Uzņēmumu peļņas rādītāji – 9 vairāk vai mazāk zināmi EBIT veidi (2. daļa)
Terēza Korsaka, maģistra grāds ekonomikā un maģistra grāds vadīšanas organizācijā.
Finanšu analītiķiem un uzņēmumu vadītājiem lēmumu pieņemšanai var rasties nepieciešamība salīdzināt uzņēmumu rādītājus, tostarp rentabilitāti. Šim nolūkam ir iespējams izmantot dažādus peļņas rādītājus, ne tikai tos, kas atrodami uzņēmumu peļņas un zaudējumu aprēķinā, bet arī tādus, kuri tajā nav atrodami un kuru aprēķināšanu neregulē ne likumi, ne standarti, bet kuri ir vairāk vai mazāk pazīstami analītiķu aprindās, kā arī tie var būt lietderīgi dažādu finanšu aprēķinu veikšanā un finanšu lēmumu pieņemšanā. Runa ir par dažādiem EBIT rādītājiem, par plašāk un mazāk pazīstamiem, un par to,…
Finanšu analītiķiem un uzņēmumu vadītājiem lēmumu pieņemšanai var rasties nepieciešamība salīdzināt uzņēmumu rādītājus, tostarp rentabilitāti. Šim nolūkam ir iespējams izmantot dažādus peļņas rādītājus, ne tikai tos, kas atrodami uzņēmumu peļņas un zaudējumu aprēķinā, bet arī tādus, kuri tajā nav atrodami un kuru aprēķināšanu neregulē ne likumi, ne standarti, bet kuri ir vairāk vai mazāk pazīstami analītiķu aprindās, kā arī tie var būt lietderīgi dažādu finanšu aprēķinu veikšanā un finanšu lēmumu pieņemšanā. Runa ir par dažādiem EBIT rādītājiem, par plašāk un mazāk pazīstamiem, un par to, kā tos var aprēķināt un izmantot.
EBITDAL. Kas ir EBITDAL? Kā to aprēķina? Ko norāda EBITDAL?
Peļņa pirms procentiem, nodokļiem, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksām, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām un neparedzētiem (ārkārtas) zaudējumiem jeb EBITDAL (Earnings before interest, taxes, depreciation, amortization, and special losses (EBITDAL)) ir vēl viens uzņēmuma darbības rādītājs, ko var izmantot finanšu analītiķi, lai salīdzinātu uzņēmumus ar dažādām procentu, nodokļu, pamatlīdzekļu nolietojuma, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām, kā arī ar neparedzētiem (ārkārtas) zaudējumiem. Izmantojot EBITDAL rādītāju, var novērtēt uzņēmuma darbību, neņemot vērā lēmumus par to finansēšanu (līdz ar to arī procentu izmaksām par aizņemto kapitālu), dažādiem citiem lēmumiem, neparedzētiem (ārkārtas) zaudējumiem vai nodokļiem.
EBITDAL rādītāju var aprēķināt, izmantojot 16., 17., 18.,19. vai 20. formulu.
Pielietojot 16., 17., 18.,19. vai 20. formulu, ir jāiegūst viens un tas pats aprēķina rezultāts.
formula
EBITDAL = ieņēmumi jeb neto apgrozījums – izmaksas (izņemot procentu izmaksas, nodokļi, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas un neparedzētie (ārkārtas) zaudējumi)
EBITDAL salīdzinājumā ar EBIDA rādītāju ir mazāk pazīstams un retāk pielietojams rādītājs. Tiek uzskatīts, ka šis EBITDAL rādītājs var būt īpaši noderīgs ģimenes uzņēmumu vērtēšanai. EBITDAL parasti ir lielāks par uzņēmuma neto peļņu. Bet EBITDAL rādītājs analītiķiem var būt maldinošs gadījumos, ja uzņēmumiem ir zemi neto ienākumi vai slikta (neveiksmīga) uzņēmumu vadīšanas pieredze jeb menedžments (kuri, iespējams, atsevišķos gadījumos nevar vadīt stabilu biznesu un kuriem ir neparedzēti (ārkārtas) zaudējumi). Tādējādi EBITDAL var uzrādīt būtiski augstākus rentabilitātes rādītājus. Lai izvairītos no šāda maldinoša priekšstata, situācija ir jāvērtē kopumā un jāvērtē vairāki un dažādi rādītāji vienlaikus.
