0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAPar ārvalstīs gūto ienākumu deklarēšanu un citi jautājumi, aizpildot gada ienākumu deklarāciju

Par ārvalstīs gūto ienākumu deklarēšanu un citi jautājumi, aizpildot gada ienākumu deklarāciju

Pēc Valsts ieņēmumu dienesta informācijas

Foto: Unsplash

Valsts ieņēmumu dienests (VID) atgādina, ka gada ienākumu deklarācija obligāti ir jāiesniedz tiem Latvijas iedzīvotājiem, kur ir guvuši ienākumus ārvalstīs, tajā skaitā jūrnieki, kuri bijuši nodarbināti uz starptautiskos pārvadājumos izmantojama kuģa, izņemot gadījumu, ja nodokļa maksātājs ir saņēmis algota darba ienākumus, kas kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm ir pakļauti aplikšanai ar iedzīvotāju ienākuma nodoklim (IIN) analoģisku nodokli.

Līdz ar breksitu Apvienotā Karaliste ir kļuvusi par trešo valsti, un tur dzīvojošajiem Latvijas rezidentiem ir jāiesniedz gada ienākumu deklarācija, kurā jādeklarē arī darba alga un visi citi ienākumi. Tā kā Apvienotajai Karalistei ar Latviju ir noslēgta Nodokļu konvencija, tad papildus nodokļi par algota darba ienākumu nav jāmaksā (ar noteikumu, ka šis algota darba ienākums ir aplikts ar ienākuma nodokli Apvienotajā Karalistē). Deklarācija jāiesniedz šogad līdz 1. jūnijam par 2020. gadu, jo juridiski Apvienotā Karaliste no Eiropas Savienības izstājās 2020. gada 1. janvārī.

VID sniedzis arī atbildes uz iedzīvotājus interesējušiem jautājumiem.

Kādus attaisnojuma dokumentus drīkst pievienot gada ienākumu deklarācijai? Vai ir kādi nosacījumi – kam  obligāti ir jābūt redzamam attaisnojuma dokumentā, lai tas būtu derīgs?

Attaisnotos izdevumus var pamatot ar šādiem maksājuma dokumentiem,  kuros ir norādīts fiziskās personas – nodokļa maksātāja vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods un samaksāto izdevumu veids:
•    kases čeku;
•    kases čeku un kases čekam papildus noformētu kvīti, ja kases čekā nav norādīts fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods;
•    numurētu un Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīti;
•    kases ieņēmumu orderi;
•    maksājuma uzdevumu vai konta izrakstu.

Ja gada ienākumu deklarācijā nepieciešams pievienot maksājumu apliecinošo dokumentu par bērnu interešu izglītību, tad šajā dokumentā obligāti ir jābūt norādītam fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārdam, uzvārdam un personas kodam, kā arī maksājuma mērķim – attaisnoto izdevumu veidam (pulciņa nosaukumam). Gada ienākumu deklarācija kopā ar attaisnojuma dokumentiem ir jāiesniedz tam vecākam, kurš ir IIN maksātājs. Piemēram, ja māte ir maksājusi par bērna interešu izglītību, bet pati ir bērna kopšanas atvaļinājumā, tad iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, šo maksājumu savos attaisnotajos izdevumos ir tiesīgs iekļaut bērna tēvs (jo pašai mātei nav, kam piemērot attaisnotos izdevumus).

Visu deklarācijai pievienojamo maksājuma dokumentu uzskaitījums pieejams VID tīmekļvietnes www.vid.gov.lv sadaļā “Privātpersonām/ Gada ienākumu deklarācija/ Brīvprātīgā gada ienākumu deklarācija“.

Kādi attaisnoto izdevumu dokumenti tiek pievienoti GID automātiski (ja GID  iesniedz EDS)?

Deklarācijā automātiski ielasās:
• Izglītības izdevumi, ko sniedz augstskolas par saņemto mācību maksu (visu pārējo jāpievieno pašam maksātājam, tajā skaitā arī izdevumi par bērnu interešu izglītību);
• iemaksas privātajos pensiju fondos (automātiski ielasās dati par Latvijā reģistrētajam pensiju fondam veiktajām iemaksām);
• dzīvības apdrošināšanas iemaksas (automātiski ielasās dati par Latvijā veiktajām iemaksām);
• visi tie čeki un kvītis, kuras cilvēks ir nosūtījis uz EDS, izmantojot mobilo lietotni “Attaisnotie izdevumi”;
• informācija par atmaksai aprēķināto attaisnoto izdevumu summu, kas tiek pārcelta no iepriekšējā gadā sniegtās deklarācijas (ja tāda ir tikusi iesniegta).

