Kāpēc Starptautiskie finanšu pārskatu standarti ir svarīgi?
Terēze Labzova–Ceicāne,
PricewaterhouseCoopers SIA Revīzijas nodaļas direktore,
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valdes locekle un izglītības centra pilnvarniece
Pasaulē 144 valstīs biržā kotētām sabiedrībām ir obligāti jāpiemēro Starptautiskie finanšu pārskatu standarti (SFPS), savukārt 12 valstīs tā ir pieļautā labā prakse1. Turklāt ļoti daudzās valstīs SFPS ir pieļaujamie ziņošanas standarti. Latvijā SFPS obligāti piemērojami relatīvi nelielam uzņēmumu skaitam — biržā kotētām sabiedrībām un finanšu institūcijām. Tomēr arvien vairāk vērojama tendence, ka SFPS tiek piemēroti brīvprātīgi, kur tas ir pieļauts, vai arī uzņēmumi piemēro Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Pasaulē 144 valstīs biržā kotētām sabiedrībām ir obligāti jāpiemēro Starptautiskie finanšu pārskatu standarti (SFPS), savukārt 12 valstīs tā ir pieļautā labā prakse1. Turklāt ļoti daudzās valstīs SFPS ir pieļaujamie ziņošanas standarti. Latvijā SFPS obligāti piemērojami relatīvi nelielam uzņēmumu skaitam — biržā kotētām sabiedrībām un finanšu institūcijām. Tomēr arvien vairāk vērojama tendence, ka SFPS tiek piemēroti brīvprātīgi, kur tas ir pieļauts, vai arī uzņēmumi piemēro Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma sniegto iespēju vērtēt noteiktus finanšu pārskatu posteņus pēc SFPS. Kāpēc tā?
Mūsdienās ekonomika, lai arī būtiski transformējas Covid–19 ietekmē, tomēr ir globāla un starptautiskā kapitāla kustība joprojām notiek un investoru interese par potenciālajiem un strādājošiem ieguldījumiem nerimst, ņemot vērā citu peļņas avotu iztrūkumu, kā arī vēlmi maksimāli diversificēt ieguldījumus, lai mazinātu gaidāmās finanšu krīzes ietekmi.
Savukārt vēsturiski katrā valstī ir veidojušies savi grāmatvedības un uzskaites pamatprincipi, kas atbilst vietējai specifikai, mentalitātei un vēsturiskajām peripetijām. Līdz ar šo uzskaites principu dažādību starptautiskajiem investoriem un organizācijām, kas atbalsta uzņēmējdarbību, nereti rodas grūtības interpretēt uzņēmumu finanšu rādītājus un izvēlētās uzskaites pieejas, kas palielina ieguldījuma pirms iegādes izvērtējuma cenu, kā arī sarežģī konsolidācijas procesu jau iegādātajiem uzņēmumiem.
SFPS ir atbilde uz šo jautājumu — tie ir starptautiski standarti, kas paredzēti starptautiskajiem tirgiem un palīdz investoriem ātrāk pieņemt ekonomiskos lēmumus un vieglāk salīdzināt plānotās investīcijas, piedāvājot vienotus uzskaites, novērtēšanas, kā arī informācijas sniegšanas principus. Kā jebkurai uzskaites metodei, arī SFPS ir savi plusi un mīnusi, kurus izskatīsim detalizētāk.
Kādi ir plusi, piemērojot SFPS?
SFPS ir starptautiskas vadlīnijas, kas atzītas kā pieņemamas faktiski visā pasaulē — tā vietā, lai izmantotu dažādas uzskaites metodes, uzņēmējiem ir iespēja piemērot vienotus uzskaites principus neatkarīgi no valsts, palielinot darījumu caurskatāmību.
SFPS piemērošana palielina datu salīdzināmību ar citiem starptautiskiem savas nozares uzņēmumiem.
SFPS veicina investoru spēju pieņemt maksimāli izsvērtus ekonomiskos lēmumus, nodrošinot dažādu uzņēmumu salīdzināmību, kas izriet no vienotiem uzskaites pamatprincipiem.
Līdz ar investoru spēju pieņemt lēmumus SFPS piemērošana veicina starptautisko investoru interesi par ieguldījumiem konkrētajā valstī, palielinot ārvalstu kapitāla pieplūdi.
