Kā analizēt un vērtēt uzņēmumu finansiālo stāvokli pēc IFRS 16 ieviešanas?
No 2019. gada 1. janvāra operatīvais līzings ir „pārgājis” no ārpusbilances uz bilanci, norāda Terēza Korsaka, Banku augstskolas Karjeras centra vadītāja. Šādas izmaiņas ievieš 16. finanšu pārskatu standarts “Noma” (International Financial Reporting Standard 16, IFRS 16 “Leases”) – turpmāk IFRS 16, jo IFRS 16 aizstāj SGS Nr. 17. Kā norāda IASB (The International Accounting Standards Board; SGSK - Starptautisko grāmatvedības standartu komiteja), IFRS 16 ir spēkā attiecībā uz gada pārskata periodiem, kas sākas 2019. gada 1. janvārī vai vēlāk, pieļaujot agrāku piemērošanu. IFRS 16 faktiski mainīs operatīvā līzinga ņēmēja (iznomātāja) operatīvā līzinga uzskaites kārtību finanšu grāmatvedībā. IFRS 16 mērķis ir…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
No 2019. gada 1. janvāra operatīvais līzings ir „pārgājis” no ārpusbilances uz bilanci, norāda Terēza Korsaka, Banku augstskolas Karjeras centra vadītāja. Šādas izmaiņas ievieš 16. finanšu pārskatu standarts “Noma”(International Financial Reporting Standard 16, IFRS 16 “Leases”) – turpmāk IFRS 16, jo IFRS 16 aizstāj SGS Nr. 17. Kā norāda IASB (The International Accounting Standards Board; SGSK - Starptautisko grāmatvedības standartu komiteja), IFRS 16 ir spēkā attiecībā uz gada pārskata periodiem, kas sākas 2019. gada 1. janvārī vai vēlāk, pieļaujot agrāku piemērošanu.
IFRS 16 faktiski mainīs operatīvā līzinga ņēmēja (iznomātāja) operatīvā līzinga uzskaites kārtību finanšu grāmatvedībā.
IFRS 16 mērķis ir ziņot par informāciju, kura patiesi atspoguļo nomas darījumus un nodrošina pamatu finanšu pārskatu lietotājiem, lai novērtētu no līzinga izrietošo naudas plūsmu apjomu, laiku un nenoteiktību. Lai sasniegtu šo mērķi, operatīvā līzinga ņēmējam (nomniekam), pamatojoties uz IFRS 16, būs jāatzīst aktīvi un saistības, kas izriet no nomas.
IFRS 16 ievieš vienotu nomnieka grāmatvedības modeli un pieprasa nomniekam atzīt aktīvus un saistības par visiem nomas līgumiem termiņā, kas pārsniedz 12 mēnešus, ja vien pamatā esošais aktīvs nav ar zemu vērtību. Nomniekam ir pienākums atzīt aktīvu lietošanas tiesības, tādējādi attēlojot finanšu pārskatā šīs tiesības lietot nomāto aktīvu, kā arī attēlojot finanšu pārskatā nomas saistības, kas atspoguļo nomnieka pienākumus veikt nomas maksājumus.
Galvenais faktors, kādēļ IFRS 16 ir ieviests, ir tas, ka nebija informācijas par nomas līgumiem bilancē, tāpēc ieguldītāji un analītiķi nevarēja pareizi salīdzināt uzņēmumus, nevarēja veikt pirkšanas un pārdošanas darījumus, pirms tam neveicot korekcijas.
Iepriekš operatīvā līzinga ņēmēja (nomnieka) grāmatvedība saskaņā ar 17. starptautisko grāmatvedības standartu noteica, ka finanšu nomas darījumi līzinga ņēmēja bilancē ir jāatzīst bilancē, savukārt visi pārējie nomas līgumi tika klasificēti kā operatīvās nomas līgumi, un tie nav atspoguļojami uzņēmuma bilancē (tā saucamā ārpusbilances noma). Operatīvā līzinga (nomas) uzskaite līdz šim ir bijusi vienkārša: operatīvā noma ir uzskaitīta līdzīgi pakalpojumu līgumiem, kas nozīmē, ka operatīvā līzinga ņēmējs (nomnieks) ziņo par nomas izdevumiem savā peļņas vai zaudējumu aprēķinā (parasti fiksēta summa regulāros laika intervālos, piemēram, mēnesī).
IFRS 16 maina operatīvā līzinga attēlošanu finanšu pārskatos tieši līzinga ņēmēja (iznomātāja) grāmatvedībā. Savukārt operatīvā līzinga devēja (nomnieka) grāmatvedība lielā mērā nemainīsies. Pēc IFRS 16 stāšanās spēkā operatīvā līzinga uzskaite jāveic nevis ārpusbilancē, kā tas bija līdz šim, bet gan jāuzskaita un jāatspoguļo finanšu pārskatos līdzīgi kā finanšu līzinga darījumi.
Jaunais IFRS 16 standarts, sākot ar 2019. gada 1. janvāri, attiecas uz visiem uzņēmumiem, kas iesniedz gada pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem.
Vairāk par to, kā analizēt un vērtēt uzņēmumu finansiālo stāvokli pēc IFRS 16 ieviešanas, var lasīt žurnāla BILANCE maija numurā, kas abonentiem pieejams arī elektroniski.
Savukārt Terēze Labzova – Ceicāne, PwC Revīzijas un uzņēmējdarbības nodrošinājuma nodaļas vecākā menedžere, Latvijas zvērināta revidente, FCCA, BILANCES AKADĒMIJAS21. augusta seminārā skaidros 16. SFPS pielietošanas sarežģītākos gadījumus un rādīs praktiskus piemērus aprēķiniem.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.