Pašam jāpievieno:
• ārstnieciskie pakalpojumi (automātiski ielasās e-kvītis, ja persona ir devusi atļauju ārstniecības iestādei kvīti nosūtīt VID. Visu pārējo jāpievieno pašam maksātājam);
• bērnu interešu izglītība;
• par ārvalstīs reģistrētajam pensiju fondam veiktajām;
• dzīvības apdrošināšanas iemaksas (automātiski ielasās dati par Latvijā veiktajām iemaksām, bet par ārvalstīs veiktajām iemaksām izdevumi jāpievieno pašam maksātājam);
• ziedojumi un dāvinājumi, t.sk. politiskajai partijai – izdevumi jāpievieno pašam maksātājam.

Vai iesniedzot gada ienākuma deklarāciju, tajā kā attaisnotos izdevumus var iekļaut čekus par tiem ģimenes locekļiem, kuri, diemžēl, jau miruši pēdējā gada (2020. gada) laikā?

Jā, ja esat maksājis iedzīvotāju ienākuma nodokli, tad varat savā 2020.gada ienākumu deklarācijā iekļaut attaisnojuma dokumentus par mirušo ģimenes locekli, aizpildot atsevišķu deklarācijas D4 pielikuma veidlapu par ārstniecības izdevumiem un pievienojot attaisnojuma dokumentus, kas apliecina maksājumus par šim cilvēkam sniegtajiem medicīniskajiem pakalpojumiem, tāpat kā to dara par citiem ģimenes locekļiem.

Kādos gadījumos es nedrīkstu pievienot savai gada ienākumu deklarācijai čekus par attaisnotajiem izdevumiem, jo man nepienākas nodokļu atmaksa?

Ja esat mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, sezonas laukstrādnieks, nodokļa maksātājs, kuram ir paziņota saimnieciskā darbība (izīrējat savu nekustamo īpašumu un maksājat 10% IIN), vai patentmaksātājs, vai maksājat IIN tikai par ienākumu no kapitāla pieauguma, tad nodokļu pārmaksu nevarēsiet atgūt, jo neesat maksājis pilnu IIN likmi. Taču Jūsu attaisnoto izdevumu čekus savai deklarācijai var pievienot un iesniegt Jūsu ģimenes locekļi, kuri ir IIN maksātāji.

Vai man ir jēga sniegt gada ienākumu deklarāciju un pretendēt uz attaisnoto izdevumu atmaksu, ja neesmu nostrādājis pilnu gadu?

Iesniegt iedzīvotāju ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto nodokli, var arī tad, ja esat strādājis tikai nepilnu gadu. Jo arī šādā situācijā var veidoties nodokļa pārmaksa. Svarīgs kritērijs tam vai un cik lielu naudas summu izdosies atgūt par attaisnotajiem izdevumiem ir samaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs tajā laika posmā, kad strādājāt.

Cik ilgā laikā no deklarācijas iesniegšanas brīža ir jāsamaksā IIN (tautā saukts – nodokļa parāds)?

Līdz 2021. gada 23. jūnijam, taču, ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro, to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 23. jūnijam, 23. jūlijam un 23. augustam, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas, bet ja gada kopējie ienākumi pārsniedz sociālo iemaksu objekta maksimālo apmēru –  62 800 eiro, tad katru reizi var iemaksāt trešo daļu no aprēķinātās nodokļa summas – attiecīgi līdz 23. jūlijam, 23. augustam un 23. septembrim. Tāpat var vērsties VID ar iesniegumu un lūgt sadalīt maksājumu vēl vairākās daļās.  No 2021. gada 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir jāmaksā vienotajā nodokļu kontā: LV33TREL1060000300000.

Cik ilgā laikā no deklarācijas iesniegšanas brīža man ir tiesības nomaksāt nodokļa parādu pa daļām un kā jārīkojas, lai to paveiktu?

Līdz 2021. gada 23. jūnijam, taču, ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro, to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 23. jūnijam, 23. jūlijam un 23. augustam, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas, bet ja gada kopējie ienākumi pārsniedz sociālo iemaksu objekta maksimālo apmēru –  62 800 eiro, tad katru reizi var iemaksāt trešo daļu no aprēķinātās nodokļa summas – attiecīgi līdz 23. jūlijam, 23. augustam un 23. septembrim. Tāpat var vērsties VID ar iesniegumu un lūgt sadalīt maksājumu vēl vairākās daļās.  No 2021. gada 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir jāmaksā vienotajā nodokļu kontā: LV33TREL1060000300000.

