0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMIBJP RAKSTIVērtējot sankciju riskus, jāskatās plaši

Vērtējot sankciju riskus, jāskatās plaši

Ikars Kubliņš

Lai arī kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā spēkā stājušās un arvien pastiprinātas ekonomiskās sankcijas gan pret konkrētām fiziskām un juridiskām personām, gan preču un pakalpojumu grupām, tirdzniecība ar Krieviju un Baltkrieviju joprojām ne tuvu nav aizliegta – turklāt kopējie importa un eksporta apjomu kritumi vismaz pērn nebūt nebija tik dramatiski. Uzņēmējiem, kas ikdienā aizvien sadarbojas kādā no atļautajām biznesa jomām ar Krievijas un Baltkrievijas partneriem, svarīgi zināt, kas jāielāgo, lai nejauši neiesaistītos kādā no sankciju apiešanas shēmām. Par šādu aizdomīgu darījumu pamanīšanu ir atbildīgi arī grāmatveži, juristi,…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMI par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BJP abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Foto: Aivars Siliņš

Lai arī kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā spēkā stājušās un arvien pastiprinātas ekonomiskās sankcijas gan pret konkrētām fiziskām un juridiskām personām, gan preču un pakalpojumu grupām, tirdzniecība ar Krieviju un Baltkrieviju joprojām ne tuvu nav aizliegta – turklāt kopējie importa un eksporta apjomu kritumi vismaz pērn nebūt nebija tik dramatiski. Uzņēmējiem, kas ikdienā aizvien sadarbojas kādā no atļautajām biznesa jomām ar Krievijas un Baltkrievijas partneriem, svarīgi zināt, kas jāielāgo, lai nejauši neiesaistītos kādā no sankciju apiešanas shēmām. Par šādu aizdomīgu darījumu pamanīšanu ir atbildīgi arī grāmatveži, juristi, revidenti u.c. Šos aspektus pārrunājam arī ar Pauli Iļjenkovu, Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītāju. 

Uzņēmējiem varētu būt grūti saprotams, kuras iestādes šobrīd kontrolē pret Krieviju un Baltkrieviju noteikto sankciju ievērošanu. Kāda ir Finanšu izlūkošanas dienesta loma un pienākumi šajos procesos? 

Latvijā nav vienas centrālās kompetentās iestādes, kas būtu atbildīga par visiem ar sankciju ievērošanu saistītajiem jautājumiem. Tā vietā ir vairākas iestādes, kur katrai ir sava loma. Finanšu izlūkošanas dienesta primārais uzdevums ir novērst finanšu ierobežojumu apiešanu caur Latvijas finanšu sistēmu. Mēs saņemam ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem, kas liecina par to, ka sankcijas tiek apietas, un analizējam šos ziņojumus. Ja redzam, ka ziņojumiem ir pamats un tajos minētā informācija noderētu citām iestādēm, mēs tos nosūtām tālāk – lielākoties izmeklēšanas iestādēm. Piemēram, sankciju pārkāpšanu izmeklē Valsts drošības dienests, kas ir arī visbiežākais mūsu informācijas saņēmējs. Tāpat ļoti daudz informācijas sūtām arī Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldei, jo sankciju pret Krieviju un Baltkrieviju izpildē muitai ir ļoti svarīga loma. Kopumā likums nosaka, ka sankciju ievērošana un izpilde ir katras personas pašas atbildība, savukārt ir noteikts privāto tiesību subjektu loks, kurā ietilpstošajiem ir īpaši pienākumi sankciju izpildes jautājumos.

Vai tie ir tā dēvētie „ziņotāji”?

Jā, tie ir Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma subjekti. Bankas, citas finanšu iestādes, juristi, advokāti, nodokļu konsultanti, revidenti, grāmatveži – visi, kuru pakalpojumus teorētiski varētu izmantot sankciju apiešanai. Katru no šīm likuma subjektu kategorijām uzrauga kāda valsts iestāde. Finanšu iestādes sankciju ievērošanas jomā uzrauga Latvijas Banka, neatkarīgos juridisko pakalpojumu sniedzējus, ārpakalpojumu grāmatvežus – Valsts ieņēmumu dienests, revidentus – Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija. 

