0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

VISI RAKSTIPlānots, ka Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros būs atrodamas ziņas par sankcionētajiem tiesību subjektiem

Plānots, ka Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros būs atrodamas ziņas par sankcionētajiem tiesību subjektiem

Sagatavots pēc likumprojekta anotācijas

Foto: Vlada Karpovich from Pexels

Tieslietu ministrija izstrādājusi likumprojektu “Grozījumi likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru””, kuru mērķis ir nodrošināt informācijas pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēto tiesību subjektu sasaisti ar starptautiski vai nacionālā līmenī noteiktu sankciju subjektiem, uz kuriem attiecas dažādi ierobežojumi.

Kā norādīts likumprojekta anotācijā, Latvijai ir juridiski saistoši vairāki desmiti atšķirīgu sankciju režīmu pret vairāk nekā 30 valstīm, kas aptver Eiropas Savienības (ES) un Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) sankciju režīmus. Reaģējot uz militāro agresiju, ko Krievijas Federācija īsteno pret Ukrainu, kā arī uz to, ka Krievijas Federācija atzina Ukrainas Doņeckas un Luhanskas apgabalu nevalstiski kontrolētās teritorijas par neatkarīgām, ES par Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanu finanšu ierobežojumi un ieceļošanas aizliegums kopš 2022. gada 28. februāra ir attiecināms uz 680 fiziskām personām un 53 veidojumiem (t.sk. juridiskām personām).

Sankcionēto personu saraksts tiek pastāvīgi pārskatīts un periodiski atjaunots. Latvijā patlaban ir ap 5000 juridisko personu, kuru piederība ir saistāma ar Krieviju vai Baltkrieviju.

Latvijas juridisko personu galvenie sadarbības partneri (>30% no apgrozījuma) ir tieši šajās valstīs.

Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos līdz šim nebija noteikts uzdevums veikt starptautisko sankciju analīzi un apkopot informāciju par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, lai nodrošinātu šo datu pieejamību ne vien kustamu un nekustamu mantu reģistriem atzīmju izdarīšanai, bet arī paša Uzņēmumu reģistra reģistros jau reģistrēto tiesību subjektu identificēšanai sankciju kontekstā.

Likumprojekts nosaka uzdevumu Uzņēmumu reģistram par tā vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kurām noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (turpmāk – Sankciju likums) izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu reģistrēt ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, vai ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona, lai nodrošinātu šo ziņu publisku pieejamību. Likumprojekts arī noteic reģistrējamo ziņu apjomu par sankciju subjektu, kā arī šīs informācijas publisko pieejamību.

Uzņēmumu reģistrs jau veic tā reģistros reģistrēto tiesību subjektu vērtēšanu un to sasaisti ar sankcionētām personām izvērtēšanu. Taču, izvērtējot Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo informāciju (par valdes locekļiem, padomes locekļiem, uzņēmuma dibinātājiem, patiesajiem labuma guvējiem, akcionāriem u.c.), tika saskatīta nepieciešamība un iespēja veikt Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas plašāku analīzi un publiskošanu, kas veicinātu sankciju piemērošanu ne vien pašā Uzņēmumu reģistrā, bet arī citos valsts uzturētajos īpašuma reģistros.

Atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumā noteiktajam juridiskajām personām ir pienākums identificēt un atklāt tās patiesos labuma guvējus, kā arī iesniegt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem Uzņēmumu reģistram. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra rīcībā ir informācija par reģistrēto tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem – fiziskajām personām.

Paredzams, ka ziņas par to, ka tiesību subjekts ir sankcionēts vai saistīts ar sankciju subjektu, tiks reģistrētas reģistrācijas lietas publiskajā daļā un būs pieejamas atvērto datu veidā.

Jāuzsver, ka Uzņēmumu reģistrs spēs nodrošināt informāciju tikai par juridiskām personām, kuras ir saistītas ar sankciju subjektu un tām fiziskām personām, kuras pašas ir sankciju subjekts vai saistītas ar sankciju subjektu, kas būs iegūta no Uzņēmumu reģistra rīcībā esošiem dokumentiem un datiem. Tehnisku iemeslu dēļ šai informācijai pastāv ticama varbūtība būt ar nelielu laika nobīdi, kas maksimāli varētu būt viena nedēļa, norādīts likumprojekta anotācijā.