EBITDAM. Kas ir EBITDAM? Kā to aprēķina? Ko norāda EBITDAM?
EBITDAM rādītājam ir atrodamas divas dažādas definīcijas un divi dažādi skaidrojumi.
Pirmais skaidrojums: ar EBITDAMapzīmē uzņēmuma peļņu pirms procentiem, ienākumu nodokļiem, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksām, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām un pārvaldības (administrācijas) izmaksām (Earnings before interest, income taxes, depreciation, amortization, and management fees (EBITDAM)).
Otrais skaidrojums ir šāds: EBITDAMir uzņēmuma peļņa pirms procentiem, ienākumu nodokļiem, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksām, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām un mārketinga izmaksām (Earnings before interest, income taxes, depreciation, amortization, and marketing expenses (EBITDAM)).
Lai arī abi šieEBITDAM rādītāji ir samērā līdzīgi (tie atšķiras savā starpā ar pārvaldības (administrācijas) izmaksām (vienā gadījumā) un mārketinga izmaksām (otrā gadījumā)), tomēr tie ir dažādi, un tiem ir dažāda nozīme.
Abi minētieEBITDAM rādītāji, līdzīgi kā iepriekš minētie, nav tieši atrodami uzņēmumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā, tos var aprēķināt, par pamatu izmantojot peļņas vai zaudējumu aprēķinu.
EBITDAM abus rādītājus var aprēķināt, izmantojot 21., 22., 23., 24. vai 25. formulu.
Pielietojot 21., 22., 23., 24. vai 25. formulu, ir jāiegūst viens un tas pats aprēķina rezultāts.
formula
EBITDAM = ieņēmumi jeb neto apgrozījums – izmaksas (izņemot procentu izmaksas, nodokļus, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas (vai mārketinga izmaksas)
formula
EBITDAM = EBIT + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + pārvaldības (administrācijas) izmaksas (vai mārketinga izmaksas)
formula
EBITDAM = pārskata gada peļņa vai zaudējumi + nodokļi + procenti + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + pārvaldības (administrācijas) izmaksas (vai mārketinga izmaksas)
formula
EBITDAM = EBITDA + pārvaldības (administrācijas) izmaksas (vai mārketinga izmaksas)
AbiEBITDAMrādītāji izslēdz ne tikai procentus, nodokļus, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas, bet arī pārvaldības (administrācijas) izmaksas (vienā gadījumā), vai mārketinga izmaksas (otrā gadījumā), ja šīs minētās izmaksas konkrētu finanšu lēmumu pieņemšanai nav būtiskas. Tādējādi EBITDAM ļauj iegūt finanšu analīzei nepieciešamo informāciju uzņēmumu finanšu rādītāju salīdzināšanai un lēmumu pieņemšanai.
EBITDAR. Kas ir EBITDAR? Kā to aprēķina? Ko norāda EBITDAR?
Peļņa pirms procentiem, nodokļiem, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksām, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām un uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksām jeb EBITDAR ir vēl viens rādītājs, kuru izmanto, lai aprēķinātu un novērtētu, piemēram, dažādu, atšķirīgu uzņēmumu rentabilitāti un arī citus finanšu rādītājus. Kaut arī EBITDAR nav tieši redzams uzņēmuma peļņas vai zaudējumu aprēķinā, to var aprēķināt, par pamatu izmantojot informāciju no peļņas vai zaudējumu aprēķina.
EBITDAR rādītāju var aprēķināt, izmantojot 26., 27., 28., 29., vai 30. formulu.