Vai Finanšu izlūkošanas dienests pats arī uzrauga kādus likuma subjektus?
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Foto: Aivars Siliņš

Mēs neuzraugām un nekad neesam uzraudzījuši nevienu subjektu ne naudas atmazgāšanas, ne sankciju atbilstības jomā. Tā nav Finanšu izlūkošanas dienesta loma. Mēs darbojamies kā informācijas filtrs starp privāto sektoru un izmeklēšanas iestādēm, lai nodotu svarīgākos izlūkdatus, kas varētu noderēt noziegumu izmeklēšanai finanšu nozarē. Esam atbildīgi arī par nacionālā riska novērtējuma izstrādi, lai identificētu tieši Latvijai piemītošos riskus, kas katrai valstij ir atšķirīgi. Sankciju pārkāpšana ir ļoti aktuāls risks tieši tā iemesla dēļ, ka mēs robežojamies ar Krieviju un Baltkrieviju. 

Sacījāt, ka katra paša atbildība ir sekot tam, lai netiktu pārkāptas sankcijas. Taču vienlaikus tirdzniecība ar Krieviju un Baltkrieviju pilnībā nav aizliegta. Kā šajos apstākļos uzņēmējam būt drošam, ka tas nejauši nepieļauj sankciju pārkāpumu? Kur ērti iepazīties ar visu informāciju, kas tam nepieciešama? Kā zināms, nepietiek iepazīties tikai ar tirdzniecībai aizliegto preču sarakstiem, vēl ir jāzina arī visas sankcionētās personas un jāpārliecinās, vai sadarbības partneris tieši vai pastarpināti nepieder kādai no šīm sankcionētajām personām. Kā precīzi saprast, ko drīkst un ko – nedrīkst?

Tas ir grūti atbildams jautājums. Ir svarīga tā dēvētā „uz riskiem balstītā pieeja”. Katram uzņēmējam jāsaprot, kāds ir viņa pašreizējais risks, jāveic risku novērtējums. Ir noteiktas sankcijas pret lielu skaitu Krievijas oligarhu, ar Krievijas Federācijas augstāko vadību saistītām personām – patlaban sarakstā ir ap 1500 fiziskām personām un vairāki simti juridisko personu. Ar šādām personām piederošajiem visiem uzņēmumiem civiltiesiskā sadarbība ir aizliegta. Nedrīkst slēgt jaunus līgumus, nodot līdzekļus, viss, kas tiem pieder Eiropas Savienībā, ir jāiesaldē. Līdz ar to pirmais, kas jāsaprot ikvienam, kurš vēlas darboties Krievijas un Baltkrievijas teritorijā – īpašumtiesību ķēdes sadarbības partneru uzņēmumiem, vai tie neatrodas sankciju subjektu īpašumā vai faktiskajā kontrolē. 

Te nāk prātā ne tik viennozīmīgas situācijas – ja uzņēmums nepieder pašam sankcionētajam oligarham, bet, piemēram, viņa meitai vai pat kādam paziņam? Kā interpretējamas šādas situācijas? 

Vienmēr jāizvērtē risks. Vai komersants ir gatavs iesaistīties darījumu attiecībās ar uzņēmumu, kas izveidots uzreiz pēc sankciju noteikšanas, bet zināms, ka ar to saistīts uzņēmums piederēja sankcionētam Krievijas oligarham... Skaidrs, ka pastāv sankciju apiešanas risks. Vai, piemēram, uzņēmums, kura kapitāldaļu vairākums piederēja oligarham, bet pēc sankciju pieņemšanas tas pēkšņi mainīja savu īpašnieku struktūru, un tagad oligarham pieder mazāks kapitāldaļu īpatsvars, tāpēc gluži tehniski uzņēmums vairs nav sankciju subjekts. Vai tiešām Latvijas uzņēmums vēlas uzņemties risku, ka šādā situācijā netiks konstatēta sankciju apiešana? Protams, nereti tiek izmantotas ārkārtīgi sarežģītas īpašumtiesību ķēdes, lai slēptu patiesos labuma guvējus. 