Ievērojot, ka Uzņēmumu reģistrs neaptvers informāciju par visām fiziskajām personām, Sankciju likumā minētajām kompetentajām institūcijām un citām personām (t.sk. valsts uzturētajiem īpašuma tiesību reģistriem), saglabāsies Sankciju likumā noteiktais pienākums vērtēt sankciju subjektu sarakstos minētās personas un nodrošināt sankciju piemērošanu. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra sniegtā informācija ir vērtējama kā viens no kontroles elementiem, kas nenoņem atbildību uzraudzīt šo informāciju par citām personām.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Foto: Vlada Karpovich from Pexels

Tieslietu ministrija izstrādājusi likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"", kuru mērķis ir nodrošināt informācijas pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēto tiesību subjektu sasaisti ar starptautiski vai nacionālā līmenī noteiktu sankciju subjektiem, uz kuriem attiecas dažādi ierobežojumi.

Kā norādīts likumprojekta anotācijā, Latvijai ir juridiski saistoši vairāki desmiti atšķirīgu sankciju režīmu pret vairāk nekā 30 valstīm, kas aptver Eiropas Savienības (ES) un Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) sankciju režīmus. Reaģējot uz militāro agresiju, ko Krievijas Federācija īsteno pret Ukrainu, kā arī uz to, ka Krievijas Federācija atzina Ukrainas Doņeckas un Luhanskas apgabalu nevalstiski kontrolētās teritorijas par neatkarīgām, ES par Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanu finanšu ierobežojumi un ieceļošanas aizliegums kopš 2022. gada 28. februāra ir attiecināms uz 680 fiziskām personām un 53 veidojumiem (t.sk. juridiskām personām).

Sankcionēto personu saraksts tiek pastāvīgi pārskatīts un periodiski atjaunots. Latvijā patlaban ir ap 5000 juridisko personu, kuru piederība ir saistāma ar Krieviju vai Baltkrieviju.

Latvijas juridisko personu galvenie sadarbības partneri (>30% no apgrozījuma) ir tieši šajās valstīs.

Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos līdz šim nebija noteikts uzdevums veikt starptautisko sankciju analīzi un apkopot informāciju par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, lai nodrošinātu šo datu pieejamību ne vien kustamu un nekustamu mantu reģistriem atzīmju izdarīšanai, bet arī paša Uzņēmumu reģistra reģistros jau reģistrēto tiesību subjektu identificēšanai sankciju kontekstā.

Likumprojekts nosaka uzdevumu Uzņēmumu reģistram par tā vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kurām noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (turpmāk - Sankciju likums) izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu reģistrēt ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, vai ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona, lai nodrošinātu šo ziņu publisku pieejamību. Likumprojekts arī noteic reģistrējamo ziņu apjomu par sankciju subjektu, kā arī šīs informācijas publisko pieejamību.

Uzņēmumu reģistrs jau veic tā reģistros reģistrēto tiesību subjektu vērtēšanu un to sasaisti ar sankcionētām personām izvērtēšanu. Taču, izvērtējot Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo informāciju (par valdes locekļiem, padomes locekļiem, uzņēmuma dibinātājiem, patiesajiem labuma guvējiem, akcionāriem u.c.), tika saskatīta nepieciešamība un iespēja veikt Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas plašāku analīzi un publiskošanu, kas veicinātu sankciju piemērošanu ne vien pašā Uzņēmumu reģistrā, bet arī citos valsts uzturētajos īpašuma reģistros.

Atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumā noteiktajam juridiskajām personām ir pienākums identificēt un atklāt tās patiesos labuma guvējus, kā arī iesniegt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem Uzņēmumu reģistram. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra rīcībā ir informācija par reģistrēto tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem – fiziskajām personām.

Paredzams, ka ziņas par to, ka tiesību subjekts ir sankcionēts vai saistīts ar sankciju subjektu, tiks reģistrētas reģistrācijas lietas publiskajā daļā un būs pieejamas atvērto datu veidā.

Jāuzsver, ka Uzņēmumu reģistrs spēs nodrošināt informāciju tikai par juridiskām personām, kuras ir saistītas ar sankciju subjektu un tām fiziskām personām, kuras pašas ir sankciju subjekts vai saistītas ar sankciju subjektu, kas būs iegūta no Uzņēmumu reģistra rīcībā esošiem dokumentiem un datiem. Tehnisku iemeslu dēļ šai informācijai pastāv ticama varbūtība būt ar nelielu laika nobīdi, kas maksimāli varētu būt viena nedēļa, norādīts likumprojekta anotācijā.

Ievērojot, ka Uzņēmumu reģistrs neaptvers informāciju par visām fiziskajām personām, Sankciju likumā minētajām kompetentajām institūcijām un citām personām (t.sk. valsts uzturētajiem īpašuma tiesību reģistriem), saglabāsies Sankciju likumā noteiktais pienākums vērtēt sankciju subjektu sarakstos minētās personas un nodrošināt sankciju piemērošanu. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra sniegtā informācija ir vērtējama kā viens no kontroles elementiem, kas nenoņem atbildību uzraudzīt šo informāciju par citām personām.