Kā uzņēmēji izprot un kādi ir izaicinājumi sankciju ievērošanā?
Sgatavots pēc Finanšu izlūkošanas dienesta informācijas
Lai noskaidrotu sabiedrības viedokli un nodrošinātu vienveidīgu un efektīvu sankciju izpildi Latvijā, kā arī īstenotu piemērotākos atbalsta pasākumus Latvijas uzņēmējiem, Finanšu izlūkošanas dienests kā nacionālā kompetentā institūcija starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos iniciēja sabiedriskās domas aptauju. 2024. gada nogalē veiktā aptauja par uzņēmēju izpratni un izaicinājumiem sankciju atbilstības nodrošināšanā atklāja, ka 79% uzņēmumu apzinās sankciju ierobežojumus. Analizējot rezultātus pa uzņēmumu grupām, secināts, ka sankciju ietekmi biežāk izprot un nepieciešamos atbilstības procesus ievieš lielāki uzņēmumi – tie, kuru darbinieku skaits pārsniedz 20, kā arī uzņēmumi ar apgrozījumu virs 3 miljoniem eiro. Tāpat augstāka izpratne…
Lai noskaidrotu sabiedrības viedokli un nodrošinātu vienveidīgu un efektīvu sankciju izpildi Latvijā, kā arī īstenotu piemērotākos atbalsta pasākumus Latvijas uzņēmējiem, Finanšu izlūkošanas dienests kā nacionālā kompetentā institūcija starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos iniciēja sabiedriskās domas aptauju.
2024. gada nogalē veiktā aptauja par uzņēmēju izpratni un izaicinājumiem sankciju atbilstības nodrošināšanā atklāja, ka 79% uzņēmumu apzinās sankciju ierobežojumus. Analizējot rezultātus pa uzņēmumu grupām, secināts, ka sankciju ietekmi biežāk izprot un nepieciešamos atbilstības procesus ievieš lielāki uzņēmumi – tie, kuru darbinieku skaits pārsniedz 20, kā arī uzņēmumi ar apgrozījumu virs 3 miljoniem eiro. Tāpat augstāka izpratne un atbilstības nodrošināšanas prakse novērojama Rīgā reģistrētajos uzņēmumos.
Savukārt mazāku uzņēmumu (10 līdz 19 darbinieki) ar apgrozījumu līdz 1 miljonam eiro vērtējumā nepieciešamība ieviest specifiskus procesus sankciju ievērošanai ir mazāk aktuāla.
Aptaujas rezultāti atklāj augošo izpratni par sankciju ierobežojumiem uzņēmējdarbībā, gan arī norāda uz nepieciešamību turpināt izglītojošos pasākumus, īpaši mazāko uzņēmumu vidū, lai nodrošinātu vienotu un efektīvu sankciju ievērošanu visā uzņēmējdarbības vidē.
Aptauja aptvēra 300 uzņēmumus no dažādām tautsaimniecības nozarēm, kas darbojas Latvijā un nodarbina 10 vai vairāk darbiniekus.
Galvenie secinājumi:
Sankciju ietekme – 45% uzņēmumu ir izjutuši sankciju sekas, it īpaši uzņēmumi ar apgrozījumu virs 10 milj. eiro un tie, kas jau īsteno sankciju atbilstības pasākumus.
Atbalsta nepieciešamība – 42% uzņēmēju valsts iestāžu atbalstu sankciju ievērošanai vērtē kā pietiekamu, tomēr vairāk nekā puse vēlētos papildu atbalstu.
Galvenās problēmas – 47% sankciju skarto uzņēmumu izjūt birokrātisku slogu, 38% sastopas ar grūtībām partneru pārbaudē, bet 36% nespēj sekot līdzi izmaiņām.
Informācijas pieejamība – 66% uzņēmumu vēlas nekavējoties saņemt informāciju par sankciju izmaiņām, dodot priekšroku bezmaksas e-pasta ziņojumiem.
Apmācību nepieciešamība – 69% uzņēmumu vēlas apgūt klientu un darījumu partneru izpēti, bet 62% uzskata par būtisku apmācību aizdomīgu darījumu identificēšanā.
Uzņēmēji atbalsta sankcijas, taču nav pilnībā pārliecināti par to efektivitāti
Aptaujas dati liecina, ka 88% uzņēmumu pilnībā atbalsta sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju. Taču, vērtējot sankciju efektivitāti, uzņēmumi snieguši vidēju novērtējumu - 5,57 no 10 ballēm.
Uz jautājumu: "Vai Jūsu uzņēmums ir veicis kādas darbības, lai nodrošinātu sankciju regulējuma ievērošanu?", 40% aptaujāto atbildējuši, ka ir ieviesti sadarbības partneru pārbaudes mehānismi. Savukārt 38% respondentu ir izveidotas iekšējās vadlīnijas un procesi sankciju ievērošanai.
Aptaujas rezultāti arī rāda, ka sadarbību ar darījumu partneriem/klientiem sankciju risku dēļ ir pārtraukuši 29% aptaujāto, taču 9% atklājuši, ka uzņēmumā nav veiktas īpašas darbības, lai nodrošinātu sankciju regulējuma ievērošanu.
33% aptaujas dalībnieku uzskatījuši, ka viņu pārstāvēto uzņēmumu nav skāris sankciju regulējums.
Aptaujas rezultāti skaidri apliecina nepieciešamību aktīvi sadarboties ar uzņēmējiem sankciju izpildes nodrošināšanā, kā arī apstiprina, ka Latvijā bija būtiski noteikt vienu kompetento iestādi sankciju izpildes jautājumos. Šāds centralizēts pieejas modelis ļauj efektīvāk koordinēt atbalstu uzņēmējiem, nodrošinot skaidrību un vienotu pieeju sankciju ievērošanā.
Vienlaikus 21% aptaujāto norādījuši, ka uzņēmumā ir apmācīti vai pieņemti darbā darbinieki, kuri ir atbildīgi par sankciju atbilstības nodrošināšanu, bet 15% ir atklājuši, ka šo jautājumu risināšanai ir piesaistīti ārējie juridiskie vai citi eksperti.
Ņemot vērā, ka privātajam sektoram ir būtiska loma sankciju ievērošanā, FID kā kompetentās iestādes galvenā prioritāte 2025. gadā ir nodrošināt skaidras vadlīnijas, precīzus skaidrojumus un mācību iespējas uzņēmējiem.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.