Ko darīt, ja uzņēmumam nav iespējams izsekot šīm īpašumtiesību ķēdēm – atteikties no sadarbības?
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Foto: Aivars Siliņš

Ja nav iespējams noskaidrot nepieciešamo informāciju, tā ir paša uzņēmuma atbildība un izšķiršanās – vai sadarboties ar partneri, kam nevar noskaidrot patieso labuma guvēju vai arī nevar būt par to pārliecināts. Protams, nereti šo atbildību palīdz īstenot banku kontrole, jo parasti šādus darījumu pārskaitījumu riskus ar nezināmiem, šaubīgiem partneriem bankas nevēlas uzņemties. Sankciju apiešanas riska izvērtējumā ir svarīgi neieciklēties uz juridiski gramatisku pieeju, bet vērtēt iespējamos riskus plašāk.

Tas būtu sankcionēto personu (finanšu sankciju) riska izvērtējums. Vēl pastāv arī sektorālās jeb konkrētu aizliegto preču un pakalpojumu sankcijas. Kas būtu ņemams vērā šī riska izvērtēšanā? 

Pie sektorālajām sankcijām pieder gan preču aprites ierobežojumi, gan konkrētu Krievijas propagandas kanālu retranslācijas, aviosatiksmes un kuģošanas aizliegumi un tamlīdzīgi. Vislielākā ekspozīcija ir konkrētu preču aprites ierobežojumi. Ir zināms konkrēts luksusa preču saraksts, kuras aizliegts eksportēt uz Krieviju, savukārt tērauda produkciju aizliegts importēt no Krievijas.

1 Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 (2014. gada 31. jūlijs), par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā

Eiropas Padomes Regula (ES) Nr. 833/20141 nosaka ļoti daudz dažādu preču, kurām darījumos ar Krieviju aizliegts vai nu imports, vai eksports, vai abi divi. Te atkal pastāv vairāki veidi, kā uzņēmējam pārbaudīt savus riskus. Jāsaprot, vai noteiktas sankcijas pret precēm, kuru tirgos darbojas konkrētais uzņēmējs. Ja šādas sankcijas nav noteiktas, tad, protams, risks ir zemāks. Jāskatās, kādos tirgos darbojas konkrētais uzņēmējs. Vai tas līdz šim darbojies Krievijā un Baltkrievijā un kas ir viņa jaunie sadarbības partneri? Ja tas ir jaundibināts sadarbības partneris kādā Centrālāzijas valstī, pie tam tā īpašumtiesību struktūrā ir kāds Krievijas valstspiederīgais, kas varētu liecināt, ka preces nonāks Krievijā, tie jau ir ļoti augsti sankciju apiešanas riski. Pēc ES plašo sankciju noteikšanas pret Krieviju redzam, ka preču tirdzniecība caur Centrālāzijas valstīm ir biežākais sankciju apiešanas mehānisms. Uzņēmējam ir jāpārliecinās, vai uzņēmumi, ar kuriem tas sadarbojas, ir īsti, vai tie izveidoti tikai tāpēc, lai preces varētu nonākt Krievijā.

Kā par to var pārliecināties? 

Līdz galam uzņēmējs nekad nevarēs būt pārliecināts. Var nogādāt preces pat uz Jaunzēlandi, un tāpat tās var pēc tam tikt nogādātas Krievijā. 

Tomēr praktiski – ko, kur un kā uzņēmējs, kurš nav noalgojis detektīvu, var meklēt un pārbaudīt informāciju pats? Ja mēs runājam ne vairs par tieši sankcionētām personām, bet kādiem uzņēmumiem, piemēram, Centrālāzijas valstīs, kur pēkšņi radies pieprasījums pēc sankcionētajām precēm? Vai ir publiski pieejami vismaz šo valstu uzņēmumu reģistri, lai izvērtētu kādu pamatinformāciju?

Uzņēmumu reģistru informācija ir pieejama. Pats svarīgākais ir izpētīt savu darījuma partneri. Kāda ir viņa biznesa vēsture? Ar kādām precēm tas agrāk strādājis? Vai tas ir reāls uzņēmums? Papētīt tā mājaslapu. Saprast, vai ir biznesa loģika tajā, ka kāds Centrālāzijas uzņēmums pēkšņi vēlas sadarboties ar Latvijas uzņēmumu. Papētīt tirgu – vai konkrētajā valstī vispār ir pieprasījums pēc šāda veida precēm? Jāatceras, ka maksājumu veikšanas pamatotība būs jāprot izskaidrot arī savai bankai – pamatojot, kāpēc tā ir legāla uzņēmējdarbība, nevis sankciju apiešana.