Visos šajos gadījumos, lai aprēķinātu EBITDAR rādītāju, pielietojot kā 26., tā 27., 28., 29. vai 30. formulu, ir jāiegūst viens un tas pats aprēķina rezultāts.
formula
EBITDAR = ieņēmumi jeb neto apgrozījums – izmaksas (izņemot procentu izmaksas, nodokļus, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas un uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksas)
formula
EBITDAR = EBIT + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksas
formula
EBITDAR = pārskata gada peļņa vai zaudējumi + nodokļi + procenti + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksas
formula
EBITDAR = EBITDA + uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksas
formula
EBITDAR = EBT + procenti + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + uzņēmuma pārstrukturēšanas vai nomas izmaksas
Ko stāsta EBITDAR?EBITDAR ir rādītājs, ko galvenokārt izmanto, lai analizētu to uzņēmumu finansiālo stāvokli un darbības rādītājus, kuri pēdējā gada laikā ir tikuši restrukturizēti. Tas ir noderīgs arī tādu uzņēmumu rādītāju salīdzināšanai, kuriem ir dažādas nomas izmaksas, piemēram, to atrašanās vietas dēļ, tādējādi koncentrējoties uz pamatdarbības izmaksām. Līdzīgi — analītiķis var izslēgt pārstrukturēšanas izmaksas, ja tādas ir radušās, jo pārstrukturēšanas izmaksas parasti ir vienreizējas izmaksas.
EBITDARM. Kas ir EBITDARM? Kā to aprēķina? Ko norāda EBITDARM?
EBITDARM ir peļņa pirms procentiem, nodokļiem, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksām, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksām, nomas izmaksām un pārvaldības (administrācijas) izmaksām (Earnings before interest, taxes, depreciation, amortization, rent and management fees, EBITDARM).
EBITDARM ir rādītājs, ko var izmantot, lai salīdzinātu finanšu rādītājus uzņēmumiem ar dažādām procentu, nodokļu, pamatlīdzekļu nolietojuma, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas, nomas un pārvaldības (administrācijas) izmaksām, ja šīs izmaksas veido lielāku nekā parasti izmaksu procentuālo daļu un ja šīs izmaksas lēmumu pieņemšanai nav būtiskas.
Salīdzinājumā arEBITrādītājuEBITDARM būtībā norāda uz uzņēmuma spēju gūt peļņu, neskaitot nomas maksas un/vai pārvaldības (administrācijas) izmaksas. Jo daļai uzņēmumu nomas maksa un/vai pārvaldības (administrācijas) izmaksas var veidot lielu vai pat lielāko daļu no to darbības izmaksām.
EBITDARM rādītāju var aprēķināt, izmantojot 31., 32., 33., 34. vai 35. formulu.
Pielietojot 31., 32., 33., 34.vai 35. formulu, ir jāiegūst viens un tas pats aprēķina rezultāts.
formula
EBITDARM = ieņēmumi jeb neto apgrozījums – izmaksas (izņemot procentu izmaksas, nodokļus, pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas, nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas, nomas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas)
formula
EBITDARM = EBIT + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + nomas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas
formula
EBITDARM = pārskata gada peļņa vai zaudējumi + nodokļi + procenti + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + nomas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas
formula
EBITDARM = EBITDA + nomas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas
formula
EBITDARM = EBT + procenti + pamatlīdzekļu nolietojuma izmaksas + nemateriālo ieguldījumu amortizācijas izmaksas + nomas izmaksas un pārvaldības (administrācijas) izmaksas
EBITDARM rādītāju var izmantot, lai salīdzinātu uzņēmumus ne tikai ar dažādām procentu, nodokļu, pamatlīdzekļu nolietojuma, nemateriālo ieguldījuma amortizācijas izmaksām, bet arī ar dažādām nomas un pārvaldības (administrācijas) izmaksām.
Raksts publicēts žurnāla "Bilance" 454. numurā.
Lasiet arī:
https://www.plz.lv/uznemumu-pelnas-raditaji-9-vairak-vai-mazak-zinami-ebit-veidi-1-dala/
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.