Standartizētai e-rēķinu ieviešanai starp uzņēmumiem trūkst vadlīniju
LETA, PLZ
Vienotu vadlīniju trūkums neļauj nodrošināt saskaņotu pieeju e-rēķinu aizpildīšanā, teikts informatīvajā ziņojumā "Par strukturētu elektronisko rēķinu ieviešanas gaitu", kuru 27. maijā skatīja valdība. Ziņojums līdz 4. jūnijam nodots publiskai apspriešanai. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) norāda, ka šādu vadlīniju trūkuma dēļ šobrīd nav iespējams nodrošināt vienoti interpretējamu standartizētu e-rēķinu apriti. Specifiskas informācijas norādīšana, piemēram, pakalpojuma sniegšanas adrese, saņēmēja struktūrvienība vai preces kods, ir iespējama dažādos elementos. Tas rada interpretācijas atšķirības un apgrūtina vienotu pieeju e-rēķinu apstrādē saņēmēja pusē. Ar e-rēķinu lietošanas obligātumu skarto uzņēmumu pārstāvji ir norādījuši uz nepieciešamību izstrādāt un ieviest…
Specifiskas informācijas norādīšana, piemēram, pakalpojuma sniegšanas adrese, saņēmēja struktūrvienība vai preces kods, ir iespējama dažādos elementos. Tas rada interpretācijas atšķirības un apgrūtina vienotu pieeju e-rēķinu apstrādē saņēmēja pusē.
Ar e-rēķinu lietošanas obligātumu skarto uzņēmumu pārstāvji ir norādījuši uz nepieciešamību izstrādāt un ieviest valsts nodrošinātu e-rēķinu validācijas mehānismu, kas nodrošinātu paplašinātu funkcionalitāti arī attiecībā uz tā saturisko atbilstību.
Tādā veidā tiktu nodrošināts, ka visām pusēm ir vienots e-rēķina validācijas princips un tiktu garantēts, ka arī vispārējā e-rēķina apstrādē ir iestrādājami vienoti principi.
Tas nozīmē nepieciešamību pēc mehānisma, kas spētu automātiski pārbaudīt arī tādus būtiskus elementus kā pievienotās vērtības nodokļa maksātāja reģistrācijas numurs, uzņēmuma nosaukums, kā arī citu normatīvi reglamentētu informāciju, skaidro VARAM.
Papildus validācijas risinājuma izveidei būtu jāparedz arī valsts nodrošināta e-rēķinu XML datnes priekšskatījuma funkcionalitāte. Tas garantētu iespēju jebkuram e-rēķina saņēmējam, neatkarīgi no izmantotā tehniskā risinājuma, bez maksas apskatīt e-rēķina saturu cilvēklasāmā formātā.
VARAM ieskatā nepieciešams izstrādāt vadlīnijas par e-rēķinu sagatavošanu un informācijas lauku izmantošanu Latvijā, organizēt informatīvo kampaņu, lai veicinātu uzņēmumu izpratni par e-rēķinu sagatavošanas, aprites un uzglabāšanas iespējām un nodrošināt praktisko informāciju dažādiem uzņēmumiem, apkopot izpratni, zināšanas un pieredzi.
Tāpat nepieciešams pakāpeniski pilnveidot e-adresē pieejamo e-rēķinu formu, lai nodrošinātu atbilstību standartam un ieviest e-rēķinu nosūtīšanas iespēju e-adresē starp uzņēmumiem, kas nav budžeta iestādes, tostarp starp fiziskām personām, kas veic saimniecisko darbību.
Ministrijas ieskatā nepieciešams ieviest automātisku e-rēķinu ziņojumu nosūtīšanu Valsts ieņēmumu dienestam (VID) un jāpilnveido e-adreses infrastruktūras veiktspēju atbilstoši e-rēķinu ziņojumu prognozētajam apjomam.
Savukārt, ņemot vērā uzņēmumu, tajā skaitā fizisko personu, kas veic saimniecisko darbību zemo digitālā brieduma pakāpi un e-rēķinu aprites ieviešanai nepieciešamo tehnoloģiju nodrošināšanā plānoto, uzņēmumiem nepieciešams nodrošināt samērīgu laiku informācijas sistēmu un procesu pielāgošanai.
Šādam nolūkam nepieciešams paredzēt pārejas periodu, kas ļautu brīvprātīgi uzsākt e-rēķinu apriti pirms obligātā e-rēķinu aprites pienākuma spēkā stāšanās.
Tas ir īpaši būtiski tādēļ, ka e-adreses izmantošana, tajā skaitā e-rēķina sagatavošanā Latvija.gov.lv, nenodrošinās visu vajadzību īstenošanu uzņēmumu e-rēķinu aprites procesā.
Finanšu ministrija(FM) pagaidām nav saskaņojusi inbformatīvo ziņojumu un rosina tajā iekļaut teikumu par termiņu pārcelšanu: " FM izstrādāt un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. augustam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos par e-rēķinu obligātas aprites uzsākšanas pārcelšanu uzņēmumiem, kas nav budžeta iestādes, uz 2027. gada 30. aprīli, vienlaikus paredzot pārejas periodu no 2026. gada 30. marta."
Atgādinām, ka grozījumi Grāmatvedības likumā paredz noteiktās strukturēto e-rēķinu aprites ieviešanai pilnā apmērā starp uzņēmumiem un e-rēķinu datu nodošanu VID no 2026. gada 1. janvāra. Ar terminu “uzņēmumi” saprotot Grāmatvedības likuma 3. panta subjektus:
Latvijā reģistrētās komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, ārvalstu komersantu filiāles un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgās pārstāvniecības, biedrības, nodibinājumus, arodbiedrības un to apvienības, politiskās organizācijas (partijas) un to apvienības, reliģiskās organizācijas un to iestādes;
Latvijā reģistrētās Eiropas ekonomisko interešu grupas, Eiropas kooperatīvās sabiedrības, Eiropas komercsabiedrības, Eiropas politiskās partijas un Eiropas politiskos fondus;
budžeta iestādes (ar tām saprotot budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē);
individuālos komersantus, individuālos uzņēmumus, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, un to apvienības.
€59.29 – €71.39Izvēlieties
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.