Šogad pavasarī izplatījāt informāciju par to, cik strauji pagājušajā gadā pieaudzis Finanšu izlūkošanas dienestam iesniegto aizdomīgo darījumu ziņojumu skaits saistībā ar sankciju tematiku – no kādiem padsmit ziņojumiem gadā iepriekš līdz gandrīz trīssimt pērn. No kurām likuma subjektu grupām pienāk visvairāk ziņojumu, kurās grupās vērojams visstraujākais pieaugums? Norādījāt arī, ka krietni pieaugusi grāmatvežu ziņošanas aktivitāte. 

2022. gadā par sankciju apiešanu saņēmām 281 aizdomīgu darījumu ziņojumu. Šogad līdz maija beigām jau iesniegti vairāk nekā 220 ziņojumu, tātad tendence ir strauji augoša. Visvairāk ziņojumu iesniedz finanšu sektors, taču aktīvāks ir kļuvis arī nefinanšu sektors, starp kuriem redzam daudz ziņojumus gan no grāmatvežiem, gan no zvērinātiem advokātiem. 

Kas ir svarīgākais šo ziņojumu saturā? Par kāda veida iespējamiem pārkāpumiem visbiežāk tiek ziņots? Cik liela daļa no ziņojumiem ir tik pamatoti, ka tiek pārsūtīti tālāk izmeklēšanas iestādēm?

Pēc tam, kad pērn sākās pilna apjoma karš, mēs jau martā izveidojām sankciju darba grupu, kur iesaistīts gan publiskais, gan privātais sektors. Tajā iesaistītas piecas bankas, Finanšu izlūkošanas dienests, Valsts drošības dienests, Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienības (muita un Nodokļu un muitas policija), Latvijas banka, Ģenerālprokuratūra. Darba grupā identificējām izplatītāko sankciju apiešanas tipoloģiju un izveidojām īpašu dokumentu – sankciju apiešanas indikatoru sarakstu. Ja skatāmies uz finanšu sankcijām, visbiežāk tiek konstatētas ļoti sarežģītas īpašumtiesību shēmas, lai slēptu uzņēmēja saistību ar sankciju subjektu. Tur var būt iesaistītas ofšoru jurisdikcijas, kas pieder trastiem, savukārt trasti pieder vēl kaut kam un tā tālāk. Vēl biežs gadījums ir profesionālo pakalpojumu sniedzēju iesaiste, palīdzot sankciju apiešanā – reģistrējot jaunus uzņēmumus uz fiktīvas īpašumtiesību ķēdes, deklarējot fiktīvu patieso labuma guvēju un tamlīdzīgi. 

Tomēr kopumā risks, ka tiek apietas finanšu sankcijas, Latvijā ir pietiekami zems, ņemot vērā mūsu finanšu sektora augsto gatavības pakāpi. Turklāt mums, salīdzinājumā ar daudzām citām Eiropas Savienības valstīm, ir lieliski funkcionējošs patieso labuma guvēju reģistrs – par praktiski visiem Latvijas uzņēmumiem zinām, kas ir to patiesie labuma guvēji. Savukārt preču aprites sankciju apiešanas biežākie mēģinājumi saistās ar jau minēto trešo valstu jurisdikcijas izmantošanu – gan maksājumu veikšanā, gan preču piegādē. Precīzu proporciju, cik daudz ziņojumus nododam tālāk izmeklēšanas iestādēm, nevarēšu pateikt. Tomēr informāciju nododam tālāk gan Valsts drošības dienestam, gan Muitas pārvaldei, gan nepieciešamības gadījumā arī citām iestādēm. 

Vai viss iepriekšminētais izpētes darbs par patiesajiem labuma guvējiem (un pārējiem aspektiem) jāveic arī grāmatvežiem un citiem likuma subjektiem? Proti, jāpārbauda katrs apkalpotā uzņēmuma darījumu partneris?

Atkal jāatceras par uz risku balstīto pieeju. Grāmatveža darbību kopums atkarīgs no tā, cik augsts ir klienta sankciju pārkāpšanas risks. Jāvērtē, kādas darbības ir veicis pats uzņēmums savu sadarbības partneru izpētē, grāmatvedis nepieciešamības gadījumā var pieprasīt papildu informāciju. Gribētu izvairīties no skaidru vadlīniju sniegšanas likuma subjektiem, jo tas ir uzrauga kompetencē. Grāmatvežu gadījumā tas ir Valsts ieņēmumu dienests. 

