bez nodokļu aplikšanas var piešķirt tikai pēc 12 mēnešiem no brīža, kad tika piešķirtas opcijas. Turklāt saistībā ar opciju regulējumu ir arī citas neskaidrības.

Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Taču, atgriežoties pie jaunuzņēmumu pieļautajām kļūdām, – juridiski nepareizi ir tas, ka sākotnēji dibinātāji par patieso uzņēmuma dalībnieku struktūru vienojas tikai mutiski, bet oficiāli noformē ko citu. Tam var būt savi iemesli – piemēram, kāds no dibinātājiem vēl nevēlas afišēties, jo aizvien strādā citā uzņēmumā un, iespējams, darba līgums neļauj vienlaikus būt divās kompānijās. Tomēr šādas mutiskas vienošanās vēlāk mēdz sagādāt problēmas, jo ne vienmēr tiek pildītas – kad jaunuzņēmums kļūst vērtīgs, oficiālajam īpašniekam šķiet arvien grūtāk atdot savas daļas. Tāpat arī tiek piesaistīti kreditori ar tā saucamajiem konvertējamajiem aizdevumiem. Tas nozīmē aizdevumu, kura atdošanas brīdī aizdevējs var izvēlēties – saņemt to atpakaļ naudā vai uzņēmuma daļās, kas tajā brīdī atbilstu aizdevuma vērtībai. Mēdz gadīties tā, ka dibinātāji paņem vairākus šādus konvertējamos aizņēmumus un pat piemirst, cik katram aizdevējam pienāksies atdot. Bet brīdī, kad aizdevumi tiek konvertēti, var izrādīties, ka tiek pazaudēts, piemēram, trīsdesmit procenti uzņēmuma daļu. Cita kļūda mēdz būt tā, ka jau sākumā kreditoram, kas piešķir aizdevumu, pretī tiek piešķirta nesamērīgi liela uzņēmuma daļa. Reizēm kreditori, izmantojot uzņēmuma dibinātāja finansiālo izmisumu biznesa sākumperiodā, par savu palīdzību pieprasa ļoti lielu īpatsvaru – pat pusi no uzņēmuma. Protams, klasika jaunuzņēmumu kļūdu paletē ir Vispārīgās datu aizsardzības regulas pārkāpumi, kā arī noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas normu neievērošana. Visbiežāk jaunuzņēmumu dibinātāji par šiem jautājumiem aizmirst, tiklīdz izdevies atvērt bankas kontu. 

Minējāt, ka ir vēl kādas neskaidrības saistībā ar akciju opciju regulējumu. Kas tās par neskaidrībām? 

Komerclikumā SIA darbinieku opcijām ir atvēlēta tikai 187. panta trīspadsmitā daļa, kurā pat nav pieminēts darbinieku opciju jēdziens, vienīgi ir runa par „tiesībām iegūt sabiedrības daļas”. Gan man, gan vairākiem citiem juristiem nav skaidrs, vai daudz izvērstākās prasības, kas Komerclikumā ir paredzētas akciju sabiedrību opcijām, pēc analoģijas būtu piemērojamas arī SIA. Viedokļi par šo jautājumu dalās. Daži uzskata, ka, tā kā SIA regulējums likumā ir viena panta vienā daļā, principā SIA ar opcijām var darīt, ko vēlas. Man ir aizdomas, ka tā viss nav, jo, skatot visus Komerclikuma grozījumus kopsakarā, var nojaust, ka patiesībā likumdevēja mērķis ir bijis SIA regulējumu pielīdzināt akciju sabiedrību regulējumam. Piemēram, akciju sabiedrības gadījumā akciju nominālvērtību kopsumma, kuras var iegūt, izlietojot personāla opcijas, nedrīkst pārsniegt desmit procentus no sabiedrības pamatkapitāla brīdī, kad pieņemts lēmums par personāla opciju piešķiršanu. Man pašlaik nav pilnīgi skaidras atbildes, vai SIA darbinieku opcijas drīkst vai nedrīkst pārsniegt šo īpatsvaru. 

