
Foto: Alexandr Podvalny from Pexels
2021.gada 1. jūlijā stājās spēkā prasība iesniegt tiešsaistē datus Valsts ieņēmumu dienestam (VID) gan par sniegtajiem pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili, gan ar taksometru, t.sk., ja pakalpojums tiek sniegts, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni.
Minētā prasība iestājas, ja pasažieru komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzējam VID ir reģistrēta saimnieciskā darbība ar darbības veidu “Taksometru pakalpojumi” (NACE 2. red. kods – 4932), savukārt, ja par pakalpojuma tiešsaistes datu iesniegšanu ir atbildīga tīmekļvietne, pasažieru komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzējam pašam nav jāiesniedz dati par pasažieru komercpārvadājumiem, informatīvajā materiālā vēstī VID.
- piemērs
Ja braucienu klients pieprasīja, izmantojot mobilo lietotni, tad datus par braucienu iesniedz konkrētās mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējs. Tādos gadījumos pasažieru pārvadātājam pašam VID dati nav jāiesniedz.
Tiesiskajā regulējumā veikti tehniski grozījumi
1.1. Samazināts iesniedzamās informācijas apjoms.
Samazināts ar 2021. gada 1. jūliju tiešsaistē VID iesniedzamās informācijas apjoms par sniegtajiem pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni.
1.2. Vienādots iesniedzamās informācijas apjoms.
Visiem nozares dalībniekiem informācijas sniegšanas apjomā noteiktas vienādas prasības, proti, identifikators, pēc kura var droši atpazīt un identificēt konkrēto autovadītāju, ir autovadītāja personas kods vai VID piešķirts nodokļu maksātāja reģistrācijas kods, ja autovadītājam nav Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes piešķirta personas koda.
Tātad ne tikai pārvadātājs, kas veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru, bet arī tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējs ar 2021. gada 1. jūliju iesniedz datus VID ar autovadītāja identifikatoru – personas kodu.
1.3. Svītrots konkrēts datu apmaiņas datnes formāts.
Lai neierobežotu modernāko tehnoloģiju izmantošanu datu apmaiņā ar VID, ir svītrots iepriekš noteiktais datnes formāts XML (Extensible Markup Language) un vairs nav noteikts konkrēts datnes formāts, kādā ir iesniedzama informācija VID.
Informācijas iesniegšana VID tiešsaistē ar 2021. gada 1. jūliju
2.1. Tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzējs. Nekavējoties pēc komercpārvadājuma beigām tiešsaistē nosūta VID informāciju par sniegtajiem pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru vai vieglo automobili atbilstoši VID tīmekļvietnē publicētajai datu struktūrai un formātam.
2.2. Pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru.
2.2.1. Taksometra skaitītāja programma un konstrukcija nodrošina, ka pārvadājumu pakalpojuma sniedzējs atbilstoši VID tīmekļvietnē publicētajai datu struktūrai un formātam, izmantojot viedierīci, tiešsaistē nosūta VID informāciju par katru sniegto pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru.
2.2.2. Taksometra skaitītāja modelim, kas saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām tehniskajām prasībām nodrošina datu par katru pārvadājumu nosūtīšanu tiešsaistes režīmā, ir nepieciešams atbilstības apliecinājums un tam ir jābūt reģistrētam VID publiskojamo datu bāzes Taksometra skaitītāju reģistrā.
Elektroniskā dokumenta “Pasažieru komercpārvadājumu reģistrācija” JSON formāta (swagger.json) apraksts ir publicēts VID tīmekļvietnes sadaļā Sākums – Privātpersonām – Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) – EDS elektronisko dokumentu formātu apraksti – Pasažieru komercpārvadājumu reģistrācija JSON formāta apraksts.
Materiāla “Pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu sniedzēju API klientu reģistrēšana Elektroniskās deklarēšanas sistēmā” apraksts ir publicēts VID tīmekļvietnes sadaļā Sākums – Privātpersonām – Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) – EDS API servisa apraksts – Saistītās datnes: – Pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu sniedzēju API klientu reģistrēšana Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
Pārskats par taksometru datu saņemšanu tiešsaistē “Elektroniskās deklarēšanas sistēmas pārskata par taksometru datu saņemšanu tiešsaistē lietošana” ir publicēts VID tīmekļvietnes sadaļā Sākums – Privātpersonām – Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) – EDS API servisa apraksts – Saistītās datnes: –Elektroniskās deklarēšanas sistēmas pārskata par taksometru datu saņemšanu tiešsaistē lietošana no 01.07.2021.