Kurā brīdī un kā pareizi likuma subjektam jānoformē ziņojums par iespējamo sankciju apiešanu? Kāds ir process un kas jāņem vērā, lai ziņojums tiktu iesniegts pareizi? FID sagatavotajās ziņojumu iesniegšanas vadlīnijās minēts par diviem aizdomu līmeņiem – vai ziņojums jāiesniedz abos gadījumos, kā tas atšķiras katrā no tiem?

No procesa viedokļa esam pamanījuši, ka patlaban praksē neskaidrības rada Sankciju likuma 17. pants, kas nosaka, ka par sankciju apiešanu jāziņo Finanšu izlūkošanas dienestam, savukārt par sankciju pārkāpšanu – Valsts drošības dienestam. Problēma ir tā, ka normatīvie akti nenosaka atšķirību starp sankciju apiešanu un sankciju pārkāpšanu. Daļa likuma subjektu sūta ziņojumus abām iestādēm – par kļūdu to nekad neesam uzskatījuši. Vienlaikus Finanšu izlūkošanas dienests ir izstrādājis vadlīnijas par ziņojumu iesniegšanu. Šogad tās tika papildinātas ar jaunām nodaļām tieši attiecībā uz ziņojumu iesniegšanu par aizdomām par sankciju apiešanu un pārkāpšanu.

Vai likumdevējam vajadzētu precīzāk definēt, kas ir sankciju apiešana?
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Paulis Iļjenkovs, Finanšu izlūkošanas dienesta Stratēģiskās analīzes nodaļas vadītājs
Foto: Aivars Siliņš

Jā, taču patlaban tiek izstrādāta jauna Eiropas Savienības direktīva par sankciju pārkāpšanas kriminalizēšanu visās dalībvalstīs. Visticamāk, definīcija tiks iestrādāta šajā direktīvā. Taču jau līdz šim esam izdevuši vadlīnijas, lai paskaidrotu, kāds ir valsts iestāžu uzskats par to, ar ko atšķiras sankciju apiešana no pārkāpšanas. Vienkārši runājot, pārkāpšana ir tiešs darījums ar sankciju subjektu, piemēram, pārskaitījums no uzņēmuma Latvijā kādai personai, kas atrodama sankciju sarakstā. Savukārt apiešana ir tad, ja tiek izdarīts kāds papildu solis, lai mēģinātu slēpt vai maskēt saistību ar sankcionēto personu. Veidi, kā tiek mēģināts apiet sankcijas, ļoti pārklājas ar to, kā notiek naudas atmazgāšana. 

Kas draud uzņēmējam par sankciju pārkāpšanu? Kādi ir patlaban likumā paredzētie sodi, vēl pirms pieņemta pieminētā Eiropas Savienības direktīva?

Krimināllikuma 84. pantam ir trīs daļas. Pirmā ir par sankciju pārkāpšanu. Paredzētais sods ir brīvības atņemšana līdz četriem gadiem. Otrā daļa paredz – ja ar sankciju pārkāpšanu radīts būtisks kaitējums, sods var sasniegt piecus gadus cietumā. Savukārt trešajā daļā atrunāti gadījumi, kad sankciju pārkāpšanu veikusi valsts amatpersona vai tas izdarīts pēc iepriekšējas vienošanās organizētā grupā – šādos gadījumos sods var sasniegt līdz astoņiem gadiem brīvības atņemšanas. 

Kāda ir tiesu prakse sankciju pārkāpumu jomā? Kādi sodi uzņēmējiem jau līdz šim piespriesti?