Neviens nav iedomājies uzdot šo jautājumu atbildīgajām valsts institūcijām? Visi gaida, kamēr notiks kāds neveiksmīgs precedents?

Pieļauju, ka pēc tā nav bijusi praktiska nepieciešamība, jo desmit procenti darbinieku opciju ir ierastais tirgus standarts, kuru parasti nepārsniedz.

Uzņēmēji nereti kritizē Latvijas nodokļu sistēmu – turklāt ne tikai no finansiālā, bet arī procedūras sarežģītības viedokļa. Vai no jaunuzņēmumiem arī dzirdētas šāda veida sūdzības?
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Protams, esmu dzirdējis sūdzības par birokrātiju nodokļu uzskaites, grāmatvedības jomā, ar šo to arī pats esmu saskāries. Tomēr nodokļi ir sarežģīta joma kā tāda – tie nevar būt vienkārši. Nekur pasaulē nodokļu regulējums nav vienkāršs.

Tomēr ir atšķirība – „plakans” neapliekamais minimums vai diferencētais neapliekamais minimums, un tamlīdzīgi.

Noteikti ir lietas, ko var uzlabot, bet mans viedoklis ir tāds, ka kopumā Latvijā ir ļoti normāla nodokļu sistēma. Jau pieminētais darbinieku opciju regulējums Latvijā ir viens no labākajiem pasaulē. Tāpat arī uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) režīms, kurā nodoklis jāmaksā tikai par sadalīto peļņu – mūsu sanāksmēs ar potenciālajiem klientiem, kuri domā par iespējamo biznesa paplašināšanu Baltijas valstīs, tas allaž tiek novērtēts kā liela priekšrocība Latvijai. Lietuvā kā liels sasniegums tiek pasniegts tas, ka jaunuzņēmums var nepiemērot UIN pirmajā gadā... Latvijā jaunuzņēmumiem UIN vispār nebūtu jābūt aktuālam, jo – kāds jaunuzņēmumam sakars ar dividendēm? Jaunuzņēmumam visa peļņa būtu jāreinvestē biznesā. Nesen izveidots jaunuzņēmums, kas dibinātājiem izmaksā dividendes, ir nonsenss! Jaunuzņēmums ir kompānija, kurai jāaug līdz iespējami lielākam apgrozījumam. Vispār jaunuzņēmumiem, vismaz tiem, ar kuriem es esmu strādājis un runājis par šo tematu, kopīga ir viena lieta – viņi neuzlūko šos uzņēmumus kā tādus, kurus kādreiz vēlēsies nodot saviem bērniem, veidot par ģimenes uzņēmumu desmitgažu garumā. Jaunuzņēmumi ir strauji plaukstošas kompānijas, kas vēlas kaut ko izmainīt un tad nonākt līdz gala notikumam – tā saucamajai izejas stratēģijai, kas parasti ir vai nu uzņēmuma pārdošana, vai akciju kotēšana biržā sākotnējā publiskajā piedāvājumā. 

Kā tas vērtējams, ka jaunuzņēmuma mērķis jau no paša sākuma ir kaut kad tikt pārdotam? Kāpēc gan vēlme augt un mainīt pasauli nevarētu iet roku rokā ar vēlmi turpināt attīstīt šo uzņēmumu ilgstoši, sasniedzot arvien jaunus horizontus?
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Protams, var būt arī tādas situācijas, kad jaunuzņēmumu dibinātāji pieķeras savai kompānijai un uztver to kā bērnu, no kura nekad nevēlēsies atteikties. Tomēr vadošā tendence startapu vidē ir citāda. Man ir sajūta, ka jaunuzņēmumu dibinātāji ir cilvēki, kas ik pēc laika vēlas pamēģināt ko jaunu – attīstīt līdz noteiktam līmenim vienu biznesa ideju, tad to veiksmīgi pārdot un atkal attīstīt nākamo. Tieši tas notika Igaunijā ar Skype, kas tika pārdots, bet tā vietā tika dibināti vairāki desmiti citu, arī veiksmīgu jaunuzņēmumu. Un tieši tas ir iemesls, kāpēc Igaunija jaunuzņēmumu biznesa vides attīstībā patlaban ir mums tik tālu priekšā.

