0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKOMERCPRAKSEPersonības izaugsmes kursi un maldinoša komercprakse

Personības izaugsmes kursi un maldinoša komercprakse

Andris Tauriņš, "ZAB Sorainen" partneris, zvērināts advokāts,

Kopš Covid-19 pandēmijas laika lielu popularitāti un uzplaukumu ir piedzīvojuši tiešsaistes (online) kursi, kurus piedāvā tā dēvētie kouči jeb personības izaugsmes treneri (angliski - life coaches). Life coaching kursu būtība pati par sevi tās saknē nav slikta. Mūsdienās kouči piedāvā dažāda veida life coaching kursus, kuri, kā paši kouči reklamē, palīdz rast iespējas savu mērķu sasniegšanai un pārvarēt grūtības gan profesionālajā, gan privātajā dzīvē. Kouči palīdz noteikt ambīcijas un sapņus, kā arī atklāt iekšējos resursus un prasmes to piepildīšanai. Šie izaugsmes treneri motivē savus klientus, palīdz izprast savu iekšējo stāvokli un noteikt,…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Vlada Karpovich, Pexels

Kopš Covid-19 pandēmijas laika lielu popularitāti un uzplaukumu ir piedzīvojuši tiešsaistes (online) kursi, kurus piedāvā tā dēvētie kouči jeb personības izaugsmes treneri (angliski - life coaches). Life coaching kursu būtība pati par sevi tās saknē nav slikta. Mūsdienās kouči piedāvā dažāda veida life coaching kursus, kuri, kā paši kouči reklamē, palīdz rast iespējas savu mērķu sasniegšanai un pārvarēt grūtības gan profesionālajā, gan privātajā dzīvē. Kouči palīdz noteikt ambīcijas un sapņus, kā arī atklāt iekšējos resursus un prasmes to piepildīšanai. Šie izaugsmes treneri motivē savus klientus, palīdz izprast savu iekšējo stāvokli un noteikt, ko viņi savā dzīvē vēlas sasniegt. Vairums kursu skar tādas tēmas kā stratēģiska ilgtermiņa dzīves plānošana, laika menedžments, karjeras izaugsme, ieradumu pārvarēšana, savstarpējo attiecību uzlabošana, gribasspēka un motivācijas attīstīšana.

Var pieņemt, ka šādi kursi var patiešām palīdzēt cilvēkiem, kuri savā dzīves skrējienā ir pazaudējuši spēku, motivāciju vai iedvesmu, nespēj vairs tiekties uz saviem mērķiem vai tādus ir pazaudējuši, kā arī jūtas pat emocionāli vai profesionāli izsmelti. Pilnīgi iespējams, ka ir cilvēku daļa, kuriem life coaching kursi liktos noderīgi un sniegtu viņiem vajadzīgo iedvesmu un sparu. Tomēr pozitīvais iespaids par šiem kouču piedāvātajiem kursiem beidzas brīdī, kad tiek piesolīti un reklamēti nereāli iznākumi pēc kursu iziešanas.

Apskatot šo personības izaugsmes treneru reklāmas viņu mājaslapās un sociālajos tīklos, var redzēt, ka daļa no viņiem neaprobežojas ar saturīgu kursu piedāvāšanu. Daži no viņiem piesola reālu, materiālu rezultātu pēc kursu iziešanas – naudu, biznesa, karjeras uzplaukumu, dāvanas no tuvajiem, sapņu piepildīšanos, jaunu automašīnu u.tml. Tas tiek darīts publicējot piedāvāto kursu mājaslapās un sociālos tīklos šķietami aizdomīgas atsauksmes un rekomendācijas no klientiem, kuri šos kursus pie kouča ir izgājuši. Daudzi klienti šajās atsauksmēs apraksta materiālu labumu saņemšanu pēc kursu apmeklēšanas.

Dažādas veiksmīgas situācijas un panākumus dzīvē atsauksmju autori pamato ar šo kursu iziešanu. Piemēram, kāda personības izaugsmes trenere savā mājaslapā par viņas manifestācijas kursiem ir publicējusi šādas “klientu” atsauksmes: “3 nedēļu periodā guvu 7000 EUR peļņu”, “Es esmu programmas dalībniece – atradu 350 EUR somā, ESPA dāvanu karti, kliente atdeva parādu 1100 EUR un vislabākais – man uzdāvināja auto!”, “Esmu manifestējusi sev jaunu auto”, “Vakar atradu sludinājumu ar māju, tieši tādu dizainu kā vizualizēju, un cena daudz zemāka par tirgus cenu”, “Vakar pēc Tavas (kouča) balss ziņas burtiski 5 min laikā man vīrs ieskaitīja naudu”, “Vakar klausoties pirmo lekciju man kontā ieplūda vairāk kā 1000 EUR no manas pirmās darba devējas kā dzimšanas dienas dāvana”, “Mana alga tagad ir 2,5 reizes lielāka kā man bija pirms tam”, “Man nauda nāk dancodama manos kontos. Pagājušo piektdien manā kontā tika ieskaitīts 2178 EUR un nedēļa nav pagājuši un atkal 1850 EUR”.