2.3. Pasažieru komercpārvadājumu pakalpojuma nodrošināšanā datus par tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes (platformas) pakalpojumu sniedzēja nodrošinātu braucienu, kas izpildīts ar taksometru, iesniedz gan tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējs, gan pārvadājumu pakalpojuma sniedzējs.
- piemērs
Ja braucienu, kuru pasažieris/klients pieprasīja, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni, izpilda ar taksometru, tad dati par braucienu jāsniedz abiem pasažieru komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzējiem – gan tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējam, kas nodrošina braucienu, gan pārvadājumu pakalpojuma sniedzējam, kas izpilda braucienu ar taksometru.
2.4. Ja pasažieris/klients faktiski nesamaksā sniegtā pārvadājuma pakalpojuma noteikto braukšanas maksu (piemēram, klientam nav naudas) vai samaksa veikta daļēji, izmantojot dažāda veida norēķinu veidus, tad:
- laukā “Braukšanas maksa”norāda braukšanas maksas kopējo summu par sniegto pakalpojumu naudas izteiksmē, kura ir norādīta rēķinā/kases čekā (sk. tabulas 8. punktu);
- laukā “Norēķinu veids” no piedāvātajiem variantiem izvēlas “cits”.
2.5. Ja objektīvu iemeslu dēļ, kas pamato pārvadājuma pārtraukšanu, pārvadājuma rezultātā nav reģistrēti darījumi skaidrā un/vai bezskaidrā naudā vai ar citiem norēķinu apliecinājumiem, laukā “Norēķinu veids” no piedāvātajiem variantiem izvēlas “cits”.
- piemērs
Ja brauciena laikā ir noticis ceļu satiksmes negadījums, tad datus par pārtraukto braucienu iesniedz, laukā “Norēķinu veids” no piedāvātajiem variantiem izvēloties “cits”.
2.6. Ja pārvadājumu pakalpojuma sniedzējs vai tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzējs saņemto braukšanas maksu atmaksā (daļēji vai pilnā apmērā) klientam, pārvadājumu pakalpojuma sniedzējam vai tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzējam nav pienākuma VID tiešsaistē iesniegt informāciju par saņemtās braukšanas maksas atmaksu (daļēji vai pilnā apmērā) klientam.
- piemērs
Pasažieru komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzējam nav jāiesniedz VID dati par braucienu, par kuru saņemtā braukšanas maksa tika daļēji vai pilnā apmērā atmaksāta klientam, bet jāveic saimnieciskā darījuma uzskaites korekcijas saskaņā ar nodokļu jomu un grāmatvedības jomu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.
2.7. Tiešsaistē VID iesniegtie dati par pasažieru komercpārvadājumiem nav labojami, tādējādi pārvadājumu pakalpojuma sniedzējam un tīmekļvietnes un mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzējam jānodrošina, ka dati to iesniegšanas brīdī ir precīzi, pilnīgi un nesagrozīti.
Tiesiskais regulējums neparedz iespēju precizēt pārvadājumu pakalpojuma sniedzēja vai tīmekļvietnes un mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzēja tiešsaistē VID iesniegtos datus.
- piemērs
Ja pārvadājumu pakalpojuma sniedzējs vai tīmekļvietnes un mobilās lietotnes (platformas) pakalpojuma sniedzējs konstatē, ka par braucienu iesniegta kļūdaina informācija, tad par konstatēto kļūdu tiešsaistē VID iesniegtajos datos nekavējoties informē VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas sadaļā “Sarakste ar VID”, izvēloties kategoriju “Paziņojums VID”, ziņojumā (brīvā formā) precīzi norādot:
- iemeslu, kas pamato radušos kļūdu tiešsaistē VID iesniegtajos datos;
- informāciju par tiešsaistē VID nekorekti iesniegtajiem datiem;
- tiešsaistē VID nekorekti iesniegto datu lauku precizējumu.