Tomēr nav skaidrs, kāpēc, lai uzsāktu paralēli jaunu biznesu, esošais noteikti jāpārdod. Ja tas izaudzis un ienes labu peļņu, ir nostādīts uz sliedēm, var taču nodot tā vadību uzticamiem cilvēkiem un vienalga sākt paralēli arī citu projektu.

Protams, var pastāvēt arī tāds modelis. Jaunuzņē­mumu dibinātājiem, kam simpatizē šāda pieeja, būtu jau no paša sākuma rūpīgi jāpievērš uzmanību investoru līguma niansēm. Mēdz būt gadījumi, kad investors paredzējis noteikumu, ka gadījumā, ja tas atrod uzņēmuma pārpircēju, kurš vēlētos iegādāties visas uzņēmuma daļas, tad arī pārējiem īpašniekiem ir pienākums tās pārdot. 

Kādā intervijā viens no veiksmīgiem Latvijas jaunuzņēmumu dibinātājiem uzsvēra, ka jaunuzņēmuma izaugsmes ceļā vienmēr pastāv „eksistenciāli draudi”, nepievēršoties tam sīkāk. Kas ir galvenie eksistenciālie draudi jaunuzņēmumiem?

Viens ir skaidrs – ballīte beidzas tad, kad beidzas nauda. Ja jaunuzņēmums nespēj atbilstoši saviem izaugsmes tempiem piesaistīt kapitālu, tad tas vienā brīdī izbeidzas. Jaunuzņēmumos nereti ir jāiegulda ļoti ilgi, iekams iespējams nonākt līdz peļņai – un visu šo laiku darbība norit ar zaudējumiem. 

Vai Latvijā patlaban arī vērojams tas pats process, kas kādu laiku iepriekš notika Igaunijā pēc Skype pārdošanas? Vai mūsu veiksmīgo jaunuzņēmumu īpašnieki, gan tie, kas pārdevuši, gan tie, kas nav pārdevuši savus pirmos lolojumus, iegulda nākamajā startapu paaudzē? Vai varam cerēt, ka pēc kāda laika būsim vismaz turpat, kur igauņi ir šobrīd? 
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Tas ir iemesls, kāpēc mani tik ļoti aizrauj jaunuzņēmumu vide – redzēt, kad no viena mazā startapa var izaugt trīs, četri, pieci, un jauni uzņēmēji piecu gadu laikā var kļūt par ļoti nopietniem uzņēmējiem. Sen vairs nav tie laiki, kad nopietns uzņēmējs var būt tikai piecdesmitgadīgs vīrs uzvalkā. 

Tomēr samērā nesens pēc Google pasūtījuma veikts pētījums parāda, ka Baltijas kontekstā atpaliekam ne tikai no igauņiem, kuriem gan ir viena no spēcīgākajām jaunuzņēmumu vidēm pasaulē, bet arī no lietuviešiem, turklāt ar dienvidu kaimiņiem šī atpalicība izveidojusies tieši pēdējo sešu septiņu gadu laikā. 

Iemesls tam nav normatīvais regulējums, jo tas visās trijās Baltijas valstīs ir apmēram līdzīgs. Manuprāt, galvenais iemesls ir valsts tēls, kas spēlē svarīgu lomu jaunuzņēmumu spējā piesaistīt finansējumu no ārzemju investoriem. Tam ir labs piemērs tieši saistībā ar Lietuvu. Kāpēc Lietuvā tagad ir tik daudz dažādu finanšu iestāžu, banku? Pirms dažiem gadiem Lietuvas valdība sāka ļoti mērķtiecīgi veidot valsts imidžu par Lietuvu kā vietu, kur ir viegli iegūt bankas un maksājumu iestādes licenci. Un tas izdevās! Arī Latvijai ir visas iespējas. Pašlaik esam trešie, taču pagaidīsim! Ticu, ka pēc laika uzkāpsim augstāk. 

