0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

TIESĪBASTIESU PRAKSENepamatota PVN 0% likmes piemērošana jaunu transportlīdzekļu piegādēm

Nepamatota PVN 0% likmes piemērošana jaunu transportlīdzekļu piegādēm

Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departaments 17. martā atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu (lieta Nr. SKA-334/2022), ar kuru atzīts par pamatotu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) lēmums aprēķināt pieteicējai budžetā maksājamo pievienotās vērtības nodokli (PVN), soda naudu un nokavējuma naudu, jo pieteicēja jaunu transportlīdzekļu piegādēm nepamatoti piemērojusi PVN 0% likmi. Izskatāmajā lietā pieteicēja SIA „Baltijas sporta auto” Lietuvas uzņēmumiem izrakstīja rēķinus par piecu jaunu automašīnu piegādi, darījumiem piemērojot PVN 0% likmi. VID, veicot pieteicējai PVN auditu, konstatēja, ka pieteicēja jaunās automašīnas nav piegādājusi rēķinos norādītajiem Lietuvas uzņēmumiem un zināja par iesaistīšanos PVN sistēmas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Foto: JESHOOTS.com from Pexels

Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departaments 17. martā atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu (lieta Nr. SKA-334/2022), ar kuru atzīts par pamatotu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) lēmums aprēķināt pieteicējai budžetā maksājamo pievienotās vērtības nodokli (PVN), soda naudu un nokavējuma naudu, jo pieteicēja jaunu transportlīdzekļu piegādēm nepamatoti piemērojusi PVN 0% likmi.

Izskatāmajā lietā pieteicēja SIA „Baltijas sporta auto” Lietuvas uzņēmumiem izrakstīja rēķinus par piecu jaunu automašīnu piegādi, darījumiem piemērojot PVN 0% likmi. VID, veicot pieteicējai PVN auditu, konstatēja, ka pieteicēja jaunās automašīnas nav piegādājusi rēķinos norādītajiem Lietuvas uzņēmumiem un zināja par iesaistīšanos PVN sistēmas ļaunprātīgā izmantošanā.

Senāts atzina par pamatotu apgabaltiesas secinājumu, ka pieteicējas pārdotos transportlīdzekļus nav saņēmuši pieteicējas izrakstītajos rēķinos norādītie preču pircēji – citas dalībvalsts nodokļu maksātāji –, tāpēc apgabaltiesa pamatoti atzina, ka pieteicēja nepamatoti preču piegādēm piemēroja nodokļa 0% likmi.

Turklāt atbilstoši apgabaltiesas konstatētajam strīdus automašīnas (izņemot vienu) drīz pēc to reģistrācijas Lietuvas valsts reģistros tika atsavinātas Latvijas nodokļu maksātājiem un nogādātas atpakaļ uz Latviju.

Senāts spriedumā norāda, ka apgabaltiesa ir pareizi identificējusi noteikumus, kādi ir jāievēro, lai darījumam piemērotu nodokļa 0% likmi. Apgabaltiesas sniegtā tiesību normas interpretācija ir pareiza un atbilst Eiropas Savienības Tiesas un Senāta judikatūras atziņām. Līdz ar to Senāts nepiekrīt pieteicējas kasācijas sūdzībā apgalvotajam, ka apgabaltiesa ir nepareizi piemērojusi Pievienotās vērtības nodokļa likuma 43. panta ceturto daļu. Apgabaltiesa, noskaidrojot strīdus darījumu faktiskos apstākļus un vispusīgi pārbaudot un novērtējot lietā iegūtos pierādījumus, konstatējusi, ka pieteicēja kā pārdevēja nav pierādījusi, ka strīdus automašīnas ir nodotas un piegādātas darījumu dokumentos norādītajiem preču pircējiem. Apgabaltiesa arī ir konstatējusi un pamatojusi pieteicējas informētību par iesaistīšanos nodokļu sistēmas ļaunprātīgā izmantošanā.

Senāts spriedumā norāda: lai nodrošinātu pareizu PVN sistēmas darbību, nepieciešams konstatēt, ka:

  • prece, arī jauns transportlīdzeklis, kam piegādes dalībvalstī ir piemērota nodokļa 0% likme, ir izvests no piegādes dalībvalsts un
  • ir piegādāts galapatērētājam citā dalībvalstī, kur galapatērētājs par to samaksā PVN.

Tādējādi tiek nodrošināta PVN iekasēšana tikai vienā dalībvalstī, kur notiek preces gala izmantošana, tiek novērsta darījuma dubulta aplikšana ar nodokli, tiek panākta dalībvalstu fiskālās suverenitātes nodalīšana un tiek novērsts konkurences izkropļojums starp dalībvalstīm. Tas savukārt norāda uz nepieciešamību konstatēt, ka tiesības rīkoties ar preci, arī ar jaunu transportlīdzekli, ir nodotas tieši darījumu dokumentos norādītajam pircējam, nevis jebkurai citas dalībvalsts personai.