Grāmatvedis, vadītājs, finanšu direktors – iespējamie krāpnieku mērķi
Luminor informācija
Neraugoties uz to, ka visbiežāk krāpnieku mērķis ir privātpersonas, garnadžu redzeslokā regulāri nonāk arī uzņēmumi. Galvenokārt šādas krāpniecības upuri ir darbinieki, kuriem ir pilnvaras veikt maksājumus un kuriem ir piekļuve uzņēmuma finansēm un internetbankas datiem, piemēram, grāmatveži. Par to, kā rīkoties, lai mazinātu risku uzņēmuma darbiniekiem kļūt par krāpnieku upuriem, un kādas prakses var palīdzēt izvairīties no viltvāržiem, stāsta “Luminor” bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma. Finanšu krāpnieku mērķis visbiežāk ir darbinieki ar pieeju bankas kontiem, bet par krāpnieku mērķi var kļūt ikviens darbinieks – piemēram, atverot krāpnieka e-pasta pielikumu un…
Neraugoties uz to, ka visbiežāk krāpnieku mērķis ir privātpersonas, garnadžu redzeslokā regulāri nonāk arī uzņēmumi. Galvenokārt šādas krāpniecības upuri ir darbinieki, kuriem ir pilnvaras veikt maksājumus un kuriem ir piekļuve uzņēmuma finansēm un internetbankas datiem, piemēram, grāmatveži. Par to, kā rīkoties, lai mazinātu risku uzņēmuma darbiniekiem kļūt par krāpnieku upuriem, un kādas prakses var palīdzēt izvairīties no viltvāržiem, stāsta “Luminor” bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma.
Finanšu krāpnieku mērķis visbiežāk ir darbinieki ar pieeju bankas kontiem, bet par krāpnieku mērķi var kļūt ikviens darbinieks – piemēram, atverot krāpnieka e-pasta pielikumu un inficējot visu uzņēmuma tīklu ar ļaunprātīgu programmatūru. Veidi, kādos krāpnieki cenšas nozagt uzņēmuma naudu, ir dažādi. Nākas saskarties ar gadījumiem, kad uzņēmumam tiek iesūtīti viltus rēķini vai avansa rēķini, izliekoties par esošu sadarbības partneri, tāpat arī, inficējot uzņēmuma tīklus ar izspiedējvīrusu, var notikt naudas izspiešana, lai atjaunotu piekļuvi. Bankas pieredze gan rāda, ka skaita ziņā biežāki gadījumi, par kuriem ziņo bankai, ir situācijās, kur persona ar piekļuvi uzņēmuma kontiem nonāk krāpnieku lamatās un krāpnieki šo situāciju izmanto, lai iztukšotu arī uzņēmuma kontus.
Lai mazinātu krāpnieku iespējas iegūt uzņēmuma naudas līdzekļus un rūpētos par sava biznesa finanšu drošību, ieteicams īstenot šādus drošības pasākumus.
Darbinieku izglītošana un apmācības
Periodiskas apmācības, iekļaujot praktiskus piemērus, piemēram, reālus krāpšanas mēģinājumus, kā arī citas situāciju izspēles un simulācijas, veicina iedziļināšanos un rūpību ikdienā, kas arī palīdzētu darbiniekiem laicīgi atpazīt krāpšanas mēģinājumus.
Tāpat arī būtiska nozīme ir iekšēju instrukciju un procedūru izveidei, kas ir aktuālas un pēc kurām tiešām tiek organizēti procesi – bez izņēmumiem un paražu tiesībām. Tas sniedz pārliecību, ka darbinieki zina, kā rīkoties iespējamu draudu gadījumā. Ir svarīgi, lai darbinieki ir apmācīti, kā droši lietot uzņēmuma sistēmas, kā arī informēti par biežāk sastopamajiem kibernoziedzniekiem un to izmantotajām metodēm. Ir pieejami dažādi bezmaksas rīki, ar kuru palīdzību iespējams izglītoties par aktuālajiem procesiem, piemēram, dažādas kiberdrošības organizācijas regulāri sniedz padomus un informāciju par to, kā atpazīt krāpniecības mēģinājumus. Tāpat pieejams arī Google bezmaksas rīks, ar kura palīdzību iespējams pārbaudīt savas un darbinieku zināšanas viltus e-pastu atpazīšanā.
Maksājumu apstiprināšana, izmantojot daudzfaktoru autentifikāciju
Vairumā gadījumu krāpšanas pamatā tiek manipulēts ar darbinieka emocijām, izmantojot draudus par kļūdu vai zaudējumiem, ja rīkojums netiks izpildīts. Tāpat arī izmantojot uzņēmuma hierarhiju un vēlmi nekavējoties izpildīt vadības rīkojumus. Lai izvairītos no tā, ka emociju vadīts darbinieks veic pārsteidzīgas darbības, ieteicams izmantot daudzfaktoru autentifikāciju piekļuvei svarīgām sistēmām, piemēram, finanšu programmatūrai, datubāzēm vai internetbankai. Ieteicams uzņēmumiem regulāri pārskatīt konta darījumu limitus, kā arī uzstādīt dubulto autorizāciju – tas nozīmē, ka, lai veiktu maksājumu, tas ir jāapstiprina diviem darbiniekiem.
Iekšējās drošības sistēmas auditi
Svarīgi ievērot regulāru sistēmu un iekšējo procesu uzraudzību. Proti, vismaz reizi gadā ir vēlams veikt IT un finanšu sistēmu auditu, kas palīdzēs atklāt iespējamos riskus un nepilnības. Tas palīdzēs uzņēmumam veidot spēcīgu iekšējo sistēmu, tādējādi samazinot kiberuzbrukumu riskus. Lai aizsargātu uzņēmumu no dažādiem ārējiem apdraudējumiem, mūsdienās ir pieejami visdažādākie datu aizsardzības risinājumi: sākot ar bezmaksas rīkiem, kas pasargā no kiberapdraudējumiem, kā piemēram, DNS ugunsmūri un beidzot ar visaptverošiem datu aizsardzības pakalpojumiem.
Ja uzņēmums saskāries ar krāpšanas gadījumu vai rodas aizdomas par iespējamu krāpšanu, nekavējoties ziņojiet bankai un vērsieties Valsts policijā.
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.