Jauns regulējums parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtībai
Pēc noteikumu projekta informācijas
Valdība apstiprinājusi jaunus Finanšu ministrijas izstrādātos Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumus Nr. 485 "Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība", kas stājušies spēkā 19. jūlijā. Tajos ir iekļautas tiesību normas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2021/2167 (2021. gada 24. novembris) par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES prasību piemērošanu. Jaunais regulējums aizstās Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumus Nr.64 "Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība", kas zaudējuši spēku 12. jūlijā. Noteikumi bija nepieciešami arī tādēļ, ka 12. jūlijā spēkā stājās…
Valdība apstiprinājusi jaunus Finanšu ministrijas izstrādātos Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumus Nr. 485 "Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība", kas stājušies spēkā 19. jūlijā. Tajos ir iekļautas tiesību normas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2021/2167 (2021. gada 24. novembris) par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES prasību piemērošanu.
Noteikumi bija nepieciešami arī tādēļ, ka 12. jūlijā spēkā stājās 2024. gada 13. jūnijā pieņemtie grozījumi Parādu ārpustiesas atgūšanas likumā, kas attiecināmi uz ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu apkalpošanas darbību veikšanu pārrobežā. Līdz ar to jaunie noteikumi tiek papildināti ar tiesību normām, nosakot pienākumu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam iesniegt noteikta satura informāciju Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) izvērtēšanai, tādējādi informējot PTAC par plānoto ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu apkalpošanu.
Noteikumi tiek papildināti arī ar tiesību normu, saskaņā ar kuru tiek noteikti kritēriji, atbilstoši kuriem parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs uzsākt ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu apkalpošanu pārrobežā.
Atgādinām, ka ārpustiesas parāda atgūšanas gadījumā parādniekam jāmaksā tikai līgumā paredzētais (parasti pamatsumma un/vai līgumsods, un/vai procenti, un/vai zaudējumi), taču tiesvedības gadījumā parādnieka izdevumi palielināsies, jo būs jāsedz arī tiesāšanās izdevumi. Ja parāds netiks samaksāts arī pēc tiesas sprieduma, parāda summai klāt vēl tiks pieskaitīti zvērināta tiesu izpildītāja aprēķinātie ar tiesas sprieduma izpildi saistītie izdevumi.
Speciālo atļauju (licenci) parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē PTAC. Noteikumi paredz, ka licenci izsniedz uz trim gadiem. PTAC uztur reģistru ar licencētiem parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem.
Noteikumi paredz, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kas plāno atgūt no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošu parādu uzņemošā dalībvalstī, ir iesniedzis PTAC informāciju par uzņemošo dalībvalsti un dalībvalsti, kurā ir piešķirts aizdevums, ja šī valsts nav Latvijas Republika vai uzņemošā dalībvalsts; informāciju par ārpakalpojumu sniedzēju, ja tāds tiek piesaistīts, un tā juridisko adresi; starp parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju un ārpakalpojuma sniedzēju noslēgto līgumu.
Tāpat nepieciešams sagatavot informāciju, kas apliecina, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs saziņu ar attiecīgās Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts aizņēmēju spēj nodrošināt attiecīgās dalībvalsts valodā vai valodā, kāda lietota ienākumus nenesošā kreditēšanas līgumā.
PTAC 45 dienu laikā pēc minētās informācijas saņemšanas informē uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādi un tās ES dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādi, kurā ir piešķirts aizdevums, par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja plānoto darbību. PTAC informē parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju par paziņošanas datumu, kā arī datumu, kurā uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestāde ir apstiprinājusi informācijas saņemšanu.
Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs drīkst sākt pakalpojuma sniegšanu uzņemošajā dalībvalstī, tiklīdz ir stājies spēkā viens no šādiem nosacījumiem:
no uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādes saņemta informācija, kas apstiprina paziņojuma saņemšanu;
ir pagājuši divi mēneši kopš dienas, kad parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējs PTAC ir nosūtījis minēto paziņojumu un nav saņemts šo noteikumu minētais paziņojums.
Valsts nodevas apmērs par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu ir 3555 eiro, bet par pārreģistrāciju - 1420 eiro.
Noteikumu pielikumos sniegti iesniegumu paraugi.
Lasiet arī
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.