Līdz šim tiesu prakse attiecībā uz sankciju pārkāpšanu Eiropas Savienībā ir ļoti neattīstīta. Ne visās Eiropas Savienības valstīs sankciju pārkāpums vispār ir noziegums. Tas rada praktiskas problēmas arī mūsu darbā. Latvijā tiesu prakse ir mazliet attīstītāka, taču gadījumu pagaidām vēl ir ļoti maz, lai gan pēdējā laikā tie sāk parādīties. Paredzams, ka to skaits strauji augs, jo ir informācija, ka Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē vien tikai 2022. gada laikā ir uzsākti vairāk nekā simts kriminālprocesu. Piedevām izmeklēšanas par sankciju pārkāpšanu veic arī Valsts drošības dienests. Līdz ar to veidosies arī tiesu prakse. Nesen iepazinos ar vienu anonimizētu tiesas nolēmumu, kur par sankciju pārkāpumu, kurā nebija iesaistītas pārāk lielas summas, tiesā tika apstiprināta vienošanās starp prokuroru un apsūdzēto personu, nomaksājot naudas sodu, ja nemaldos, divdesmit minimālo mēnešalgu apmērā. Taču šis bija salīdzinoši neliels pārkāpums. Par to, kādi sodi kādu pārkāpumu gadījumos tiks piespriesti, pagaidām ir grūti spriest – to rādīs laiks un turpmākā tiesu prakse. 

Ar Pauli Iļjenkovu sarunājās Ikars Kubliņš

Sankciju veidi

  • Finanšu ierobežojumi – ierobežojumi attiecībā uz finanšu instrumentiem un finanšu līdzekļiem, kas pieder starptautisko publisko tiesību subjektam, fiziskai vai juridiskai personai, vai citam identificējamam sankciju subjektam vai ir sankciju subjekta valdījumā vai kontrolē.
  • Civiltiesiskie ierobežojumi – ierobežojumi attiecībā uz visa veida darījumiem ar citiem ekonomiskajiem resursiem, ja šo darījumu rezultātā šie resursi maina īpašnieku, un šo darījumu mērķis ir radīt un darīt pieejamus finanšu līdzekļus vai cita veida ekonomiskos resursus sankciju subjektam.
  • Ieceļošanas ierobežojumi – ierobežojumi sankciju subjektam ieceļot, uzturēties vai šķērsot Latvijas teritoriju tranzītā. 
  • Stratēģiskas nozīmes preču un citu preču aprites ierobežojumi – aizliegums sankciju subjektam pārdot, piegādāt, nodot, eksportēt vai citā veidā atsavināt vai darīt pieejamas noteikta veida stratēģiskas nozīmes vai citas likumā noteiktas preces.
  • Tūrisma pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi – aizliegts piedāvāt tūrisma pakalpojumus ceļošanai uz konkrētām teritorijām.

Finanšu un izlūkošanas dienesta (FID) loma starptautisko un nacionālo sankciju izpildes sistēmā ir noteikta Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (Sankciju likums) 13. panta 41 daļā, proti, FID ir kompetentā institūcija cīņā pret starptautisko un nacionālo sankciju apiešanu vai apiešanas mēģinājumu finanšu ierobežojumu izpildē Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā noteiktajā kārtībā.

  • FID tīmekļa vietnē https://sankcijas.fid.gov.lv uztur informāciju par sankciju subjektiem – fizisku vai juridisku personu vai citu identificējamu subjektu sarakstus, attiecībā uz kuriem noteiktas starptautiskās un nacionālās sankcijas. Šis saraksts tiek regulāri aktualizēts un nodrošina informācijas par sankciju subjektiem pieejamību vienuviet. Tāpat FID pēc jaunu sankciju spēkā stāšanās nekavējoties atjaunoto sankciju sarakstu nosūta kompetentajām iestādēm.
Informāciju par aizdomām par starptautisko un nacionālo sankciju apiešanu vai apiešanas mēģinājumu finanšu ierobežojumu izpildē FID saņem no kompetento institūciju uzraudzībā esošajām personām atbilstoši Sankciju likuma 17. panta otrajai daļai. Šādu FID saņemtu ziņojumu skaits kopš Krievijas spēku iebrukuma Ukrainā 2022. gada februāri ir ievērojami pieaudzis, proti, kopš 2022. gada 24. februāra saņemti 276 ziņojumi par aizdomīgiem darījumiem, bet pavisam 2022. gadā saņemts 281 ziņojums. Visvairāk ziņojumu par aizdomīgiem darījumiem par iespējamu izvairīšanos no sankcijām, kas noteiktas saistībā ar Krievijas uzsākto karadarbību Ukrainā, FID saņemti 2022. gada novembrī un decembrī.

Publicēts žurnāla “Bilances Juridiskie Padomi” 2023. gada jūlija (121.) numurā.