Kā vadīt pārrunas ar ārvalstu partneriem tā, lai neciestu zaudējumus?

(0)
Konstantīns Ivanovs, pasaules līmeņa eksperts-praktiķis starptautiskā komerctiesību jomā .

Izrādās, par negodīgu pārrunu vadīšanu var saņemt tiesas pavēsti un saskarties ar lieliem finanšu zaudējumiem, tāpēc atziņas, ko izlasīsit šajā rakstā, būs noderīgs gan tiem, kas strādā ar vietējām komercsabiedrībām, gan jo īpaši tiem, kuru darbība ir saistīta ar darījumu slēgšanu ar ārvalstu partneriem.

Uzņēmējiem vienmēr liekas – nav dokumenta, nav arī jāuzņemas atbildība un nebūs problēmu. Tajā pašā laikā viņi sāk saņemt prasības par solīdām summām – par it kā nepareizi vadītām pārrunām un neparakstītiem līgumiem. Pie pārrunām var pieskaitīt pat vienkāršu komunikāciju, kurā tiek risināts jautājums par cenu, piedāvājumu vai pieprasījumu, kā arī sniegtas  rekomendācijas un iniciatīvas.

Kas ir negodīga pārrunu vadīšana? Kā pasargāt sevi no nolaidīgas komunikācijas no partnera puses, kā arī no apsūdzībām par pārkāpumiem no jūsu puses?

Apskatīsim piemēru, kas ir sastopams visbiežāk.

Kompānija ved pārrunas uzreiz ar vairākiem partneriem – uzdod jautājumus, noskaidro cenas,  saņem piedāvājumus, jautā, piemēram, izdomāt iepakojumu, uztaisīt maketus utt. Potenciālie partneri atbild, visu sagatavo  un ar nodomu par to, ka nākotnē tiks noslēgts sadarbības līgums, atsūta rēķinu par veikto darbu izmaksām. Tas viss uzskatāms par vienkāršu pārrunu vadīšanu. Pēc tam kompānija izvēlas visizdevīgāko piedāvājumu un, nezinot, kā atbildēt potenciālajiem partneriem, kuru piedāvājums netika izvēlēts,  vienkārši pārstāj to darīt.

Tad arī sākas visnegaidītākais – potenciālie partneri sniedz prasības tiesā par lielām naudas summām – pieprasa uzņemties atbildību par negodīgu pārrunu vadīšanu zaudētas izdevības un kaitējumu veidā. Uzvar taču tas pretendents, kurš, kā šķita, vienkārši komunicēja,  līdz galam pat nesaprot, kas notiek.

No tā brīža uzņēmējs sāk aizdomāties ne tikai par konkrētu lietu, bet arī par nākotnes iespējamām šādām situācijām.

Ar šo piemēru parādītas standarta uzņēmumos esošās problēmas – pārrunas tiek vadītas vienkārši tāpat, vainojama arī kadru mainība – jauns menedžeris ne vienmēr zina, kādas darbības ir bijušas veiktas pirms viņa utt.

Diemžēl ir daudz komercsabiedrību (it īpaši ārzemēs), kuriem negodīga pārrunu vadīšana ir kļuvusi par biznesu. Tās nav ražošanas cikla kompānijas vai starpnieki. Veicot kārtīgu pārbaudi – tas tiek atklāts, taču diemžēl bieži vien pārbaudes netiek veiktas. Šādi krāpnieki sāk pārrunas, gaida, kad partneris pazūd, un pēc laika – prasība tiesā. Vai radās bailes? Tad ir laiks mainīt pārrunu vadīšanas sistēmu kā ar Latvijas, tā arī ar starptautiskiem klientiem.

Vienkārši un efektīvi ieteikumi, kā abām pusēm vest drošas pārrunas

  1. Izstrādājiet pārrunu vadīšanas sistēmu ar ārvalstu partneriem, un uz tā pamata – vienošanās par pārrunu procesu, kurā iekļaujiet spēles vadīšanas noteikumus.
  2. Komunicējot ar potenciālo partneri, norādiet, ka jūsu pieprasījums – ir tirgus izpēte.
  3. Ja vairs nevēlaties turpināt pārrunas – uzrakstiet to partnerim. Nevis paziņojiet telefoniski vai ar telefonīsziņu, bet ar korporatīvo e-pastu.
  4. Ja partneris piedāvā kaut ko pārrunu procesā – noskaidrojiet, kas par to maksā.
  5. Ja sākat vai turpinat strādāt ar ārvalstu kompāniju, neparakstiet iepriekšējos (vai tam līdzīgus) līgumus – tas ir klupšanas akmens jūsu lauciņā, ja jūs neesat pārliecināts par to, vai noteikti strādāsiet vai nē ar šo kompāniju. Tiesas pieņem šo kā svarīgu pierādījumu.
  6. Negaidiet, kad potenciālais partneris atgādinās jums par jūsu atbildību.
  7. Negaidiet papildus pieprasījumus no potenciālā partnera, ja ir pazudis viņš  – jautājiet, vai jūsu iepriekšējās norunas ir spēkā, un, ja atbildi nesaņēmāt, tad rakstiet, ka atbildes nesaņemšanas gadījumā jūsu pārrunas tiek izbeigtas.
  8. Apmāciet  darbiniekus vadīt pārrunas pareizi un godīgi un aprakstiet to kooperatīvajā instrukcijā.

Kā redzat, bieži vien ir tā, kā nianses, par kurām kompāniju darbinieki un īpašnieki pat neaizdomājas, noved pie svarīgu resursu – laika, naudas, nervu utt. – zaudējumiem.

Lai šādas nepatīkamas situācijas nenotiktu, ir nepieciešamas zināšanas, sistēmas ievadīšana darbā, saprašana, kā ir nepieciešams rīkoties tajos vai savādākos apstākļos, lai bizness būtu veiksmīgs, juridiski pareizs un drošs.

Pārrunu vadīšanas tēma, kā arī citas svarīgas tēmas, kā – starptautisko darījumu prasības, līgumu noteikumu reglamentācija, risku mazināšana, līgumu ar ārvalstu partneriem parakstīšana, šķīrējtiesas atrunas īpašības, starptautiskā arbitrāža, kontraģenta pārbaude, ārvalstu jurisdikcija utt. – tiks atklātas divu dienu semināru kursā, kuru Rīgas Šķīrējtiesā 26.-27. jūlijā novadīs Konstantīns Ivanovs, pasaules līmeņa eksperts-praktiķis starptautiskā komerctiesību jomā .

Jums ir iespēja piedalīties šajā pasākumā. Lai uzzinātu vairāk par piedalīšanās iespējām un pasākuma programmu, ejiet uz Rīgas šķīrējtiesas mājaslapu www.court.lv sadaļā “Semināri”, ejiet pēc saites uz informāciju par pasākumu, un pēc tam sūtiet Jūsu pieteikumu!

Izglītojieties un vadiet biznesu ar ārvalstu partneriem veiksmīgi, juridiski pareizi un droši!

Raksts ir tapis sadarbībā ar semināru lektoru K.Ivanovu.

Kļūda rakstā? Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Novērtējiet šo rakstu
(0)