Starptautisku uzņēmumu gadījumā SFPS piemērošana samazina izdevumus un laiku, kas tiek veltīts dažādu atskaišu sagatavošanai, jo visas atskaites tiek gatavotas pēc vienotiem principiem un nav jātaisa legāla "dubultā grāmatvedība". Piemēram, nereti ir tā, ka gada pārskats, ko iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam, tiek sagatavots pēc Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma (GPL) prasībām, savukārt grupas vajadzībām iesniedzamās atskaites tiek sagatavotas pēc SFPS prasībām, paralēli veicot labojumus, kas nepieciešami šo divu uzskaites principu salāgošanai.
SFPS ir pieejami ļoti detalizēti skaidrojumi attiecībā uz krietni plašāku jautājumu loku nekā, piemēram, GPL, jo standarti ir izstrādāti ilgu gadu garumā un apskata daudz sarežģītu tēmu. Līdz ar to SFPS lietotājam ir pieejama krietni detalizētāka un skaidrojumiem bagātāka informācija par uzskaites prasībām un metodēm.
Kādus nevēlamus efektus var radīt SFPS piemērošana?
Jebkuram uzņēmumam SFPS pirmreizējā piemērošana saistās ar papildu izmaksām, jo jāveic salāgošanas darbi starp jau esošiem uzskaites principiem un jaunajiem, turklāt finansistiem un grāmatvežiem jāapgūst jaunas zināšanas, patērējot gan laiku, gan naudas resursus apmācībām, jo standartu valoda ir pietiekami sarežģīta, turklāt to pēdējās versijas parasti pieejamas tikai angļu valodā.
SFPS pieļauj daudzu grāmatvedības aplēšu izmantošanu, kas negodprātīgu uzņēmēju gadījumā var tikt izmantoti, lai izskaistinātu finanšu stāvokli un faktiski apmānītu investorus. Piemēram, uzņēmumi var izvēlēties vērtēt posteņus pēc patiesās vērtības un, pārspīlējot šo vērtību, palielināt uzņēmuma peļņu un bilanci.
SFPS piemērošana izdara papildu spiedienu un prasa papildu zināšanas revidentiem un pārbaudošajām institūcijām, jo tām jāspēj orientēties ne tikai standartu prasībās, bet arī jāvērtē uzņēmumu vadības un grāmatvežu izdarītie pieņēmumi un to atbilstība faktiem.
SFPS piemērošana palielina grāmatvežu darba apjomu tieši attiecībā uz pārskatu sagatavošanu un sniegšanu — manā pieredzē, vidusmēra finanšu pārskats pēc GPL prasībām parasti ir 15 līdz 25 lapaspuses, savukārt vidusmēra finanšu pārskats pēc SFPS prasībām ir no 25 līdz 80 lapaspusēm garš. Turklāt dažas no SFPS prasībām, piemēram, informācijas atklāšana par finanšu risku vadību vai kapitāla risku vadību, liek finanšu pārskatu sagatavošanā iesaistīt arī citas uzņēmuma nodaļas, ne tikai grāmatvedību.
Latvijā ir atļauts piemērot SFPS finanšu pārskatu sagatavošanā tikai nelielai daļai sabiedrību, turpretī citiem obligātas ir GPL prasības, tādējādi, ja, piemēram, vidēja biržā nekotēta sabiedrība vēlētos sagatavot pārskatu pēc SFPS, tai būtu nepieciešams paralēli gatavot arī pārskatu pēc GPL iesniegšanai valsts institūcijām, līdz ar to dubultojot darbu pie pārskatu sagatavošanas.
Kas obligāti jāizdara pirms SFPS piemērošanas, un ko vērts atcerēties arī turpmāk?
Ikvienam uzņēmumam pirms SFPS piemērošanas noteikti jāizvērtē, vai plusu no tās būs vairāk nekā mīnusu viņu konkrētajā gadījumā. Ja ir interese par SFPS piemērošanu, noteikti ieteiktu apmeklēt kādus no tirgū (tai skaitā arī Latvijas Zvērinātu revidentu izglītības centrā) pieejamajām mācību programmām, lai iepazītos ar SFPS prasībām visā pilnībā.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.