Lasiet arī:

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Foto: Unsplash

Valsts ieņēmumu dienests (VID) atgādina, ka gada ienākumu deklarācija obligāti ir jāiesniedz tiem Latvijas iedzīvotājiem, kur ir guvuši ienākumus ārvalstīs, tajā skaitā jūrnieki, kuri bijuši nodarbināti uz starptautiskos pārvadājumos izmantojama kuģa, izņemot gadījumu, ja nodokļa maksātājs ir saņēmis algota darba ienākumus, kas kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm ir pakļauti aplikšanai ar iedzīvotāju ienākuma nodoklim (IIN) analoģisku nodokli.

Līdz ar breksitu Apvienotā Karaliste ir kļuvusi par trešo valsti, un tur dzīvojošajiem Latvijas rezidentiem ir jāiesniedz gada ienākumu deklarācija, kurā jādeklarē arī darba alga un visi citi ienākumi. Tā kā Apvienotajai Karalistei ar Latviju ir noslēgta Nodokļu konvencija, tad papildus nodokļi par algota darba ienākumu nav jāmaksā (ar noteikumu, ka šis algota darba ienākums ir aplikts ar ienākuma nodokli Apvienotajā Karalistē). Deklarācija jāiesniedz šogad līdz 1. jūnijam par 2020. gadu, jo juridiski Apvienotā Karaliste no Eiropas Savienības izstājās 2020. gada 1. janvārī.

VID sniedzis arī atbildes uz iedzīvotājus interesējušiem jautājumiem.

Kādus attaisnojuma dokumentus drīkst pievienot gada ienākumu deklarācijai? Vai ir kādi nosacījumi – kam  obligāti ir jābūt redzamam attaisnojuma dokumentā, lai tas būtu derīgs?

Attaisnotos izdevumus var pamatot ar šādiem maksājuma dokumentiem,  kuros ir norādīts fiziskās personas – nodokļa maksātāja vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods un samaksāto izdevumu veids: •    kases čeku; •    kases čeku un kases čekam papildus noformētu kvīti, ja kases čekā nav norādīts fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods; •    numurētu un Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīti; •    kases ieņēmumu orderi; •    maksājuma uzdevumu vai konta izrakstu.

Ja gada ienākumu deklarācijā nepieciešams pievienot maksājumu apliecinošo dokumentu par bērnu interešu izglītību, tad šajā dokumentā obligāti ir jābūt norādītam fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārdam, uzvārdam un personas kodam, kā arī maksājuma mērķim – attaisnoto izdevumu veidam (pulciņa nosaukumam). Gada ienākumu deklarācija kopā ar attaisnojuma dokumentiem ir jāiesniedz tam vecākam, kurš ir IIN maksātājs. Piemēram, ja māte ir maksājusi par bērna interešu izglītību, bet pati ir bērna kopšanas atvaļinājumā, tad iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, šo maksājumu savos attaisnotajos izdevumos ir tiesīgs iekļaut bērna tēvs (jo pašai mātei nav, kam piemērot attaisnotos izdevumus).

Visu deklarācijai pievienojamo maksājuma dokumentu uzskaitījums pieejams VID tīmekļvietnes www.vid.gov.lv sadaļā "Privātpersonām/ Gada ienākumu deklarācija/ Brīvprātīgā gada ienākumu deklarācija".

Kādi attaisnoto izdevumu dokumenti tiek pievienoti GID automātiski (ja GID  iesniedz EDS)? Deklarācijā automātiski ielasās: • Izglītības izdevumi, ko sniedz augstskolas par saņemto mācību maksu (visu pārējo jāpievieno pašam maksātājam, tajā skaitā arī izdevumi par bērnu interešu izglītību); • iemaksas privātajos pensiju fondos (automātiski ielasās dati par Latvijā reģistrētajam pensiju fondam veiktajām iemaksām); • dzīvības apdrošināšanas iemaksas (automātiski ielasās dati par Latvijā veiktajām iemaksām); • visi tie čeki un kvītis, kuras cilvēks ir nosūtījis uz EDS, izmantojot mobilo lietotni “Attaisnotie izdevumi”; • informācija par atmaksai aprēķināto attaisnoto izdevumu summu, kas tiek pārcelta no iepriekšējā gadā sniegtās deklarācijas (ja tāda ir tikusi iesniegta).

