FID skaidro par sankcijām pakļautu valsts amatpersonu kontroles vērtēšanu
Pēc Finanšu izlūkošanas dienesta informācijas
Ņemot vērā, ka ierobežojumi, ko paredz mērķētas finanšu sankcijas, jāpiemēro ne tikai tieši sankciju sarakstā iekļautām personām, bet arī attiecībā uz citām personām, kas ir sankciju sarakstā iekļautu personu īpašumā vai kontrolē, Finanšu izlūkošanas dienests (FID) publicējis skaidrojumu “Sankcijām pakļautu valsts amatpersonu kontroles vērtēšana”. Praksē tieši kontroles elementa novērtēšana ir viens no sarežģītākajiem mērķētu finanšu sankciju izpildes aspektiem, un papildu neskaidrības var radīt situācijas, kurās iespējamo kontroli īsteno sankcijām pakļauta valsts amatpersona, jo īpaši tādās valsts pārvaldes sistēmās kā Krievijā un Baltkrievijā. FID atgādina, ka kritērijs, kas jāņem vērā, izvērtējot, vai juridiska persona atrodas…
Ņemot vērā, ka ierobežojumi, ko paredz mērķētas finanšu sankcijas, jāpiemēro ne tikai tieši sankciju sarakstā iekļautām personām, bet arī attiecībā uz citām personām, kas ir sankciju sarakstā iekļautu personu īpašumā vai kontrolē, Finanšu izlūkošanas dienests (FID) publicējis skaidrojumu “Sankcijām pakļautu valsts amatpersonu kontroles vērtēšana”.
Praksē tieši kontroles elementa novērtēšana ir viens no sarežģītākajiem mērķētu finanšu sankciju izpildes aspektiem, un papildu neskaidrības var radīt situācijas, kurās iespējamo kontroli īsteno sankcijām pakļauta valsts amatpersona, jo īpaši tādās valsts pārvaldes sistēmās kā Krievijā un Baltkrievijā.
FID atgādina, ka kritērijs, kas jāņem vērā, izvērtējot, vai juridiska persona atrodas sankciju sarakstā iekļautas personas īpašumā, ir tas, vai šai personai pieder 50% vai vairāk no juridiskās personas īpašumtiesībām vai tā ir tās daļu kontrolpaketes īpašnieks. Ja šis kritērijs ir izpildīts, tad tiek uzskatīts, ka juridiskā persona vai vienība atrodas citas personas vai vienības īpašumā.
Tas nozīmē, ka pirms sadarbības uzsākšanas nepieciešams pārbaudīt, vai sadarbības partneris nav saistīts ar sankciju sarakstā iekļautām personām, neatrodas sankciju sarakstā iekļautas personas īpašumā vai kontrolē.
Ģeogrāfiskā novietojuma un vēsturisko ekonomisko saistību dēļ personām Latvijā var rasties saskarsme ar Krievijas un Baltkrievijas valsts iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām. Tādēļ būtiski ir skaidrot kontroles elementa piemērošanas aspektus, lai nodrošinātu vienveidīgu sankciju izpildes praksi un tiesisko noteiktību.
FID, izvērtējot aktīvu iesaldēšanas pamatotību Latvijā, secinājis, ka vairāku aktīvu iesaldēšana nav veikta atbilstoši sankciju normatīvajiem aktiem. Lielākā daļa šādu gadījumu bija saistīti ar kontroles elementa piemērošanu attiecībā uz Baltkrievijas valsts kapitālsabiedrībām vai iestādēm, kurās iespējamo kontroli īsteno augsta līmeņa Baltkrievijas valsts amatpersona, kura pakļauta mērķētām finanšu sankcijām.
Tāpat FID vairākos gadījumos arī secinājis, ka Baltkrievijas valsts kapitālsabiedrība vai iestāde ir pakļaujama mērķēto finanšu sankciju ierobežojumiem. Tāpēc sadarbībai ar Baltkrievijā reģistrētu juridisku personu piemīt paaugstināts sankciju pārkāpšanas risks, ņemot vērā plašā mēroga sankcijas, kas noteiktas pret personām, tostarp valsts amatpersonām Baltkrievijā.
Tādējādi šī skaidrojuma mērķis ir informēt par FID līdzšinējo pieeju kontroles izvērtēšanā situācijās, kad iespējamo kontroli pār sankciju sarakstā neiekļautu personu īsteno mērķētām finanšu sankcijām pakļauta valsts amatpersona. FID skaidro kontroles elementa piemērošanas aspektus un gadījumus, kuros FID ieskatā aktīvu iesaldēšana veikta nepamatoti, un valsts amatpersona sankciju izpratnē īsteno kontroli pār valsts kapitālsabiedrību vai iestādi.
FID pastāvīgi seko Eiropas Savienības (ES) iestāžu sniegtajiem skaidrojumiem par sankciju izpildes jautājumiem. Tomēr pašreizējā ES līmenī nav izstrādātas vadlīnijas vai papildu skaidrojumi attiecībā uz kontroles elementa piemērošanu situācijās, kurās jāvērtē valsts amatpersonas iespējama kontrole pār valsts iestādi vai valsts kapitālsabiedrību. Gadījumā, ja ES iestādes publicētu skaidrojumu par kontroles elementa piemērošanu attiecībā uz valsts amatpersonām, FID, ņemot vērā aktuālos apstākļus un nepieciešamību, izvērtētu iespēju pārskatīt šajā materiālā pausto nostāju. Vienlaikus jāuzsver, ka FID nav piešķirtas pilnvaras tiesību normu oficiālai interpretācijai.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.