Vai dzirdēts par vēl kādām birokrātiskām procedūrām, kas mēdz sagādāt galvassāpes uzņēmējiem un liek meklēt juristu palīdzību? Piemēram, būvatļaujas, darbaspēka piesaiste no ārvalstīm, varbūt vēl citas lietas? 

Nesen bija klients, kura vecvecāki savulaik bija devušies prom no Latvijas kā trimdas latvieši, un tagad viņš kā šo trimdinieku pēcnācējs vēlējās iegūt Latvijas pilsonību. Mēs uzzinājām, ka šo dokumentu izvērtēšana aizņem četrus mēnešus... Arī finanšu iestādēm mēdz būt gari termiņi. Latvijas Banka dokumentus par būtiskas līdzdalības iegūšanu maksājumu iestādē izvērtē vairāku mēnešu ilgumā. 

Kā patlaban vērtējama Latvijas tiesu sistēma no komercstrīdu risināšanas aspekta – cik tā ir uzticama, efektīva un ātra? Vai Ekonomisko lietu tiesas izveide būtiski mainījusi procesus uz labo pusi? 
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Jānis Gavars, zvērinātu advokātu biroja Lazdiņš Gavars partneris
Foto: Aivars Siliņš

Manuprāt, Ekonomisko lietu tiesas izveide ir bijis ļoti labs solis. Pirmkārt, tāpēc, ka tagad ir tiesnešu loks, kas specializējušies noteiktas kategorijas civillietās un „balto apkaklīšu” noziegumu lietās. Tas uzlabo spriedumu kvalitāti pirmajā instancē, kā arī tiesas darbības efektivitāti, jo vienu un to pašu tiesnešu rokās nonāk līdzīgas lietas, ļaujot uzkrāt pieredzi. 

Vai spriedumu kvalitātes uzlabošanās konstatējama pēc tā, ka komerclietās otrās instances tiesās būtu mazāk atceltu pirmās instances tiesas spriedumu nekā tas bija iepriekš?

Šādas statistikas gan manā rīcībā nav, vērtējumā vairāk paļaujos uz personīgo pieredzi un intuitīvu sajūtu. Iepriekš, kad komerclietas tika izskatītas vispārējās tiesās, sarežģītāku strīdu gadījumos reizēm varēja ieraudzīt dažādus „brīnumus”. Tagad spriedumi kļuvuši kvalitatīvāki. 

Interesanti, ka Doing Business pēdējā (2020. gada) reitingā vieni no zemākajiem vērtējumiem Latvijai ir tieši divās ar tieslietu sistēmu saistītās jomās – mazākuma investoru aizsardzībā (45. vieta) un maksātnespējas jautājumos (55. vieta). Vai šajās jomās vērojamas kādas hroniski ielaistas problēmas? 

Šo statistiku nebiju dzirdējis, taču patiesībā esmu pārsteigts, ka mūsu situācija tiek vērtēta tik slikti, jo īpaši jautājumā par mazākuma dalībnieku aizsardzību. Patiesībā Latvijas tiesības paredz diezgan plašus aizsardzības instrumentus mazākuma dalībniekiem – iespējams vērsties tiesā, pārstāvot vien divdesmito daļu uzņēmuma. 

Nobeigumā – varbūt ir veicami vēl kādi uzlabojumi, kurus sarunas gaitā nepieminējām, normatīvajos aktos vai birokrātiskajos procesos, lai gan jaunuzņēmumu, gan biznesa vide kopumā Latvijā kļūtu vēl konkurētspējīgāka? 

Lai gan pats esmu advokāts, man šķiet, ka jaun­uzņēmumu gadījumā juridiskās lietas, vismaz līdz noteiktai attīstības stadijai, ir otršķirīgas. Galvenais ir inovatīvas idejas un to izpilde. Mums jāpalīdz talantīgajiem uzņēmējiem piepildīt savu potenciālu un jāraugās, lai valsts pārvaldes noteiktie procesi to pēc iespējas mazāk bremzētu. 

Ar Jāni Gavaru sarunājās Ikars Kubliņš

Publicēts žurnāla “Bilances Juridiskie Padomi” 2024. gada februāra (128.) numurā.

BJP NUMURU E-ARHĪVS