Pašam jāpievieno: • ārstnieciskie pakalpojumi (automātiski ielasās e-kvītis, ja persona ir devusi atļauju ārstniecības iestādei kvīti nosūtīt VID. Visu pārējo jāpievieno pašam maksātājam); • bērnu interešu izglītība; • par ārvalstīs reģistrētajam pensiju fondam veiktajām; • dzīvības apdrošināšanas iemaksas (automātiski ielasās dati par Latvijā veiktajām iemaksām, bet par ārvalstīs veiktajām iemaksām izdevumi jāpievieno pašam maksātājam); • ziedojumi un dāvinājumi, t.sk. politiskajai partijai - izdevumi jāpievieno pašam maksātājam.

Vai iesniedzot gada ienākuma deklarāciju, tajā kā attaisnotos izdevumus var iekļaut čekus par tiem ģimenes locekļiem, kuri, diemžēl, jau miruši pēdējā gada (2020. gada) laikā?

Jā, ja esat maksājis iedzīvotāju ienākuma nodokli, tad varat savā 2020.gada ienākumu deklarācijā iekļaut attaisnojuma dokumentus par mirušo ģimenes locekli, aizpildot atsevišķu deklarācijas D4 pielikuma veidlapu par ārstniecības izdevumiem un pievienojot attaisnojuma dokumentus, kas apliecina maksājumus par šim cilvēkam sniegtajiem medicīniskajiem pakalpojumiem, tāpat kā to dara par citiem ģimenes locekļiem.

Kādos gadījumos es nedrīkstu pievienot savai gada ienākumu deklarācijai čekus par attaisnotajiem izdevumiem, jo man nepienākas nodokļu atmaksa?

Ja esat mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, sezonas laukstrādnieks, nodokļa maksātājs, kuram ir paziņota saimnieciskā darbība (izīrējat savu nekustamo īpašumu un maksājat 10% IIN), vai patentmaksātājs, vai maksājat IIN tikai par ienākumu no kapitāla pieauguma, tad nodokļu pārmaksu nevarēsiet atgūt, jo neesat maksājis pilnu IIN likmi. Taču Jūsu attaisnoto izdevumu čekus savai deklarācijai var pievienot un iesniegt Jūsu ģimenes locekļi, kuri ir IIN maksātāji.

Vai man ir jēga sniegt gada ienākumu deklarāciju un pretendēt uz attaisnoto izdevumu atmaksu, ja neesmu nostrādājis pilnu gadu?

Iesniegt iedzīvotāju ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto nodokli, var arī tad, ja esat strādājis tikai nepilnu gadu. Jo arī šādā situācijā var veidoties nodokļa pārmaksa. Svarīgs kritērijs tam vai un cik lielu naudas summu izdosies atgūt par attaisnotajiem izdevumiem ir samaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs tajā laika posmā, kad strādājāt.

Cik ilgā laikā no deklarācijas iesniegšanas brīža ir jāsamaksā IIN (tautā saukts – nodokļa parāds)?

Līdz 2021. gada 23. jūnijam, taču, ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro, to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 23. jūnijam, 23. jūlijam un 23. augustam, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas, bet ja gada kopējie ienākumi pārsniedz sociālo iemaksu objekta maksimālo apmēru –  62 800 eiro, tad katru reizi var iemaksāt trešo daļu no aprēķinātās nodokļa summas - attiecīgi līdz 23. jūlijam, 23. augustam un 23. septembrim. Tāpat var vērsties VID ar iesniegumu un lūgt sadalīt maksājumu vēl vairākās daļās.  No 2021. gada 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir jāmaksā vienotajā nodokļu kontā: LV33TREL1060000300000.

Cik ilgā laikā no deklarācijas iesniegšanas brīža man ir tiesības nomaksāt nodokļa parādu pa daļām un kā jārīkojas, lai to paveiktu?

Līdz 2021. gada 23. jūnijam, taču, ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 640 eiro, to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 23. jūnijam, 23. jūlijam un 23. augustam, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas, bet ja gada kopējie ienākumi pārsniedz sociālo iemaksu objekta maksimālo apmēru –  62 800 eiro, tad katru reizi var iemaksāt trešo daļu no aprēķinātās nodokļa summas - attiecīgi līdz 23. jūlijam, 23. augustam un 23. septembrim. Tāpat var vērsties VID ar iesniegumu un lūgt sadalīt maksājumu vēl vairākās daļās.  No 2021. gada 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir jāmaksā vienotajā nodokļu kontā: LV33TREL1060000300000.

Lasiet arī: