Vai NVO ieņēmumi no saimnieciskās darbības drīkst pārsniegt 50% no kopējiem ieņēmumiem?
Nevalstiskās organizācijas (NVO) ir neapmierinātas ar Valsts ieņēmumu dienesta traktējumu Biedrību un nodibinājuma likuma normām, nosakot, ka NVO ieņēmumi no saimnieciskās darbības nedrīkst pārsniegt 50% no visiem ieņēmumiem. Tagad NVO guvušas atbalstu Saeimas Juridiskā biroja atzinuma formā. Iespējams, ka tiks grozīts likums, lai precizētu neskaidrās normas. Biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse" (eLPA) padome 18. janvārī nosūtījusi Valsts ieņēmumu dienestam (VID) vēstuli ar aicinājumu turpmāk, vērtējot biedrību un nodibinājumu saimniecisko darbību un ieņēmumu apjomu no saimnieciskās darbības attiecībā pret citiem ieņēmumu avotiem, ņemt vērā Saeimas Juridiskā biroja interpretāciju likuma "Biedrību un nodibinājumu likums" 7. panta pirmajai daļai. NVO jau kopš Biedrību un nodibinājuma likuma…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Nevalstiskās organizācijas (NVO) ir neapmierinātas ar Valsts ieņēmumu dienesta traktējumu Biedrību un nodibinājuma likuma normām, nosakot, ka NVO ieņēmumi no saimnieciskās darbības nedrīkst pārsniegt 50% no visiem ieņēmumiem. Tagad NVO guvušas atbalstu Saeimas Juridiskā biroja atzinuma formā. Iespējams, ka tiks grozīts likums, lai precizētu neskaidrās normas.
Biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse" (eLPA) padome 18. janvārī nosūtījusi Valsts ieņēmumu dienestam (VID) vēstuli ar aicinājumu turpmāk, vērtējot biedrību un nodibinājumu saimniecisko darbību un ieņēmumu apjomu no saimnieciskās darbības attiecībā pret citiem ieņēmumu avotiem, ņemt vērā Saeimas Juridiskā biroja interpretāciju likuma "Biedrību un nodibinājumu likums" 7. panta pirmajai daļai.
NVO jau kopš Biedrību un nodibinājuma likuma stāšanās spēkā 2004.gadā, bet it īpaši 2016.gadā, saskaroties ar tām nesaprotamu VID likuma normas interpretāciju attiecībā pret NVO tiesībām veikt saimniecisko darbību, nosakot iestādes iekšējos metodiskos norādījumos, ka NVO ieņēmumi no saimnieciskās darbības nedrīkst pārsniegt 50% no visiem ieņēmumiem, lai gan esošais tiesiskais regulējums nenosaka šādu ierobežojumu. Tādēļ eLPA, lai novērstu, iespējams, nepareizu likuma normas interpretāciju, kas nostiprināts arī likuma anotācijā un juridiskajā literatūrā, lūdza Saeimas Juridiskajam birojam skaidrot Biedrību un nodibinājumu likuma 7.pantu.
2016.gada decembrī Saeimas Juridiskais birojs sniedza atzinumu par Biedrību un nodibinājumu likuma 7.panta interpretāciju, norādot, ka no tradicionāli pieņemtā juridiskās tehnikas viedokļa raugoties, biedrībām un nodibinājumiem ir tiesības veikt saimniecisko darbību, kā papilddarbību vai pamatdarbību, lai sasniegtu to mērķus. No kā izriet, ka VID, nosakot iekšējā metodikā NVO saimnieciskās darbības ierobežojumus, ir pretrunā likuma normai, uzskata "Latvijas Pilsoniskā alianse".
eLPA direktora p.i. Kristīne Zonberga norāda: "Ierobežojot nevalstiskā sektora darbību, vienlaikus nozīmē valsts budžeta ienākumu samazinājumu, kā arī pilsoniskās sabiedrības kapacitātes vājināšanu un atsevišķu mērķa grupu integrācijas sabiedriskās aktivitātēs palēninājumu vai apturēšanu. Turklāt šobrīd tiesiskais regulējums (Biedrību un nodibinājumu likuma 57.panta otrā daļa) VID ļauj cīnīties ar ļaunprātīgajām organizācijām, ja tiek konstatēts, ka ieņēmumi netiek novirzīti mērķa sasniegšanai un saimnieciskai darbībai ir komercraksturs."
Papildus eLPA padomes locekle, biedrības "Ascendum" valdes priekšsēdētāja Zaiga Pūce aicināja Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisiju izskatīt iespēju veikt grozījumus Biedrību un nodibinājumu likumā, lai novērstu to, ka VID neatbilstoša likuma interpretāciju apdraud biedrību un nodibinājumu darbību. Rezultātā 11. janvāra sēdes darba kārtībā tika izskatīts jautājums par Biedrību un nodibinājumu likuma 7.panta pirmās daļas piemērošanas praksi. Sēdē deputāti atbalstīja NVO un Saeimas Juridiskā biroja nostāju, un lēma, ka visticamāk nepieciešams precizēt likuma normu, lai novērstu atšķirīgu tās interpretāciju nākotnē.
Lai gan ir saņemts atbalsts no deputātiem un pozitīvs slēdziens no Saeimas Juridiskā biroja, NVO aicina ierēdniecību vērtēt biedrību un nodibinājumu ieņēmumu izlietojumu un darbības mērķi, nevis ieņēmumu apjomu no saimnieciskās darbības.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.