Ne tikai grāmatvežiem mūsdienās nepieciešams intensīvi apgūt jaunas zināšanas, lai spētu tikt līdzi “laika gara” diktātam. Ne mazāk sarežģīti uzdevumi jārisina arī auditoriem, kuriem finanšu/grāmatvedības datu analīze ir tikai viens no darba virzieniem. Digitālais laikmets un tā radītie jaunie izaicinājumi iekšējo auditu jomā bija galvenā tematiskā ass, ap kuru “rotēja” 23. un 24. maijā Jūrmalā notikusī auditoru konference “Iztēlojies. Izpēti. Sasniedz”, kuru organizēja Latvijas Iekšējo auditoru institūts. Žurnāla "Bilance" jūnija numurā publicēts atskats uz šo konferenci. Pretrunīgie efektivitātes kritēriji Maciejs Pjolunovičs (Maciej Piołunowicz), Iekšējā audita departamenta vadītājs vienā no lielākajām Polijas bankām (BGK), iepazīstināja ar konceptu par “galvenajiem darbības efektivitātes rādītājiem” un…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Ne tikai grāmatvežiem mūsdienās nepieciešams intensīvi apgūt jaunas zināšanas, lai spētu tikt līdzi “laika gara” diktātam. Ne mazāk sarežģīti uzdevumi jārisina arī auditoriem, kuriem finanšu/grāmatvedības datu analīze ir tikai viens no darba virzieniem. Digitālais laikmets un tā radītie jaunie izaicinājumi iekšējo auditu jomā bija galvenā tematiskā ass, ap kuru “rotēja” 23. un 24. maijā Jūrmalā notikusī auditoru konference “Iztēlojies. Izpēti. Sasniedz”, kuru organizēja Latvijas Iekšējo auditoru institūts. Žurnāla "Bilance" jūnija numurā publicēts atskats uz šo konferenci.
Pretrunīgie efektivitātes kritēriji
Maciejs Pjolunovičs (Maciej Piołunowicz), Iekšējā audita departamenta vadītājs vienā no lielākajām Polijas bankām (BGK), iepazīstināja ar konceptu par “galvenajiem darbības efektivitātes rādītājiem” un to, kuri no tiem ir visvairāk piemēroti iekšējā audita novērtēšanas vajadzībām - citiem vārdiem, kā visprecīzāk novērtēt iekšējā audita efektivitāti? Galveno darbības efektivitātes radītāju noteikšana esot būtiska, lai saprastu, vai audita aktivitātes sasniedz nospraustos mērķus.
Nosakot, kas būs iekšējā audita galvenie efektivitātes indikatori, ir svarīgi ņemt vērā, ka tie nepieciešami ieinteresētajām personām (piemēram, audita komitejai, uzņēmuma augstākajai vadībai). Šīs ieinteresētās personas vispirms jāidentificē, ar tām jātiekas un jāpārrunā viņu redzējums un gaidas par nepieciešamajiem rezultātiem. Galvenos efektivitātes rādītājus jānosaka kopīgi ar augstāko vadību, kā arī uzņēmuma valdi/padomi, panākot visu iesaistīto vienprātīgu vienošanos, ka izvēlētie rādītāji ir piemēroti un jēgpilni.
Auditorkompānijas “Ernst & Young” aptaujās ar uzņēmumu valdes locekļiem un vadošajiem darbiniekiem noskaidroti daži no biežāk izmantotajiem iekšējā audita efektivitātes indikatoriem. Tā, piemēram, par vispopulārāko (ko pieminējuši 43% aptaujāto) atzīts kritērijs “audita secinājumu un rekomendāciju nozīmīgums” (tiesa gan, kā atzīmēja M. Pjolunovičs, praksē šāds kritērijs var būt ļoti grūti izmērāms). Par otru biežāko aptaujā nosaukts “saskaņā ar plānu pabeigtie auditi”, ko par svarīgu atzīmējuši 41% aptaujas respondentu. Trešajā vietā ierindojies audita ilguma kritērijs (“laiks, kas paiet līdz ziņojuma pabeigšanai”), ko minējuši 36% aptaujāto. Savukārt ceturtajā un piektajā vietā aptaujā esošie tādi rādītāji kā “ieviesto audita rekomendāciju īpatsvars” un “laika ilgums, kas nepieciešams audita rekomendāciju ieviešanai” paši esot vērtējami “ar gramu sāls” - kā pauda M. Pjolunovičs, sekošana šādiem uzstādījumiem var veicināt iespējami vienkāršāku audita secinājumu/rekomendāciju izstrādi, apzināti izlaižot smagākos/būtiskākos ieteikumus. Tāpat uzmanīgi būtu jāattiecas pret tādu E&Y aptaujā respondentu bieži nosauktu audita efektivitātes kritēriju kā “biznesa vienības/auditējamo apmierinātību”. Protams, ja audits izpelnās tikai un vienīgi negatīvu reakciju, tas “visticamāk, norāda uz kādu problēmu”, taču arī tāds audits, kurš pilnīgi visiem patīk un visus apmierina, diez vai būs saucams par efektīvu. Cita lieta - “audita komitejas apmierinātība”, ko par svarīgu kritēriju nosaukuši 26% aptaujāto un tas ierindojies devītajā vietā populārāko iekšējā audita efektivitātes rādītāju sarakstā. Desmitnieku noslēdz vēl viens visai pretrunīgi vērtējams rādītājs - “auditā identificētais ietaupījums/izmaksu samazinājums”. “Ne vienmēr audits uzrāda, kur varētu samazināt uzņēmuma izdevumus, reizēm tas paveic tieši pretējo - rekomendācijas procesu uzlabošanai pieprasa veikt papildus ieguldījumus,” sacīja M. Pjolunovičs.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.