Cita personības izaugsmes trenere savos sociālajos tīklos dalās ar līdzīgām atsauksmēm no kursu apmeklētājiem – “Mans vīrs laimēja loterijā piecu ciparu skaitli”, “Man nav darba, bet nauda nāk pie manis no citiem avotiem”, “Dažu mēnešu laikā esmu saņēmusi dāvanas un piedzīvojumus vairāku tūkstošu vērtībā un tas viss nāk pie manis viegli”, “Dažas dienas pēc izaicinājuma (kursiem) man kā no gaisa nokrita 20 000 EUR”, “Pēkšņi man zvanīja caur Facebook un piedāvāja darbu, tagad pelnu 20 000 EUR gadā vairāk nekā iepriekš”, “Šodien saņēmu ziņu par algas pielikumu”, “Rezultāts no naudas izaicinājuma (kursiem) – uzzināju, ka darbā prēmijā saņemšu 4000 EUR”.

Visas šīs dzīves veiksmes un materiālie labumi tiek pamatoti ar manifestācijas kursu iziešanu, kas, protams, ir acīmredzami absurdi. Turklāt atsauksmju saturs pats par sevi izklausās pēc izdomātām pasakām par naudas krišanu no gaisa. Šādās situācijās rodas pamatotas šaubas arī par to, vai šīs atsauksmes patiešām ir rakstījuši paši klienti. Ļoti iespējams, ka šīs atsauksmes ir sagatavojuši paši kouči, lai pievilinātu potenciālos klientus ar “debesu dāvanām”, kuras tiks saņemtas, izejot viņu piedāvātos tiešsaistes kursus tikai par 998 EUR.

Bet kā uz šādu izaugsmes treneru īstenoto komercpraksi vajadzētu skatīties no tiesību skatupunkta? Vai šādai komercpraksei savā ziņā nav maldinošs vai pat krāpniecisks raksturs? Saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu komercprakse ir negodīga un tā ir aizliegta, ja tā ir maldinoša. Komercpraksi uzskata par maldinošu, ja, ņemot vērā visus apstākļus, patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu par rīcību saistībā ar darījumu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis. Komercpraksi uzskata par maldinošu, piemēram, gadījumā, ja tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa informācija vai šī informācija jebkādā veidā, tostarp vispārējās pasniegšanas ziņā, maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju. Iepriekš aprakstītās atsauksmes par kursiem ir acīmredzami nepatiesas un maldinošas, jo rada patērētājiem – potenciālajiem klientiem maldinošu priekštatu, ka, izejot konkrētā kouča piedāvātos kursus, panākumi un finanšu līdzekļi dzīvē “kritīs no gaisa” un veiksme pavadīs ik uz soļa. Šādu nepatiesu rekomendāciju un atsauksmju ietekmē patērētājs var izlemt šo pakalpojumu iegādāties un pēc tam vilties.

Turklāt Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 11. pants nosaka, ka komercprakse jebkuros apstākļos ir maldinoša, ja komercprakses īstenotājs sniedz nepatiesas patērētāju atsauksmes vai ieteikumus vai algo citu personu to darīt, kā arī sagroza patērētāju atsauksmes vai ieteikumus, lai reklamētu savus pakalpojumus vai digitālo saturu. Kā jau iepriekš tika minēts, šāda absurda satura atsauksmes rada pamatotas aizdomas, ka atsauksmju autori nav bijuši klienti, bet gan paši kursu piedāvātāji.

Šāds pārkāpums katrā gadījumā tiks uzskatīts par maldinošas komercprakses īstenošanu. Atbilstoši Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 15.2 pantam Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par negodīgu komercpraksi tās īstenotājam var uzlikt līdz pat 200 000 EUR lielu soda naudu, ja negodīga komercprakse īstenota tikai Latvijā. Ja tā īstenota aiz Latvijas robežām, soda naudas apmērs var sasniegt pat 2 000 000 EUR. Līdz ar to, šāda maldinoša komercprakse komersantam kādā dienā var izmaksāt diezgan dārgi.

Tomēr šajā kontekstā der atcerēties veco, labo latviešu sakāmvārdu - „Kur aitas, tur cirpēji.“ Savā ziņā ir grūti iztēloties vidusmēra saprātīgu patērētāju, kurš, ieraugot atsauksmes par to, ka pēc kursu iziešanas no „zila gaisa“ kontā parādās jauni finanšu līdzekļi, noticētu šim absurdam. Dažādu personības izaugsmes kursu apmeklēšana pati par sevi nav slikta ideja un tā pat varētu palīdzēt atgūt zudušo motivāciju un definēt savus mērķus gan karjerā, gan personīgajā dzīvē. Tomēr, meklējot sev piemērotākos kursus, ir kritiski jāskatās uz personības izaugsmes treneru solītajiem rezultātiem un publicētajām atsauksmēm, lai vēlāk nesanāktu vilšanās par sagaidīto.